The jurisprudence of disagreement and its impact on reality
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.2006.15.%25pKeywords:
The jurisprudence of disagreement, its impact on realityAbstract
The first legislative period after the transition of the Prophet, may the peace and blessings of God be upon him, changed several characteristics, the most important of which were: not challenging the opinion of the dissenter and respecting the point of view of the opposing party. These are the seven prominent ones that characterized the legislative era.
The second is as is known in the history of Islamic legislation. Hence, the scholars had their positions in the field of freedom of opinion and respect for the other’s opinion. Their only concern regarding these jurisprudential differences was to reach a reasonable solution to the issue raised, each according to the approach that they followed, as each of them has principles and controls whose control is based on his own jurisprudence, and for this reason, the expert in jurisprudential studies can To know the knowledge of the particular issue, and what is the document on which this or that jurist relied
They are that this issue presented for research is based on this or that origin, and is it
A vision that is under such and such a rule or that it is outside the controls
These controls, these principles, and other legal rules were the beacon that pointed the way to those eminent jurists, and it is obvious that these matters differ in their interpretations in many of them, but that does not deviate from the unity of the constants in general, so you will not find anyone who does not adhere to the Qur’an, for example, or the Sunnah. Far be it from them - except that you find them disappearing into sub-sections related to these two great principles, and this is beyond doubt, and since the jurists are human, the difference between them is fixed, because sometimes the view of one of them towards an issue is different from the view of the other. You may see them arriving at one result sometimes, but each one is important and depends on a path that is not The other depends on it, meaning that the means are different and the goal is the same. After the above, you can say that the nation’s duty towards its great jurisprudential heritage is to preserve the opinions of those who have distinguished themselves and to view them with reverence and respect without any criticism or disparagement. Rather, looking at them from that perspective is disdainful of those jurisprudents, and this is something that the nation of Islam does not dislike, and it should not be fanatical. For an opinion at the expense of evidence.
The most important thing is to look at these opinions as the jurisprudence of eminent jurists who have made great efforts
References
المصادر والمراجع
أبجد العلوم القنوجي صديق بن حسن (ت) (۱۳۰۷) تحقيق عبد الجبار
زكار دار الكتب العمية - بيروت / ۱۹۷۸.
فى الاختلاف في القواعد الأصولية فى اختلاف الفقهاء محمد سعيد الخر
مؤسسة الرسالة ، بيروت / ١٩٧٢. الإجماع ابن المنذر : محمد بن ابراهيم النيسابوري (ت ۳۸۱ ما
تحقيق فؤاد عبد المنعم ، ط ۱۹۸۷/۳. دار الثقافة ، الدوحة.
الإحكام في أصول الاحكام ابن حزم علي بن احمدت ٤٥٦هـ)، تقديم
د. إحسان عباس ، دار الآفاق الحديثة ، بيروت/ ١٩٨٠.
ه الاحكام في أصول الأحكام الآمدي : علي بن محمد(ت ٦٣١هـ).
تعليق : عبد الرزاق عفيفي، المكتب الاسلامي - بيروت / ١٤٠٢هـ.
اختلاف العلماء المروزي : أبو عبد الله محمد بن نصر (٢٩٤هـ). تحقيق : صبحي السامرائي، ط٢/ ١٩٨٦م ، عالم الكتب ، بيروت.
اختلاف الفقهاء: الطبري : محمد بن جريرت ٣١٠ هـ) ، د. فردريك كرن الأماني البرليني ، ط ۲ (د) ،ت)، الناشر : محمد أمين دمج.
إرشاد الفحول إلى تحقيق الحق من علم الأصول: الشوكاني : محمد بن
علي (ت ١٢٥٥ هـ ) ن دار الفكر، بيروت (د) ، (ت).
الاستذكار : ابن عبد البر: أبو عمر يوسف النمري القرطبي (ت ٤٦٣هـ) تعلیق سالم محمد عطا ، ومحمد علي معوض، ط ١/ ۲۰۰۰، دار الكتب
العلمية ، بيروت.
١٠. الإصابة في تمييز الصحابة ابن حجر: أحمد بن علي العسقلانيات ٨٥٢هـ) ، مطبعة السعادة ، مصر ، أعادت طبعه بالأوفست مكتبة
المثنى بغداد.
١١ أصول السرخسي محمد بن أحمد (ت ٤٩٠ هـ)، تحقيق: أبو الوفا
الأفغاني ، دار الكتاب العربي / ١٣٧٢هـ.
شرات ١٠ اصول الفقه : محمد الخضري ، دار القلم - بيروت / ١٩٨٧ اعلام الموقعين عن رب العالمين ابن قيم الجوزية محمد بن ٧٥ هـ)، تحقيق طه عبد الرؤف ، دار الجيل بيروت ١٩٧٣ الأوسط في السنن : ابن المنذر النيسابوري محمد بن ابراهيدات (۳۱۸) تحقیق ... صغير أحمد محمد حنيف ، ١٤٠٥/١٥ هـ دار طيبة الرياض البحر الزخار : المرتضى احمد بن يحيى (٨٤٠) دار الكتاب الإسلامي
البحر المحيط في أصول الفقه الزركشي بدر الدين بن محمد بن بهادرات ٢٩٤هـ) - تحقيق وعناية : عبد القادر العاني، ود. عمر سليمان الانفر. ود. عبد الستار أبو غدة ، ط ۱ / ۱۹۸۸، وزارة الأوقاف الكويتية ١٧. بداية المجتهد ونهاية المقتصد ابن رشد الحقيد أبو الوليد ، الحمد القرطبي (ت) ٥٩٥هـ) ، دار الفکر بیروت (دت). ١٨ تاريخ بغداد الخطيب البغدادي أبو بكر أحمد بن عليات ٢٦٣هـ) - دار الكتب العلمية، بيروت (د . (ت).
١٩ تاريخ التشريع الإسلامي الخضري ٩ / ١٩٧٠- المكتبة التجارية
الكبرى مصر.
٢٠. تبصرة الحكام: ابن فرحون إبراهيم بن على اليعمري دار الكتب
العلمية (دت).
تحفة الطالب ابن كثير : اسماعيل بن عمرت ٧٧٤هـ)، تحقيق عبد الغني بن حميد بن محمود الكبيسي ، ط ١ /١٤٠٦هـ ، دار حراء ، مكة المكرمة ٢٢ الترغيب والترهيب من الحديث الشريف: المنذري : عبد العظيم بن عبد القوي (ت ٦٥٦ هـ تحقيق : إبراهيم شمس الدين ط ١٤١٧/١هـدار الكتب
العلمية، بيروت.
التشريع والفقه في الاسلام تاريخا ومنهجا مناع القطان ط١٩٨٤/٣ مكتبة
وهبة مصر.