Employment of the Verbal Construction of the Qur’anic Verse-ending Word (Al-Fasila): Juz’ Amma Al Mubarak as an

Authors

  • Yousry Hadi Rashid University of Diyala - College of Education for Human Sciences

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.77.0697

Keywords:

Employment, Qur’anic verse-ending word, Verbal structure

Abstract

The Qur’anic text is written in eloquent Arabic, being miraculous in its clarification and style. What increases its eminence is its Qur’anic verse-ending words (interludes; Arabic (singular), Al-Fasila). The Glorious Qur’an has attained perfection through the interconnectedness and coherence of its words and sentences. In addition, the rhymic verse-ending words come in harmony with what the speech indicates and have a relationship with the preceeding phrase. Some of this harmony is apparent, and some is extracted through careful contemplation. The Qur’anic verse-ending words are a manifestation of the miracle of the Holy Qur’an and one of the indications of its arrangement and description; They are tightly linked to the context of speech. Furthermore, they express intended, eloquent meanings that the context lacks and requires. The structure is only one of the means of producing meaning. The verbal structures, as linguistic material, are an essential pillar in the construction of the Arabic sentence in general, and the Qur’anic verse in particular. This is due to their temporal load , on the one hand, and the multiplicity of their structures and meanings, on the other hand. They represent a rhetorical style that has value in the textual structure of the Qur’anic discourse. The verb form that is occurring as a Qur’anic vers-ending word in the Qur’anic text has multiple tasks other than informing and specifying time. This verbal structure may mean emphasis or approximation of the image, etc., while the context remains the true, broad stage for understanding time.

References

القرآن الكريم (المصدر الأول للعربية).

- أساليب النفي في العربية (دراسة وصفية تأريخية)، د.مصطفى النحاس، مؤسسة علي جراح الصباح للنشر والتوزيع- الكويت، د.ط - 1399/1979م.

- الأصول في النحو، لابي بكر محمد بن سهل بن السراج النحوي، (ت316هـ)، تحقيق: عبد الحسين الفتلي، دار الرسالة، ط3، بيروت، 1996م.

- اضواء البيان في ايضاح القرآن بالقرآن، محمد الأمين بن محمد المختار بن عبد القادر الجنكي الشنقيطي، عطية محمد سالم، ط2، مطبعة المدني، 1400هـ، 1979م.

- الإيضاح في علوم البلاغة (المعاني والبيان والبديع)، الخطيب القزويني (ت739)، تحقيق: الشيخ بيهج غزاوي، دار إحياء العلوم- بيروت، ط4،1419هـ/ 1998م.

- البحث الدلالي في كتاب سيبويه، د. دلخوش جار الله حسين، دار دجلة- الأردن، ط1، 2007م.

- التأويل النحوي في القرآن الكريم، د.عبد الفتاح الحموز، مكتبة الرشد، الرياض، 1980م.

- التبيان في تفسير القرآن، أبو جعفر محمد بن الحسن الطوسي (ت:460هـ)، موسسة آل البيت لاحياء التراث، المطبعة العلمية، (د.ت).

- تجديد النحو، د. شوقي ضيف، دار المعارف. مصر، ط4- 1402هـ/ 1982م.

- تفسير البحر المحيط، محمد بن يوسف الشهيربابي حيان الأندلسي (ت745هـ)، تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود وآخرين، دار الكتب العلمية- لبنان، ط1، 1422هـ/ 2001م.

- تفسير التحرير والتنوير، الإمام الشيخ محمد الطاهر ابن عاشور، دار سحنون للنشر والتوزيع- تونس.

- الثنائيات المتغايرة في كتاب دلائل الإعجاز، عبد القاهر الجرجاني، د.دلخوش جار الله حسين دزه يي، دار دجلة- الأردن، ط1، 2008م.

- الجامع لأحكام القرآن، أبو عبد الله محمد بن أحمد الأنصاري القرطبي (ت671هـ)، دار الشعب- القاهرة.

- الجملة العربية- تأليفها وأقسامها، د.فاضل السامرائي، دار الفكر- الأردن، ط2- 1427هـ/ 2007م.

- دراسات قرآنية في جزء عمَّ، سيد قطب، ط3، دار الشروق/ القاهرة، 1402هـ/ 1982م.

- دراسات في الأدوات النحوية، مصطفى النحاس، شركة الربيعان للنشر والتوزيع، ط11399هـ/ 1979.

- الدر المصون في علوم الكتاب المكنون، للسمين الحلبي، ت: أحمد محمد الخراط، دار القلم، (د.ت).

- دلائل الإعجاز في علوم المعاني، الإمام عبد القاهر الجرجاني (ت471هـ)، تحقيق: السيد محمد رشيد رضا، دار المعرفة، لبنان، د.ط- 1402هـ/ 2008م.

- روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، شهاب الدين أبو الثناء محمود بن عبد الله الالوسي (ت:1270هـ)، حققه: مجموعة من المحققين، مؤسسة الرسالة/ بيروت، 1431هـ/ 2010م.

- شرح الدماميني على مغني اللبيب، محمد بن أبي بكر الدماميني، تحقيق: أحمد عزو عناية، مؤسسة التاريخ العربي، 1428هـ/ 2007م.

- شرح المفصل للزمخشري، موفق الدين أبو البقاء يعيش بن علي بن يعيش الموصلي (ت643هـ)، قدمه: د.إميل بديع يعقوب، دار الكتب العلمية- لبنان، ط1-1422هـ/ 2001م.

- ظاهرة الحذف في الدرس اللغوي، د.طاهر سليمان حموده، الدار الجامعية للطباعة والنشر والتوزيع، د.ط- ت.

- الفاصلة في القرآن الكريم، محمد الحسناوي، دار عمار، ط2، عمان- الأردن، 1421هـ/ 2000م.

- فتح القدير الجامع بيت فني الرواية والدراية من علم التفسير، محمد بن علي بن محمد الشوكاني (ت1250هـ)، دار الفكر- بيروت.

- الفعل (زمانه وأبنيته)، د.إبراهيم السامرائي، مؤسسة الرسالة، ط3، بيروت، 1883م.

- فواصل الآيات القرآنية، دراسة بلاغية دلالية، السيد علي محمد خضر، مطبعة الآداب، 1430هـ/ 2009م.

- في ظلال القرآن، سيد قطب، دار الشروق، بيروت- القاهرة، 1982م.

- في النحو العربي (نقد وتوجيه)، د.مهدي المخزومي، دار الرائد العربي- بيروت، ط2- 1406هـ/ 1986م.

- قواعد النحو العربي في ضوء نظرية النظم، د.سناء حميد البياتي، دار وائل للنشروالتوزيع- الأردن، ط1، 2003م.

- الكتاب (كتاب سيبويه)، أبو بشرعمرو بن عثمان بن قنبر (ت180هـ)، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي- القاهرة، ط3- 1408/ 1988م.

- الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، أبو القاسم محمود بن عمر الزمخشري الخوارزمي (ت538)، تحقيق: عبد الرزاق المهدي، دار إحياء التراث العربي- بيروت.

- الكليات- معجم في المصطلحات والفروق اللغوية، أبو البقاء أيوب بن موسى الحسيني الكفوي، (ت1094/ 1683هـ)، تحقيق: د.عدنان درويش، محمد المصري، مؤسسة الرسالة- بيروت، ط2، 1413هـ/ 1993م.

- لسان العرب، ابن منظور الأفريقي المصري، ط1، بيروت- لبنان، 1992م.

- المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر، قدمه وحقق عليه: أحمد الخوفي وبدوي طبانة، القسم الثاني، مكتبة نهضة مصر بالفجالة، 1960م.

- مجلة الضاد، أصدرتها الهيأة العليا للعناية باللغة العربية، د. مصطفى جواد، العدد الأول.

- مستويات التحليل الاسلوبي دراسة تطبيقية على جزء عمَّ، د. مرتضى علي شرارة، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، إربد- الأردن، ط1، 2014م.

- مشاهد القيامة في القرآن، سيد قطب، دار الشروق، ط8، 1406هـ/ 1986م.

- مشكل اعراب القرآن، مكي بن أبي طالب القيسي، تحقيق: حاتم صالح الضامن، مؤسسة الرسالة، ناشرون، ط2، 1405هـ/ 1984م.

- مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، الإمام أبو محمد عبد الله جمال الدين بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن هشام الأنصاري المصري (ت761هـ)، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، مطبعة المدني، القاهرة، د.ط- ت.

- من أسرار العربية في البيان القرآني، د. عائشة عبد الرحمن، جامعة بيروت العربية، د.ط- 1972م.

- نحو التيسير (دراسة ونقد منهجي)، د.أحمد عبد الستار الجواري، مطبعة المجمع العلمي العراقي، د.ط، 1407هـ/ 1974م.

- نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، الإمام برهان الدين أبي الحسن إبراهيم بن البقاعي (ت885هـ)، تخريج: عبد الرزاق غالب المهدي، دار الكتب العلمية- بيروت، ط1- 1415هـ/ 1995م.

- Asālīb al-nafy fī al-ʻArabīyah (dirāsah waṣfīyah taʼrīkhīyah), D. Muṣṭafá al-Naḥḥās, Muʼassasat ʻAlī Jarrāḥ al-Ṣabāḥ lil-Nashr wāltwzyʻ-al-Kuwayt, D. Ṭ-1399/1979m.

- al-uṣūl fī al-naḥw, li-Abī Bakr Muḥammad ibn Sahl ibn al-Sarrāj al-Naḥwī, t (316h), taḥqīq : ʻAbd al-Ḥusayn al-Fatlī, Dār al-Risālah, ṭ3, Bayrūt, 1996m.

- Aḍwāʼ al-Bayān fī Īḍāḥ al-Qurʼān bi-al-Qurʼān, Muḥammad al-Amīn ibn Muḥammad almkhtārbn ʻAbd al-Qādir al-Jakanī al-Shinqīṭī, ʻAṭīyah Muḥammad Sālim, ṭ2, Maṭbaʻat al-madanī, 1400h, 1979m.

- al-Īḍāḥ fī ʻulūm al-balāghah (al-maʻānī wa-al-bayān wa-al-badīʻ), al-Khaṭīb al-Qazwīnī t (739), taḥqīq : al-Shaykh byhj Ghazzāwī, Dār Iḥyāʼ alʻlwm-Bayrūt, ṭ4, 1419H / 1998M.

- al-Baḥth al-dalālī fī Kitāb Sībawayh, D. Diłxoş Jār Allāh Ḥusayn, Dār djlt-al-Urdun, Ṭ1, 2007m

- al-taʼwīl al-Naḥwī fī al-Qurʼān al-Karīm, D. ʻAbd al-Fattāḥ al-Ḥamūz, Maktabat al-Rushd, al-Riyāḍ, 1980m.

- al-Tibyān fī tafsīr al-Qurʼān, Abī Jaʻfar Muḥammad ibn al-Ḥasan al-Ṭūsī (t : 460h), Muʼassasat Āl al-Bayt li-Iḥyāʼ al-Turāth, al-Maṭbaʻah al-ʻIlmīyah, (D. t).

- Tajdīd al-naḥw, D. Shawqī Ḍayf, dārālmʻārf. Miṣr, ṭ4-1402h / 1982m.

- tfsyrālbḥr al-muḥīṭ, Muḥammad ibn Yūsuf al-Shahīrbābī Ḥayyān al-Andalusī t (745h), taḥqīq : al-Shaykh ʻĀdil Aḥmad ʻAbd al-Mawjūd wa-ākharīn, Dār al-Kutub alʻlmyt-Lubnān, Ṭ1, 1422h / 2001M.

- tafsīr al-Taḥrīr wa-al-tanwīr, al-Imām al-Shaykh Muḥammad alṭāhrābn ʻĀshūr, Dār Saḥnūn lil-Nashr wāltwzyʻ-Tūnis.

- al-Thunāʼīyāt al-mutaghāyirah fī Kitāb Dalāʼil al-iʻjāz, ʻAbd al-Qāhir al-Jurjānī, D. Diłxoş Jār Allāh Ḥusayn dzh Yayy, Dār djlt-al-Urdun, Ṭ1, 2008M.

- al-Jāmiʻ li-aḥkām al-Qurʼān, Abū ʻAbd Allāh Muḥammad ibn Aḥmad al-Anṣārī al-Qurṭubī t (671h), Dār alshʻb-al-Qāhirah.

- al-jumlah al-ʻArabīyah-taʼlīfihā wa-aqsāmuhā, D. Fāḍil al-Sāmarrāʼī, Dār alfkr-al-Urdun, ṭ2-1427h / 2007m.

- Dirāsāt Qurʼānīyah fī Juzʼ ʻmaa, Sayyid Quṭb, ṭ3, Dār al-Shurūq / al-Qāhirah, 1402h / 1982m.

- Dirāsāt fī al-adawāt al-naḥwīyah, Muṣṭafá al-Naḥḥās, Sharikat al-Rubayʻān lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ṭ11399h / 1979.

- al-Durr al-maṣūn fī ʻulūm al-Kitāb al-maknūn, lil-Samīn al-Ḥalabī, t : Aḥmad Muḥammad al-Kharrāṭ, Dār al-Qalam, (D. t).

- Dalāʼil alʼʻjāz fī ʻUlūw al-maʻānī, al-Imām ʻld al-Qāhir al-Jurjānī t (471h), taḥqīq : al-Sayyid Muḥammad Rashīd Riḍā, Dār al-Maʻrifah, Lubnān, D. Ṭ – 1402h / 2008M.

- Rūḥ al-maʻānī fī tafsīr al-Qurʼān al-ʻAẓīm al-sabʻ al-mathānī, Shihāb al-Dīn Abī al-Thanāʼ Maḥmūd ibn ʻAbd Allāh al-Ālūsī (t : 1270h), ḥaqqaqahu : majmūʻah min al-muḥaqqiqīn, Muʼassasat al-Risālah / Bayrūt, 1431h / 2010m.

- sharḥ al-Damāmīnī ʻalá mghn al-labīb, Muḥammad ibn Abī Bakr al-Damāmīnī, taḥqīq : Aḥmad ʻIzzū ʻInāyat, Muʼassasat al-tārīkh al-ʻArabī, 1428h / 2007m.

- sharḥ al-Mufaṣṣal lil-Zamakhsharī, Muwaffaq al-Dīn Abū al-Baqāʼ Yaʻīsh ibn ʻAlī ibn Yaʻīsh al-Mawṣilī t (643h), qaddamahu : D. Imīl Badīʻ Yaʻqūb, Dār al-Kutub alʻlmyt-Lubnān, Ṭ1-1422h / 2001M.

- Ẓāhirat al-Ḥadhf fī al-dars al-lughawī, D. Ṭāhir Sulaymān Ḥammūdah, al-Dār al-Jāmiʻīyah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, D. Ṭ – t.

- al-fāṣilah fī al-Qurʼān al-Karīm, Muḥammad al-Ḥasnāwī, Dār ʻAmmār, ṭ2, ʻAmmān – al-Urdun, 1421h / 2000M

- Fatḥ al-qadīr al-Jāmiʻ Bayt Fannī al-riwāyah wa-al-dirāyah min ʻilm al-tafsīr, Muḥammad ibn ʻAlī ibn Muḥammad al-Shawkānī t (1250h), Dār alfkr-Bayrūt.

- al-fiʻl (zamānihi wa-abniyatuhu), D. Ibrāhīm al-Sāmarrāʼī, Muʼassasat al-Risālah, ṭ3, Bayrūt, 1883m.

- Fawāṣil al-āyāt al-Qurʼānīyah, dirāsah balāghīyah dalālīyah, al-Sayyid ʻAlī Muḥammad Khiḍr, mṭtbh al-Ādāb, 1430h / 2009M.

- fī ẓilāl al-Qurʼān, Sayyid Quṭb, Dār al-Shurūq, byrwt-al-Qāhirah, 1982m.

- fī al-naḥw al-ʻArabī (Naqd wa-tawjīh), D. Mahdī al-Makhzūmī, Dār al-Rāʼid alʻrby-Bayrūt, ṭ2-1406h / 1986m.

- Qawāʻid al-naḥw al-ʻArabī fī ḍawʼ Naẓarīyat al-nuẓum, D. Sanāʼ Ḥamīd al-Bayātī, Dār Wāʼil llnshrwāltwzyʻ-al-Urdun, Ṭ1, 2003m

- al-Kitāb (Kitāb Sībawayh), Abū bshrʻmrw ibn ʻUthmān ibn qnbrt (180h), taḥqīq : ʻAbd al-Salām Muḥammad Hārūn, Maktabat alkhānjy-ālqāhrh, ṭ3-1408/1988m.

- al-Kashshāf ʻan ḥaqāʼiq al-tanzīl wa-ʻuyūn al-aqāwīl fī Wujūh al-taʼwīl, Abū al-Qāsim Maḥmūd ibn ʻUmar al-Zamakhsharī al-Khuwārizmī t (638), taḥqīq : ʻAbd al-Razzāq al-Mahdī, Dār Iḥyāʼ al-Turāth alʻrby-Bayrūt

- alklyāt-Muʻjam fī al-muṣṭalaḥāt wa-al-furūq al-lughawīyah, Abū al-Baqāʼ Ayyūb ibn Mūsá al-Ḥusaynī al-Kaffawī, t (1094/1683h), taḥqīq : D. ʻAdnān Darwīsh, Muḥammad al-Miṣrī, Muʼassasat alrsālt-Bayrūt, ṭ2, 1413h / 1993M.

- Lisān al-ʻArab, Ibn manẓūr al-Afrīqī al-Miṣrī, Ṭ1, byrwt-Lubnān, 1992m

- al-mathal alsāʼrfy adab al-Kātib wa-al-shāʻir, qaddamahu wa-ḥaqqaqa ʻalayhi : Aḥmad al-Khūfī wbdwy Ṭabānah, al-qism al-Thānī, Maktabat Nahḍat mṣrbālfjālh, 1960M

- Majallat al-ḍād, aṣdaratʹhā al-hayʼah al-ʻUlyā lil-ʻInāyah bi-al-lughah al-ʻArabīyah, D. Muṣṭafá Jawād, al-ʻadad al-Awwal.

- mustawayāt al-Taḥlīl al-uslūbī dirāsah taṭbīqīyah ʻalá Juzʼ ʻmaa, D. Murtaḍá ʻAlī Sharārah, ʻĀlam al-Kutub al-ḥadīth lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, irbd-al-Urdun, Ṭ1, 2014m.

- mashāhid al-qiyāmah fī al-Qurʼān, Sayyid Quṭb, Dār al-Shurūq, ṭ8, 1406h / 1986m

- mushkil Iʻrāb al-Qurʼān, Makkī ibn Abī Ṭālib al-Qaysī, taḥqīq : Ḥātim Ṣāliḥ al-Ḍāmin, tmʼssh al-Risālah, Nāshirūn, ṭ2, 1405h / 1984m.

- Mughnī al-labīb ʻan kutub al-aʻārīb, al-Imām Abū Muḥammad ʻAbd Allāh Jamāl al-Dīn ibn Yūsuf ibn Aḥmad ibn ʻAbd Allāh ibn Hishām al-Anṣārī al-Miṣrī t (761h), taḥqīq : Muḥammad Muḥyī al-Dīn ʻAbd al-Ḥamīd, Maṭbaʻat al-madanī, al-Qāhirah, D. ṭ-t.

- min Asrār al-ʻArabīyah fī al-Bayān alqrʼny, D. ʻĀʼishah ʻAbd al-Raḥmān, Jāmiʻat Bayrūt al-ʻArabīyah, D. Ṭ – 1972m.

- Naḥwa al-Taysīr (dirāsah wa-naqd manhajī), D. Aḥmad ʻAbd al-Sattār al-Jawārī, Maṭbaʻat al-Majmaʻ al-ʻIlmī al-ʻIrāqī, D. Ṭ, 1407h / 1974m

- naẓm al-Durar fī tanāsub al-āyāt wa-al-suwar, al-Imām Burhān al-Dīn Abī al-Ḥasan Ibrāhīm ibn al-Biqāʻī t (885h), takhrīj : ʻAbd al-Razzāq Ghālib al-Mahdī, Dār al-Kutub alʻlmyt-Bayrūt, ṭ1-1415h / 1995m.

Downloads

Published

2024-03-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Employment of the Verbal Construction of the Qur’anic Verse-ending Word (Al-Fasila): Juz’ Amma Al Mubarak as an. (2024). Journal Islamic Sciences College, 77. https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.77.0697

Similar Articles

1-10 of 79

You may also start an advanced similarity search for this article.