The religious purposes of the artistic gap in the Qur’anic storye Qur’anic story
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.78.0457Keywords:
gaps, , , purposes, Quranic storyAbstract
Objectives: This study aims to define the technical gap in the Qur’anic story, and aims to explain the religious purposes, mentioning examples and models as evidence of these purposes. Methodology: The inductive, descriptive and analytical method was used, where: The study intended to explore the gap, track the cases that apply to the purposes of the gap religiously, and analyze the model to serve the purpose. Results: The artistic gap has multiple religious purposes, including: proportionality to the context, not distracting the listener, upholding the status of prophecy, and glorification and contempt. Conclusion: The study demonstrated that the term gaps is a modern term in terms of the use of this term, but in reality, in terms of what is included, it is scattered in various books of interpretations. The issue of deletion in the Holy Qur’an is evident in some of its cases, and the rhetorical connotations mentioned by the owners of this art, and intentionally deleting the gaps in some episodes from the story, which is one of the aspects of the rhetorical miracle. I recommend developing a systematic mechanism to identify the gaps, especially in the Qur’anic stories, within the rules of Interpretation.
References
ابن الأثير، ض.(1956)، صناعة المنظوم من الكلام والمنثور ، (بدون)، مطبعة المجمع العلمي.
ابن كثير، إ.( 1999) ، تفسير القرآن العظيم . (ط2) . دار طيبة للنشر والتوزيع.
البقاعي، إ. ( 1984). نظم الدرر في تناسب الآيات والسور.
أبو ديب، (1987). في الشعرية ، (ط1) ، مؤسسة الأبحاث العربية.
البوطي، م. (1999) من روائع القرآن - تأملات علمية وأدبية في كتاب الله عز وجل. ( ط2) مؤسسة الرسالة.
بيدق، س. (2014). السرد القرآني خصائصه وتقنياته. مجلة الجامعة. العدد 16. م2.
الجرجاني، ع . (1992) . دلائل الإعجاز في علم المعاني. (ط3) . مطبعة المدني، القاهرة.
الجوهري. إ. (1987). الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية. (ط4) .، دار العلم للملايين.
الخالدي. ص .( 1998) . القصص القرآني عرض وقائع وتحليل أحداث. (ط1) دار القلم.
خضر، م. ( 2013)، بلاغة السرد القصصي في القرآن الكريم (رسالة دكتوراة في الآداب من جامعة طنطا.
الخطابي، حمد بن محمد، بيان إعجاز القرآن، (مطبوع ضمن كتاب: ثلاث رسائل في إعجاز القرآن الكريم)، تح. محمد خلف الله أحمد و د. محمد زغلول سلام، دار المعارف، مصر، ط3.
الخطيب القزويني، محمد بن عبد الرحمن، الايضاح في علوم البلاغة، تح. محمد عبد المنعم خفاجي، دار الجيل، بيروت، ط3.
الخطيب، ع. ( 1975) . القصص القرآني في منطوقه ومفهومه مع دراسة تطبيقية لقصتي آدم ويوسف. (ط2) . دار المعرفة.
الخفاجي، ع. (1982 ) سر الفصاحة. ( ط1) . دار الكتب العلمية.
دبور. م .(1996) .أسس بناء القصة من القرآن الكريم، دراسة أدبية ونقدية (رسالة مقدمة لنيل درجة الدكتوراة في الأدب والنقد، جامعة الأزهر، كلية اللغة العربية بالمنوفية، قسم الأدب والنقد).
الرازي ، م. ( 1981) . مفاتيح الغيب (التفسير الكبير).(ط1) . دار الفكر .
الرماني، ع. ( 1976). النكت في إعجاز القرآن الكريم، (ط3) . دار المعارف.
الزبيدي، (2001). تاج العروس من جواهر القاموس .(ط1). مؤسسة الكويت للتقدم العلمي .
الزركشي، م. (1957) . البرهان في علوم القرآن. ( ط1) . دار إحياء الكتب العربية عيسى البابى الحلبي وشركاؤه .
الزمخشري. ( ) . الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل. (ط3) . دار الكتاب العربي.
الطبري، محمد بن جرير، جامع البيان في تأويل القرآن، تح. أحمد محمد شاكر، مؤسسة الرسالة، ط1، 1420هـ.
الظواهري، كاظم، بدائع الإضمار القصصي في القرآن الكريم، ط1، 1991م.
عمر وآخرون، (2008) ، معجم اللغة العربية المعاصرة ، (ط1) ، عالم الكتب.
الفراهيدي، الخليل بن أحمد، العين، تح. مهدي المخزومي وإبراهيم السامرائي، دار ومكتبة الهلال، د.ط.
القزويني . م ( 2003). الإيضاح في علوم البلاغة، (ط1) ، دار الكتب العلمية.
قطب، س. (2002). التصوير الفني في القران الكريم. (ط16) . دار الشروق.
قطب، س. (2004). في ظلال القرآن. (ط34). دار الشروق.
الطبري. (2001) . تفسير الطبري. دار هجر للطباعة والنشر والتوزيع والإعلان ..
الماتريدي، م . (2005). تفسير الماتريدي، (ط1)، دار الكتب العلمية.
مطاوع، س. (2006) ، الإعجاز القصصي في القرآن، ( ط1 ) دار الآفاق العربية، القاهرة.
المطعني، ع . ( 1974) .، خصائص التعبير القرآني وسماته البلاغية، "1) .(رسالة دكتوراه بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف الأولى من كلية اللغة العربية، جامعة الأزهر، سنة 1974م)، مكتبة وهبة .
الميداني،ع .( 1996) البلاغة العربية. ( ط1). دار القلم، دمشق.
نوفل ،أ.(2007). مناهج البحث والتأليف في القصص القرآني. (ط1). دار الفضيلة.
Sources and references
Ibn al-Athīr, Ḍ. (1956), ṣināʻat al-manẓūm min al-kalām wa-al-manthūr, (bi-dūn), Maṭbaʻat al-Majmaʻ al-ʻIlmī.
Ibn Kathīr, I. (1999), tafsīr al-Qurʼān al-ʻAẓīm. (ṭ2). Dār Ṭaybah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ.
al-Biqāʻī, I. (1984). naẓm al-Durar fī tanāsub al-āyāt wa-al-suwar.
Abū Dīb, (1987). fī al-shiʻrīyah, (Ṭ1), Muʼassasat al-Abḥāth al-ʻArabīyah.
al-Būṭī, M. (1999) min Rawāʼiʻ alqrʼān-Taʼammulāt ʻilmīyah wa-adabīyah fī Kitāb Allāh ʻIzz wa-jall. (ṭ2), Muʼassasat al-Risālah.
Bydq, S. (2014). al-sard al-Qurʼānī khaṣāʼiṣuhu wa-taqniyātuh. Majallat al-Jāmiʻah. al-ʻadad 16. m2.
al-Jurjānī, ʻA. (1992). Dalāʼil al-iʻjāz fī ʻilm al-maʻānī. (ṭ3). Maṭbaʻat al-madanī, al-Qāhirah.
al-Jawharī. I. (1987). al-ṣiḥāḥ Tāj al-lughah wa-ṣiḥāḥ al-ʻArabīyah. (ṭ4), Dār al-ʻIlm lil-Malāyīn
al-Khālidī. Ṣ. (1998). al-qiṣaṣ al-Qurʼānī ʻarḍ waqāʼiʻ wa-taḥlīl aḥdāth. (Ṭ1), Dār al-Qalam.
Khiḍr, M. (2013), Balāghat al-sard al-qiṣaṣī fī al-Qurʼān al-Karīm (Risālat duktūrāh fī al-Ādāb min Jāmiʻat Ṭanṭā).
al-Khaṭṭābī, Ḥamad ibn Muḥammad, bayān Iʻjāz al-Qurʼān, (maṭbūʻ ḍimna Kitāb : thalāth Rasāʼil fī Iʻjāz al-Qurʼān al-Karīm), tḥ. Muḥammad Khalaf Allāh Aḥmad Wad. Muḥammad Zaghlūl Sallām, Dār al-Maʻārif, Miṣr, ṭ3.
al-Khaṭīb al-Qazwīnī, Muḥammad ibn ʻAbd al-Raḥmān, al-īḍāḥ fī ʻulūm al-balāghah, tḥ. Muḥammad ʻAbd al-Munʻim Khafājī, Dār al-Jīl, Bayrūt, ṭ3
Dabbūr. M. (1996). Usus bināʼ al-qiṣṣah min al-Qurʼān al-Karīm, dirāsah adabīyah wa-naqdīyah (Risālat muqaddimah li-nayl darajat al-duktūrāh fī al-adab wa-al-naqd, Jāmiʻat al-Azhar, Kullīyat al-lughah al-ʻArabīyah bi-al-Minūfīyah, Qism al-adab wa-al-naqd).
al-Rāzī, M. (1981). Mafātīḥ al-ghayb (al-tafsīr al-kabīr). (Ṭ1). Dār al-Fikr
al-Zarkashī, M. (1957). al-burhān fī ʻulūm al-Qurʼān. (Ṭ1). Dār Iḥyāʼ al-Kutub al-ʻArabīyah ʻĪsá al-Bābī al-Ḥalabī wa-Sharikāʼuh.
al-Zamakhsharī. (). al-Kashshāf ʻan ḥaqāʼiq ghawāmiḍ al-tanzīl. (ṭ3). Dār al-Kitāb al-ʻArabī.
al-Ṭabarī, Muḥammad ibn Jarīr, Jāmiʻ al-Bayān fī Taʼwīl al-Qurʼān, tḥ. Aḥmad Muḥammad Shākir, Muʼassasat al-Risālah, Ṭ1, 1420h..
al-Maṭʻanī, ʻA. (1974). Khaṣāʼiṣ al-taʻbīr al-Qurʼānī wa-simātuh al-balāghīyah, (1). (Risālat duktūrāh bi-taqdīr Mumtāz maʻa murattabah al-sharaf al-ūlá min Kullīyat al-lughah al-ʻArabīyah, Jāmiʻat al-Azhar, sanat 1974m), Maktabat Wahbah.
al-Maydānī, ʻA. (1996), al-balāghah al-ʻArabīyah. (Ṭ1). Dār al-Qalam, Dimashq.
Nawfal, U. (2007). Manāhij al-Baḥth wa-al-Taʼlīf fī al-qiṣaṣ al-Qurʼānī. (Ṭ1). Dār al-Faḍīlah.