Hermeneutics and its Significance between Interpretation and Exegesis

Authors

  • Hussein zubair wasso College of Islamic Sciences - Salahuddin University/ Erbil
  • Farhad Abraham akbr1 College of Islamic Sciences - Salahuddin University/ Erbil

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.77.0451

Keywords:

interpretation, hermeneutics, contemporary reading, Quranic text

Abstract

Hermeneutics is a Western philosophical term used when interpreting religious and literary texts. Arab modernists used it and adopted it in their works as a theory and method for interpreting and exegesising the Qur’anic text. They made it a basis in their contemporary readings and their ideas under the pretext of a new reading of the Qur’anic text. This research deals with the concepts of interpretation and exegesis in Islamic law, including their definitions linguistically and terminologically, explaining the difference between them. It also includes the definition of the term hermeneutics, in language and terminology, along with its definition among philosophers, writers, and researchers in this field. Then, the paper explains the difference between the term hermeneutics, and its significance, based on interpretation and exegesis.

References

ثبت المصادر والمراجع:

الإتقان في علوم القرآن، جلال الدين عبد الرحمن السيوطي (ت911هـ)، ت: سعيد المندوب، دار الفكر، لبنان، 1416هـ- 1996م.

الإحكام في أصول الأحكام، أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الأندلسي القرطبي الظاهري (ت456هـ)، تحقيق: أحمد محمد شاكر، دار الآفاق الجديدة، بيروت، د،س،ن.

أخبار العلماء بأخيار الحكماء، جمال الدين أبو الحسن علي بن يوسف القفطي (ت646هـ)، تحقيق: إبراهيم شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1426هـ- 2005م.

أساس البلاغة، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، الزمخشري جار الله (ت538هـ)، تحقيق: محمد باسل عيون السود، دار الكتب العلمية، بيروت– لبنان، ط1، 1419هـ - 1998م.

الأساطير اليونانية والرومانية، أمين سلامة، مؤسسة هنداوي، 2021.

إشكاليات القراءة وآليات التأويل، نصر حامد أبو زيد، المركز الثقافي العربي– بيروت، ط7، 2005م.

إشكاليات القراءة وآليات التأويل، نصر حامد أبو زيد، المركز الثقافي العربي – بيروت، ط7، 2005م.

الأعلام، خير الدين بن محمود بن محمد بن علي بن فارس، الزركلي الدمشقي (ت1396هـ)، دار العلم للملايين، ط15، 2002م.

الإلياذة، هوميروس، ترجمة: سليمان البستاني، مؤسسة هنداوي، القاهرة- مصر، ط، 2012م.

البحر المحيط في التفسير، أبو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان أثير الدين الأندلسي (ت745هـ)، تحقيق: صدقي محمد جميل، دار الفكر- بيروت، 1420هـ.

البرهان في أصول الفقه، عبد الملك بن عبد الله بن يوسف بن محمد الجويني، أبو المعالي، ركن الدين، الملقب بإمام الحرمين (ت478هـ)، تحقيق: صلاح بن محمد بن عويضة، دار الكتب العلمية بيروت- لبنان، ط1، 1418هـ- 1997م.

البرهان في علوم القرآن، أبو عبد الله بدر الدين محمد بن عبد الله بن بهادر الزركشي (ت794هـ)، تحقيق: محمد أبي الفضل إبراهيم، دار إحياء الكتب العربية عيسى البابى الحلبي وشركاؤه، ط1، 1376هـ- 1957م.

تاج العروس من جواهر القاموس، محمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق الحسيني، أبو الفيض، الملقّب بمرتضى الزَّبيدي (ت1205هـ)، ت: مجموعة من المحققين، دار الهداية، دون سنة النشر.

تاريخ بغداد وذيوله، أبو بكر أحمد بن علي بن ثابت بن أحمد بن مهدي الخطيب البغدادي (ت463هـ)، دار الكتب العلمية – بيروت، ت: مصطفى عبد القادر عطا، ط1، 1417 هـ.

تاريخ مختصر الدول، غريغوريوس (واسمه في الولادة يوحنا) ابن أهرون (أو هارون) بن توما الملطي، أبو الفرج المعروف بابن العبري (ت685هـ)، تحقيق: أنطون صالحاني اليسوعي، دار الشرق، بيروت، ط3، 1992م.

التأويل والحقيقة قراءات تأويلية في الثقافة العربية، علي حرب، دار التنوير- بيروت- لبنان، ط2، 2007م.

التأويلية بين المقدس والمدنس، عبد المالك مرتاض، مجلة عالم الفكر، المجلد 29، ع:1، الكويت، 2000.

التبيان في تفسير القرآن، أبو جعفر محمد بن الحسن الطوسي، مؤسسة آل بيت (عليهم السلام) لإحياء التراث، ط1، 1431م.

التحرير والتنوير (تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد)، محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي (ت1393هـ)، الدار التونسية للنشر- تونس، 1984هـ.

تعريف الدارسين بمناهج المفسرين، صلاح عبد الفتاح الخالدي، دار القلم، دمشق، ط3، 1429هـ- 2008م.

تفسير الماتريدي (تأويلات أهل السنة)، محمد بن محمد بن محمود، أبو منصور الماتريدي (ت333هـ)، تحقيق: د. مجدي باسلوم، دار الكتب العلمية- بيروت، لبنان، ط1، 1426هـ- 2005م.

التفسير والتأويل في القرآن، صلاح عبد الفتاح الخالدي، دار النفائس- الأردن، ط1، ١٤١٦هـ- ١٩٩٦م.

التفسير والمفسرون، محمد حسين الذهبي، كتبة وهبة، القاهرة، د-س-ن.

تكوين العقل العربي، محمد عابد الجابري، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت- لبنان، ط8، 2002.

تهذيب اللغة، محمد بن أحمد بن الأزهري الهروي، أبو منصور (ت370هـ)، تحقيق: محمد عوض مرعب، دار إحياء التراث العربي- بيروت، ط1، 2001م.

جامع البيان في تأويل القرآن، محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (المتوفى: 310هـ)، تحقيق: أحمد محمد شاكر، مؤسسة الرسالة، ط1، 1420هـ- 2000م.

جامع التفاسير (تفسير الراغب الأصفهاني)، أبو القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الأصفهاني، جزء الأول: المقدمة ووتفسير الفاتحة والبقرة، تحقيق ودراسة: محمد عبد العزيز بسيوني، كلية الآداب- جامعة طنطا، ط1، 1420هـ-1999م.

الحقيقة والمنهج الخطوط الأساسية لتأويلية فلسفية، هانس جورج جادمير، ترجمة: حسن كاظم وعلي حاكم صالح، مراجعة: جورج كتورى، طرابلس- ليبيا، دار أويا، ط1، 2007.

دوامات التدين، يوسف زيدان، دار الشروق، ط1، 2013م.

روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني الآلوسي (ت1270هـ)، تحقيق: علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية- بيروت، ط1، 1415هـ.

طبقات النحويين واللغويين، محمد بن الحسن بن عبيد الله بن مذحج الزبيدي الأندلسي الإشبيلي أبو بكر (ت٣٧٩هـ)، تحقيق: محمد أبي الفضل إبراهيم، ط1، دار المعارف، دون سنة النشر.

علم هرمنوتيك (علم الهرمنيوطيقا)، ريتشارد بالمر، ترجمة: محمد سعيد، حنائي كاشاني، انتشارات هرمس- طهران.

الفسارة الفلسفية، بحث في تاريخ علم التفسير الفلسفي الغربي، المكتبة الفلسفية، دار المشرق، بيروت، ط1، 2004م.

فصل المقال، أبو الوليد محمد بن أحمد بن محمد بن أحمد بن رشد القرطبي الشهير بابن رشد الحفيد (ت595هـ)، تحقيق: محمد عمارة، دار المعارف، ط2، دون سنة النشر.

فلسفة التأويل عند مارتن هايدغر، رسالة ماجستير، عمران أمال، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم الفلسفة، الجزائر، للسنة الدراسية 2016-2017.

فلسفة التأويل: الأصول المبادئ الأهداف، هانس غيورغ غادامير، تر: محمد شوقي زين، الدار العربية للعلوم، بيروت- لبنان، الطبعة الثانية، 1427هـ- 2006م.

فهم الفهم مدخل إلى الهرمنيوطيقا نظرية التأويل من أفلاطون إلى جادامر، عادل مصطفى، رؤيا للنشر والتوزيع، القاهرة، ط1، 2007م.

القارئ والنص؛ العلامة والدلالة، سيزا قاسم، الهيئة المصرية العامة للكتب- مكتبة الأسرة، 2014م.

قصة الحضارة، وِل ديورَانت- ويليام جيمس ديورَانت- (ت ١٩٨١م)، ترجمة: زكي نجيب محمود، محمد بدران وآخرين، دار الجيل، بيروت- لبنان، 1408هـ- 1988م.

كتاب التعريفات، علي بن محمد بن علي الزين الشريف الجرجاني (ت816هـ)، تحقيق: جماعة من العلماء بإشراف الناشر، دار الكتب العلمية بيروت- لبنان، ط1، 1403هـ-1983م.

لسان العرب، محمد بن مكرم بن علي، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الإفريقي (ت711هـ)، دار صادر- بيروت، ط3، 1414هـ.

اللمع في أصول الفقه، أبو اسحاق إبراهيم بن علي بن يوسف الشيرازي (ت476هـ)، دار الكتب العلمية، ط2، 2003 م - 1424 هـ.

مجاز القرآن، أبو عبيدة معمر بن المثنى التيمي البصري (ت209هـ)، تحقيق: محمد فواد سزكين، مكتبة الخانجي- القاهرة، 1381هـ.

المستصفى في علم الأصول، أبو حامد محمد بن محمد الغزالي الطوسي (ت505هـ)، تحقيق: محمد بن سليمان الأشقر، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان، ط1، 1417هـ/1997م.

المصطلحات الأدبية الحديثة، د. محمد عناني، دار نوبار- القاهرة، ط3، 2003م.

المصطلحات الأدبية الحديثة، د. محمد عناني، دار نوبار – القاهرة، ط3، 2003م.

معالم التنزيل في تفسير القرآن= تفسير البغوي، محيي السنة، أبو محمد الحسين بن مسعود البغوي (ت510هـ)، تحقيق: محمد عبد الله النمر، وعثمان جمعة ضميرية، وسليمان مسلم الحرش، دار طيبة للنشر والتوزيع، ط4، 1417 هـ - 1997م.

معالم التنزيل في تفسير القرآن= تفسير البغوي، محيي السنة، أبو محمد الحسين بن مسعود بن محمد بن الفراء البغوي الشافعي (المتوفى : 510هـ)، تح: عبد الرزاق المهدي، دار إحياء التراث العربي- بيروت، ط1، 1420هـ.

معاني القرآن، أبو زكريا يحيى بن زياد بن عبد الله بن منظور الديلمي الفراء (ت: 207هـ)، تحقيق: أحمد يوسف النجاتي وآخرون، عالم الكتب- بيروت، د،ع،ط، 1984م.

معجم العين، أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد بن عمرو بن تميم الفراهيدي البصري (ت١٧٠هـ)، تحقيق: د.مهدي المخزومي، د.إبراهيم السامرائي، دار ومكتبة الهلال، دون سنة النشر.

معجم الفلاسفة، جورج طرابيشي، دار الطليعة، بيروت، ط3، 2006م.

المعجم الفلسفي، د. مصطفى حسيبة، دار أسامة للنشر والتوزيع، الأردن- عمان، ط1، 2009.

معجم المصطلحات اللغوية، رمزي منير البعلبكي، دار العلم للملايين، بيروت- لبنان، ط1، 1990م.

معجم مقاييس اللغة، أبو الحسين أحمد بن فارس بن زكريا، عبد السلام محمد هارون، دار الفكر، 1399هـ - 1979م.

مفاتيح الغيب أو التفسير الكبير، أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الرّي (ت606هـ)، دار إحياء التراث العربي- بيروت، ط3، 1420هـ.

المفردات في غريب القرآن المؤلف، أبو القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الأصفهاني (ت502هـ)، تحقيق: صفوان عدنان الداودي، دار القلم، الدار الشامية- دمشق- بيروت، ط1، 1412هـ.

مفهوم التفسير والتأويل والاستنباط والتدبر والمفسر، مساعد بن سليمان بن ناصر الطَّيَّار، دار ابن الجوزي- المملكة العربية السعودية، ط2، 1427هـ.

مفهوم الهرمنيوطيقا في فلسفة هايدغر الاتصال بالكائن كمنهج للفهم، محمد سيد عيد، دورية الاستغراب، السنة الثانية، العدد: 5، خريف 1438هـ-2016م.

من فلسفات التأويل إلى نظريات القراءة، عبد الكريم شرفي، منشورات الاختلاف، ط1، 2007م.

مناهج المفسرين في العصر الحديث، منصور كافي، دار العلوم للنشر والتوزيع، الجزائر، 2006م.

موسوعة أعلام الفلسفة العرب والأجانب، روني إيلي ألفا، دار الكتب العلمية، بيروت- لبنان، ط1، 1412هـ-1992م.

موسوعة الأساطير العالمية، حنا عبود، دار الحوار-سوريا، د،ع،ط، 2008م.

موسوعة لالاند الفلسفية، أندرية لالاند، ترجمة: خليل أحمد خليل، إشراف: أحمد عويدات، عويدات، بيروت-باريس، الطبعة الثانية، 2001م.

النص والتأويل، منقور عبد الجليل، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر، 2010م.

نظريات القراءة من البنوية إلى جمالية التلقي، مجموعة مؤلفين، ترجمة: عبد الرحمن بو علي، دار الحوار للنشر والتوزيع- سوريا، ط1، 2019م.

نظرية التأويل، مصطفى ناصف، منشورات النادي الأدبي في جدة، ط1، 2000م.

هرمنوتيك مدرن (الهرمنيوطيقا المعاصرة)، نيتجة وآخرون، ترجمة: بابك أحمدي، مهران مهاجر، محمد نبوي، ناشر مركز، ط13، 1398.

هرمنيوطيقا الأصل في العمل الفني دراسة في الأنطولوجيا المعاصرة، صفاء عبد السلام جعفر، منشأة المعارف- الإسكندرية، 2000م.

هرمنيوطيقا الشفاهة نقد براءة الحداثة من الأصول اليونانية للتأويل، عزيزة عبد المنعم صبحي، بحث منشور في دورية الاستغراب، للمركز الإسلامي للدراسات الإستراتيجية- لبنان، عدد 19، 2020م.

الهرمنيوطيقا الكتاب والسنة، محمد مجتهد شبستري، تر: حيدر نجف، مركز دراسات فلسفة الدين- بغداد، ودار التنوير، بيروت- لبنان، ط1، 2013م.

الهرمنيوطيقا والترجمة مقاربة في أصول المصطلح وتحولاته، مجلة الآداب الأجنبية، اتحاد الكتاب العرب، دمشق، العدد133، شتاء 2008.

الهرمنيوطيقا والفلسفة نحو مشروع عقلي تأويلي، عبد الغاني بارة، منشورات الاختلاف، الجزائر العاصمة، ط1، 2008م.

الهرمنيوطيقا ومنطق فهم الدين، الشيخ علي الرباني، تعريب: الشيخ داخل الحمداني، مؤسسة أهل الحق الإسلامية، 1434هـ- 2013م.

المصادر الأجنبية:

- Greek English lexicon , cf. liddlell , oxford clarendom press , 1889.

- Encyclodedia of religion , mircea eliade , v.6.

- The HermeneuticsReader, Kurt Mueller – vollmer, 1990.

المواقع الإلكترونية:

https://ar.wikipedia.org/wiki/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/hermeneutics

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/hermeneutics

https://www.merriam-webster.com/dictionary/hermeneutic

www.britannica.com/EBchecked/topic/163592/Wilhelm-Dilthey

http://www.arabphilosophers.com/Arabic/aabout/awho-we.htm

al-Itqān fī ʻulūm al-Qurʼān, Jalāl al-Dīn ʻAbd al-Raḥmān al-Suyūṭī (t911h), t : Saʻīd al-mandūb, Dār al-Fikr, Lubnān, 1416h-1996m.

al-Iḥkām fī uṣūl al-aḥkām, Abū Muḥammad ʻAlī ibn Aḥmad ibn Saʻīd ibn Ḥazm al-Andalusī al-Qurṭubī al-Ẓāhirī (t456h), taḥqīq : Aḥmad Muḥammad Shākir, Dār al-Āfāq al-Jadīdah, Bayrūt, D, S, N.

Akhbār al-ʻulamāʼ bʼkhyār al-ḥukamāʼ, Jamāl al-Dīn Abū al-Ḥasan ʻAlī ibn Yūsuf al-Qifṭī (t 646h), taḥqīq : Ibrāhīm Shams al-Dīn, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt – Lubnān, Ṭ1, 1426 H-2005m.

al-asāṭīr al-Yūnānīyah wa-al-Rūmānīyah, Amīn Salāmah, Muʼassasat Hindāwī, 2021.

ishkālīyāt al-qirāʼah wa-ālīyāt al-taʼwīl, Naṣr Ḥāmid Abū Zayd, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī – Bayrūt, ṭ7, 2005m.

ishkālīyāt al-qirāʼah wa-ālīyāt al-taʼwīl, Naṣr Ḥāmid Abū Zayd, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī – Bayrūt, ṭ7, 2005m.

al-Aʻlām, Khayr al-Dīn ibn Maḥmūd ibn Muḥammad ibn ʻAlī ibn Fāris, al-Ziriklī al-Dimashqī (t1396h), Dār al-ʻIlm lil-Malāyīn, ṭ15, 2002M.

alʼlyādhh, Hūmīrūs, tarjamat : Sulaymān al-Bustānī, Muʼassasat hndāwy-, alqāhrt-Miṣr, Ṭ, 2012m.

al-Baḥr al-muḥīṭ fī al-tafsīr, Abū Ḥayyān Muḥammad ibn Yūsuf ibn ʻAlī ibn Yūsuf ibn Ḥayyān Athīr al-Dīn al-Andalusī (t745h), taḥqīq : Ṣidqī Muḥammad Jamīl, Dār al-Fikr – Bayrūt, 1420 H .

al-burhān fī uṣūl al-fiqh, ʻAbd al-Malik ibn ʻAbd Allāh ibn Yūsuf ibn Muḥammad al-Juwaynī, Abū al-Maʻālī, Rukn al-Dīn, al-mulaqqab bi-imām al-Ḥaramayn (t478h), taḥqīq : Ṣalāḥ ibn Muḥammad ibn ʻUwayḍah, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah Bayrūt – Lubnān, Ṭ1, 1418 H-1997 M.

al-burhān fī ʻulūm al-Qurʼān, Abū ʻAbd Allāh Badr al-Dīn Muḥammad ibn ʻAbd Allāh ibn Bahādur al-Zarkashī (t794h), taḥqīq : Muḥammad Abū al-Faḍl Ibrāhīm, Dār Iḥyāʼ al-Kutub al-ʻArabīyah ʻĪsá al-Bābī al-Ḥalabī wa-shurakāʼih, Ṭ1, 1376 H-1957 M.

Tāj al-ʻarūs min Jawāhir al-Qāmūs, Muḥammad ibn Muḥammad ibn ʻAbd al-Razzāq al-Ḥusaynī, Abū al-Fayḍ, almlqqb bmrtḍá alzzabydy (t1205h), t : majmūʻah min al-muḥaqqiqīn, Dār al-Hidāyah, Dawwin sanat al-Nashr.

Tārīkh Baghdād wdhywlh, Abū Bakr Aḥmad ibn ʻAlī ibn Thābit ibn Aḥmad ibn Mahdī al-Khaṭīb al-Baghdādī (t463h), Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah – Bayrūt, t : Muṣṭafá ʻAbd al-Qādir ʻAṭā, Ṭ1, 1417 H.

Tārīkh Mukhtaṣar al-Duwal, Ghrīghūriyūs (wa-ismuhu fī al-wilādah Yūḥannā) Ibn ahrwn (aw Hārūn) ibn Tūmā al-Malaṭī, Abū al-Faraj al-maʻrūf bi-Ibn al-ʻIbrī (t685h), taḥqīq : Anṭūn Ṣāliḥānī al-Yasūʻī, Dār al-Sharq, Bayrūt, ṭ3, 1992m.

al-taʼwīl wa-al-ḥaqīqah qirāʼāt taʼwīlīyah fī al-Thaqāfah al-ʻArabīyah, ʻAlī Ḥarb, Dār altnwyr-byrwt-lbnān, ṭ2, 2007m.

al-Taʼwīlīyah bayna al-Muqaddas wa-al-mudannas, ʻbdālmālk Murtāḍ, Majallat ʻĀlam al-Fikr, al-mujallad 29, ʻA : 1, al-Kuwayt 2000.

al-Tibyān fī tafsīr al-Qurʼān, Abī Jaʻfar Muḥammad ibn al-Ḥasan al-Ṭūsī, Muʼassasat Āl Bayt – ʻalayhim alslām-li-Iḥyāʼ al-Turāth, Ṭ1, 1431m.

al-Taḥrīr wa-al-tanwīr (taḥrīr al-maʻná al-sadīd wa-tanwīr al-ʻaql al-jadīd min tafsīr al-Kitāb al-Majīd), Muḥammad al-Ṭāhir ibn Muḥammad ibn Muḥammad al-Ṭāhir ibn ʻĀshūr al-Tūnisī (t1393h), al-Dār al-Tūnisīyah lil-Nashr – Tūnis, 1984 H.

taʻrīf al-dārisīn bi-manāhij al-mufassirīn, Ṣalāḥ ʻbdālftāḥ al-Khālidī, Dār al-Qalam, Dimashq, ṭ3, H-2008M.

tafsīr al-Māturīdī (Taʼwīlāt ahl al-Sunnah), Muḥammad ibn Muḥammad ibn Maḥmūd, Abū Manṣūr al-Māturīdī (t333h), taḥqīq : D. Majdī Bāslūm, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah-Bayrūt, Lubnān, Ṭ1, 1426-2005m.

al-tafsīr wa-al-taʼwīl fī al-Qurʼān, Ṣalāḥ ʻAbd al-Fattāḥ al-Khālidī, Dār al-Nafāʼis – al-Urdun, Ṭ1, 1416 h-1996m.

al-tafsīr wa-al-mufassirūn, Muḥammad Ḥusayn al-Dhahabī, katabat Wahbah, al-Qāhirah, d-s-n.

takwīn al-ʻaql al-ʻArabī, Muḥammad ʻĀbid al-Jābirī, Markaz Dirāsāt al-Waḥdah al-ʻArabīyah, Bayrūt – Lubnān, ṭ8, 2002.

Tahdhīb al-lughah, Muḥammad ibn Aḥmad ibn al-Azharī al-Harawī, Abū Manṣūr (t370h), taḥqīq : Muḥammad ʻAwaḍ Murʻib, Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī – Bayrūt, Ṭ1, 2001M.

Jāmiʻ al-Bayān fī Taʼwīl al-Qurʼān, Muḥammad ibn Jarīr ibn Yazīd ibn Kathīr ibn Ghālib al-Āmulī, Abū Jaʻfar al-Ṭabarī (al-mutawaffá : 310h), taḥqīq : Aḥmad Muḥammad Shākir, Muʼassasat al-Risālah, Ṭ1, 1420 H-2000M.

Jāmiʻ al-tafāsīr (tafsīr al-Rāghib al-Aṣfahānī), Abū al-Qāsim al-Ḥusayn ibn Muḥammad al-maʻrūf bālrāghb al-Aṣfahānī, Juzʼ al-Awwal : al-muqaddimah wwtfsyr al-Fātiḥah wālbqrh, taḥqīq wa-dirāsat : Muḥammad ʻAbd-al-ʻAzīz Basyūnī, Kullīyat al-Ādāb – Jāmiʻat Ṭanṭā, Ṭ1, 1420h-1999m.

al-ḥaqīqah wa-al-manhaj al-khuṭūṭ al-asāsīyah ltʼwylyh falsafīyah, Hāns Jūrj jādmyr, tarjamat : Ḥasan Kāẓim wa-ʻAlī Ḥākim Ṣāliḥ, murājaʻat : Jūrj ktwrá, Ṭarābulus Lībiyā, Dār Ūyā, Ṭ1, 2007.

Dawwāmāt al-tadayyun, Yūsuf Zaydān, Dār al-Shurūq, Ṭ1, 2013m.

Rūḥ al-maʻānī fī tafsīr al-Qurʼān al-ʻAẓīm wa-al-Sabʻ al-mathānī, Shihāb al-Dīn Maḥmūd ibn ʻAbd Allāh al-Ḥusaynī al-Alūsī (t1270h), taḥqīq : ʻAlī ʻAbd al-Bārī ʻAṭīyah, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah – Bayrūt, Ṭ1, 1415h.

Ṭabaqāt al-naḥwīyīn wāllghwyyn, Muḥammad ibn al-Ḥasan ibn ʻUbayd Allāh ibn Madhḥij al-Zubaydī al-Andalusī al-Ishbīlī Abū Bakr (t379h), taḥqīq : Muḥammad Abū al-Faḍl Ibrāhīm, Ṭ1, Dār al-Maʻārif, Dawwin sanat al-Nashr.

ʻilm hrmnwtyk (ʻilm alhrmnywṭyqā), Rītshārd bālmr, tarjamat : Muḥammad Saʻīd, Ḥinnāʼī Kāshānī, Intishārāt hrms-Ṭihrān.

alfsārh al-falsafīyah, baḥth fī Tārīkh ʻilm al-tafsīr al-falsafī al-gharbī, al-Maktabah al-falsafīyah, Dār al-Mashriq, Bayrūt, Ṭ1, 2004m.

Faṣl al-maqāl, Abū al-Walīd Muḥammad ibn Aḥmad ibn Muḥammad ibn Aḥmad ibn Rushd al-Qurṭubī al-shahīr bi-Ibn Rushd al-Ḥafīd (t595h), taḥqīq : Muḥammad ʻImārah, Dār al-Maʻārif, ṭ2, Dawwin sanat al-Nashr.

Falsafat al-taʼwīl ʻinda Mārtin hāydghr, Risālat mājistīr, ʻUmrān Amāl, Kullīyat al-ʻUlūm al-Insānīyah wa-al-Ijtimāʻīyah, Qism al-falsafah, al-Jazāʼir, lil-Sunnah al-dirāsīyah 2016-2017.

Falsafat al-taʼwīl : al-uṣūl al-mabādiʼ al-ahdāf, Hāns ghywrgh Ghādāmīr, tara : Muḥammad Shawqī Zayn, al-Dār al-ʻArabīyah lil-ʻUlūm, Bayrūt – Lubnān, al-Ṭabʻah al-thāniyah, 1427h-2006m.

fahm al-fahm madkhal ilá alhrmnywṭyqā Naẓarīyat al-taʼwīl min Aflāṭūn ilá jādāmr, ʻĀdil Muṣṭafá, Ruʼyā lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, al-Qāhirah, Ṭ1, 2007m.

al-qāriʼ wa-al-naṣṣ ; al-ʻallāmah wa-al-dalālah, Sīzā Qāsim, al-Hayʼah al-Miṣrīyah al-ʻĀmmah lil-Kutub-Maktabat al-usrah,, 2014m.

qiṣṣat al-Ḥaḍārah, wil dywrānt-wylyām James dywrānt- (t 1981m), tarjamat : Zakī Najīb Maḥmūd, Muḥammad Badrān wa-ākharūn, Dār al-Jīl, Bayrūt-Lubnān, 1408h-1988m.

Kitāb altʻryfāt, ʻAlī ibn Muḥammad ibn ʻAlī al-Zayn al-Sharīf al-Jurjānī (t816h), taḥqīq : Jamāʻat min al-ʻulamāʼ bi-ishrāf al-Nāshir, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah Bayrūt – Lubnān, Ṭ1 1403h-1983m.

Lisān al-ʻArab, Muḥammad ibn Mukarram ibn ʻalá, Abū al-Faḍl, Jamāl al-Dīn Ibn manẓūr al-Anṣārī al-Ifrīqī (t711h), Dār Ṣādir – Bayrūt, ṭ3, 1414 H.

Kitāb altʻryfāt, ʻAlī ibn Muḥammad ibn ʻAlī al-Zayn al-Sharīf al-Jurjānī (t816h), taḥqīq : Jamāʻat min al-ʻulamāʼ bi-ishrāf al-Nāshir, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah Bayrūt – Lubnān, Ṭ1 1403h-1983m.

Lisān al-ʻArab, Muḥammad ibn Mukarram ibn ʻalá, Abū al-Faḍl, Jamāl al-Dīn Ibn manẓūr al-Anṣārī al-Ifrīqī (t711h), Dār Ṣādir – Bayrūt, ṭ3, 1414 H.

al-Lumaʻ fī uṣūl al-fiqh, Abū Isḥāq Ibrāhīm ibn ʻAlī ibn Yūsuf al-Shīrāzī (t476h), Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, ṭ2, 2003 M-1424 H.

mujāz al-Qurʼān, Abū ʻUbaydah Muʻammar ibn al-Muthanná altymá al-Baṣrī (t209h), taḥqīq : Muḥammad Fuʼād Sizkīn, Maktabat al-Khānjī – al-Qāhirah, 1381 H.

al-Mustaṣfá fī ʻilm al-uṣūl, Abū Ḥāmid Muḥammad ibn Muḥammad al-Ghazālī al-Ṭūsī (t505h), taḥqīq : Muḥammad ibn Sulaymān al-Ashqar, Muʼassasat al-Risālah, Bayrūt, Lubnān, Ṭ1, 1417h / 1997m.

al-muṣṭalaḥāt al-adabīyah al-ḥadīthah, D. Muḥammad ʻInānī, Dār Nūbār – al-Qāhirah, ṭ3, 2003m.

al-muṣṭalaḥāt al-adabīyah al-ḥadīthah, D. Muḥammad ʻInānī, Dār Nūbār – al-Qāhirah, ṭ3, 2003m.

Maʻālim al-tanzīl fī tafsīr al-Qurʼān = tafsīr al-Baghawī, Muḥyī al-Sunnah, Abū Muḥammad al-Ḥusayn ibn Masʻūd al-Baghawī (t510h), taḥqīq : Muḥammad ʻAbd Allāh al-Nimr, wa-ʻUthmān Jumʻah Ḍumayrīyah, wa-Sulaymān Muslim al-Ḥarsh, Dār Ṭaybah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ṭ4, 1417 H-1997m.

Maʻālim al-tanzīl fī tafsīr al-Qurʼān = tafsīr al-Baghawī, Muḥyī al-Sunnah, Abū Muḥammad al-Ḥusayn ibn Masʻūd ibn Muḥammad ibn al-Farrāʼ al-Baghawī al-Shāfiʻī (al-mutawaffá : 510h), tḥ : ʻAbd al-Razzāq al-Mahdī, Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī – Bayrūt, Ṭ1, 1420 H.

maʻānī al-Qurʼān, Abū Zakarīyā Yaḥyá ibn Ziyād ibn ʻAbd Allāh ibn manẓūr al-Daylamī al-Farrāʼ (t : 207h), taḥqīq : Aḥmad Yūsuf alnjāty wa-ākharūn, ʻĀlam alktb-byrwt, D, ʻA, Ṭ, 1984m.

Muʻjam al-ʻAyn, Abū ʻAbd al-Raḥmān al-Khalīl ibn Aḥmad ibn ʻAmr ibn Tamīm al-Farāhīdī al-Baṣrī (t170h), taḥqīq : D. Mahdī al-Makhzūmī, D Ibrāhīm al-Sāmarrāʼī, Dār wa-Maktabat al-Hilāl, Dawwin sanat al-Nashr.

Muʻjam al-falāsifah, Jūrj Ṭarābīshī, Dār al-Ṭalīʻah, Bayrūt, ṭ3, 2006m.

al-Muʻjam al-falsafī, D. Muṣṭafá Ḥasībah, Dār Usāmah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, alʼrdn-ʻmān, Ṭ1, 2009.

Muʻjam al-muṣṭalaḥāt al-lughawīyah, Ramzī Munīr albʻbbky, Dār al-ʻIlm lil-Malāyīn, Bayrūt-Lubnān, Ṭ1, 1990m.

Muʻjam Maqāyīs al-lughah, Abū al-Ḥusayn Aḥmad ibn Fāris ibn Zakarīyā, ʻAbd al-Salām Muḥammad Hārūn, Dār al-Fikr, 1399h-1979m.

Mafātīḥ al-ghayb aw al-tafsīr al-kabīr, Abū ʻAbd Allāh Muḥammad ibn ʻUmar ibn al-Ḥasan ibn al-Ḥusayn al-Taymī al-Rāzī al-mulaqqab bfkhr al-Dīn al-Rāzī Khaṭīb alrry (t606h), Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī – Bayrūt, ṭ3, 1420h.

al-Mufradāt fī Gharīb al-Qurʼān al-muʼallif, Abū al-Qāsim al-Ḥusayn ibn Muḥammad al-maʻrūf bālrāghb alʼṣfhāná (t502h), taḥqīq : Ṣafwān ʻAdnān al-Dāwūdī, Dār al-Qalam, al-Dār al-Shāmīyah-Dimashq Bayrūt, Ṭ1, 1412 H.

Mafhūm al-tafsīr wa-al-taʼwīl wa-al-istinbāṭ wa-al-tadabbur wa-al-mufassir, Musāʻid ibn Sulaymān ibn Nāṣir alṭṭayyār, Dār Ibn al-Jawzī-al-Mamlakah al-ʻArabīyah al-Saʻūdīyah, ṭ2, 1427h.

Mafhūm alhrmnywṭyqā fī Falsafat hāydghr al-ittiṣāl bālkāʼn kmnhj lil-fahm, Muḥammad Sayyid ʻĪd, dawrīyah al-istighrāb, al-Sunnah al-thāniyah, al-ʻadad : 5, Khurayyif 1438h-2016m.

min falsafāt al-taʼwīl ilá naẓarīyāt al-qirāʼah, ʻAbd-al-Karīm Sharafī, Manshūrāt al-Ikhtilāf, Ṭ1, 2007m.

Manāhij al-mufassirīn fī al-ʻaṣr al-ḥadīth, Manṣūr Kāfī, Dār al-ʻUlūm lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, al-Jazāʼir, 2006m.

Mawsūʻat Aʻlām al-falsafah al-ʻArab wa-al-ajānib, Rūnī Īlī Alfā, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt-Lubnān, Ṭ1, 1412h-1992m.

Mawsūʻat al-asāṭīr al-ʻĀlamīyah, Ḥannā ʻAbbūd, Dār alḥwār-swryā, D, ʻA, Ṭ, 2008M.

Mawsūʻat Lalande al-falsafīyah, Andriyah Lalande, tarjamat : Khalīl Aḥmad Khalīl, ishrāf : Aḥmad ʻUwaydāt, ʻUwaydāt, byrwt-bārys, al-Ṭabʻah al-thāniyah, 2001M.

al-naṣṣ wa-al-taʼwīl, Manqūr ʻAbd-al-Jalīl, Dīwān al-Maṭbūʻāt al-Jāmiʻīyah, al-Jazāʼir, 2010m.

naẓarīyāt al-qirāʼah min albnwyh ilá jamālīyah al-talaqqī, majmūʻah muʼallifīn, tarjamat : ʻAbd-al-Raḥmān Bū ʻAlī, Dār al-Ḥiwār lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ – Sūriyā, Ṭ1, 2019m.

Naẓarīyat al-taʼwīl, Muṣṭafá Nāṣif, Manshūrāt al-Nādī al-Adabī fī Jiddah, Ṭ1, 2000M.

hrmnwtyk mdrn (alhrmnywṭyqā al-muʻāṣirah), nytjh wa-ākharūn, tarjamat : Bābak Aḥmadī, Mahrān Muhājir, Muḥammad nbwy, Nāshir Markaz, ṭ13, 1398.

hrmnywṭyqā al-aṣl fī al-ʻamal al-Fannī dirāsah fī alʼnṭwlwjyā al-muʻāṣirah, Ṣafāʼ ʻAbdussalām Jaʻfar, Munshaʼat al-Maʻārif – al-Iskandarīyah, 2000M.

hrmnywṭyqā alshfāhh Naqd barāʼat al-ḥadāthah min al-uṣūl al-Yūnānīyah lltʼwyl, ʻAzīzah ʻbdālmnʻm Ṣubḥī, baḥth manshūr fī dawrīyah al-istighrāb, lil-Markaz al-Islāmī lil-Dirāsāt alʼstrātyjyt-lbnān, ʻadad 19,, 2020m.

alhrmnywṭyqā al-Kitāb wa-al-sunnah, Muḥammad mujtahid Shabastarī, tara : Ḥaydar Najaf, Markaz Dirāsāt Falsafat aldyn-Baghdād, wa-Dār al-Tanwīr, Bayrūt Lubnān, Ṭ1, 2013m.

alhrmnywṭyqā wa-al-Tarjamah muqārabah fī uṣūl al-muṣṭalaḥ wa-taḥawwulātih, Majallat al-Ādāb al-ajnabīyah, Ittiḥād al-Kitāb al-ʻArab, Dimashq, alʻdd133, Shitāʼ 2008.

alhrmnywṭyqā wa-al-falsafah Naḥwa Mashrūʻ ʻaqlī taʼwīlī, ʻbdālghāny Bārah, Manshūrāt al-Ikhtilāf, al-Jazāʼir al-ʻĀṣimah, Ṭ1, 2008M.

alhrmnywṭyqā wa-manṭiq fahm al-Dīn, al-Shaykh ʻAlī al-rabbānī, taʻrīb : al-Shaykh dākhil al-Ḥamdānī, Muʼassasat ahl al-Ḥaqq al-Islāmīyah, 1434h

Downloads

Published

2024-11-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

Hermeneutics and its Significance between Interpretation and Exegesis. (2024). Journal Islamic Sciences College, 77. https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.77.0451

Similar Articles

151-160 of 195

You may also start an advanced similarity search for this article.