Al-Aini's grammatical responses to Ibn Malik in his book Umdat Al-Qari
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.2008.17.%25pKeywords:
Ibn Malik, book Umdat Al-Qari, Al-Aini's grammatical responsesAbstract
It is from the greatness of God Almighty and from him that he facilitated for me to delve into the immersion of the hadith of the Prophet in my doctoral dissertation, then I found it a fertile ground for the cultivation of scientific results.
Through this work, I chose the topic (Replies of Al-Aini to Ibn Malik in his book Umdat Al-Qari Sharh Sahih Al-Bukhari) because of its scientific impact, as such topics inspire in the soul of the follower and the student a lot of contemplation and great care to understand the texts and then come up with a result that is almost close. It is correct, and my current situation in this research is the condition of many scholars, not without errors and omissions. Whatever was correct is by the grace of God, peace be upon him, and whatever was otherwise is from me and from Satan. The days met a new opportunity for one of the students of knowledge, for I found al-Ayni in his responses to two images:
The first: Explicit responses with (this is affectation) or (this is arbitrariness) and other expressions.
And the other: The response is implied and not explicit, so some of the opinions with which Ibn Malik disagrees will prevail, and as a result, it will be a response to him.
The first image was only mentioned in ten places, of which I restricted myself to four for fear of being too long. In this work, I wanted to open a way for students of knowledge to delve into such work.
As for the second form, it is the most common in his book Umdat al-Qari, which totals seventy issues and may be more.
Al-Ayni did not, in his responses or in some of his apparent expressions, indicate transgression, except that Al-Ayni did not intend to harm Ibn Malik.
And if I wanted to make a general judgment on the nature of the responses, I can only say: Al-Ayni analyzed many issues, except that I found him close to the truth in one issue, which is the coming (ya) of the call if it has a letter.
References
إتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر : لشهاب الدين أحمد بن محمد بن عبد الغني الدمياطي الشهير بالبنّاء ( ت 1117 هـ ) ، وضع حواشيه : الشيخ أنس مهرة ، دار الكتب العلمية ، بيروت – لبنان ، 1422 هـ - 2001 م .
ارتشاف الضرب من لسان العرب : لأبي حيان الاندلسي ت (745 هـ) ، تحقيـق : د. رجب عثمـان محمد ، مطبعـة المدني المؤسسة السعودية بمصر ، الناشر : مكتبة الخانجي بالقاهرة ، ط1 ، 1418هـ - 1998م .
إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري : لأبي العباس شهاب الدين أحمد بن محمد القسطلاني ت ( 923 هـ ) ، بهامشه صحيح مسـلم بشرح النووي ، مطبعة دار إحياء التراث العربي ، بيروت - لبنان .
الأمالي الشجرية : لضياء أبي السعادات هبة الله بن علي المعروف بابن الشجري ت ( 542 هـ ) ، دار المعرفة للطباعة والنشر ، بيروت - 1349 هـ .
الإنصاف في مسائل الخلاف بين النحويين البصريين والكوفيين : للشيخ الإمام كمال الدين أبي البركات عبد الرحمن بن محمد بن أبي سعيد الانباري النحوي ت ( 577 هـ ) ، المكتبـة العصريـة للطباعة والنشر ، بيروت - لبنان .
تفسر القرطبي ( الجامع لأحكام القرآن ) : لأبي عبد الله أحمد الأنصاري القرطبي ت ( 671 هـ ) ، تصحيـح : أحمد عبد العليم البردوني ، ط3 ، دار الكاتب العربي ، القاهرة - 1967 .
توجيه اللمع : لأحمد بن الحسـين بن الخبـاز ت ( 637 هـ ) ، تحقيق : د. فايز زكي محمد ذياب ، دار السلام ، ط1 ، القاهرة - مصر ، 1423 هـ - 2002 م .
الجنى الداني في حروف المعاني : حسن بن قاسم المرادي ت (749هـ) ، تحقيـق : د. طه محسن ، مؤسسة الكتب للطباعة والنشر ، جامعة الموصل ، 1396 هـ - 1976 م .
حاشية الصبّان : محمد بن علي الصبّان ت ( 1206 هـ ) ، تحقيق : محمد ابن الجميل ، مكتبة الصفا ، ط1 ، القاهرة ، 1423 هـ - 2002 م .
الحجة للقراء السبعة : لأبي علي الحسن بن أحمد بن عبد الغفار الفارسي
ت ( 377 هـ ) ، وضع حواشيه وعلق عليـه : كامل مصطفى الهنداوي ، دار الكتب العلمية ، ط1 ، بيروت - لبنان ، 1421 هـ - 2001 م .
خزانة الأدب ولب لبـاب لسـان العرب : عبد القـادر بن عمر البغـدادي ت (1093 هـ) تحقيـق : عبد السلام محمد هارون ، ط1 ، مكتبة الخانجي ، القاهرة - 1983 .
الخصائص : صنعة أبي عثمان ابن جنّي ت ( 392 هـ ) ، تحقيق : محمد علي النجار ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد - 1990 .
روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني : شهاب الدين محمود الآلوسي ت ( 1270 هـ ) ، ط2 ، دار إحيـاء التراث العربي ، بيروت د. ت. .
شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك : بهاء الدين عبد الله بن عقيل العقيلي الهمداني المصري ت ( 769 هـ ) ، تحقيق : محمد محيي الدين عبد الحميد ، مطبعة الفكر ، بيروت - لبنان .
شرح الأشموني على ألفية ابن مالك : نور الدين أبو الحسن علي بن محمد الشافعي ت ( 900 هـ ) ، مطبوع مع حاشية الصبان .
شرح التصريح على التوضيح أو التصريح بمضمون التوضيح في النحو : لخالد بن عبد الله الأزهري ت ( 905 هـ ) ، تحقيق : محمد باسل عيون السود ، دار الكتب العلميـة ، ط1 ، بيروت - لبنان ، 1421هـ - 2000 م .
شرح المفصل : لموفـق الدين يعيش بن علي بن يعيش النحوي ت (643هـ) ، تحقيق : أحمد السيد سيد أحمد ، المكتبة التوفيقيـة ، القاهرة - مصر .
شرح جمل الزجاجي : لأبي الحسن علي بن مؤمن بن محمد بن علي ابن عصفور الاشبيلي ت ( 667 هـ ) ، قدم له ووضع هوامشه : فواز الشعار ، دار الكتب العلمية ، ط1 ، بيروت - لبنان ، 1419 هـ - 1998 م .
شرح كافية ابن الحاجب : رضي الدين محمد بن الحسن الاستراباذي ت(686هـ) ، قدم له ووضع حواشيه وفهارسه : الدكتور إميل بديع يعقوب ، دار الكتب العلمية ، ط1 ، بيروت - لبنان ، 1419 هـ - 1998 م .
شفاء العليل في إيضاح التسهيل : لأبي عبد الله محمد بن عيسى السلسيلي ت ( 770 هـ ) ، تحقيق : د. الشـريف عبد الله علي الحسيني البركاتي ، المكتبة الفيصلية ، ط1 ، مكة المكرمة ، 1406 هـ - 1986 م .
شواهد التوضيح والتصحيح لمشكلات الجامع الصحيح : لجمال الدين بن مالك الأندلسي ت ( 672 هـ ) ، تحقيق : د. طه محسن ، من مطبوعات وزارة الأوقاف والشؤون الدينية العراقية ، طبع بمطابع دار آفاق عربية للصحافة والنشر .
صحيح البخاري : لأبي عبد الله محمد بن إسماعيل البخاري ت (256هـ) ، تقديم : أحمد محمد شاكر ، دار إحياء التراث العربي ، بيروت .
صحيح مسلم بشرح النووي : للإمام محيي الدين أبي زكريا يحيى بن شرف النووي ت ( 676 هـ ) ، طبعة جديدة ومزيدة ومنقحة اعتنى به : محمد بن عيادي بن عبد الحليم ، مكتبة الصفا ، ط1 ، الدار البيضاء - المملكة المغربية ، 1424 هـ - 2003 م .
عمدة القاري شرح صحيح البخاري: للحافظ المشهور بـ ( البدر العيني ) ت (855هـ) دار الفكر ، 1399 هـ - 1979 م .
الفائق في غريب الحديث : جـار الله ابن عمر الزمخشري ت(538هـ) ، تحقيق : علي محمد البجاوي ومحمد أبو الفضل إبراهيم ، ط1 ، مطبوعات جامعة أم القرى - 1985 .
فتح الباري بشرح صحيح البخاري : للإمام أحمد بن علي بن حجر العسقلاني ت(852هـ) ، موافقة الترقيم وبتبويب الشيخ محمد فؤاد عبد الباقي ، اعتنى به : أبـو عبد الله محمود بن الجميل ، مكتبة الصفا ، القاهرة ، 1424 هـ - 2003 م .
الكتاب : لأبي بشر عمرو بن عثمان بن قنبر المعروف بـ ( سيبويه ) ت (180هـ ) ، تحقيـق : عبد السلام محمد هارون ، مكتبة الخانجي ، ط4 ، مصر ، 1425 هـ - 2004 م .
كتاب حروف المعاني : لأبي القاسم عبد الرحمن بن إسحاق الزجاجي ت(340 هـ) تحقيق : علي توفيق الحمد ، ط1 ، مؤسسة الرسالة ، بيروت ، ودار الأمل ، إربد - 1984 .
الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل : لجار الله محمود بن عمر الزمخشري ت ( 538 هـ ) ، المكتبـة التجارية الكبرى ، ط1 ، مطبعة مصطفى محمد - 1345 .
الكواكب الدراري شرح صحيح البخاري : الكرماني ت (786هـ) ، دار إحياء التراث العربي ، ط2 ، 1356 هـ - 1937 م ، و ط2 ، 1401هـ - 1981 م ، بيروت - لبنان .
لسان العرب : للإمام العلامة ابن منظور ت ( 711 هـ ) ، طبعة مُراجعة ومصححة بمعرفة نخبة من السـادة الأساتذة المتخصصين ، دار الحديث ، القاهرة .
مشارق الأنوار على صحاح الآثار : لأبي الفضل عياض بن موسى بن عياض اليحصبي ت ( 544 هـ ) ، قدم له : إبراهيم شـمس الدين ، ط1 ، دار الكتب العلمية ، بيروت - لبنان ، 1423هـ - 2002 م .
مغني اللبيب عن كتب الأعاريب : لابن هشام الأنصاري ت (761هـ) تحقيق : حسن حمد والدكتور إميل بديع يعقوب ، دار الكتب العلمية ، ط1 ، بيروت - لبنان ، 1418 هـ - 1998 م .
المقتضب : صنعة أبي العباس محمد بن يزيد المبرد ت ( 285 هـ ) ، تحقيق : محمد عبد الخالق عضيمة الأستاذ بجامعة الأزهر ، جمهورية مصر العربية وزارة الأوقاف المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية لجنة إحياء التراث الإسلامي ، القاهرة ، 1415هـ - 1994م .
همع الهوامع في شرح جمع الجوامع : للإمام جلال الدين عبد الرحمن ابن أبي بكر السيوطي ت (911هـ) ، تحقيق : أحمد شمس الدين ، دار الكتب العلمية ، ط1 ، بيروت - لبنان ، 1418هـ - 1998م .