Except that of wishing between Sibawayh and grammarians

Authors

  • Abdul Razzaq Ali Hussain

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.2008.17.%25p

Keywords:

Except that, wishing, Sibawayh and grammarians

Abstract

The scholars of Arabic - may God reward them with the reward of the doers of good - laid down the rules of this language, the cycle of which never ceases to dazzle minds, so they adopted principles according to which they judged the denomination of this word, and the accusative of that, and determined in its light the worker and the done, until they reached us the rules and foundations of our dear language, and it is obvious that they differ. The origins of grammarians from one school of thought to another, or from one world to another, especially with regard to the subsidiary rules, and this difference was clearly reflected in what we have received from the rules, as we find a difference in the rulings that they restricted to the one factor or the applied, so we find two different rulings for the same word, so each of them rules According to a hearing, or a logical or moral argument that the other did not reach, or that he reached others, and both rulings are correct according to the principles that the scholar relies on, and the recipient must be convinced of any of them he wants, so he takes it with conviction in the principles of that ruling and its argument, and this multiplicity of opinions is not considered It is a defect, but it is one of the virtues of our Arabic language, as it gives it flexibility that other languages do not have, and among the many rulings in it is (not) that negates gender if an interrogative hamza enters it, and it indicates that they combine the meaning of wishing, for I used to read Ibn Hisham repeatedly, and I find him mentioning (Except) which is for wishing at Sibawayh, so my curiosity seduced me in searching for its truth and getting to know it, and its rulings, so this research came as a result of that curiosity, so I ask God that my curiosity be of benefit, and that I am not just an intruder, and I tried in this research to collect the opinions of grammarians About (no) if the interrogative hamza enters it and their wishful composition is indicated, and these opinions are compared with each other, and an attempt is made to reach its truth.
It should be noted that many grammarians did not elaborate on it, while a large number of them did not mention it, nor did they mention it except for two anonymous witnesses, which constituted an obstacle for me to reach the opinions of the grammarians about it.

I can not help but ask the reader for an excuse if he finds a slip or a mistake, for I am only a human being who has no immunity from error, and between me is a soul that is inclined towards evil. It is a mistake, but I do not mean it, and I seek forgiveness from God Almighty and repent to Him, and praise be to God, Lord of the worlds, and the best prayers and peace be upon our master Muhammad, and his family and companions altogether.

References

القرآن الكريم .

الأصول في النحو : أبو بكر محمد بن سهل بن السراج البغدادي (ت316ه‍ ) ، تحقيق د. عبد الحسين الفتلي ، مؤسسة الرسالة ، بيروت ، ط4 ، 1420هـ /1999م .

البحر المحيط : أبو حيان محمد بن يوسف الأندلسي (ت745هـ) ، تحقيق الشيخ عادل أحمد عبد الموجود ، الشيخ علي محمد معوض ، د. زكريا عبد المجيد النوقي ، د. أحمد النجولي الجمل ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، ط1 ، 1422هـ ،2001م .

الجمل في النحو : أبو القاسم الزجاجي (ت337ه‍ ) ، تحقيق د. علي توفيق الحمد ، مؤسسة الرسالة ، بيروت ، ط3 ، 1407هـ - 1986م .

الجنى الداني في حروف المعاني: حسن بن قاسم المرادي (ت749ه‍(، تحقيق د. طه محسن ، مؤسسة دار الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل ، 1396هـ ‍/ 1976م .

ديوان مجنون ليلى : قيس بن الملوّح ، جمع وتحقيق عبد الستّار أحمد فرّاج ، مكتبة مصر ، القاهرة ، د. ت .

روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني : العلامة أبو الفضل شهاب الدين السيد محمود الألوسي (ت 1270هـ) ، دار إحياء التراث العربي ، بيروت ، د. ت .

السبعة في القراءات : أبو بكر أحمد بن موسى بن العباس بن مجاهد البغدادي (ت324ه‍ ) ، تحقيق د. شوقي ضيف ، دار المعارف ، القاهرة ، ط2 ، د. ت .

شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك : بهاء الدين عبد الله بن عقيل العقيلي (ت769ه‍ ) ، تحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد ، مطبعة السعادة ، مصر ، نشر المكتبة التجارية الكبرى ، مصر ط14 ، 1384ه‍/1964م .

شرح التسهيل : ابن مالك (ت672هـ) ، تحقيق محمد عبد القـادر عطا ، طارق فتحي السّيّد ، منشورات محمد علي بيضون ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، ط1 ، 1422هـ/2001م .

شرح التصريح على التوضيح : الشيخ خالد بن عبد الله الأزهري (ت905هـ) ، تحقيق محمد باسل عيون السود ، منشورات محمد علي بيضون ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، ط1 ، 1421هـ/2000م .

شرح الرضي على الكافية : رضي الدين محمد بن الحسن الاسترابادي (ت 686هـ) ، تصحيح وتعليق يوسف حسن عمر ، مؤسسة الصادق ، طهران ، د. ت .

شرح الوافية نظم الكافية : ابن الحاجب (ت646هـ) ، دراسة وتحقيق د. موسى بناي علوان العليلي ، مطبعة الآداب ، النجف الأشرف ، 1400ه‍/1980م .

اللباب في علل البناء والإعراب : أبو البقاء عبد الله بن الحسين العكبري (ت616هـ) ، تحقيق د. عبد الإله النبهان ، دار الفكر ، دمشق ، ط1 ، 1416هـ ، 1995م .

مغني اللبيب عن كتاب الأعاريب : ابن هشام الأنصاري (ت761هـ) ، تحقيق بركات يوسف هبود ، دار الأرقم بن أبي الأرقم ، بيروت ، ط2، 1420هـ/1999م .

المقتضب : أبو العباس المبرد (ت285ه‍( ، تحقيق محمد عبد الخالق عضيمة ، عالم الكتب ، بيروت ، د. ت .

النشر في القراءات العشر : أبو الخير محمد بن محمد الدمشقي الشهير بابن الجزري (ت833ه‍ ) ، تحقيق الأستاذ علي محمد الضباع ، مطبعة مصطفى محمد ، مصر ، نشر المكتبة التجارية الكبرى ، مصر ، د. ت

همع الهوامع في شرح جمع الجوامع : جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر السيوطي (ت911هـ) ، تحقيق عبد الحميد هنداوي ، المكتبة التوفيقية ، مصر ، د. ت .

Downloads

Published

2023-05-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Except that of wishing between Sibawayh and grammarians. (2023). Journal Islamic Sciences College, 17. https://doi.org/10.51930/jcois.2008.17.%p

Similar Articles

21-30 of 30

You may also start an advanced similarity search for this article.