The difficulties facing literary sixth students in studying modern and contemporary history from their point of view

Authors

  • Halima Khalaf Shawka Saleh The Ministry of Education Rusafa 1 / middle school. Al

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.70.0680

Keywords:

Difficulties - Modern History Book - Suggested Solutions

Abstract

 

  The research aims to find out the difficulties of studying the subject of modern and contemporary history and its proposed solutions from the point of view of the students of the literary sixth in the secondary schools of the Directorate of Education Rusafa I-Baghdad, the research community of students of the literary sixth stage, which Number(150) students,and to achieve the- And Fisher's equation-and percent weight).The results showed the existence of a number of real difficulties achieved for the study of modern and contemporary history of the sixth literature, and the data showed the existence of Unreal difficulties diagnosed from the students ' point of view .In light of this, the researcher developed several conclusions, recommendations and a proposal.

References

المصادر العربية:

- ابوسريع، شاهر(2008)،استراتيجيات التدريس،ط1،المعتز للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

Abusrai, Shaher(2008), teaching strategies, i1, Al-Mu'taz publishing and distribution, Amman, Jordan.

- الخزاعلة، محمد سلمان فياض واخرون (2011)،طرق التدريس الفعال، ط1، دار الصفاء للطباعة والنشر، عمان، الاردن.

Al-Khaza’leh, Muhammad Salman Fayyad and others (2011), Effective Teaching Methods, 1st Edition, Dar Al-Safaa for Printing and Publishing, Amman, Jordan.

- الدويكات، عليان(1996)،دراسة تقويمية لكتاب الرياضيات المقرر تدريسه لطلبة الصف التاسع الاساسي في الاردن، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، اربد ، الاردن.

Duikat, Aliyan(1996), a calendar study of the mathematics textbook to be taught to ninth grade students in Jordan, unpublished master's thesis, Yarmouk University, Irbid, Jordan.

- السعدني، محمد امين(2009)،طرق تدريس العلوم ،مكتبة الرشد للنشر، الرياض، السعودية.

Al-Saadani, Muhammad Amin (2009), Methods of Teaching Science, Al-Rushd Library for Publishing, Riyadh, Saudi Arabia.

- الصمادي، عبدالله(2004)،القياس والتقويم النفسي،ط1،دار وائل للنشر ،عمان ،الاردن.

Al-Smadi, Abdullah (2004), Psychological Measurement and Evaluation, 1st Edition, Wael Publishing House, Amman, Jordan..

- العزاوي، رحيم يونس كرو(2007)،مقدمة في المنهج العلمي، ط1، دار دجلة للطباعة والنشر، عمان، الاردن.

Al-Azzawi, Rahim Younis Crowe (2007), Introduction to the Scientific Method, 1st Edition, Dijla House for Printing and Publishing, Amman, Jordan.

- اللقاني، أحمد حسين(2001)،مناهج التعليم بين الواقع والمستقبل، ط1، دار النشر عالم الكتب، القاهرة، مصر.

Al-Laqani, Ahmed Hussein (2001), Education Curricula between Reality and the Future, 1st Edition, World of Books Publishing House, Cairo, Egypt .

- جابر، عبد الحميد جابر(1987)،مهارات التدريس، ط1,دار النهضة العربية، القاهرة ،مصر.

Jaber, Abdel Hamid Jaber (1987), Teaching Skills, 1st Edition, Dar Al-Nahda Al-Arabiya, Cairo, Egypt.

- سليمان، جمال احمد(19999)،طرائق تدريس التاريخ،ط1،مطبعة الداودي، دمشق سوريا.

Suleiman, Jamal Ahmed(1999), methods of teaching history, i1, Daoudi press, Damascus Syria.

- شحاتة، حسن(2005)،أساسيات التدريس الفعال في العالم العربي، ط3، الدار المصرية اللبنانية.

Shehata, Hassan (2005), The Basics of Effective Teaching in the Arab World, 3rd Edition, Egyptian Lebanese House.

- صبحي ، أحمد محمود(1972)، في فلسفة التاريخ، الاسكندرية ، مصر.

Sobhi, Ahmed Mahmoud (1972), in the philosophy of history, Alexandria, Egypt.

- صبري، ماهر الرافعي محب(2008)،التقويم التربوي أسسه وإجراته ، مكتبة الرشد ،الرياض ، المملكة العربية السعودية.

Sabry, Maher Al-Rafa’i Moheb (2008), Educational Evaluation: Its Foundations and Procedures, Al-Rushd Library, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia.

- عبد الوهاب ، علي جودة محمد(1996)،تفضيلات الطلاب والصعوبات التي تواجههم في تعلم التاريخ بالمرحلة الثانوية، قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، القليوبية، مصر.

Abdel Wahab, Ali Gouda Mohamed (1996), Students’ preferences and the difficulties they face in learning history at the secondary stage, Curriculum and Instruction Department, College of Education, Qalyubia, Egypt.

- عثمان، شذى محمد(2012)،أثر أسلوب التعليم الالكتروني المباشر في اكتساب المفاهيم التاريخية واستيقانها بمادة التاريخ الاروبي لدى طالبات الصف الخامس الادبي،رسالة ماجستير غير منشورة،كلية التربية، الجامعة المستنصرية، بغداد.

Othman, Shatha Muhammad (2012), The Effect of the Direct E-Learning Method on Acquisition of Historical Concepts and Their Assurance in European History for Fifth Grade Students of Literature, Unpublished Master’s Thesis, College of Education, Al-Mustansiriya University, Baghdad.

- عودة ، احمد(2002)، القياس والتقويم في العملية التدريسية-كلية التربية الجامعة الاردنية ، ط5، دار الامل للنشر، عمان للنشر، عمان، الاردن .

Odeh, Ahmed (2002), measurement and evaluation in the teaching process-Faculty of Education, University of Jordan, T5, Dar Al Amal publishing, Amman publishing,Amman, Jordan.

- محمد، أحمد هاشم(2018)،مشكلات تدريس تاريخ العراق المعاصر من وجهة نظر قسم التاريخ –جامعة بغداد، العدد2 ، المجلد6، المجلة الجزائرية للعلوم الاجتماعية والانسانية ، الجزائر.

Muhammad, Ahmed Hashem (2018), The Problems of Teaching the History of Contemporary Iraq from the Point of View of the History Department - University of Baghdad, Issue 2, Volume 6, Algerian Journal of Social Sciences and Humanities, Algeria.

- محمود، مصطفى عبد السميع وآخرون(2001)،الاتصال والوسائل التعليمية ،ط1 مركز الكتاب للنشر.

Mahmoud, Mustafa Abdel Samee and others (2001), Communication and Teaching Aids, 1st Edition, Al-Kitab Center for Publishing.

- مرعي، توفيق احمد، ومحمد محمود الحيلة(2000)،المناهج التربوية الحديثة، دار المسيرة للتوزيع والنشر والطباعة، عمان، الاردن .

Marei, Tawfiq Ahmed, and Mohamed Mahmoud al-Hilla (2000), modern educational curricula, Dar Al-Masirah for distribution, publishing and printing, Amman, Jordan

- مصطفى،خالد مصطفى محمد(2003)،تقويم كتاب العلوم للصف السادس الاساسي المنهاج الفلسطيني من وجهة نظر معلمي العلوم للصف السادس الاساسي في مديريات التربية والتعليم في محافظات شمال فلسطين،رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة النجاح الوطنية،نابلس،فلسطين.

Mustafa, Khaled Mustafa Muhammad (2003), Evaluating the Science Book for the Sixth Grade Basic Palestinian Curriculum from the Point of View of Sixth Grade Science Teachers in the Directorates of Education in the Governorates of Northern Palestine, Unpublished Master’s Thesis, An-Najah National University, Nablus, Palestine.

- مصلح،نسيم نصر خميس(2010)،تقويم منهاج الجغرافيا في المرحلة الاساسية العليا في ضوء بعض الاتجاهات العالمية ،رسالة ماجستير غير منشورة،الجامعة الاسلامية ،غزة ، فلسطين.

Mosleh, Naseem Nasr Khamis (2010), Evaluating the Geography Curriculum in the Upper Basic Stage in the Light of Some Global Trends, Unpublished Master’s Thesis, The Islamic University, Gaza, Palestine.Study of Histor,Teaching October, 1988.pp,33-35.

المصادر الاجنبية

- Mink , Louis O.: Historical Understanding , London , Cornell , University Press , 1987 .

- Sauvan , Philip : Skills For Modern World History , London , Stanley Tornes , Pub . Ltd , 1982 .

- Suffok : " The Local History Classroom Project ", Journal of Curriculum Studies , V.10 , N.3 , pp. 263-264 .

Downloads

Published

2022-06-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

The difficulties facing literary sixth students in studying modern and contemporary history from their point of view. (2022). Journal Islamic Sciences College, 70. https://doi.org/10.51930/jcois.21.70.0680

Similar Articles

1-10 of 274

You may also start an advanced similarity search for this article.