The effect of readings on the multiplicity of explanatory significance of a single Qur’anic word, a study through the interpretation of Ibn Attia al-Andalusi

Authors

  • SHAYMAA MAHDI ZANGNA Al-Mustansiriya University - College of Education Department of Holy Quran Sciences

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.2023.73.20-43

Keywords:

Quranic readings , - Interpretive significance - , Ibn Attia Al-Andalusi

Abstract

The study aimed to clarify the meanings learned and inferred from reading books، letters and messages in Surat Al-Qur’an. The inductive method، the analytical method، and the deductive method، One of the most prominent results of the research: that the multiplicity of Qur’anic readings produces a variety and expansion in the meaning that has a clear impact on the interpretation by clarifying the meaning of the verse.

References

- إتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر، أحمد بن محمد البنا (ت:1117ه)، تحقيق: شعبان محمد إسماعيل، ط1، منشورات عالم الكتب، بيروت، 1407هـ- 1987م.

- اعراب القراءات السبع وعللها، ابو عبد الله الحسين بن احمد بن خالويه، حققه: عبد الرحمن العثيمين، مكتبة الخانجي، القاهرة، 1992.

- إعراب القراءات الشواذ: لأبي البقاء العكبري (ت: 616ه)، تحقيق: محمد السيد احمد عزوز، عالم الكتب، بيروت، 1417ه – 1996م.

- اعراب القرآن، ابو جعفر احمد بن محمد بن اسماعيل النحاس، تحقيق: زهير غازي زاهد، عالم الكتب، 1988.

- املاء ما من به الرحمن من وجوه الاعراب والقراءات في جميع القرآن، ابي البقاء عبد الله بن الحسين ابن عبد الله العكبري (ت: 616ه)، دار الكتب العلمية، بيروت. ط1، 1979م.

- البحر المحيط: ابو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف (ت: 745ه)، تحقيق: صدقي محمد جميل، دار الفكر، بيروت، 1420ه.

- التحرير والتنوير، محمد الظاهر بن محمد بن محمد الظاهر بن عاشور (ت: 1393ه)، الدار التونسية للنشر، تونس، 1984.

- تفسير البغوي (معالم التنزيل في تفسير القرآن) أبو محمد الحسين بن مسعود البغوي (ت: 51ه)، تحقيق: عثمان جمعة ضميرية وسليمان مسلم الحرش، دار طيبة، 1417ه – 1997م، ط4.

- تفسير جوامع الجامع، أبو علي الفضل بن الحسن الطبرسي (ت: 548ه)، تحقيق: مؤسسـة النشر الاسلامي التابعة لجماعة التدريسيين بقم المشرفة، ط2

- التيسير في القراءات السبع، عثمان بن سعيد بن عثمان بن عمر ابو عمرو الداني (ت: 444ه)، تحقيق: اوتو تريزل، دار الكتاب العربي، بيروت، 1984ه.

- جامع البيان في تأويل القرآن: محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (ت: 310ه)، تحقيق: أحمد محمد شاكر، مؤسسـة الرسالة، 1420ه – 2000م، ط1.

- الجامع لأحكام القرآن والمُبَيَّنُ لما تضمَّنَهُ من السُنَّةِ وآي الفُرقان: أبو عبد الله مُحمد بن أحمد بن أبي بكر القُرطبي (ت: 671ه)، تحقيق: الدكتور عبد الله بن عبد المحسن التركي، مؤسسـة الرسالة، 1427ه – 2006م، ط1.

- الحجة للقُرَّاء السبعة أئمة الامصار بالحجاز والعراق والشام الذين ذكرهم ابو بكر بن مجاهد، ابو علي الحسن بن عبد الغفار الفارسي، (ت: 377ه)، حققه: بدر الدين قهوجي، دار المأمون التراث، بيروت.

- الدر المصون في علوم الكِتَابِ المَكنُون: أحمد بن يوسف المعروف بالسمين الحلبيّ (ت: 756).

- السبعة في القراءات، احمد بن موسى بن العباس، ابو بكر بن مجاهد البغدادي (ت: 324ه)، تحقيق: شوقي ضيف، دار المعارف، مصر، ط2، 1400ه.

- سير أعلام النبلاء: شمس الدين أبو عبد الله بن احمد بن عثمان بن قايماز الذهبي (ت: 748ه)، تحقيق: مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الارناؤوط، ط3، مؤسسـة للرسالة، 1405ه – 1985.

- الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، ابو نصر اسماعيل بن حماد الجوهري الفارابي (ت: 393ه)، تحقيق: احمد عبد الغفور عطار، دار العلم للملايين، بيروت، ط4، 1987م.

- صحيح البخاري: أبو عبد الله محمد بن اسماعيل البخاري (ت: 256ه)، دار احياء التراث العربي، بيروت – لبنان، (د. ت).

- غاية النهاية في طبقات القراء، شمس الدين ابو الخير محمد بن محمد بن محمد بن علي ابن الجرزي (ت: 833ه)، اعتنى به: ج. برجستراسر، دار الكتب العلمية، بيروت، 1971.

- القراءات القرآنية تاريخ وتعريف: عبد الهادي الفضلي، مركز الغدير، لبنان – بيروت، 1433ه – 2012م.

- القراءات المتواترة وأثرها في الرسم القرآني والاحكام الشرعية: محمد حبش، دار الفكر، دمشق، 1419ه/ 1999.

- الكتاب، عمرو بن عثمان بن قنبر الحارثي، سيبويه (ت: 180ه)، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، 1988م.

- الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الاقاويل في وجوه التأويل، أبو القاسم محمود بن عمر الزمخشري (ت: 538ه)، ط3، دار الكتاب العربي، بيروت – لبنان، 1407ه.

- الكشف عنْ وجُوه القراءات السّبع وعَلِلهَا وحججهـا وهَوَ شرح كِتابُ التبصرة في القراءات: أبو محمد بن أبي طالب بن مختار القيسي (ت: 437ه)، مؤسسـة الرسـالة.

- المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءات والإِيضاح عنها: أبو الفتح عثمان بن جني (ت: 392ه)، تحقيق: على النجدي ناصيف، وعبد الحليم النجار، القاهرة، 1415ه – 1994م.

- المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز: أبو محمد بن الحق بن غالب بن عطية الاندلسي (ت:542هـ)، تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، دار الكتب العلمية – لبنان، 1413ه – 1993م، ط1.

- معاني القراءات: محمد بن أحمد بن الازهري الهروي، أبو منصور (ت: 370ه)، مركز البحوث كلية الآداب – جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية، 1412ه – 1991م، ط1.

- معاني القرآن وإعرابه: أبو إسحاق إبراهيم السِّرِي (ت: 311ه)، شرح وتحقيق: دكتور عبد الجليل عَبده شلبي، عالم الكتب، 1408ه – 1988م، ط1.

- معاني القرآن، ابو زكريا يحيى بن زياد بن عبد الله بن منظور الديلمي الفراء (ت: 207ه)، تحقيق: احمد يوسف النجاتي، وآخرين، الدار المصرية للتأليف والترجمة، مصر، ط1.

- معرفة القُرَّاء الكبار على الطبقات والاعصار، الامام شمس الدين أبو عبد الله محمد بن احمد بن عثمان الذهبي (ت: 748ه)، تحقيق: طيار التي قولاج، ط1، مركز البحوث الاسلامية، اسطنبول.

- مفاتيح الغيب (التفسير الكبير): أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (ت: 606ه): دار احياء التراث العربي، بيروت، 1420ه، ط3.

- منجد المقُرئَين ومرشد الطالبين (ويليه: ثلاثة ملاحق لأبي شامة، وابن تيميـة، وابن حجر): محمد ابن محمد الجزري (ت: 833ه)، اعتنى به: علي بن محمد العمران، دار عالم الفوائد.

- النشر في القراءات العشر، ابو الخير محمد بن محمد الدمشقي، الشهير بابن الجزري، (ت: 833ه)، قدم له: علي محمد الضباع، دار الكتب العلمية، بيروت، 1971.

- النكت والعيون (تفسير الماوردي): ابو الحسن علي بن محمد بن محمد بن حبيب (450ه)، تحقيق: ابن عبد المقصود بن عبد الرحيم، دار الكتب العلمية، بيروت.

- الوسيط في تفسير القرآن المجيد، ابو الحسن علي بن احمد بن محمد الواحدي، تحقيق: عادل احمد عبد الموجود، علي محمد معوض، دار الكتب العلمية، 1995.

- وفيات الأعيان وأنباء ابناء الزمان، أبو العباس شمس الدين احمد بن محمد بن ابراهيم بن أبي بكر بن خلكان البرمكي الاربلي (ت: 681ه)، تحقيق: احسان عباس، دار صادر، بيروت.

- التبيان في إعراب القرآن: ابو البقاء عبد الله بن الحسين بن عبد الله العكبري (ت: 616ه)، تحقيق: علي محمد البجاوي، عيسى البابي الحلبي.

- التبيان في تفسير القرآن: ابو جعفر محمد بن الحسن الطوسي، تحقيق: مؤسسة ال البيت لإحياء التراث، بيروت – لبنان.

List of sources:

-Itḥāf Fuḍalāʼ al-bashar fī al-qirāʼāt al-arbaʻah ʻashar، Aḥmad ibn Muḥammad al-Bannā (t : 1117h)، taḥqīq : Shaʻbān Muḥammad Ismāʻīl، Ṭ1، Manshūrāt ʻĀlam al-Kutub، Bayrūt، 1407h-1987m.

- Iʻrāb al-qirāʼāt al-sabʻ wa-ʻilalihā، Abū ʻAbd Allāh al-Ḥusayn ibn Aḥmad ibn Khālawayh، ḥaqqaqahu : ʻAbd al-Raḥmān al-ʻUthaymīn، Maktabat al-Khānjī، al-Qāhirah، 1992.

- Iʻrāb al-qirāʼāt al-shawādhdh : li-Abī al-Baqāʼ al-ʻUkbarī (t : 616h)، taḥqīq : Muḥammad al-Sayyid Aḥmad ʻAzzūz، ʻĀlam al-Kutub، Bayrūt، 1417h – 1996m.

- Iʻrāb al-Qurʼān، Abū Jaʻfar Aḥmad ibn Muḥammad ibn Ismāʻīl al-Naḥḥās، taḥqīq : Zuhayr Ghāzī Zāhid، ʻĀlam al-Kutub، 1988.

- Imlāʼ mā min bi-hi al-Raḥmān min Wujūh al-iʻrāb wa-al-qirāʼāt fī jamīʻ al-Qurʼān، Abī al-Baqāʼ ʻAbd Allāh ibn al-Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh al-ʻUkbarī (t : 616h)، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah، Bayrūt. Ṭ1، 1979m.

- al-Baḥr al-muḥīṭ : Abū Ḥayyān Muḥammad ibn Yūsuf ibn ʻAlī ibn Yūsuf (t : 745h)، taḥqīq : Ṣidqī Muḥammad Jamīl، Dār al-Fikr، Bayrūt، 1420h.

- al-Taḥrīr wa-al-tanwīr، Muḥammad al-Ẓāhir ibn Muḥammad ibn Muḥammad al-Ẓāhir ibn ʻĀshūr (t : 1393h)، al-Dār al-Tūnisīyah lil-Nashr، Tūnis، 1984.

- Tafsīr al-Baghawī (Maʻālim al-tanzīl fī tafsīr al-Qurʼān) Abū Muḥammad al-Ḥusayn ibn Masʻūd al-Baghawī (t : 51h)، taḥqīq : ʻUthmān Jumʻah Ḍumayrīyah wa-Sulaymān Muslim al-Ḥarsh، Dār Ṭaybah، 1417h – 1997m، ṭ4.

- Tafsīr Jawāmiʻ al-Jāmiʻ، Abū ʻAlī al-Faḍl ibn al-Ḥasan al-Ṭabarsī (t : 548h)، taḥqīq : mʼssh al-Nashr al-Islāmī al-tābiʻah li-Jamāʻat altdrysyn bi-Qum al-musharrafah، ṭ2

- al-Taysīr fī al-qirāʼāt al-sabʻ، ʻUthmān ibn Saʻīd ibn ʻUthmān ibn ʻUmar Abū ʻAmr al-Dānī (t : 444h)، taḥqīq : Otto tryzl، Dār al-Kitāb al-ʻArabī، Bayrūt، 1984h.

- Jāmiʻ al-Bayān fī Taʼwīl al-Qurʼān : Muḥammad ibn Jarīr ibn Yazīd ibn Kathīr ibn Ghālib al-Āmulī، Abū Jaʻfar al-Ṭabarī (t : 310h)، taḥqīq : Aḥmad Muḥammad Shākir، mʼssh al-Risālah، 1420h – 2000M، Ṭ1.

- al-Jāmiʻ li-aḥkām al-Qurʼān wālmubayyanu li-mā tḍmmanahu min alsunnati wʼāy alqurqān : Abū ʻAbd Allāh muḥmd ibn Aḥmad ibn Abī Bakr alqurṭby (t : 671h)، taḥqīq : al-Duktūr ʻAbd Allāh ibn ʻAbd al-Muḥsin al-Turkī، mʼssh al-Risālah1427h – 2006m، Ṭ1.

al-Ḥujjah llqurrāʼ al-sabʻah aʼimmat al-amṣār bi-al-Ḥijāz wa-al-ʻIrāq wa-al-Shām alladhīna dhikruhum Abū Bakr ibn Mujāhid، Abī ʻAlī al-Ḥasan ibn ʻAbd al-Ghaffār al-Fārisī، (t : 377h)، ḥaqqaqahu : Badr al-Dīn Qahwajī، Dār al-Maʼmūn al-Turāth، Bayrūt.

- . al-Durr al-maṣūn fī ʻulūm alkitābi almaknūn : Aḥmad ibn Yūsuf al-maʻrūf bālmsmyn alḥlbī (t : 756).

- al-Sabʻah fī al-qirāʼāt، Aḥmad ibn Mūsá ibn al-ʻAbbās، Abū Bakr ibn Mujāhid al-Baghdādī (t : 324h)، taḥqīq : Shawqī Ḍayf، Dār al-Maʻārif، Miṣr، ṭ2، 1400h.

- Siyar Aʻlām al-nubalāʼ : Shams al-Dīn Abū ʻAbd Allāh ibn Aḥmad ibn ʻUthmān ibn Qāymāz al-Dhahabī (t : 748h)، taḥqīq : majmūʻah min al-muḥaqqiqīn bi-ishrāf al-Shaykh Shuʻayb al-Arnāʼūṭ، ṭ3، mʼssh lil-risālah، 1405h – 1985.

- al-Ṣiḥāḥ Tāj al-lughah wa-ṣiḥāḥ al-ʻArabīyah، Abū Naṣr Ismāʻīl ibn Ḥammād al-Jawharī al-Fārābī (t : 393h)، taḥqīq : Aḥmad ʻAbd al-Ghafūr ʻAṭṭār، Dār al-ʻIlm lil-Malāyīn، Bayrūt، ṭ4، 1987m.

- Ṣaḥīḥ al-Bukhārī : Abū ʻAbd Allāh Muḥammad ibn Ismāʻīl al-Bukhārī (t : 256h)، Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī، Bayrūt – Lubnān، (D. t).

- Ghāyat al-nihāyah fī Ṭabaqāt al-qurrāʼ، Shams al-Dīn Abī al-Khayr Muḥammad ibn Muḥammad ibn Muḥammad ibn ʻAlī Ibn aljrzy (t : 833h)، iʻtaná bi-hi : J. Birjistrāsir، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah، Bayrūt، 1971

- al-Qirāʼāt al-Qurʼānīyah Tārīkh wa-taʻrīf : ʻAbd al-Hādī al-Faḍlī، Markaz al-Ghadīr، Lubnān – Bayrūt، 1433h – 2012m.

- 21-al-qirāʼāt al-mutawātirah wa-atharuhā fī al-Rasm al-Qurʼānī wa-al-aḥkām al-sharʻīyah : Muḥammad Ḥabash، Dār al-Fikr، Dimashq، 1419h / 1999.

- al-Kitāb، ʻAmr ibn ʻUthmān ibn Qanbar al-Ḥārithī، Sībawayh (t : 180h)، taḥqīq : ʻAbd al-Salām Muḥammad Hārūn، Maktabat al-Khānjī، al-Qāhirah، 1988m.

- al-Kashshāf ʻan ḥaqāʼiq ghawāmiḍ al-tanzīl wa-ʻuyūn al-aqāwīl fī wajwh al-taʼwīl، Abū al-Qāsim Maḥmūd ibn ʻUmar al-Zamakhsharī (t : 538h)، ṭ3، Dār al-Kitāb al-ʻArabī، Bayrūt – Lubnān، 1407h.

- al-Kashf ʻn wjūh al-qirāʼāt alssbʻ wʻalilhā wḥjjhā whawa sharḥ kitābu al-Tabṣirah fī al-qirāʼāt : Abū Muḥammad ibn Abī Ṭālib ibn Mukhtār al-Qaysī (t : 437h)، mʼssh alrsālh.

- al-Muḥtasib fī Tabyīn Wujūh shawādhdh al-qirāʼāt wālʼīḍāḥ ʻanhā : Abū al-Fatḥ ʻUthmān ibn Jinnī (t : 392h)، taḥqīq : ʻalá al-Najdī Nāṣīf، ʻAbd al-Ḥalīm al-Najjār، al-Qāhirah، 1415h – 1994m.

- al-Muḥarrir al-Wajīz fī tafsīr al-Kitāb al-ʻAzīz : Abū Muḥammad ibn al-Ḥaqq ibn Ghālib ibn ʻAṭīyah al-Andalusī (t : 542h)، taḥqīq : ʻAbd al-Salām ʻAbd al-Shāfī Muḥammad، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah – Lubnān، 1413h – 1993M، Ṭ1.

- Maʻānī al-qirāʼāt : Muḥammad ibn Aḥmad ibn al-Azharī al-Harawī، Abū Manṣūr (t : 370h)، Markaz al-Buḥūth Kullīyat al-Ādāb – Jāmiʻat al-Malik Saʻūd، al-Mamlakah al-ʻArabīyah al-Saʻūdīyah، 1412h – 1991m، Ṭ1.

- Maʻānī al-Qurʼān wa-iʻrābuh : Abū Isḥāq Ibrāhīm alssirī (t : 311h)، sharḥ wa-taḥqīq : Duktūr ʻAbd al-Jalīl ʻabdh Shalabī، ʻĀlam al-Kutub، 1408h – 1988m، Ṭ1.

- Maʻānī al-Qurʼān، Abū Zakarīyā Yaḥyá ibn Ziyād ibn ʻAbd Allāh ibn manẓūr al-Daylamī al-Farrāʼ (t : 207h)، taḥqīq : Aḥmad Yūsuf alnjāty، wa-ākharūn، Dār al-Miṣrīyah lil-Taʼlīf wa-al-Tarjamah، Miṣr، Ṭ1.

- Maʻrifat alqurrāʼ al-kibār ʻalá al-Ṭabaqāt wa-al-aʻṣār، al-Imām Shams al-Dīn Abū ʻAbd Allāh Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʻUthmān al-Dhahabī (t : 748h)، taḥqīq : Ṭayyār allatī qwlāj، Ṭ1، Markaz al-Buḥūth al-Islāmīyah، Istanbūl.

- Mafātīḥ al-ghayb (al-tafsīr al-kabīr) : Abū ʻAbd Allāh Muḥammad ibn ʻUmar ibn al-Ḥasan ibn al-Ḥusayn al-Taymī al-Rāzī al-mulaqqab bfkhr al-Dīn al-Rāzī Khaṭīb al-rayy (t : 606h) : Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī، Bayrūt، 1420h، ṭ3.

- Munajjid almqurʼayn wa-murshid al-ṭālibīn (Wa-yalīhi : thalāthat malāḥiq li-Abī Shāmah، Ibn tymyh wa-Ibn Ḥajar) : Muḥammad ibn Muḥammad al-Jazarī (t : 833h)، iʻtaná bi-hi : ʻAlī ibn Muḥammad al-ʻumrān، Dār ʻĀlam al-Fawāʼid.

- al-Nashr fī al-qirāʼāt al-ʻashr، Abī al-Khayr Muḥammad ibn Muḥammad al-Dimashqī، al-shahīr bʼbn al-Jazarī، (t : 833h)، qaddama la-hu : ʻAlī Muḥammad al-Ḍabbāʻ، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah، Bayrūt، 1971.

- al-Nukat wa-al-ʻuyūn (tafsīr al-Māwardī) : Abū al-Ḥasan ʻAlī ibn Muḥammad ibn Muḥammad ibn Ḥabīb (450h)، taḥqīq : Ibn ʻAbd al-Maqṣūd ibn ʻAbd al-Raḥīm، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah، Bayrūt.

- al-Wasīṭ fī tafsīr al-Qurʼān al-Majīd، Abū al-Ḥasan ʻAlī ibn Aḥmad ibn Muḥammad al-Wāḥidī، taḥqīq : ʻĀdil Aḥmad ʻAbd al-Mawjūd، ʻAlī Muḥammad Muʻawwaḍ، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah، 1995.

- Wafayāt al-aʻyān wʼnbāʼ abnāʼ al-Zamān، Abū al-ʻAbbās Shams al-Dīn Aḥmad ibn Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn Abī Bakr ibn Khallikān al-Barmakī al-Irbilī (t : 681h)، taḥqīq : Iḥsān ʻAbbās، Dār Ṣādir، Bayrūt.

- al-Tibyān fī iʻrāb al-Qurʼān : Abū al-Baqāʼ ʻAbd Allāh ibn al-Ḥusayn ibn ʻAbd Allāh al-ʻUkbarī (t : 616h)، taḥqīq : ʻAlī Muḥammad al-Bajāwī، ʻĪsá al-Bābī al-Ḥalabī.

- al-Tibyān fī tafsīr al-Qurʼān : Abī Jaʻfar Muḥammad ibn al-Ḥasan al-Ṭūsī، taḥqīq : Muʼassasat al al-Bayt lʼḥyāʼ al-Turāth، Bayrūt – Lubnān.

Downloads

Published

2023-03-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

The effect of readings on the multiplicity of explanatory significance of a single Qur’anic word, a study through the interpretation of Ibn Attia al-Andalusi. (2023). Journal Islamic Sciences College, 73, 20-43. https://doi.org/10.51930/jcois.2023.73.20-43

Similar Articles

61-70 of 160

You may also start an advanced similarity search for this article.