Child custody and protection In Islamic jurisprudence
Keywords:
Child custody, protection In Islamic jurisprudenceAbstract
Praise be to God, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon our Master Muhammad and upon all his family and companions:
And then: What most concerns rational people and reformers in the modern era is the moral deviation and delinquency that dominates childhood, due to family disintegration and the lack of discipline of most societies according to the religious and moral motives called for by the heavenly messages, especially Islam, which is the final message and guarantees the reform of people in life. Every time and place.
Islam has drawn attention to this issue (childhood) and made it the focus of its consideration, considering that the child is the nucleus of society and the preparation for the future, so it ordered that he be raised, preserved, and his affairs managed, and that he live between his parents in harmony, love, and tenderness, and it took into account his condition in the absence of that harmony or separation for any reason. So the system was established that would guarantee and correct this situation, and it was the role of the jurists to clarify and detail what the Sharia ordered so that it would be within the reach of people, an effective treatment that would lead to the desired purpose, and would be a protective fence from the pests and temptations to which childhood might be exposed.
This research has highlighted the valuable efforts and diligences presented by the four imams for this issue, and God grants success to what is right and guides to the path of guidance.
References
القرآن الكريم .
البخاري: محمد بن إسماعيل (ت256هـ). صحيح البخاري ـ دار الآفاق العربية ـ القاهرة ط1 1424هـ.
البكري: محمد بن عبد الله بن راشد (ت736هـ). لباب اللبابـ مكتب نشر الثقافة الدينية ـ القاهرة بلا ت.
البهوتي: منصور بن يونس البهوتي, الروض المربع, دار البيان، دار الكتاب العربي بيروت – لبنان .
الترمذي: محمد بن عيسى بن سورة (ت279هـ). جامع الترمذي. تحقيق يوسف الحاج أحمد. الناشر: مكتبة ابن حجر. دمشق 1424هـ.
ابن تيمية: أحمد بن عبد الحليم (ت728ﻫ), الاختيارات الفقهية, دار الفكر بيروت د. ت.
الثعالبي: عبد الرحمن بن أحمد المالكي (ت875هـ). تفسير الثعالبي. تحقيق علي محمد معوض وآخرون. دار إحياء التراث العربي. بيروت ط1 1418هـ.
أبو داود: سليمان بن الأشعث (ت275هـ). سنن أبي داود. تحقيق يوسف الحاج أحمد. نشر مكتبة ابن حجر. دمشق ط1 1424هـ.
ابن حجر: أحمد بن علي (ت852ﻫ), فتح الباري بشرح صحيح البخاري, دار الفكر, بيروت 1420ﻫ.
- الجزيري : عد الرحمن بن محمد عوض الجزيري ( 1299- 1360 هـ) الفقه على المذاهب الاربعة ، مؤسسة المختار للنشر والتوزيع / القاهرة .
- الخراساني: سعيد بن منصور, (ت227ﻫ), سنن سعيد بن منصور, دار الكتب العلمية, بيروت 1405ﻫ.
الخطابي: أحمد بن محمد البستي (ت388ﻫ) معالم السنن, دار الكتب العلمية, بيروت 1411ﻫ.
ابن رشد: أبو الوليد محمد بن أحمد (ت520هـ). المقدمات الممهدات. دار الغرب الإسلامي. بيروت 1408هـ.
الزبيدي: محمد مرتضى الحسيني (ت1205هـ). تاج العروس مِن جواهر القاموس. تحقيق علي شيري. دار الفكر. بيروت ط1 1426هـ.
الزحيلي: د. وهبة الزحيلي, الفقه الإسلامي وأدلته, دار الفكر, بيروت 1427ﻫ.
الزيلعي: فخر الدين عثمان بن علي الحنفي (ت713هـ). تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق ـ دار الكتاب الإسلامي ـ القاهرة. بلا ت.
سحنون: عبد السلام بن سعيد (ت240هـ). كتاب المدونة. رواية عبد الرحمن بن القاسم عن مالك. دار الفكر. بيروت. بلا ت. وطبعة دار الحديث القاهرة.
الشافعي: محمد بن إدريس (ت204هـ). كتاب الأم. دار الفكر. بيروت. 1403هـ.
الشربيني: شمس الدين محمد بن محمد الخطيب الشربيني, مغني المحتاج إلى معرفة معاني ألفاظ المنهاج, دار الكتب العلمية, بيروت, لبنان.
شيخ زاده: عبد الرحمن بن محمد (ت1078هـ). مجمع الأنهر شرح ملتقى الأبحر. دار إحياء التراث العربي. بيروت 1420هـ.
الشيرازي: ابن إسحاق إبراهيم بن علي (ت476هـ). المهذب في فقه الشافعي. تحقيق زكريا عميرات. دار الكتب العلمية. بيروت 1416هـ.
الطحاوي: أبو جعفر أحمد بن محمد (ت321ﻫ), شرح مشكل الآثار, مؤسسة الرسالة, بيروت 1415ﻫ.
ابن عابدين: محمد أمين بن عمر الدمشقي (ت1252هـ). حاشية رد المختار على الدر المختار. دار الفكر. بيروت 1426هـ.
ابن عبد البر: يوسف بن عبد الله (ت463هـ). الاستذكار الجامع لمذاهب فقهاء الأمصار. دار قتيبة للنشر. دمشق ط3 1424هـ.
ابن عبد البر: يوسف بن عبد الله (ت463هـ). الكافي في فقه أهل المدينة. مطبعة الرياض الحديثة. السعودية. ط1 1418هـ.
ابن فارس: أبو الحسين أحمد بن فارس الرازي (ت395هـ). معجم مقاييس اللغة. تحقيق إبراهيم شمس الدين. دار الكتب العلمية. بيروت ط1 1420هـ.
الفيروزآبادي: مجد الدين محمد بن يعقوب (ت817هـ). القاموس المحيط. تحقيق مجدي فهمي السيد. نشر المكتبة التوفيقية. القاهرة. بلا ت.
ابن قدامة: عبد الله بن أحمد (ت620هـ). المغني. تحقيق محمد شرف الدين. والسيد محمد السيد. دار الحديث. القاهرة 1425هـ.
ابن القيم: محمد بن أبي بكر (ت751هـ). زاد المعاد في هدي خير العباد. مؤسسة الرسالة بيروت ط3 بلا ت.
الكاساني: أبو بكر بن مسعود (ت587هـ). بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع. دار الفكر. بيروت 1417هـ.
مالك: الإمام مالك بن أنس (ت179هـ). كتاب الموطأ. تحقيق مصطفى بن العدوي. دار ابن رجب. القاهرة 1423هـ.
الماوردي: علي بن محمد بن حبيب (ت450هـ). الحاوي الكبير. تحقيق علي محمد معوض وآخرون. دار الكتب العلمية. بيروت 1419هـ.
المرداوي: علي بن سليمان المقدسي الحنبلي (ت885هـ). الإنصاف في معرفة الراجح مِن الخلاف. دار إحياء التراث العربي. بيروت 1377هـ.
المقدسي: شمس الدين محمد بن مفلح الحنبلي (ت763هـ) كتاب الفروع. تحقيق عبد الله بن عبد المحسن التركي. مؤسسة الرسالة ـ بيروت ط1 1424هـ.
القفال: سيف الدين أبي بكر محمد بن أحمد الشاشي القفال, حلية العلماء في معرفة مذاهب الفقهاء, مكتبة الرسالة الحديثة.
الموصلي: عبد الله بن محمود (ت683هـ). الاختيار لتعليل المختار ـ دار الكتب العلمية ـ بيروت 1426هـ.
النووي: أبو زكريا يحيى بن شرف (ت776هـ). روضة الطالبين وعمدة المفتين ـ دار الفكر ـ بيروت 1426هـ.