Subject matter  for speakers

Authors

  • Dr.. Mohsen Qahtan Adnan Baghdad University/ College of Islamic Sciences

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.2012.30.%25p

Keywords:

looking at the speakers

Abstract

Praise be to God, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon our master Muhammad and upon his family and companions as a whole.
    The topic of attention was drawn to the attention of the speakers, as it made me ponder it carefully, and my goal in that is to know the reason for the interest of the speakers and their care for it, and to clarify from their books the purpose of making this topic one of the advanced investigations with them.

     The idea of ​​writing a paper on the subject of consideration was not absent from my thinking, because I saw the attention of speakers on this issue, as they made it one of the first issues that they deal with studying in their works because they relate to faith in God, glory be to Him, and is linked to the method of inferring the existence of God Almighty which includes meditation on the effects of existence, as Looking at the speakers means that the person charged with the evidence looks at the evidence to move to the science in terms, meaning that you follow the evidence, reflect on it, and observe the effects of work that leads to knowledge of the existence of the mastermind creator. Sorcerer E, and the maker of the author.

     Hence you realize the importance of this topic, and for this reason the speakers expanded its research in terms of stating linguistic and idiomatic meaning, as well as in many other ways, as they discussed the necessity of commissioning in order to arrive at the knowledge of God, glory be to Him, knowledge of His attributes, what he must and impossible to do, and they answered Through this topic, there are many questions related to the matter of consideration, including: Is the commissioning of consideration binding on the public or is it restricted to the private? Is looking useful science or not benefit it? Is knowledge of God Almighty obligatory, or not? What is the origin of this obligation? Is it Sharia or the mind? And other matters related to vision.

     The speakers were not satisfied with that but rather answered all the objections and problems presented by their violators, opposing the evidence that the speakers used to infer and relied on in the ruling that consideration must be given whether these objections are directed to the legal texts inferred or to the consensus that was said or to the mental rules that supported Forensic evidence and consensus.
    That is why I found it appropriate to stand with the phrases of the speakers in an attempt to rearrange and facilitate them, enlightened by the sound scientific method and the sober research context. An approach that combines the Qur’anic statement and the verbal report, so I made my research tagged (the topic of looking at speakers), which includes an introduction, two articles, and a conclusion ..

                                  And Praise be to Allah, the Lord of the Worlds

References

المصــــــــــــــــــادر

الإرشاد إلى قواطع الأدلة في أصول الاعتقاد، إمام الحرمين أبو المعالي عبد الملك الجويني(ت478هـ)، ت.أسعد تميم، مؤسسة الكتب الثقافية، ط3، 1416هـ ـ1996م .

أشرف المقاصد في شرح المقاصد، احمد بن محمد بن محمد بن يعقوب الولالي المكناسي، المطبعة الخيرية، ط1، 1325هـ .

أم البراهين بحاشية الدسوقي، الإمام الشيخ محمد السنوسي المالكي، دار الفكر للطباعة والنشر، بيروت ـ لبنان،(د.ت) .

تاج العروس من جواهر القاموس، السيد محمد مرتضى بن محمد الحسيني الزبيدي(ت1205هـ)، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت ـ لبنان، 1428هـ ـ 2007م.

تأويلات أهل السنة، أبو منصور محمد بن محمد بن محمود الماتريدي(ت333هـ)، ت. جاسم الجبوري، ط1، مطبعة الإرشاد، بغداد، 1402هـ ـ 1983م .

التحرير والتنوير، الإمام الشيخ محمد الطاهر بن عاشور، دار سحنون للنشر والتوزيع، ط10 مكرر، تونس، 1997م .

تحفة المريد على جوهرة التوحيد، شيخ الإسلام إبراهيم الباجوري، دار إحياء الكتب العربية، مصر، 1343هـ .

تفسير القرآن الكريم المشهور بتفسير المنار، السيد الإمام محمد رشيد رضا (ت1935هـ)، دار الكتب العلمية، ط2، بيروت ـ لبنان، 1426هـ ـ 2005م .

ālإršād إlى qwāṭʿ ālأdlة fy أṣwl ālāʿtqād، إmām ālḥrmyn أbw ālmʿāly ʿbd ālmlk ālǧwyny(t478hـ)، t.أsʿd tmym، mؤssة ālktb ālṯqāfyة، ṭ3، 1416hـ ـ1996m .

أšrf ālmqāṣd fy šrḥ ālmqāṣd، āḥmd bn mḥmd bn mḥmd bn yʿqwb ālwlāly ālmknāsy، ālmṭbʿة ālẖyryة، ṭ1، 1325hـ .

أm ālbrāhyn bḥāšyة āldswqy، ālإmām ālšyẖ mḥmd ālsnwsy ālmālky، dār ālfkr llṭbāʿة wālnšr، byrwt ـ lbnān،(d.t) .

tāǧ ālʿrws mn ǧwāhr ālqāmws، ālsyd mḥmd mrtḍى bn mḥmd ālḥsyny ālzbydy(t1205hـ)، dār ālktb ālʿlmyة، ṭ1، byrwt ـ lbnān، 1428hـ ـ 2007m.

tأwylāt أhl ālsnة، أbw mnṣwr mḥmd bn mḥmd bn mḥmwd ālmātrydy(t333hـ)، t. ǧāsm ālǧbwry، ṭ1، mṭbʿة ālإršād، bġdād، 1402hـ ـ 1983m .

āltḥryr wāltnwyr، ālإmām ālšyẖ mḥmd ālṭāhr bn ʿāšwr، dār sḥnwn llnšr wāltwzyʿ، ṭ10 mkrr، twns، 1997m .

tḥfة ālmryd ʿlى ǧwhrة āltwḥyd، šyẖ ālإslām إbrāhym ālbāǧwry، dār إḥyāʾ ālktb ālʿrbyة، mṣr، 1343hـ .

tfsyr ālqrآn ālkrym ālmšhwr btfsyr ālmnār، ālsyd ālإmām mḥmd ršyd rḍā (t1935hـ)، dār ālktb ālʿlmyة، ṭ2، byrwt ـ lbnān، 1426hـ ـ 2005m .

āltfsyr ālkbyr(mfātyḥ ālġyb)، ālإmām fẖr āldyn mḥmd bn ʿmr ālrāzy(t 606hـ)، dār ālktb ālʿlmyة، ṭ2، byrwt ـ lbnān، 1425hـ ـ 2004m .

ḥāšyة āldswqy ʿlى أm ālbrāhyn، ālʿlāmة ālmḥqq ālšyẖ mḥmd āldswqy، dār ālfkr llṭbāʿة wālnšr، byrwt ـ lbnān، (d.t) .

rwḥ ālbyān fy tfsyr ālqrآn، ālšyẖ إsmāʿyl ḥqy bn mṣṭfى ālḥnfy ālẖlwty ālbrswy(t1127hـ)، ḍbṭh ʿbd āllṭyf ḥsn ʿbd ālrḥmn، dār ālktb ālʿlmyة، ṭ1، byrwt ـ lbnān، 1424hـ ـ 2003m .

rwḥ ālmʿāny fy tfsyr ālqrآn wālsbʿ ālmṯāny، أbw ālfḍl šhāb āldyn ālsyd mḥmwd ālآlwsy ālbġdādy(t1270hـ)، ḍbṭh ʿly ʿbd ālbāry ʿṭyة، dār ālktb ālʿlmyة، ṭ2، byrwt ـ lbnān، 1426hـ ـ 2005m .

šrḥ āldwāny ʿlى ālʿqāئd ālʿḍdyة، mḥmd bn أsʿd ālṣdyqy āldwāny، mǧls āltdqyqāt ālšrʿyة

šrḥ ālsyd ālšryf ālǧrǧāny ʿlى ālmṭālʿ، ālsyd ālsnd ālšryf ālǧrǧāny(t816hـ)، mṭbʿة ālḥāǧ mḥrm أfndy ālbsnwy، 1303m .

ālṣḥāḥ tāǧ āllġة wṣḥāḥ ālʿrbyة، إsmāʿyl bn ḥmād ālǧwhry، t. āḥmd ʿbd ālġfwr ʿṭār، dār ālktāb ālʿrby، mṣr(d.t) .

ṣḥyḥ ālbẖāry bšrḥ ftḥ ālbāry، t. ʿbd āllh bn ʿbd ālʿzyz، trtyb mḥmd fؤād ʿbd ālbāqy، dār ālktb ālʿlmyة، ṭ2، byrwt، 1410hـ ـ 1989m .

ālqāmws ālmḥyṭ، mḥmd bn yʿqwb ālfyrwz آbādy(t816hـ)، mṭbʿة ālsʿādة، mṣr(d.t) .

lsān ālʿrb، ālʿlāmة أbw ālfḍl ǧmāl āldyn mḥmd bn mkrm ābn mnẓwr ālأfryqy ālmṣry، dār ṣādr llṭbāʿة wālnšr، byrwt ـ lbnān، 1375hـ ـ 1956m .

lwāmʿ ālأsrār fy šrḥ mṭālʿ ālأnwār، qṭb āldyn mḥmd bn mḥmd ālrāzy āltḥtāny(t766hـ)، mṭbʿة ālḥāǧ mḥrm أfndy ālbsnwy، 1303hـ .

āllؤlؤ wālmrǧān fymā ātfq ʿlyh ālšyẖān، mḥmd fؤād ʿbd ālbāqy، dār ālfkr llṭbāʿة wālnšr، byrwt ـ lbnān، 1427hـ ـ 2006m .

mǧmwʿة rsāئl ālإmām ālġzāly، ḥǧة ālإslām أbw ḥāmd mḥmd bn mḥmd ālġzāly(t505hـ)، dār ālfkr llṭbāʿة wālnšr، ṭ1، byrwt ـ lbnān، 1427hـ ـ 2006m .

mḥṣl أfkār ālmtqdmyn wālmtأẖryn mn ālʿlmāʾ wālḥkmāʾ wālmtklmyn، fẖr āldyn mḥmd bn ʿmr ālrāzy،(t606hـ )، ālmṭbʿة ālḥsynyة ālmṣryة، ṭ1، mṣr 1323hـ .

mẖtār ālṣḥāḥ، mḥmd bn أby bkr ālrāzy، dār ālrsālة، ālkwyt، 1403hـ ـ 1983m .

mʿālm أṣwl āldyn، ālإmām fẖr āldyn mḥmd bn ʿmr ālrāzy t (606 hـ)، ālmṭbʿة ālḥsynyة ālmṣryة، ṭ1، mṣr، 1323hـ .

ālmʿǧm ālwsyṭ، mǧmʿ āllġة ālʿrbyة، trtyb إbrāhym mṣṭfى wآẖrwn، dār āldʿwة، āsṭnbwl،

mʿǧm thḏyb āllġة، أbw mnṣwr mḥmd bn āḥmd ālأzhــــــــــــry(t370hـ)، t. d.ryāḍ zky، dār ālmʿrfة، ṭ1، byrwt ـ lbnān، 1422hـ ـ 2001m .

mʿǧm mqāyys āllġة، أbw ālḥsn āḥmd bn fārs bn zkryā(t395hـ)، (t)ʿbd ālslām mḥmd hārwn، dār ālktb ālʿlmyة، إyrān، 1389hـ .

ālmġny fy أbwāb āltwḥyd wālʿdl، ālqāḍy أbw ālḥsn ʿbd ālǧbār bn āḥmd bn ʿbd ālǧbār ālأsd آbādy ālmʿtzly(t415hـ)، t: d.ẖḍr mḥmd bnhā، dār ālktb ālʿlmyة، ṭ1، byrwt ـ lbnān، 1433hـ ـ 2012m .

ālmwāqf fy ʿlm ālklām، ālqāḍy ʿḍd āldyn ʿbd ālrḥmn bn āḥmd ālإyǧy، ʿālm ālktb، byrwt ـ lbnān، (d.t) .

ālnẓr fy ʿlm ālklām ʿlى ḍwʾ mqāṣdh، bḥṯ mnšwr fy mǧlة klyة ālʿlwm ālإslāmyة، d.mḥsn qḥṭān ḥmdān، ālʿdd(18) ālqsm ālṯāny، 1429hـ ـ 2008m .

nẓm āldrr fy tnāsb ālآyāt wālswr، brhān āldyn أbw ālḥsn إbrāhym bn ʿmr ālbqāʿy(t885hـ)، dār ālktb ālʿlmyة، ṭ3، byrwt ـ lbnān، 1427hـ ـ 2006m) .

التفسير الكبير(مفاتيح الغيب)، الإمام فخر الدين محمد بن عمر الرازي(ت 606هـ)، دار الكتب العلمية، ط2، بيروت ـ لبنان، 1425هـ ـ 2004م .

حاشية الدسوقي على أم البراهين، العلامة المحقق الشيخ محمد الدسوقي، دار الفكر للطباعة والنشر، بيروت ـ لبنان، (د.ت) .

روح البيان في تفسير القرآن، الشيخ إسماعيل حقي بن مصطفى الحنفي الخلوتي البرسوي(ت1127هـ)، ضبطه عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت ـ لبنان، 1424هـ ـ 2003م .

روح المعاني في تفسير القرآن والسبع المثاني، أبو الفضل شهاب الدين السيد محمود الآلوسي البغدادي(ت1270هـ)، ضبطه علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية، ط2، بيروت ـ لبنان، 1426هـ ـ 2005م .

شرح الدواني على العقائد العضدية، محمد بن أسعد الصديقي الدواني، مجلس التدقيقات الشرعية

شرح السيد الشريف الجرجاني على المطالع، السيد السند الشريف الجرجاني(ت816هـ)، مطبعة الحاج محرم أفندي البسنوي، 1303م .

الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، إسماعيل بن حماد الجوهري، ت. احمد عبد الغفور عطار، دار الكتاب العربي، مصر(د.ت) .

صحيح البخاري بشرح فتح الباري، ت. عبد الله بن عبد العزيز، ترتيب محمد فؤاد عبد الباقي، دار الكتب العلمية، ط2، بيروت، 1410هـ ـ 1989م .

القاموس المحيط، محمد بن يعقوب الفيروز آبادي(ت816هـ)، مطبعة السعادة، مصر(د.ت) .

لسان العرب، العلامة أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم ابن منظور الأفريقي المصري، دار صادر للطباعة والنشر، بيروت ـ لبنان، 1375هـ ـ 1956م .

لوامع الأسرار في شرح مطالع الأنوار، قطب الدين محمد بن محمد الرازي التحتاني(ت766هـ)، مطبعة الحاج محرم أفندي البسنوي، 1303هـ .

اللؤلؤ والمرجان فيما اتفق عليه الشيخان، محمد فؤاد عبد الباقي، دار الفكر للطباعة والنشر، بيروت ـ لبنان، 1427هـ ـ 2006م .

مجموعة رسائل الإمام الغزالي، حجة الإسلام أبو حامد محمد بن محمد الغزالي(ت505هـ)، دار الفكر للطباعة والنشر، ط1، بيروت ـ لبنان، 1427هـ ـ 2006م .

محصل أفكار المتقدمين والمتأخرين من العلماء والحكماء والمتكلمين، فخر الدين محمد بن عمر الرازي،(ت606هـ )، المطبعة الحسينية المصرية، ط1، مصر 1323هـ .

مختار الصحاح، محمد بن أبي بكر الرازي، دار الرسالة، الكويت، 1403هـ ـ 1983م .

معالم أصول الدين، الإمام فخر الدين محمد بن عمر الرازي ت (606 هـ)، المطبعة الحسينية المصرية، ط1، مصر، 1323هـ .

المعجم الوسيط، مجمع اللغة العربية، ترتيب إبراهيم مصطفى وآخرون، دار الدعوة، اسطنبول،

معجم تهذيب اللغة، أبو منصور محمد بن احمد الأزهــــــــــــري(ت370هـ)، ت. د.رياض زكي، دار المعرفة، ط1، بيروت ـ لبنان، 1422هـ ـ 2001م .

معجم مقاييس اللغة، أبو الحسن احمد بن فارس بن زكريا(ت395هـ)، (ت)عبد السلام محمد هارون، دار الكتب العلمية، إيران، 1389هـ .

المغني في أبواب التوحيد والعدل، القاضي أبو الحسن عبد الجبار بن احمد بن عبد الجبار الأسد آبادي المعتزلي(ت415هـ)، ت: د.خضر محمد بنها، دار الكتب العلمية، ط1، بيروت ـ لبنان، 1433هـ ـ 2012م .

المواقف في علم الكلام، القاضي عضد الدين عبد الرحمن بن احمد الإيجي، عالم الكتب، بيروت ـ لبنان، (د.ت) .

النظر في علم الكلام على ضوء مقاصده، بحث منشور في مجلة كلية العلوم الإسلامية، د.محسن قحطان حمدان، العدد(18) القسم الثاني، 1429هـ ـ 2008م .

نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، برهان الدين أبو الحسن إبراهيم بن عمر البقاعي(ت885هـ)، دار الكتب العلمية، ط3، بيروت ـ لبنان، 1427هـ ـ 2006م) .

Published

2012-09-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Subject matter  for speakers. (2012). Journal Islamic Sciences College, 30. https://doi.org/10.51930/jcois.2012.30.%p

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.