The love of the world and its lusts The preference and bliss of the Hereafter In Surat Al-Imran
"objective study"
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.2008.18.%25pKeywords:
The love of the world and its lusts, other preference, Surat Al-ImranAbstract
The love of the world and its lusts are the head of sins and the corruptors of religion, and the one who loves and loves them who prefers them over the hereafter is one of the most pitiful of creation, and the least intelligent of them, as he prefers imagination over reality, sleep over wakefulness, fleeting shadow over eternal bliss and the mortal abode over the eternal abode, and he sold the life of eternity for the most luxurious life. In life, it is dreams and sleep or as a fleeting shadow, and as it was said: The intelligent person is not deceived.
The reason for choosing this topic is due to two things:
The first: When I contemplated the reasons for the differences and conflicts that afflicted our wounded and occupied country with their various causes and the multiplicity of their aspects, I found them to be no more than the adornment of the life of this world and the love of its desires and its preference over heaven and its bliss, whether that is inside or outside, and the same is true for our Islamic world.
Hence I say that if the sons of our nation want to return to their former glory - as they were - then they must first liberate themselves from the bondage of worldly love and its lusts, so that they are sincere servants of God, not for women, children, accumulated wealth, not for branded horses, cattle or tillage except within the limits of obedience to God. The Companions of the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, were a living example of cohesion, fraternity, altruism, achieving the interest of the nation and giving it priority over everything else in every aspect of their lives. No ear has heard, nor has it occurred to a human heart.
The second matter: the loss of the link between the knowledge of the nation and what it is obligated to do. What we see today and hear in our painful reality is contrary to the way of life, as we learn only to learn, not learn to work, and God Almighty informs us and says: It is most hateful to God that you say what you do not do () .
References
بعد القرآن الكريم ...
أحكام القرآن: لمحمد بن عبد الله الأندلسي المعروف بابن العربي المالكي(ت543هـ)، تحقيق: د.عبد الرزاق المهدي، دار الكتاب العربي، ط1، 1425هـ-2004م.
الأشباه والنظائر في القرآن الكريم: لمقاتل بن سليمان البلخي (ت150هـ)، دراسة وتحقيق: الدكتور عبد الله محمود شحاتة، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
إعراب القرآن: لأبي جعفر النحاس (ت338هـ)، تحقيق: زهير غازي زاهر، عالم الكتب، ط2، 1985م.
تاج العروس: محمد مرتضى الزبيدي (ت817هـ)، منشورات دار مكتبة الحياة، بيروت- لبنان، ط1، 1306هـ.
الترغيب والترهيب: للمنذري (ت656هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت، 1471هـ.
التعاريف: للمناوي (ت )، دار الفكر، بيروت- لبنان، (ب.ت).
التعريفات: للجرجاني (ت816هـ)، تحقيق: إبراهيم الأنباري، دار الفكر، بيروت- لبنان، ط1، (ب.ت).
تفسير البحر المحيط: لأبي حيان الأندلسي (ت745هـ)، تحقيق: عادل احمد وآخرون، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، (ب.ت).
تفسير التحرير والتنوير: للإمام الشيخ محمد بن عاشور، دار سحنون للنشر والتوزيع، (ب.ت).
تفسير القرآن العظيم المسمى تفسير المنار: لمحمد رشيد رضا (ت1354هـ)، تعليق: سمير مصطفى، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط1، 1423هـ- 2002م.
تفسير القرآن العظيم:لإسماعيل بن عمر بن كثير (ت774هـ)، تحقيق: د.عبد الرزاق المهدي، دار الكتاب العربي، بيروت، 1426هـ- 2005م.
التفسير القرآني للقرآن: لعبد الكريم الخطيب، دار الفكر العربي، (ب.ت).
التفسير الكبير المسمّى مفاتح الغيب: للإمام الفخر الرازي (ت606هـ)، المطبعة البهية المصرية، 1357هـ.
تفسير المراغي: لأحمد مصطفى المراغي، مطبعة مصطفى البابي، ط4، 1969م.
تهذيب اللغة: لأبي منصور محمد احمد الأزهري (ت370هـ)، تحقيق: عبد السلام هارون، دار القومية للطباعة، 1964م.
جامع البيان عن تأويل آي القرآن: لأبي جعفر محمد بن جرير الطبري (ت310هـ)، ضبط: محمود شاكر، دار إحياء التراث العربي، ط1، 1421هـ- 2001م.
الجامع لأحكام القرآن والمبين لما تضمنه من السنة وآي القرآن: لأبي عبد الله محمد بن أحمد الأنصاري القرطبي (ت671هـ)، تحقيق: د. عبد الله بن عبد المحسن وآخرون، مؤسسة الرسالة، بيروت، ط1، 1427هـ-2006م.
الجواب الكافي لمن سأل عن الداء والدواء: لابن قيم الجوزية (ت751هـ)، تحقيق: محمد بن عبد الله الطالبي، دار طيبة للنشر، ط1، 2004م.
الدُّر المصون في علوم الكتاب المكنون: لشهاب الدين العباس المعروف بالسَّمين الحلبي (ت756هـ)، تحقيق: علي محمد عوض وآخرين، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1، 1993م.
ديوان الأخطل، طبعة علي بن عبد الله آل ثاني، 1962م.
ديوان الفرزدق، طبعة صادرة، (ب.ت).
ديوان حسان بن ثابت، ضبط وتصحيح: عبد الرحمن البرقوقي، طبعة دار الأندلس، 1966م.
ديوان طرفة، طبعة دار صادر، (ب.ت).
سنن ابن ماجة: لمحمد بن يزيد القزويني (ت 275هـ)، دار إحياء التراث العربي، 1975م.
سنن أبي داود: سليمان بن الأشعث السجستاني (ت275هـ)، دار الفكر، (ب.ت).
سنن الترمذي: لمحمد بن عيسى الترمذي (ت279هـ)، دار أحياء التراث العربي، بيروت، (ب.ت).
السنن الكبرى: لأبي بكر أحمد بن الحسين البيهقي (ت 458هـ)، ضبطه: عبد السلام علوش، مكتبة الرشد، ط1، 1425هـ- 2004م.
سنن النسائي: لأحمد بن شعيب النسائي (ت 303هـ)، دار البشائر الإسلامية، 1986م.
صحيح البخاري: لمحمد بن إسماعيل البخاري (ت256هـ)، دار القلم، بيروت، 1987م.
صحيح مسلم: لأبي الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري (ت261هـ)، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، مطبعة عيسى الحلبي، القاهرة، 1374هـ.
ضحايا الحب: ليوسف الحاج احمد، مكتبة ابن حجر، ط1، 2004م.
العين: للخليل بن أحمد الفراهيدي (ت175هـ)، تحقيق: د. مهدي المخزومي وإبراهيم السامرائي، دار الهجرة، إيران، 1405هـ.
في ظلال القرآن: لسيد قطب، دار الشروق، ط34، 1968م.
القاموس المحيط: الفيروز آبادي، لمحي الدين محمد بن يعقوب (ت817هـ)، مؤسسة الرسالة - بيروت، 1406هـ.
اللباب في علوم الكتاب: لأبي حفص عمر بن علي الحنبلي (ت880هـ)، تحقيق: الشيخ عادل احمد عبد الموجود وآخرون، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1998م.
لسان العرب: لمحمد بن مكرم بن منظور الأفريقي المصري (ت711هـ)، دار صادر، بيروت، ط1.
المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز: لأبي محمد عبد الحق بن عطية الأندلسي (ت546هـ)، تحقيق: الرحالي فاروق وعبد الله الأنصاري وعبد العال سيد ومحمد العناني، قطر، ط1، 1398هـ- 1985م.
المستدرك على الصحيحين: لمحمد بن عبد الله أبو عبد الله الحاكم النيسابوري (ت405هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت، 1990م.
مسند الإمام أحمد: لأبي عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل الشيباني (ت241هـ)، المكتب الإسلامي، بيروت، ط2، 1398هـ- 1978م.
معالم التنزيل: للبغوي (ت516هـ)، تحقيق: خالد العك ومروان سوار، دار المعرفة، بيروت، 1986م.
معاني القرآن وإعرابه: للزجاج (ت311هـ)، شرح وتحقيق: عبد الجليل عبده، عالم الكتب، ط1، 1981م.
معاني القرآن: لأبي جعفر النحاس (ت338هـ)، تحقيق: محمد علي الصابوني، طبعة جامعة بغداد، أم القرى، 1988م.
مفردات ألفاظ القرآن: للراغب الأصفهاني (ت505هـ)، تحقيق: صفوان عدنان داود، دار دمشق، ط1، 1996م.
المنتقى من كتاب التذكرة بأحوال الموتى: للقرطبي (ت671هـ)، انتقاء وتعليق: الصادق محمد إبراهيم، مكتبة دار المنهاج، المملكة العربية السعودية، ط1، 1426هـ.
مواهب الرحمن في تفسير القرآن: لعبد الكريم محمد المدرس، عُني بنشره: محمد علي القره داغي، (ب.ت).
الوسيط من تفسير القرآن المجيد: للواحدي النيسابوري (ت468هـ)، تحقيق: الشيخ عادل احمد وآخرون، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، (ب.ت).