Divine Love in the Poetry of Simnoun Al-Mohib Al-Thibaq.as a Model

Authors

  • Assist.Prof. Dr. Wasan.Mansour Al-Helou University of Baghdad/ College of Arts

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.75.0230

Keywords:

Al-Thibaq.as a Model, - Simnoun, Divine Love

Abstract

At the outset, we must say that the Abbasid Sufi poet Samson al-Asheq did not find studies on him in the field of scientific research and scientific academies, except for some Sufi books that mentioned him and collected his poetry, either an artistic study or a rhetorical study like our study  now, praise be to God, we did not find it, and accordingly it will be our study is  the first study in this field.

The subject of Sufism is one of the important topics that require researchers great effort and work , in order to separate between each of the terms and concepts after it is real, including altruism and sacrifice {literature looks at the Sufi heritage.    (Al  Khafaji: 33}, and perhaps the most prominent characteristic of Sufi poetry is the versatility of its purposes and the ability to express mental images by choosing beautiful words, and the correct meaning to embody ideas, and for all this was Sufi poetry. Among its purposes is divine love, which the verses of our poet, the loving lover, sang, that Love and adoration that has no end  

References

المصادر والمراجع

-القران الكريم

-الادب في التراث الصوفي , عبد المنعم خفاجي , مكتبة غريب ,د ت

-الطبقات الصوفية , عبد الرحمن السلمي , تحقيق مصطفى عبد القادر عطا , دار الكتب , بيروت , لبنان , ط1 ,1998

-الرسالة القشيرية في علم التصوف , تاليف العلامة ابي القاسم عبد الكريم بن هوزان القشيري النيسابوري , تحقيق معروف مصطفى زريق , المكتبة العصرية بيروت ,ط1 , 2004

- حلية الاولياء وطبقات الاصفياء , للحافظ ابي نعيم احمد بن عبد الله الاصفهاني ت430,مكتبة الخانجي , القاهرة دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع

-تاريخ بغداد , ابو بكر احمد بن علي بن ثابت بن احمد بن مهدي الخطيب ت 463, تحقيق د. بشار عواد معروف , دار الغريب الاسلامي , بيروت ط1 , 2001

-كشف المحجوب , ابو الحسن علي بن عثمان الهجوري , دراسة وترجمة وتعليق , اسحاق عبد الهادي قنديل , مراجعة بديع جمعة ,اشراف جابر عصفور ,سلسلة ميراث الترجمة , القاهرة ,2007

- لسان العرب , جمال الدين ابو الفضل محمد بن مكرم علي بن منظورت 711 ,دائرة المعارف , القاهرة ,تحقيق عبد اللة علي الكبير , محمد احمد حسب الله , هاشم محمد الشاذلي

- اتجاهات الادب الصوفي بين الحلاج وابن عربي , علي الخطيب , القاهرة ,دار المعارف ,1404

-التصوف الثورة الروحية في الاسلام , ابو العلا عفيفي,القاهرة,الهيئة العامة للكتاب , 2013

-التصوف في الشعر العربي نشاته وتطوره حتى نهاية القرن الثالث الهجري , عبد الحكيم حسان ,مكتبة الانجلو المصرية , مصر , 1954

-القضايا النقدية في النثر الصوفي في القرن السابع الهجري , د. وضحي يونس , اتحاد الكتاب العرب , دمشق , 2006

-الادب في التراث الصوفي ,عبد المنعم خفاجي ,مكتبة غريب ,دت

-الحركة الصوفية في الاسلام ,د. محمد علي ابو ريات , كلية الاداب ,دار المعارف الجامعة ,1994

-احلى عشرون قصيدة في الحب الالهي ,فاروق شوشة ,القاهرة ,دار الشرق , 1991

-الادب المقارن , محمد غنيمي هلال ,دار العودة لبنان , 1983

-الرمز الشعري عند الصوفية , عاطف جودة نصر , دار الاندلس , بيروت , ط1 , 1978

-هيمنة الاسلوبية في الشعر الجزائري المعاصر ,شعر الشباب نموذجا , عبد الحميد هيمه , مطبعة هومن الجزائرية , 1448

-الخطاب الصوفي واليات التاويل , عبد الحميد هميه ,1448

-الشعر الديني الجزائري الحديث , عبد الله الركيبي و الشركة الوطنية للنشر والتوزيع ,ط1 , 1981 ,الجزائر

-لغة الشعر قراءة الشعر العربي الحديث , رجا عبد , منشاة المعارف بالاسكندرية , 1985

-المتواليات دراسات في التصوف , يوسف زيدان , الدار المصرية اللبنانية , القاهرة 1998

-جمالية الرمز في شعر ابي مدين التلمساني , حمزة حمادة , 2000

- جمالية التصوف مفهوما ولغة , حسين جمعة , مجلة الموقف الادبي , عدد 364 , اتحاد الكتاب العرب , دمشق

-الرمز في الشعر الفلسطيني والمعاصر , غسان تميم , ط1 , 1993

-بناء الصورة الفنية في البيان العربي, موازنة وتطبيق , د. كامل حسن البصري , الجامعة المستنصرية , كلية الاداب , مطبعة المجمع العلمي العراقي ,1987

-الوساطة بين المتنبي وخصومه , القاضي علي عبد العزيز الجرجاني , تحقيق وشرح محمد ابو الفضل ابراهيم , علي محمد البجاوي , مكتبة البجاوي

-عيار الشعر , محمد احمد بن طباطبا العلوي , شرح وتعليق , عباس عبد الستار , مراجعة نعيم زرزور , دار الكتب العلمية , بيروت , لبنان , ط1 , 1982

-الخيال الحركي في الادب النقدي , د. عبد الفتاح الديري ,دراسات ادبية , الهيئة المصرية للكتب ,1990

- بناء القصيدة العربية الحديثة ,د. علي عشري زايد , كلية دار العلوم , جامعة القاهرة , ط4 , 2002

-الصورة الشعرية في النقد الحديث , د. بشرى موسى صالح , المركز الثقافي , ط1 , بيروت , 1994

-الصورة الفنية في التراث النقدي البلاغي عند العرب ,د. جابر عصفور , المركز الثقافي العربي , ط3 , بيروت , 1993

-وظيفة الصورة الفنية في القران الكريم , د. عبد السلا م راغب ,ط1 , 2004

-البديع , عبد الله بن المعتز , تحقيق , كراتشكوفسكي , 1989

-علم البديع , عبد العزيز عتيق , دار افاق العربية , القاهرة , 2004

-الصناعتين ,الكتابة والشعر , ابو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل العسكري , تحقيق , علي محمد البجاوي , ومحمد ابو الفضل ,2, 1971,

-نقد الشعر , قدامة بن جعفر , تحقيق كمال الدين مصطفى , 1989

-The Holy Quran

- Abū ryāt، D. Muḥammad ʻAlī، (1994)، al-Ḥarakah al-Ṣūfīyah fī al-Islām، Kullīyat al-Ādāb، Dār al-Maʻārif al-Jāmiʻah.

-al-Iṣfahānī، lil-Ḥāfiẓ Abī Naʻīm Aḥmad ibn ʻAbd Allāh، (D. t)، Ḥilyat al-awliyāʼ wa-ṭabaqāt al-aṣfiyāʼ، t430، Maktabat al-Khānjī، Dār al-Fikr lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ، al-Qāhirah.

- al-Baṣrī، D. Kāmil Ḥasan، (1987)، bināʼ al-Ṣūrah al-fannīyah fī al-Bayān al-ʻArabī، muwāzanah wa-taṭbīq، al-Jāmiʻah al-Mustanṣirīyah، Kullīyat al-Ādāb، Maṭbaʻat al-Majmaʻ al-ʻIlmī al-ʻIrāqī.

- Ibn al-Muʻtazz، Abd Allāh، (1989)، al-Badīʻ، taḥqīq، krātshkwfsky.

- Ibn Jaʻfar، Qudāmah، (1989)، Naqd al-shiʻr، taḥqīq Kamāl al-Dīn Muṣṭafá.

- Ibn manẓūr، Jamāl al-Dīn Abū al-Faḍl Muḥammad ibn Mukarram ʻAlī، (D. t)، Lisān al-ʻArab، t 711، Dāʼirat al-Maʻārif، al-Qāhirah، taḥqīq: ʻAbd Allāh ʻAlī al-kabīr، Muḥammad Aḥmad Ḥasab Allāh، Hāshim Muḥammad al-Shādhilī.

- Tamīm، Ghassān، (1993)، al-ramz fī al-shiʻr al-Filasṭīnī wa-al-muʻāṣir، Ṭ1.

- al-Jurjānī، al-Qāḍī ʻAlī ʻAbd al-ʻAzīz، al-Wasāṭah bayna al-Mutanabbī wa-khuṣūmih، taḥqīq: wa-sharḥ Muḥammad Abū al-Faḍl Ibrāhīm، Alī Muḥammad al-Bajāwī، Maktabat al-Bajāwī.

- Jumʻah، Ḥusayn، (D. t) jamālīyah al-taṣawwuf mfhwmā wa-lughat، Majallat al-Mawqif al-adabī، adad 364، Ittiḥād al-Kitāb al-ʻArab، Dimashq.

- Ḥassān، Abd al-Ḥakīm، (1954)، al-taṣawwuf fī al-shiʻr al-ʻArabī nshāth wa-taṭawwuruh ḥattá nihāyat al-qarn al-thālith al-Hijrī، Maktabat al-Anjlū al-Miṣrīyah، Miṣr.

- Ḥamādah، Ḥamzah، (2000)، jamālīyah al-ramz fī shiʻr Abī Madyan al-Tilimsānī.

- al-Khaṭīb، Alī، (1404)، Ittijāhāt al-adab al-Ṣūfī bayna al-Ḥallāj wa-Ibn ʻArabī، ، Dār al-Maʻārif، al-Qāhirah.

- al-Khaṭīb، Abū Bakr Aḥmad ibn ʻAlī ibn Thābit ibn Aḥmad ibn Mahdī، (2001)، Tārīkh Baghdād، t 463، taḥqīq: D. Bashshār ʻAwwād Maʻrūf، Dār al-Gharīb al-Islāmī، Bayrūt، Ṭ1.

- Khafājī، Abd al-Munʻim، (D. t)، al-adab fī al-Turāth al-Ṣūfī، Maktabat Gharīb.

- al-Dayrī، D. ʻAbd al-Fattāḥ، (1990)، al-Khayyāl al-ḥarakī fī al-adab al-naqdī، Dirāsāt adabīyah، al-Hayʼah al-Miṣrīyah lil-Kutub.

- Rāghib، D. ʻAbd al-Salām، (2004)، Waẓīfat al-Ṣūrah al-fannīyah fī al-Qurʼān al-Karīm، Ṭ1.

-al-Rakībī، Abd Allāh، (1981)، al-shiʻr al-dīnī al-Jazāʼirī al-ḥadīth، al-Sharikah al-Waṭanīyah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ، Ṭ1، al-Jazāʼir.

- Zāyid، D. ʻAlī ʻAshrī، (2002)، bināʼ al-qaṣīdah al-ʻArabīyah al-ḥadīthah، Kullīyat Dār al-ʻUlūm، Jāmiʻat al-Qāhirah، ṭ4.

- Zaydān، Yūsuf، (1998)، al-Mutawāliyāt Dirāsāt fī al-taṣawwuf، al-Dār al-Miṣrīyah al-Lubnānīyah، al-Qāhirah.

-Zaydān، D. Yūsuf، (D. t)، shuʻarāʼ al-Ṣūfīyah almjhlwn، ṭ2، Dār al-Jīl، Bayrūt.

- al-Sulamī، Abd al-Raḥmān، (1998)، al-Ṭabaqāt al-Ṣūfīyah، taḥqīq: Muṣṭafá ʻAbd al-Qādir ʻAṭā، Dār al-Kutub، Bayrūt، Lubnān، Ṭ1.

Shūshah، Fārūq، (1991)، aḥlá ʻIshrūn qaṣīdat fī al-ḥubb al-ilāhī، Dār al-Sharq، al-Qāhirah.

- Ṣāliḥ، D. Bushrá Mūsá، (1994)، al-Ṣūrah al-shiʻrīyah fī al-naqd al-ḥadīth، al-Markaz al-Thaqāfī، Ṭ1، Bayrūt.

- ʻAbd، Rajā، (1985)، Lughat al-shiʻr qirāʼah al-shiʻr al-ʻArabī al-ḥadīth، Munshaʼat al-Maʻārif bi-al-Iskandarīyah.

-ʻAtīq، Abd al-ʻAzīz، (2004)، ilm al-Badīʻ، Dār Āfāq al-ʻArabīyah، al-Qāhirah.

- al-ʻAskarī، Abū Hilāl al-Ḥasan ibn ʻAbd Allāh ibn Sahl، (1971)، al-ṣināʻatayn، al-kitābah wa-al-shiʻr، taḥqīq، Alī Muḥammad al-Bajāwī، wa-Muḥammad Abū al-Faḍl، ṭ2.

-ʻUṣfūr، D. Jābir، (1993)، al-Ṣūrah al-fannīyah fī al-Turāth al-naqdī al-balāghī ʻinda al-ʻArab، al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī، ṭ3، Bayrūt.

- ʻAfīfī، Abū al-ʻUlā، (2013)، al-taṣawwuf al-thawrah al-rūḥīyah fī al-Islām، al-Hayʼah al-ʻĀmmah، lil-Kitāb al-Qāhirah.

-al-ʻAlawī، Muḥammad Aḥmad ibn Ṭabāṭabā، (1982)، Iyār al-shiʻr، sharḥ wa-taʻlīq، Abbās ʻAbd al-Sattār، murājaʻat Naʻīm Zarzūr، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah، Bayrūt، Lubnān، Ṭ1.

-Naṣr، Āṭif Jawdah، (1978)، al-ramz al-shiʻrī ʻinda al-Ṣūfīyah، Dār al-Andalus، Bayrūt، Ṭ1.

- al-Nīsābūrī، taʼlīf al-ʻallāmah Abī al-Qāsim ʻAbd al-Karīm ibn Hawzān al-Qushayrī، (2004)، al-Risālah al-Qushayrīyah fī ʻilm al-taṣawwuf، taḥqīq Maʻrūf Muṣṭafá Zurayq، al-Maktabah al-ʻAṣrīyah Bayrūt، Ṭ1.

-Alhjwry، Abū al-Ḥasan ʻAlī ibn ʻUthmān، (2007)، Kashf al-Maḥjūb، dirāsah wa-tarjamat wa-taʻlīq، Isḥāq ʻAbd al-Hādī Qandīl، murājaʻat Badīʻ Jumʻah، ishrāf Jābir ʻUṣfūr، Silsilat Mīrāth al-tarjamah، al-Qāhirah.

- Hilāl، Muḥammad Ghunaymī، (1983)، al-adab al-muqāran، Dār al-ʻAwdah Lubnān.

- hmyh، Abd al-Ḥamīd، (1448)، al-khiṭāb al-Ṣūfī wālyāt al-Tāwīl.

- hymh، Abd al-Ḥamīd، (1448)، haymanat al-Uslūbīyah fī al-shiʻr al-Jazāʼirī al-muʻāṣir، shiʻr al-Shabāb namūdhajan، Maṭbaʻat

Hwmn al-Jazāʼirīyah.

- Yūnus، D. Waḍḥá، (2006)، al-qaḍāyā al-naqdīyah fī al-nathr al-Ṣūfī fī al-qarn al-sābiʻ al-Hijrī، Ittiḥād al-Kitāb al-ʻArab، Dimashq.

Downloads

Published

2023-09-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Divine Love in the Poetry of Simnoun Al-Mohib Al-Thibaq.as a Model. (2023). Journal Islamic Sciences College, 75. https://doi.org/10.51930/jcois.21.75.0230

Similar Articles

11-20 of 554

You may also start an advanced similarity search for this article.