The root (howa) in the Holy Quran A study in semantics and structure

Authors

  • gada gazy
  • shama hussin ali

Keywords:

The root (howa), structure, semantics

Abstract

The general concept of the Hui in the Quran is: Mel self to its desires contrary to reasons Shara, as well as that of the word (Hui) received senses other in the Holy Quran: the love, and Hui psychology, arousal, and hell, and falling, and      emptiness.
Although the word (Hui) multiple releases As noted earlier were the many different meanings, and does not understand the meaning of all only through context, and more fence that with the word (Hui) is Wall Makiya, as due to the community in Mecca underwent the heathens who did not govern their minds, but fancy their ruler and Musharahm, fancy Vhal without the arrival of faith into their hearts, and after tracking citizen and Rod (Hawa) in the Holy Quran and found that Allah (God)
Vilified fancy at all citizens, which states, has hired Qur'anic expression of the word (Hawa) in the lexical level utilize appropriate came to linguistic meaning, as well as it added new meaning to the word in a abyss of the names of hell.
   In the audio level mixing Qur'anic expression between sounds Almanmos, and severe Almjhorh; embodiment images received by this word embodiment commensurate with the meanings set forth in the Koran.
   At the morphological level Qur'anic expression used the term multiple morphological formats, came in source format, and triangular tense and more abstract.
    In level compositional to the term used Qur'anic expression compositions nominal and actual to play from different meanings determined by the context in which received therein; because the Quranic text text intentional and not randomly Vljmlh Quranic building tightly coordinated words accurately coordination, each has - Installation nominal and actual - the context required and a copy of Meaning does not indicate otherwise

References

( ) ينظر: العين: الخليل: 4/ 105 (مادة هوى)، والمصباح المنير: الفيومي: 2/ 643(مادة هوى).

( ) مقاييس اللغة: ابن فارس: 6/ 15(مادة هوى).

( ) ينظر: المصباح المنير: 2/ 643.

( ) المحكم والمحيط والأعظم: ابن سيده: 4/ 451(مادة هوى).

( ) لسان العرب: ابن منظور: 15/ 372(مادة هوى).

( ) ينظر: المصدر نفسه: 15/ 371.

( ) ينظر: لسان العرب: 15/ 371، والمصباح المنير: 2/ 643.

( ) ينظر: لسان العرب: 15/ 373، وتاج العروس: الزبيدي: 40/ 329. (مادة هوى)

( ) بصائر ذوي التمييز في لطائف الكتاب العزيز: الفيروز آبادي: 1/12.

( ) الكليات: الكفوي: 10/ 962(مادة هوى).

( ) روضة المحبين ونزهة المشتاقين: ابن القيم: 751.

( ) ينظر: التحرير والتنوير ابن عاشور: 3/ 92.

( ) التعريفات: الجرجاني: 1/ 257 .

( ) ينظر: المعجم الفلسفي: جميل صليبا: 2/ 528.

( ) ينظر: في ظلال القرآن: سيد قطب: 6/ 452.

( ) ينظر: الجواهر الحسان في تفسير القرآن: الثعالبي: 1/ 87 .

( ) ينظر: روح المعاني: الآلوسي: 1/ 318.

( ) ينظر: المحرر الوجيز: ابن عطية: 1/ 223 .

( ) ينظر: مفردات ألفاظ القرآن الراغب الأصفهاني: 2/ 486 .

( ) ينظر: البرهان في علوم القران: الزركشي: 1/102 .

( ) ينظر: تفسير غريب القرآن: ابن قتيبة: 430.

( ) ينظر: جامع البيان: الطبري: 22/ 554.

( ) ينظر: الكشاف: الزمخشري: 3/ 80.

( ) ينظر: تفسير القرآن العظيم: ابن كثير: 5/ 308.

( ) ينظر: التحرير والتنوير: 16/ 273.

( ) ينظر: البحر المديد ابن عجيبة: 8/ 358.

( ) ينظر: تفسير القرآن العظيم: 3/ 512.

( ) ينظر: روح المعاني: 27/ 58 .

( ) ينظر: كشف السرائر في معنى الوجوه والأشباه والنظائر: ابن العماد: 284.

( ) ينظر: تأويل مشكل القرآن: ابن قتيبة: 105.

( ) ينظر: التحرير والتنوير: 13/ 247.

( ) ينظر: صفوة التفاسير: محمد على الصابوني: 2/ 272.

( ) ينظر: معاني القرآن وإعرابه :الزجاج: 2/ 262.

( ) ينظر: الوجيز: الواحدي: 1/ 361.

( ) ينظر: مفردات ألفاظ القرآن: 2/ 486.

( ) ينظر: روح المعاني:7/ 189 .

( ) ينظر: أيسر التفاسير لكلام العلي الكبير: الجزائري: 3/ 62.

( ) ينظر: البرهان في علوم القران:4/ 234 .

( ) أنوار التنزيل وأسرار التأويل:1/351 .

( ) ينظر: تفسير البغوي: 4/ 357 .

( ) ينظر: جامع البيان: 17/ 25 .

( ) ينظر: الجامع لأحكام القرآن: القرطبي: 20/ 167.

( ) ينظر: البحر المحيط: أبو حيان: 1/ 468.

( ) القرآن وعلم النفس: محمد عثمان نجاتي: 59.

( ) المعجم المفهرس: محمد فؤاد عبد الباقي: 740.

( ) ينظر: تفسير السعدي: عبد الرحمن السعدي: 1/ 208.

( ) الكشاف: 2/ 220.

( ) ينظر: في ظلال القرآن: 6/ 392.

( ) ينظر: إغاثة اللهفان من مصائد الشيطان: ابن القيم: 1/ 75.

( ) ينظر: الكتاب: سيبويه: 4/ 434.

( ) ينظر: المصدر نفسه: 4/ 435.

( ) ينظر: الصوت والمعنى: الدكتور تحسين عبد الرضا: 189 .

( ) ينظر: البحر المحيط: 4/ 530.

( ) ينظر: لسان العرب: 15/ 371والمصباح المنير: 2/ 643.

( ) ينظر: المخصص: ابن سيده: 6/ 628، والتحليل اللغوي في ضوء علم الدلالة: الدكتور محمود عكاشة: 99-100.

( ) ينظر: شرح الشافية: الرضي: 1/110وارتشاف الضرب: أبو حيان: 1/ 97.

( ) ينظر: البحر المحيط: 10/ 533.

( ) ينظر: التحرير والتنوير: 30/ 514.

( ) ينظر: المقتضب: المبرد: 1/ 199وشرح المفصل: ابن يعيش: 6/ 79.

( ) ينظر: الكتاب: 2/ 215-225و230-232.

( ) ينظر: التحرير والتنوير: 13/ 247.

( ) ينظر: البحر المحيط: 4/ 530.

( ) ينظر: إرشاد العقل السليم: 3/141.

( ) ينظر: أنوار التنزيل وأسرار التأويل: 1/ 93.

( ) ينظر: شرح الشافية: 1/ 110، وارتشاف الضرب:11/97

( ) ينظر: التحرير والتنوير 3/ 514، وإعراب القرآن وبيانه 5/ 205.

( ) ينظر: من بلاغة القرآن: أحمد أحمد بدوي: 105.

Downloads

Published

2016-03-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

The root (howa) in the Holy Quran A study in semantics and structure. (2016). Journal Islamic Sciences College, 1(48). https://jcois.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075_8626/article/view/2397

Similar Articles

1-10 of 41

You may also start an advanced similarity search for this article.