Luqman's commandments to his son
Objective study
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.2008.18.%25pKeywords:
Luqman's, commandments, Objective studyAbstract
God urged to read the Holy Qur’an and to ponder it is commanded, and the Most High said: That they ponder over His verses and that those with insights remember ().
And this book that God Almighty sent down to the heart of His Prophet, peace and blessings be upon him, is as clear as the sun and the moon.
It is a book of guidance and the constitution of a nation that is the best nation brought forth for mankind, and God has taken care of its preservation as He said: We have sent down the Remembrance, and we are its guardians.
This has been chosen for this topic (Luqman's commandments to his son) for what we see today in our time and society from the loss of morals and values and the neglect of parents to their children.
The research approach was objective, I chose the verses or commandments mentioned in the Holy Quran, which Luqman recommended to his son, and I studied them objectively.
References
بعد القرآن الكريم .
الإتقان في علوم القرآن: شيخ الإسلام جلال الدين عبد الرحمن السيوطي الشافعي، (ت911هـ)، دار الندوة الجديد، بيروت لبنان.
أحكام القران : أبو بكر محمد بن عبد الله المعروف بابن العربي، (468-543هـ)، تحقيق: علي محمد البجاوي، دار الجيل.
أسباب النزول: للإمام الحافظ أبي الحسن علي بن احمد الواحدي النيسابوري (ت468هـ)، دار ابن الهيثم ط1، 1426هـ-2005م.
الأصول الفكرية للثقافة الإسلامية: د. محمود الخالدي، دار الفكر، عمان، ط1، 1404هـ-1984م.
إعراب القرآن: أبو جعفر احمد بن محمد بن إسماعيل النحاس المتوفي سنة 338 هـ. تحقيق: الدكتور زهير غازي زاهد، دار الكتب العلمية.
البداية والنهاية: للإمام الحافظ أبي الفداء إسماعيل ابن كثير 774هـ، دار المنار – ط1، 1421هـ- 2001م.
التاج الجامع للأصول في أحاديث الرسول : منصور علي ناصف، دار الفكر، بيروت .
التعريفات: علي بن محمد بن علي الجرجاني. تحقيق: إبراهيم الأبياري، دار الكتاب العربي، بيروت، ط1، 1405هـ.
تفسير ابن عطية المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز محمد عبد الحق ابن عطية الأندلسي (481-541)، دار ابن حزم ط1، 1423هـ-2002م.
تفسير أبي السعود المسمى إرشاد العقل السليم إلى مزايا العقل السليم ،إمام أبي السعود محمد بن محمد العمادي (951هـ)، إحياء التراث العربي.
تفسير البحر المحيط: محمد بن يوسف الشهير بابي حيان الأندلسي الغرناطي (654-754)، دار الفكر ط2، 1398هـ-1978م.
تفسير التحرير والتنوير: الإمام الشيخ محمد الطاهر ابن عاشر – الدار التونسية للنشر الدار الجماهيرية للنشر والتوزيع والإعلان.
التفسير الحديث: محمد عزة دروزة، دار إحياء الكتب العربية.
تفسير القران العظيم: الإمام أبو الفداء ابن كثير الدمشقي (ت774هـ)، دار الكتب العلمية بيروت لبنان ط2، 2006م.
تفسير القران الكريم المسمى بالسراج المنير: للشيخ الخطيب الشربيني دار المعرفة، ط2.
التفسير القرآني للقران: عبد الكريم الخطيب، دار الفكر العربي.
التفسير الكبير: للإمام الفخر الرازي ط1 - التزام عبد الرحمن محمد- مصر .
تفسير المراغي: احمد مصطفى المراغي - مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده بمصر- ط4. 1329هـ-1972م.
التفسير المنير: وهبة الزحيلي – دار الفكرط8، 1426هـ- 2005م.
تفسير النسفي: عبد الله بن احمد بن محمود النسفي، دار إحياء الكتب العربية .
تفسير روح البيان: للشيخ إسماعيل حقي البروسوي (ت1137هـ) دار الفكر.
التمهيد مما في الموطأ من المعاني والأسانيد، أبو عمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر النمري، تحقيق: مصطفى بن احمد العلوي ومحمد عبد الكبير البكري، وزارة عموم الأوقاف والشؤون الإسلامية، المغرب، 1387.
تنوير الأذهان من تفسير روح البيان: تأليف الشيخ إسماعيل حقي البروسوي، تحقيق: الشيخ محمد علي الصابوني دار القلم.
تهذيب اللغة: أبو منصور محمد بن احمد الأزهري، 282-370هـ، دار إحياء التراث العربي.
جامع البيان في تفسير القرآن: أبو جعفر محمد جرير الطبري (ت310هـ)، دار المعرفة للطباعة والنشر، ط3، 1398هـ-1998م.
الجامع لأحكام القران: أبو عبد الله محمد بن احمد بن أبي بكر القرطبي (ت671هـ) تحقيق: الدكتور عبد الله بن عبد المحسن التركي مؤسسة الرسالة ط1، 1427هـ-2006م .
الدر المنثور في التفسير بالمأثور: الإمام الحافظ جلال الدين السيوطي، (849-911هـ)، محمد أمين دمج وشركائه بيروت، لبنان.
روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع الثاني: شهاب الدين السيد محمود الآلوسي البغدادي المتوفي سنة1270هـ- دار إحياء التراث العربي بيروت لبنان.
زاد المسير في علم التفسير: للإمام أبي الفرج، جمال الدين عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي القرشي البغدادي 508-597هـ، دار ابن حزم.
صحيح البخاري: محمد بن إسماعيل أبو عبد الله البخاري الجعفي، تحقيق: د. مصطفى ديب البغا، دار ابن كثير، اليمامة، بيروت، ط3، 1407هـ-1987م.
صحيح مسلم: الإمام أبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان.
العبادة في الإسلام مفهومها وخصائصها: د. شعبان محمد إسماعيل، دار الشباب للطباعة، (القاهرة 1980).
غريب الحديث: لأبي عبيد القاسم بن سلام الهروي (224هـ)، ط1، 1384هـ- 1965م.
غريب القرآن: أبو محمد بن عبد الله بن مسلم بن قتيبة، تحقيق: السيد احمد صقر، دار الكتب العلمية.
فتح الباري شرح صحيح البخاري للحافظ زين الدين أبو الفرج ابن رجب الحنبلي (736-795)، مكتبة الغرباء الأثرية 1417-1996.
في ظلال القرآن: سيد قطب - دار الشروق - ط7 - 1398هـ- 1978م.
الكشاف عن الحقائق التنزيل وعيون الاقاويل في وجوه التأويل: أبو القاسم جار الله محمود بن عمر الزمخشري الخوارزمي (467-538)، دار المعرفة للطباعة والنشر بيروت، لبنان.
لسان العرب: محمد بن مكرم بن منظور الأفريقي المصري، دار صادر، بيروت – لبنان، الطبعة الأولى.
مجمع البيان في تفسير القران: الشيخ أبو علي الفضل بن الحسن الطبرسي دار إحياء التراث العربي، بيروت، لبنان.
محاسن التأويل: محمد جمال الدين القاسمي: 1866-1914م.تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي - عيسى البابي الحلبي.
مسند الإمام احمد بن حنبل: احمد بن حنبل أبو عبد الله الشيباني، مؤسسة قرطبة، القاهرة.
معالم التنزيل تفسير البغوي: الحسين بن مسعود الفراء البغوي أبو محمد.
معاني القران الكريم: أبو جعفر احمد بن محمد إسماعيل النحاس المتوفى 338هـ، تحقيق: محمد علي الصابوني جامعة أم القرى، مكة المكرمة – ط1، 1409هـ 1965.
معجم البلدان: الإمام شهاب الدين أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله الحموي الرومي البغدادي (ت626هـ)، دار إحياء التراث العربي.
مواهب الرحمن في تفسير القران: للشيخ عبد الكريم محمد المدرس ط1.
نظم الدرر في تناسب الآيات والسور: للإمام برهان الدين أبو الحسن إبراهيم بن عمر البقاعي (ت885هـ)، دار الكتب العلمية ط1، 1415هـ-1995م.
النكت والعيون: تفسير الماوردي، أبو الحسن علي بن حبيب الماوردي البصري، 364-450هـ، تحقيق: خضر محمد خضر، ط1، 14.2هـ-1982م، الكويت.