Self-change methodology In Islamic thought and human development

Authors

  • Noor Suhail Mahdi

Keywords:

Self-change methodology, Islamic thought, human development

Abstract

 

Self Changing curriculum in Islamic Thought and Human Development means seeking to change the self-humanity of the bad traits and habits and negative behaviors taboo means and scientific methods of, and in accordance with the successful and results are guaranteed plans, and by reference to the fixed assets in Islam and the products of Islamic thought in the understanding of religion and its proper application, as well as the use of with data of human development of modern science and software development.

               The curriculum change in Islamic thought includes: awareness of the ways of lives and prospects that God has placed in this universe, and act upon, and the greatest of these Sunan is the year to change the self-condition for the transformation of society and raise the scourge and Alboads for the Islamic nation, and includes: knowledge of the purpose for which the creation of the human for it and seek to achieve them and is an engine of the same towards the desired change is a strong factor, and that end is the worship of God in a broad sense, the task of succession in the land and architecture, and thus can rebuild the community, and to achieve the cultural renaissance, which includes the change in Islamic thought: the Way of Islam self encouraged by the Koran and Sunnah and disinfected on an ongoing basis and constant, is an important and essential factor in the process of changing individual lives and elevate it, and as a prelude to change the society in which he lives.

              

               The curriculum change in human development includes: NLP; one of the most important can be learned from the human development of the areas, being laid-minute programs in the training of self to acquire good habits and give up bad habits, including: emotional intelligence, which attempts to process control the emotions emotional self, going to control the feelings of others and to understand and deal with them in a manner Cosby brings hearts not separated, and includes: change schemes, is no secret what the layout of the important role of the key to reach the desired goal, so he plans to change the psychology prominent and the need for an impact to be reckoned with in the achieve change.

References

( ) ينظر: الرازي؛ أحمد بن فارس بن زكريا القزويني، أبو الحسين (ت 395هـ)، معجم مقاييس اللغة، تحقيق: عبد السلام محمد هارون (دار الفكر، 1979م)، ج5، ص361.

( ) سورة المائدة، الآية (48).

( ) ينظر: ابن منظور؛ محمد بن مكرم بن على، أبو الفضل، جمال الدين الأنصاري الرويفعى الإفريقي (ت711هـ)، لسان العرب (دار صادر: بيروت، ط3، 1414ه) ج2، ص383. الرازي، مقاييس اللغة، ج5، ص361.

( ) ينظر: أحمد مختار عبد الحميد عمر وآخرون، معجم اللغة العربية المعاصرة (عالم الكتب: 2008م) ج3، ص2291.

( ) ينظر: محمد البدوي، المنهجية في البحوث والدراسات الادبية (تونس: دار المعارف للطباعة والنشر، د.ت) ص9.

( ) سورة الأنفال، الآية (53).

( ) ينظر: ابن منظور، لسان العرب، ج5، ص40. الزبيدي؛ محمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق الحسيني، أبو الفيض، الملقّب بمرتضى(ت 1205هـ)، تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق: مجموعة من المحققين (دار الهداية، د.ت) ج13، ص286.

( ) ينظر: الجرجاني؛ علي بن محمد بن علي الزين الشريف (ت816هـ)، كتاب التعريفات، تحقيق: مجموعة من العلماء (دار الكتب العلمية: لبنان، 1983م) ص63.

( ) مكامل محمد المغربي، السلوك التنظيمي_ مفاهيم وأسس سلوك الفرد والجماعة في التنظيم (عمان: دار الفكر, 1993م) ص245.

( ) سعيد ياسين عامر، مفاهيم إدارة التغيير وأهميتها/ سعيد ياسين عامر وآخرون، استراتيجيات التغيير وتطوير المنظمات، المؤتمر السنوي الأول، مركز وايد سيرفس للاستشارات والتطوير الإداري (القاهرة، 1991م) ص51.

( ) ينظر: صلاح الصاوي، منهجية التغيير بين النظرية والتطبيق (دار نهضة مصر: القاهرة، 1998م) ص3.

( ) ينظر: الزبيدي، تاج العروس، ج16، ص559_561.

( ) محمود بن عبد الرحيم صافي (ت1376هـ)، الجدول في إعراب القرآن الكريم (دار الرشيد: دمشق، ط4، 1418ه) ج24، ص190.

( ) ينظر: الهروي؛ محمد بن أحمد بن الأزهري، أبو منصور(ت370هـ)، تهذيب اللغة، تحقيق: محمد عوض مرعب (دار احياء التراث العربي: بيروت، 2001م) ج13، ص8. ابن فارس؛ أحمد بن فارس= بن زكريا القزويني الرازي، أبو الحسين(ت395هـ)، مجمل اللغة، تحقيق: زهير عبد المحسن سلطان (مؤسسة الرسالة: بيروت، ط2، 1986م) ص879. الجوهري؛ أبو نصر إسماعيل بن حماد الفارابي (ت393هـ)، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار (دار العلم للملايين: بيروت، ط4، 1987م) ج3، ص984.

( ) الجرجاني، التعريفات، ص242.

( ) ينظر: الغزالي؛ أبو حامد محمد بن محمد الطوسي (ت 505هـ)، معارج القدس في مدارج معرفه النفس (دار الآفاق الجديدة: بيروت، ط2، 1975م) ص15.

( ) سورة المائدة، الآية (116).

( ) ينظر: الألوسي؛ شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني (ت1270هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، تحقيق: علي عبد الباري عطية (دار الكتب العلمية: بيروت، 1415ه)، ج9، ص44.

( ) ينظر: ابن منظور، لسان العرب، ج5، ص65. الزبيدي، تاج العروس من جواهر القاموس، ج13، ص345. الفيروزآبادي؛ مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب(ت817هـ) القاموس المحيط، تحقيق: مكتب تحقيق التراث في مؤسسة الرسالة (مؤسسة الرسالة: بيروت، ط8، 2005م) ص588.

( ) ينظر: الرازي، معجم مقاييس اللغة، ج4، ص446.

( ) ينظر: الفيومي؛ أحمد بن محمد بن علي الحموي، أبو العباس(ت770هـ)، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، (المكتبة العلمية: بيروت، د.ت) ج2، ص479.

( ) الصنعاني؛ محمد بن إسماعيل الأمير، إجابة السائل شرح بغية الآمل، تحقيق: حسين بن أحمد السياغي؛ حسن محمد مقبولي الأهدل (بيروت: مؤسسة الرسالة، 1986م) ج1، ص53.

( ) ينظر: محمد البهي، الفكر الإسلامي في تطوره، ط2 (القاهرة: مكتبة وهبة، 1981م) ص6.

( ) السيد محمد الشاهد، رحلة الفكر الإسلامي من التأثر إلى التأزم (بيروت: دار المنتخب العربي، 1994م) ص83.

( ) ينظر: الفراهيدي؛ أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد بن عمرو بن تميم البصري(ت170هـ)، كتاب العين، تحقيق: مهدي المخزومي؛ إبراهيم السامرائي (دار الهلال، د.ت) ج8، ص385. الزبيدي، تاج العروس من جواهر القاموس، ج40، ص130. الجوهري، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، ج6، ص2515.

( ) ينظر: الفيومي، المصباح المنير في شرح الجامع الكبير، ج2، ص626.

( ) ينظر: العسكري؛ أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد بن يحيى بن مهران (ت 395هـ)، الفروق اللغوية، تحقيق: محمد ابراهيم سليم، (دار العلم والثقافة: القاهرة، د.ت) ص180.

( ) تقرير التنمية البشرية لعام 2015 التابع لبرنامج الأمم المتحدة الإنمائي (UNDP) طبع في الولايات المتحدة الأمريكية في (PBM Graphics) التابع لشركة (RR Donnelley) ص2.

( ) محمد الطاهر ابن عاشور، تفسير التحرير والتنوير (الدار التونسية للنشر والتوزيع: تونس، د.ت) ج10، ص45.

( ) سيد قطب، في ظلال القرآن (دار الشروق: القاهرة؛ بيروت، ط32، 2003م) ص1535-1536.

( ) الطبري؛ محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر (ت310هـ)، جامع البيان في تأويل القرآن، تحقيق: أحمد محمد شاكر (بيروت: مؤسسة الرسالة، 2000م) ج16، ص382.

( ) سيد قطب، في ظلال القرآن، ص2049.

( ) سورة آل عمران، الآية (165).

( ) ينظر: محمد متولي الشعراوي، تفسير الشعراوي (6 أكتوبر: مطبعة أخبار اليوم، د.ت) ج3، ص1860-1864.

( ) السنن التاريخية والاجتماعية: هي (الطريقة المتبعة في معاملة الله() للبشر بناءً على سلوكهم وأفعالهم وموقفهم من شرع الله() وأنبيائه وما يترتب على ذلك من نتائج في الدنيا والآخرة) ومجالها التاريخ وسير الأمم السابقة وسنن النهوض والسقوط الحضاري. عبد الكريم زيدان، السنن الإلهية في الأمم والجماعات والأفراد في الشريعة الاسلامية (بيروت: مؤسسة الرسالة، 1993م) ص13.

( ) جودت سعيد، حتى يغيروا ما بأنفسهم، تقديم: مالك بن نبي (الناشر: أيمن نويلاتي، ط8، 1989م) ص15.

( ) السنن الطبيعية: هي القوانين التي وضعها الله() في الكون ويسير كل ما فيه وفقها، والتي يستفيد منها الكائن الإنساني بما منحه الله() من العقل وإمكانية التعلم فيسخرها وينتفع منها، لأن نظم هذا الكون المفتوح بما فيه ومن فيه مُسيّرة للإنسان ومسخّرة له وفق ما أراده الخالق تبارك وتعالى، مجالها الواسع السموات والأرض والحياة والكون والإنسان. ينظر: ابراهيم بن علي الوزير، دراسة للسنن الإلهية والمسلم المعاصر (القاهرة: دار الشروق، ط4، 1989م) ص7.

( ) ينظر: عبد الكريم زيدان، السنن الإلهية في الأمم والجماعات والأفراد في الشريعة الاسلامية، ص24.

( ) سورة المائدة، الآيتان (65_66).

( ) سورة الرعد، الآية (11).

( ) سورة محمد، الآية (38).

( ) ينظر: سيد قطب، في ظلال القرآن، ص17.

( ) ينظر: سيد قطب، هذا الدين (القاهرة: دار الشروق، ط15، 2001م) ص6.

( ) سورة الإسراء، الآية (77).

( ) سورة الفتح، الآيتان (22-23).

( ) ينظر: ابن تيمية؛ تقي الدين أبو العَباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله الحراني الحنبلي الدمشقي (ت728هـ)، جامع الرسائل، تحقيق: محمد رشاد سالم (الرياض: دار العطاء، 2001م) ج1، ص52.

( ) سورة المؤمنون، الآية (115).

( ) ينظر: محمد متولي الشعراوي، تفسير الشعراوي، ص10171-10172.

( ) سورة الذاريات، الآية (56).

( ) ينظر: وهبة الزحيلي، التفسير المنير (دار الفكر: دمشق، ط10، 2009م) ج14، ص51.

( ) ينظر: سعيد حوى، الأساس في التفسير (دار السلام: القاهرة، ط1، 1985م) ج10، ص5524.

( ) سورة البقرة، الآية (30).

( ) ينظر: محمد عبده، تفسير القرآن الحكيم الشهير بتفسير المنار(مصر: دار المنار، ط3، 1367هـ) ج1، ص257-258.

( ) سيد قطب، في ظلال القرآن، ص56

( ) سورة هود، من الآية (61).

( ) الطبري، جامع البيان في تأويل آي القرآن، ج15، ص368.

( ) ابن أبي حاتم؛ أبو محمد عبد الرحمن بن محمد بن إدريس بن المنذر التميمي، الحنظلي، الرازي ابن أبي حاتم (ت 327هـ)، تفسير القرآن العظيم، تحقيق: أسعد محمد الطيب (مكتبة نزار مصطفى الباز: المملكة العربية السعودية، ط3، 1419هـ) ج6، ص2048.

( ) الماتريدي؛ محمد بن محمد بن محمود، أبو منصور (ت 333هـ)، تفسير الماتريدي (تأويلات أهل السنة)، تحقيق: مجدي باسلوم (دار الكتب العلمية: بيروت، 2005م) ج6، ص149.

( ) ينظر: عماد الدين خليل، التفسير الإسلامي للتاريخ (الموصل: ط4، 1986م) ص175.

( ) سورة يونس، الآية (14)

( ) ينظر: محمد السيد الجليند، الوحي والإنسان_ قراءة معرفية (دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع: القاهرة، د.ت) ص75-76.

( ) سورة الأعراف، الآية (96).

( ) سورة الشمس، الآيات (7-10).

( ) الزحيلي؛ وهبة بن مصطفى، التفسير المنير في العقيدة والشريعة والمنهج (دار الفكر المعاصر: دمشق، ط2، 1418ه) 30/ 261.

( ) سورة الفجر، الآيتان (27-28)

( ) سورة القيامة، الآيتان (1-2).

( ) سورة يوسف، من الآية (53).

( ) ينظر: الغزالي؛ أبو حامد محمد بن محمد الطوسي (ت505هـ)، إحياء علوم الدين (دار المعرفة: بيروت، د.ت) ص3_4. أحمد عمر هاشم، النفس والقرآن (دار الفيصل، د.ت) ص39-40.

( ) ينظر: سيد قطب، في ظلال القرآن، ج6، ص3917.

( ) ينظر: جودت سعيد، حتى يغيروا ما بأنفسهم، ص60.

( ) اخرجه أحمد؛ أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (ت 241هـ) مسند الإمام أحمد بن حنبل، تحقيق: شعيب الأرنؤوط (مؤسسة الرسالة، 2001م) 42/492. وقال الهيثمي: رَوَاهُ أَحْمَدُ، وَرِجَالُهُ رِجَالُ الصَّحِيحِ غَيْرَ صَالِحِ بْنِ سَعِيدٍ الرَّاوِي عَنْ عَائِشَةَ، وَهُوَ ثِقَةٌ. الهيثمي؛ أبو الحسن نور الدين علي بن أبي بكر بن سليمان (ت807هـ), مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، تحقيق: حسام الدين القدسي (مكتبة القدسي: القاهرة، 1994م) ج10، ص110.

( ) الطبراني؛ سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبو القاسم (ت360هـ)، الروض الداني (المعجم الصغير) ج1، ص334. ولَا يُرْوَى هَذَا الْحَدِيثُ عَنِ ابْنِ مُعَاوِيَةَ إِلَّا بِهَذَا الْإِسْنَادِ , تَفَرَّدَ بِهِ الزُّبَيْدِي.

( ) ينظر: عبد الله بن محمد اليوسف، تزكية النفس ومعالجة الآفات (دار العاصمة، د.ت) ص18.

( ) ينظر: المصدر السابق، ص19.

( ) ينظر: محمد متولي الشعراوي، تقديم كتاب: النفس في القرآن، أحمد عمر هاشم (دار الفيصل، د.ت) ص7-8.

( ) ابن المقفع؛ عبد الله (ت142هـ)، الأدبِ الصغير والأدب الكبير (دار صادر: بيروت، د.ت) ص19.

( ) سورة آل عمران، من الآية (110).

( ) سورة فصلت الآية (53).

( ) سنن الترمذي، محمد بن عيسى أبو عيسى الترمذي السلمي، الجامع الصحيح، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون (بيروت: دار إحياء التراث العربي، د.ت) ج5، ص51. سنن ابن ماجه، أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي (بيروت: دار الفكر، د.ت) ج2، ص139. وقال أبو عيسى: هذا حديث غريب.

( ) ينظر: كارول هاريس، البرمجة اللغوية العصبيةNLP الآن أكثر سهولة، ترجمة: مكتبة جرير (مكتبة جرير: المملكة العربية السعودية، ط6، 2008م) ص11.

( ) ينظر: ابراهم الفقي، البرمجة اللغوية العصبية NLP وفن الاتصال اللامحدود (منار للنشر والتوزيع: دمشق، 2001م) ص18.

( ) للاستزادة من هذه البرامج ينظر: هاري ألدروبيريل هيذر، البرمجة اللغوية العصبية في 21 يوماً_ مقدمة متكاملة وبرنامج تدريبي، ترجمة: مكتبة جرير (مكتبة جرير: المملكة العربية السعودية، ط11، 2007م). وينظر: هند رشدي، التخلص من المشكلات الشخصية والعاطفية بالبرمجة اللغوية العصبية (العالمية: الجيزة، 2010م)

( ) كارول هاريس، البرمجة اللغوية العصبيةNLP الآن أكثر سهولة، ص68-70.

( ) ابراهيم الفقي، البرمجة اللغوية العصبية NLP وفن الاتصال اللامحدود، ص42- 48.

( ) ينظر: هارفي دوتشيندورف، النوع الآخر من الذكاء_ طرق بسيطة لتعزيز الذكاء العاطفي، ترجمة: مكتبة جرير (المملكة العربية السعودية: مكتبة جرير، 2011م) ص11-12.

( ) ينظر: ديفيد باول، ذكاء الروح، ترجمة: قسم الترجمة بدار الفاروق (دار الفاروق: الجيزة- مصر، 2010م) ص12.

( ) ينظر: دانييل جولمان، الذكاء العاطفي، ترجمة: ليلى الجبالي، (سلسلة عالم المعرفة_ المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب: الكويت، 2000م) ص68-69.

( ) ينظر: عامر ابراهيم علوان، درب دماغك لجذب الصحة والسعادة والنجاح والثروة (دار صفاء: عمان، 2014م) ص473-478.

( ) ينظر: صلاح صالح الراشد، كيف تخطط لحياتك (مركز الراشد: الكويت، د.ت) ص89-92.

( ) ينظر: علي الحمادي، التغيير الذكي (دار ابن حزم: بيروت، 2011م) ص24-25.

Published

2017-03-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Self-change methodology In Islamic thought and human development. (2017). Journal Islamic Sciences College, 2(49). https://jcois.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075_8626/article/view/2338

Similar Articles

11-20 of 418

You may also start an advanced similarity search for this article.