Reasoning through Causation According to Iraqi Rhetoricians up to the 10th Century AH"

Authors

  • Niyazik Qais University of Baghdad College of Arts Department of Arabic Language
  • Yousif Mohamed Jaber University of Baghdad College of Arts Department of Arabic Language

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.79.0393

Keywords:

reasoning, , rhetoricians, causation,

Abstract

This paper is part of PhD dissertation, "Rhetorical Reasoning According to Iraqi Rhetoricians from the First to the Tenth Century," explores reasoning through causation, highlighting how this method was employed in classical Arabic rhetorical studies. It also aims to clarify the manifestations of the reasoning process in this context. Sounds like a fascinating and significant contribution to the field of Arabic rhetoric! If you need further assistance, feel free to reach out. The study initially addresses the concept of reasoning through causation, then examines the use of this mechanism in classical Arabic rhetorical and critical works. This research investigates reasoning through causation as one of the key pillars upon which rhetorical reasoning methods in Arabic thought were built. Therefore, it seeks to deduce rhetorical causes with the aim of understanding the foundations of rhetorical judgments and weighing different meanings. This is achieved through dissecting and analyzing texts, as well as comparing them, with a focus on understanding this system as a procedural tool for uncovering the epistemological foundations of Arabic rhetoric.

References

إعجاز القرآن، أبو بكر محمّد الباقلاني، تحقيق: سيد صقر، دار المعارف، القاهرة، ط/5، ت. بدون.

الإيضاح في علوم البلاغة، القزويني، تحقيق: أ. د. أحمد شتيوي، دار الغد الجديد، القاهرة، ط/1، 2014م.

البديع في علم العربية، مجد الدين أبو السعادات المبارك بن محمد بن محمد بن محمد ابن عبد الكريم الشيباني الجزري ابن الأثير (ت٦٠٦هـ)، تحقيق ودراسة: د. فتحي أحمد علي الدين، الناشر: جامعة أم القرى، مكة المكرمة- المملكة العربية السعودية، الطبعة: الأولى، ١٤٢٠هـ.

البلاغة الشعرية في كتاب "البيان والتبيين"، للجاحظ، د. محمد علي زكي صبّاغ، المكتبة العصرية، بيروت، ط/1، 1998م.

البلاغة العالية علم المعاني، عبد المتعال الصعيدي، المطبعة النموذجية، ط/2، 1991م.

البلاغة الواضحة، علي الجارم ومصطفى أمين، دار الفكر، بيروت، لبنان، ط/1، 2014م.

تحرير التحبير في صناعة الشعر والنثر وبيان إعجاز القرآن، ابن أبي الإصبع المصري، تحقيق: د. حنفي محمد شرف، لجنة إحياء التراث الإسلامي، المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، في الجمهورية العربية المتحدة، ط. ت. بدون.

الحيوان، عمرو بن بحر بن محبوب الكناني بالولاء، الليثي، أبو عثمان، الشهير بالجاحظ (ت٢٥٥هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية– بيروت، الطبعة: الثانية، ١٤٢٤هـ.

دلالات التراكيب، د. محمد محمد أبو موسى، مكتبة وهبة، القاهرة، ط/5، 2014م.

دلائل الإعجاز، عبد القاهر الجرجاني، دار الكتب العلمية، بيروت، ط/1، 1988م.

روائع البيان العربي، د. عبد الحميد العبيسي، دار إحياء الكتب العربية، مصر، ط. ت. بدون.

سر الفصاحة، أبو محمد عبد الله بن محمد بن سعيد بن سنان الخفاجي الحلبي (ت ٤٦٦هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية، الطبعة: الطبعة الأولى ١٤٠٢هـ- ١٩٨٢م.

عروس الأفراح شرح تلخيص المفتاح، بهاء الدين السبكي، المرجع السابق.

علم البيان، عبد العزيز عتيق (ت١٣٩٦هـ)، الناشر: دار النهضة العربية للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت– لبنان، الطبعة: بدون، عام النشر: ١٤٠٥هـ- ١٩٨٢م.

الفروق اللغوية. المؤلف. أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد بن يحيى بن مهران العسكري (المتوفى: نحو 395هـ)، الناشر: دار العلم والثقافة للنشر والتوزيع، القاهرة- مصر: ص70.

الفن ومذاهبه في الشعر العربي، د. شوقي ضيف، دار المعارف، ط/ 13، ت. بدون، ص: 242.

القاموس المحيط للإمام اللغوي مجد الدين أبي طاهر محمد بن يعقوب بن محمد بن إبراهيم بن عمر الشيرازي الفيروزآبادي المتوفى سنة (817هـ)، مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت- لبنان الطبعة: الثامنة، ١٤٢٦هـ: (٤/٢١).

كتاب التعريفات علي بن محمد بن علي الزين الشريف الجرجاني (ت٨١٦هـ)، المحقق: ضبطه وصححه جماعة من العلماء بإشراف الناشر، الناشر: دار الكتب العلمية بيروت- لبنان.

الكليات معجم في المصطلحات والفروق اللغوية، أيوب بن موسى الحسيني القريمي الكفوي، أبو البقاء الحنفي (ت١٠٩٤هـ)، المحقق: عدنان درويش- محمد المصري، الناشر: مؤسسة الرسالة– بيروت: ص 114.

لسان العرب، محمد بن مكرم بن علي، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الرويفعى الإفريقى (المتوفى: ٧١١هـ). الناشر: دار صادر– بيروت: (١١/٤٧١).

المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر، ضياء الدين بن الأثير، نصر الله بن محمد (ت ٦٣٧هـ) المحقق: أحمد الحوفي، بدوي طبانة، الناشر: دار نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزيع، الفجالة، القاهرة.

المرشد السليم في المنطق الحديث والقديم ص 127ـ ضوابط المعرفة وأصول الاستدلال والمناظرة عبد الرحمن حسن حنيكة الميداني ص 147.

المطول، سعد الدين التفتازاني، مطبعة خادم العلم السّني، ط. بدون، 1310هـ.

معجم مقاييس اللغة، أحمد بن فارس بن زكريا أبو الحسين، الناشر: دار الفكر.

مفتاح العلوم، يوسف بن أبي بكر بن محمد بن علي السكاكي الخوارزمي الحنفي أبو يعقوب (ت٦٢٦هـ) ضبطه وكتب هوامشه وعلق عليه: نعيم زرزور، الناشر: دار الكتب العلمية، بيروت– لبنان، الطبعة: الثانية، ١٤٠٧هـ- ١٩٨٧م.

مقاييس البلاغة بين الأدباء والعلماء، د. حامد صالح خلف الربيعي، ط. بدون، 1996م.

موسوعة كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، محمد بن علي ابن القاضي محمد حامد بن محمّد صابر الفاروقي الحنفي التهانوي (ت بعد ١١٥٨هـ)، تقديم وإشراف ومراجعة: د. رفيق العجم، تحقيق: د.علي دحروج- نقل النص الفارسي إلى العربية: د. عبد الله الخالدي، الترجمة الأجنبية: د. جورج زيناني، مكتبة لبنان ناشرون– بيروت، الطبعة: الأولى- ١٩٩٦م.

Iʻjāz Al-Qurʼān, Abī Bakr Muḥammad Al-Bāqillānī, Taḥqīq : Sayyid Ṣaqr, Dār Al-Maʻārif, Al-Qāhirah, Ṭ / 5, T. Bi-Dūn.

Al-Īḍāḥ Fī ʻulūm Al-Balāghah, Al-Qazwīnī, Taḥqīq : U. D. Aḥmad Shutaywī, Dār Al-Ghad Al-Jadīd, Al-Qāhirah, Ṭ / 1, 2014M

Al-Badīʻ Fī ʻilm Al-ʻArabīyah, Majd Al-Dīn Abū Al-Saʻādāt Al-Mubārak Ibn Muḥammad Ibn Muḥammad Ibn Muḥammad Ibn ʻAbd Al-Karīm Al-Shaybānī Al-Jazarī Ibn Al-Athīr (T 606 H), Taḥqīq Wa-Dirāsat : D. Fatḥī Aḥmad ʻAlī Al-Dīn, Al-Nāshir : Jāmiʻat Umm Al-Qurá, Makkah Al-Mukarramah-Al-Mamlakah Al-ʻArabīyah Al-Saʻūdīyah, Al-Ṭabʻah : Al-Ūlá, 1420 H

Al-Balāghah Al-Shiʻrīyah Fī Kitāb "Al-Bayān Wa-Al-Tabyīn", Lil-Jāḥiẓ, D. Muḥammad ʻAlī Zakī Ṣabbāgh, Al-Maktabah Al-ʻAṣrīyah, Bayrūt, Ṭ / 1, 1998M

Al-Balāghah Al-ʻĀlīyah ʻilm Al-Maʻānī, ʻAbd Al-Mutaʻāl Al-Ṣaʻīdī, Al-Maṭbaʻah Al-Namūdhajīyah, Ṭ / 2, 1991M

Al-Balāghah Al-Wāḍiḥah, ʻAlī Al-Jārim Wa-Muṣṭafá Amīn, Dār Al-Fikr, Bayrūt, Lubnān, Ṭ / 1, 2014M.

Taḥrīr Al-Taḥbīr Fī Ṣināʻat Al-Shiʻr Wa-Al-Nathr Wa-Bayān Iʻjāz Al-Qurʼān, Ibn Abī Alʼṣbgh Al-Miṣrī, Taḥqīq : D. Ḥanafī Muḥammad Sharaf, Lajnat Iḥyāʼ Al-Turāth Al-Islāmī, Al-Majlis Al-Aʻlá Lil-Shuʼūn Al-Islāmīyah, Fī Al-Jumhūrīyah Al-ʻArabīyah Al-Muttaḥidah, Ṭ. T. Bi-Dūn.

Al-Ḥayawān, ʻAmr Ibn Baḥr Ibn Maḥbūb Al-Kinānī Bālwlāʼ, Al-Laythī, Abū ʻUthmān, Al-Shahīr Bāljāḥẓ (T 255h), Al-Nāshir : Dār Al-Kutub Al-ʻIlmīyah – Bayrūt, Al-Ṭabʻah : Al-Thāniyah, 1424 H.

Dalālāt Al-Tarākīb, D. Muḥammad Muḥammad Abū Mūsá, Maktabat Wahbah, Al-Qāhirah, Ṭ / 5, 2014M.

Dalāʼil Al-Iʻjāz, ʻAbd Al-Qāhir Al-Jurjānī, Dār Al-Kutub Al-ʻIlmīyah, Bayrūt, Ṭ / 1, 1988M.

Rawāʼiʻ Al-Bayān Al-ʻArabī, D. ʻAbd Al-Ḥamīd Alʻbysy, Dār Iḥyāʼ Al-Kutub Al-ʻArabīyah, Miṣr, Ṭ. T. Bi-Dūn.

Sirr Al-Faṣāḥah, Abū Muḥammad ʻAbd Allāh Ibn Muḥammad Ibn Saʻīd Ibn Sinān Al-Khafājī Al-Ḥalabī (T 466h), Al-Nāshir : Dār Al-Kutub Al-ʻIlmīyah, Al-Ṭabʻah : Al-Ṭabʻah Al-Ūlá 1402h _ 1982M.

Arūs Al-Afrāḥ Sharḥ Talkhīṣ Al-Miftāḥ, Bahāʼ Al-Dīn Al-Subkī

ʻilm Al-Bayān, ʻAbd Al-ʻAzīz ʻAtīq (T 1396 H), Al-Nāshir : Dār Al-Nahḍah Al-ʻArabīyah Lil-Ṭibāʻah Wa-Al-Nashr Wa-Al-Tawzīʻ, Bayrūt – Lubnān, Al-Ṭabʻah : Bi-Dūn, ʻām Al-Nashr : 1405 H-1982 M.

Al-Furūq Al-Lughawīyah. Al-Muʼallif. Abū Hilāl Al-Ḥasan Ibn ʻAbd Allāh Ibn Sahl Ibn Saʻīd Ibn Yaḥyá Ibn Mahrān Al-ʻAskarī (Al-Mutawaffá : Naḥwa 395h), Al-Nāshir : Dār Al-ʻIlm Wa-Al-Thaqāfah Lil-Nashr Wa-Al-Tawzīʻ, Al-Qāhirah-Miṣr.

Al-Fann Wa-Madhāhibuhu Fī Al-Shiʻr Al-ʻArabī, D. Shawqī Ḍayf, Dār Al-Maʻārif, Ṭ / 13, T. Bi-Dūn.

Al-Qāmūs Al-Muḥīṭ Lil-Imām Al-Lughawī Majd Al-Dīn Abī Ṭāhir Muḥammad Ibn Yaʻqūb Ibn Muḥammad Ibn Ibrāhīm Ibn ʻUmar Al-Shīrāzī Al-Fayrūz Ābādī Al-Mutawaffá Sanat (817 H), Muʼassasat Al-Risālah Lil-Ṭibāʻah Wa-Al-Nashr Wa-Al-Tawzīʻ, Bayrūt-Lubnān Al-Ṭabʻah : Al-Thāminah, 1426 H.

Kitāb Altʻryfāt ʻAlī Ibn Muḥammad Ibn ʻAlī Al-Zayn Al-Sharīf Al-Jurjānī (T 816h), Al-Muḥaqqiq : Ḍabaṭahu Wa-Ṣaḥḥaḥahu Jamāʻat Min Al-ʻulamāʼ Bi-Ishrāf Al-Nāshir, Al-Nāshir : Dār Al-Kutub Al-ʻIlmīyah Bayrūt-Lbnān.

Al-Kullīyāt Muʻjam Fī Al-Muṣṭalaḥāt Wa-Al-Furūq Al-Lughawīyah, Ayyūb Ibn Mūsá Al-Ḥusaynī Alqrymy Al-Kaffawī, Abū Al-Baqāʼ Al-Ḥanafī (T 1094h), Al-Muḥaqqiq : ʻAdnān Darwīsh-Muḥammad Al-Miṣrī, Al-Nāshir : Muʼassasat Al-Risālah – Bayrūt.

Lisān Al-ʻArab, Muḥammad Ibn Mukarram Ibn ʻalá, Abū Al-Faḍl, Jamāl Al-Dīn Ibn Manẓūr Al-Anṣārī Alrwyfʻá Alʼfryqá (Al-Mutawaffá : 711h). Al-Nāshir : Dār Ṣādir – Bayrūt.

Al-Mathal Al-Sāʼir Fī Adab Al-Kātib Wa-Al-Shāʻir, Ḍiyāʼ Al-Dīn Ibn Al-Athīr, Naṣr Allāh Ibn Muḥammad (T 637h) Al-Muḥaqqiq : Aḥmad Al-Ḥūfī, Badawī Ṭabānah, Al-Nāshir : Dār Nahḍat Miṣr Lil-Ṭibāʻah Wa-Al-Nashr Wa-Al-Tawzīʻ, Al-Fajjālah Al-Qāhirah.

Al-Murshid Al-Salīm Fī Al-Manṭiq Al-Ḥadīth Wa-Al-Qadīm Ṣ 127 Ḍawābiṭ Al-Maʻrifah Wa-Uṣūl Al-Istidlāl Wa-Al-Munāẓarah ʻAbd Al-Raḥmān Ḥasan Ḥnbkh Al-Maydānī.

Al-Muṭawwal, Saʻd Al-Dīn Al-Taftāzānī, Maṭbaʻat Khādim Al-ʻIlm Alssny, Ṭ. Bi-Dūn, 1310H.

Muʻjam Maqāyīs Al-Lughah ; Aḥmad Ibn Fāris Ibn Zakarīyā Abū Al-Ḥusayn ; Al-Nāshir : Dār Al-Fikr.

Miftāḥ Al-ʻUlūm, Yūsuf Ibn Abī Bakr Ibn Muḥammad Ibn ʻAlī Al-Sakkākī Al-Khuwārizmī Al-Ḥanafī Abū Yaʻqūb (T 626h) Ḍabaṭahu Wa-Kataba Hawāmishahu Wa-ʻallaqa ʻalayhi : Naʻīm Zarzūr, Al-Nāshir : Dār Al-Kutub Al-ʻIlmīyah, Bayrūt – Lubnān, Al-Ṭabʻah : Al-Thāniyah, 1407 H 27 M.

Maqāyīs Al-Balāghah Bayna Al-Udabāʼ Wa-Al-ʻulamāʼ, D. Ḥāmid Ṣāliḥ Khalaf Al-Rubayʻī, Ṭ. Bi-Dūn, 1996M.

Mawsūʻat Kashshāf Iṣṭilāḥāt Al-Funūn Wa-Al-ʻUlūm, Muḥammad Ibn ʻAlī Ibn Al-Qāḍī Muḥammad Ḥāmid Ibn Muḥammad Ṣābir Al-Fārūqī Al-Ḥanafī Al-Tahānawī (T Baʻda 1158h), Taqdīm Wa-Ishrāf Wa-Murājaʻat : D. Rafīq Al-ʻAjam, Taḥqīq : D. ʻAlī Daḥrūj-Nql Al-Naṣṣ Al-Fārisī Ilá Al-ʻArabīyah : D. ʻAbd Allāh Al-Khālidī, Al-Tarjamah Al-

Downloads

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Reasoning through Causation According to Iraqi Rhetoricians up to the 10th Century AH". (2024). Journal Islamic Sciences College, 79. https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.79.0393