The fatwa based on the statement of Zafar In the Hanafi school of thought

Authors

  • Dr.. Ibrahim Jalil Ali

Keywords:

the statement of Zafar, The fatwa based, the Hanafi school of thought

Abstract

Each school of Islamic jurisprudence has principles and rules upon which the diligent work in these schools is based. This is due to the view of sanctification of these rulings, as they are divine rulings. Therefore, the goal is to reach a ruling that represents the intent of the legislator as much as possible.
Hence, these schools of thought established rules for issuing fatwas with the intention of restricting the performance of a fatwa to the hands of those who are qualified for it and have met its conditions, so they gave priority to the most knowledgeable person over others to perform the fatwa. In the Hanafi school of thought, for example, the saying of Imam Abu Hanifa (may God have mercy on him) is given precedence over others, and when there is no saying of his, the saying of his student Abu Hanifa is given precedence. Yusuf, then the saying of Muhammad, then the saying of Zafar and Al-Hasan, and so on according to the aforementioned rule of prioritizing the most knowledgeable person over others, based on what is the principle in the rule of issuing fatwas. However, an exception may be made from this principle, prioritizing some of the sayings of someone who is preceded by someone who is more knowledgeable than him due to considerations that require this priority, such as interest, custom, and others. .
Hence, some of Zafar’s sayings were presented on the condition that they be the fatwa-based sayings in the Hanafi school of thought because they are more appropriate to the position, more beneficial to the people, and more beneficial in adopting them.
These issues were chosen for fatwa, some of them brought them to seventeen issues, or less or more, but the investigating Sheikh Ibn Abidin (may God have mercy on him) verified their number and brought them to twenty issues after dropping three issues, which were the property claim, the testimony of the blind person, and the will for a third of the money. The fatwa on it is different. Say exhale.
These twenty issues were organized by Ibn Abidin in his commentary (Returning the Confused to Al-Durr Al-Mukhtar) in (Chapter on Alimony) in verses that I explained and explained the jurisprudential issues in them and presented their rulings, in addition to what I have quoted here in terms of an explanation of one of the issues of this group from the book of Sheikh Muhammad Muhyi. Al-Din Abdul Hamid (Personal status in Islamic law).

References

- الأحوال الشخصية في الشريعة الإسلامية: تأليف محمد محي الدين عبد الحميد، الطبعة الأولى، المكتبة التجارية الكبرى، 1942.

- الاختيار لتعليل المختار: عبد الله محمود بن مودود الموصلي الحنفي، دار الأرقم، الطبعة الأولى، 1999.

- إمداد الفتاح شرح نور الإيضاح ونجاة الأرواح: للعلامة الجليل حسن بن عمار بن علي الشرنبلالي، الطبعة الأولى، حققه وخرج أحاديثه بشار بكري عرابي.

- البحر الرائق: للإمام العلامة الشيخ زين الدين بن ابراهيم بن محمد المعروف بابن نجيم المصري الحنفي، المتوفى 970هـ، المكتبة الرشيدية، باكستان.

- بدائع الصنائع: لعلاء الدين الكاساني، بيروت، دار احياء التراث العربي.

- البناية شرح الهداية: محمود بن أحمد بن موسى بن أحمد بن الحسين المعروف ببدر الدين الحنفي، المتوفى 855هـ، دار الكتب العلمية.

- تأسيس النظر: للإمام الأجل أبي زيد عبيد الله بن عمر بن عيسى الدبوسي، الطبعة الأولي، المطبعة الأدبية، مصر.

- تبيين الحقائق: للإمام فخر الدين عثمان بن علي الزيلعي، المتوفى 743هـ، ومعه حاشية الإمام العلامة الشبلي، دار الكتب العلمية.

- تحفة الفقهاء: علاء الدين السمرقندي، 539هـ، الطبعة الأولى، دار الكتب العلمية.

- التعريفات: أبو الحسن علي بن محمد بن علي الجرجاني المعروف بالسيد الشريف.

- الجواهر المضية في تراجم الحنفية: محي الدين أبو محمد عبد القادر بن أبي الوفاء، المتوفى 775هـ، مطبعة دائة المعارف النظامية بحيدر آباد الدكن، الطبعة الأولى، 1332هـ.

- الجوهرة النيرة شرح على مختصر القدوري وبهامشه شرح اللباب على المختصر المذكور، اسطنبول.

- حاشية ابن عابدين: علاء الدين محمد بن محمد أمين بن عمر عابدين، دار الكتب العلمية.

- حاشية الشبلي: للإمام العلامة الشبلي بهامش تبيين الحقائق، دار الكتب العلمية.

- حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح: تأليف العالم العلامة الشيخ أحمد الطحاوي، مطبعة خالد بن الوليد، دمشق، 1389هـ.

- حلبي صغير: ابراهيم بن محمد بن ابراهيم الحلبي، طبعة اسطنبول.

- حلبي كبير: وهو غنية الممتلي في شرح منية المصلي المشتهر بشرح الكبير للشيخ ابراهيم الحلبي في الفقه الحنفي، دار سعادات، 1325هـ.

- درر الحكام: العلامة المحقق مولانا القاضي بن فرامون الشهير بملا خسرو، اسطبنول.

- زفر وآراؤه الفقهية: للمؤلف الدكتور أبي اليقظان عطية الجبوري، دارة الندوة الجديدة، بيروت.

- سنن ابن ماجه: محمد بن يزيد القزويني، المتوفى 283هـ، تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، مطبعة عيسى البابي الحلبي.

- سنن الدارمي: أبو محمد عبد الله بن عبد الرحمن المتوفى 255هـ، دار المحاسن، القاهرة.

- شذرات الذهب: ابن العماد الحلبي، المتوفى 1089هـ، مطبعة الصديق الخيرية، مصر، 1350هـ.

- صحيح البخاري: للإمام محمد بن اسماعيل البخاري، درا مطابع الشعب.

- طبقات ابن سعد: محمد بن سعد كاتب الواقدي، المتوفى 320هـ، مطبعة دار التحرير وطبعة دار صادر، بيروت، 1376هـ.

- العبر في خبر من غبر: للذهبي، تحقيق صلاح المنجد، الكويت، 1960م.

- الفتاوى الولوالجية: للإمام الفقيه أبي الفتح ظهير الدين عبد الرشيد بن أبي حنيفة بن عبد الرزاق الولوالجي، المتوفى 540هـ، دار الكتب العلمية.

- فتح البلدان: أحمد بن يحيى بن جابر البغدادي، المتوفى 279هـ، مطبعة الموسوعات، مصر.

- فتح القدير: للشيخ الإمام كمال بن الهمام، دار احياء التراث العربي.

- فتح باب العناية: للإمام الفقيه المحدث تور الدين أبي الحسن على بن سلطان محمد الهروي القاري، دار الأرقم، الطبعة الأولى.

- الفهرست لابن النديم: أبو الفرج محمد بن اسحاق، المتوفى 385هـ، مطبعة البابي الحلبي.

- القاموس المحيط: إمام أهل اللغة مجد الدين بن يعقوب الفيروزآبادي، المتوفى 817هـ، دار الفكر.

- لسان العرب: لابن منظور جمال الديت محمد بن مكرم، المتوفى 711هـ، طبعة بولاق.

- المبسوط: للإمام شمس الدين أبي بكر محمد السرخسي، دار الفكر.

- مجمع الأنهر: للمحقق الفقيه عبد الرحمن بن محمد بن سليمان الكليوبي المدعو بشيخي زاده، دار الكتب العليمة.

- مجمعم الفقهاء: د. محمد رواس قلعه جي و د. حامد صادق قنيبي، دار النفائس.

- مختار الصحاح: تأليف محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الرازي، المتوفى666هـ، دار الكتاب العربي.

- مختصر اختلاف العلماء: لأبي جعفر الطحاوي والاختصار للجصاص، دراسة وتحقيق د. عبد الله نذير أحمد، الطبعة الأولى، دار البشائر الإسلامية.

- مسلم: مطبعة محمد علي صبيح.

- المصباح المنير: للعالم العلامة أحمد بن محمد بن علي المقري الفيومي، المتوفى 770هـ، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده ، مصر.

- ملتقى الأبحر: الشيخ ابراهيم بن محمد بن ابراهيم الحلبي، مطبعة سنده طبع اولنمشدر 315.

- الموسوعة الفقهية: إصدار وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، الكويت.

- نهاية المراد في شرح هدية بن العماد: عبد الغني بن اسماعيل النابلسي، دار البيروتي.

- النهر الفائق: للإمام سراج الدين عمر بن ابراهيم بن نجيم، المتوفى 1005هـ، دار الكتب العلمية.

- نور الإيضاح ونجاة الأرواح: بهامش حاشية الطحطاوي، مطبعة خالد بن الوليد، دمشق.

- وفيات الأعيان: لان خلكان أحمد بن محمد بن أبي بكر، المتوفى 681هـ، مطبعة دار الثقافة، بيروت، 1972.

Downloads

Published

2023-10-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

The fatwa based on the statement of Zafar In the Hanafi school of thought. (2023). Journal Islamic Sciences College, 1(20). https://jcois.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075_8626/article/view/2332

Similar Articles

1-10 of 223

You may also start an advanced similarity search for this article.