The story of the doctrine, and its impact on the Shafi’i doctrine
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.77.0568Keywords:
The story of the doctrine, and its impact on the Shafi’i doctrineAbstract
Research in the field of terminology is one of the important matters in every science, including the science of jurisprudence. In this science, there are different terms, some of which are agreed upon among jurists, and some of which are specific to some of them. Among these special terms, the term “story of the doctrine”is a branch of the term “paths”, which is a term used by the Shafi’i’s. This is because some of their jurisprudential opinions may be conveyed by some of them in a different manner than what others transmit. Some may say: “There are two opinions on the issue”, reflecting a story of their doctrine,while others say ”It is rather one opinion, or view, or something else” . This, too, tells that their doctrine is different. This, and this transfer of these opinions, is what is called the story of the doctrine, and this disagreement may be discussed by the jurists in terms of preference. Some of them may prefer the method (path) of the Iraqis, while others may prefer the method of the Khorasanis. Those are the two basic schools in the Shafi’i doctrine on which this term was based and have the significant impact on the preferences.
References
أساس البلاغة:الزمخشري،تحقيق:عبد الرحيم محمود،دار المعرفة، بيروت/1982.
الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف: المرداوي، ط2(د،ت)/دار إحياء التراث العربي، بيروت.
البحر الرائق شرح كنز الدقائق: ابن نجيم، ط2(د،ت)/دار الكتاب الإسلامي.
البحر الزخار الجامع لمذاهب علماء الأمصار: أحمد بن يحيى بن المرتضى، مؤسسة الرسالة، بيروت/1975.
بداية المجتهد ونهاية المقتصد: ابن رشد الحفيد،دار الفكر،بيروت(د،ت).
البيان في مذهب الإمام الشافعي: العمراني،أبو الحسين بن أبي الخير بن سالم اليمني(ت 558ه)،تحقيق:قاسم محمد النوري،ط/1، 2000،دار المنهاج، جدة.
الحاوي الكبير في فقه مذهب الإمام الشافعي،ط1/1999،الكتب العلمية،بيروت.
حلية العلماء: الشاشي القفال: محمد بن أحمد (ت507هـ) تحقيق:د.ياسين أحمد إبراهيم درادكة، ط1/1400، مؤسسة الرسالة، دار الأرقم، بيروت، عمان.
دقائق المنهاج: النووي، مطبوع بهامش الوسيط للغزالي، تحقيق: أحمد محمود إبراهيم، ومحمد محمد تامر، ط1/1417، دار السلام، القاهرة.
الذخيرة: القرافي، ط1/1994، دار الغرب الإسلامي، بيروت.
روضة الطالبين وعمدة المفتين: النووي،ط2/1405، المكتب الإسلامي، بيروت.
سنن أبي داود: السجستاني: سليمان بن الأشعث (ت 275هـ)، راجعه: محمد محي الدين عبد الحميد، دار إحياء التراث العربي، بيروت، (د، ت).
شرائع الإسلام في مسائل الحلال والحرام:الحلي،ط11/2004،دار القارىء،بيروت.
شرح فتح القدير: ابن الهمام، ط2/دار الفكر، بيروت (د، ت).
صحيح البخاري: محمد بن إسماعيل البخاري(ت 256هـ) تحقيق:د. مصطفى ديب البغا، ط3/1987، دار ابن كثير، اليمامة، بيروت.
العزيز شرح الوجيز: الرافعي، القزويني (ت623هـ) تحقيق: علي محمد معوض، وعادل أحمد عبد الموجود، ط1/1997،دار الكتب العلمية، بيروت.
كفاية النبيه في شرح التنبيه: ابن الرفعة(ت710ه)، تحقيق: مجدي محمد سرور باسلوم، ط/1، 2009، دار الكتب العلمية، بيروت.
لسان العرب: ابن منظور: دار صادر، بيروت، ط1(د،ت).
المبدع:إبراهيم بن محمد بن مفلح(ت884هـ)،المكتب الإسلامي،بيروت(د،ت).
المجموع: النووي، تحقيق: محمود مطرحي، ط1/1996، دار الفكر، بيروت.
المحلى:ابن حزم، دار الجيل، بيروت (د، ت).
المختصر النافع في فقه الإمامية:الحلي(ت676هـ)،مطبعة النعمان،النجف/1966.
المغني في فقه الإمام أحمد بن حنبل:ابن قدامة، ط1/1985،دار الفكر،بيروت.
منهاج الطالبين وعمدة المفتين: النووي،تح:عوض قاسم، ط1/2005،دار الفكر.
المهذب في فقه الإمام الشافعي:الشيرازي، دار الفكر، بيروت(د، ت ).
النجم الوهاج في شرح المنهاج: الدميري، ط1/2004، دار المنهاج، جدة.
نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج:الرملي:شمس الدين محمد بن أبي العباس أحمد ابن حمزة بن شهاب الدين(ت1004ه)،الطبعة الأخيرة/1984،دار الفكر،بيروت.
نهاية المطلب في دراية المذهب:إمام الحرمين:عبد الملك بن عبد الله الجويني(ت 478هـ)، تحقيق:أ.د عبد العظيم محمود الديب، ط1/2007، دار المنهاج، جدة.
نيل الأوطار: الشوكاني، دار الحديث، مصر/1993.
الهداية شرح بداية المبتدي:المرغيناني(ت593ه)، المكتبة الإسلامية(د،ت).
الوسيط في المذهب:الغزالي:محمد بن محمد بن محمد أبو حامد(ت505هـ) تحقيق:أحمد محمود إبراهيم،ومحمد محمد تامر،ط1/1997،دار السلام، القاهرة.
Ahamm al-maṣādir wa-al-marājiʻ
Asās al-balāghah : al-Zamakhsharī, taḥqīq : ʻAbd al-Raḥīm Maḥmūd, Dār al-Maʻrifah, Bayrūt / 1982.
al-Inṣāf fī maʻrifat al-rājiḥ min al-khilāf : Mardāwī, ṭ2 (D, t) / Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī, Bayrūt.
al-Baḥr al-rāʼiq sharḥ Kanz al-daqāʼiq : Ibn Nujaym, ṭ2 (D, t) / Dār al-Kitāb al-Islāmī.
al-Baḥr al-zakhkhār al-Jāmiʻ li-madhāhib ʻulamāʼ al-amṣār : Aḥmad ibn Yaḥyá ibn al-Murtaḍá, Muʼassasat al-Risālah, Bayrūt / 1975.
bidāyat al-mujtahid wa-nihāyat al-muqtaṣid : Ibn Rushd al-Ḥafīd, Dār al-Fikr, Bayrūt (D, t).
al-Bayān fī madhhab al-Imām al-Shāfiʻī : al-ʻUmrānī, Abū al-Ḥusayn ibn Abī al-Khayr ibn Sālim al-Yamanī (t 558h), taḥqīq : Qāsim Muḥammad al-Nūrī, Ṭ / 1, 2000, Dār al-Minhāj, Jiddah.
al-Ḥāwī al-kabīr fī fiqh madhhab al-Imām al-Shāfiʻī, Ṭ1/1999, al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt.
Ḥilyat al-ʻulamāʼ : al-Shāshī al-Qaffāl : Muḥammad ibn Aḥmad (t507h) taḥqīq : D. Yāsīn Aḥmad Ibrāhīm Darādikah, Ṭ1/1400, Muʼassasat al-Risālah, Dār al-Arqam, Bayrūt, ʻAmmān.
daqāʼiq al-Minhāj : al-Nawawī, maṭbūʻ bhāmsh al-Wasīṭ lil-Ghazzālī, taḥqīq : Aḥmad Maḥmūd Ibrāhīm, wa-Muḥammad Muḥammad Tāmir, Ṭ1/1417, Dār al-Salām, al-Qāhirah.
al-Dhakhīrah : al-Qarāfī, Ṭ1/1994, Dār al-Gharb al-Islāmī, Bayrūt.
Rawḍat al-ṭālibīn wa-ʻumdat al-muftīn : al-Nawawī, ṭ2/1405, al-Maktab al-Islāmī, Bayrūt.
Sunan Abī Dāwūd : al-Sijistānī : Sulaymān ibn al-Ashʻath (t 275h), rājaʻahu : Muḥammad Muḥyī al-Dīn ʻAbd al-Ḥamīd, Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī, Bayrūt, (D, t).
Sharāʼiʻ al-Islām fī masāʼil al-ḥalāl wa-al-ḥarām : al-Ḥillī, ṭ11/2004, Dār al-qāriʼ, Bayrūt.
sharḥ Fatḥ al-qadīr : Ibn al-humām, ṭ2 / Dār al-Fikr, Bayrūt (D, t).
Ṣaḥīḥ al-Bukhārī : Muḥammad ibn Ismāʻīl al-Bukhārī (t 256h) taḥqīq : D. Muṣṭafá Dīb al-Bughā, ṭ3/1987, Dār Ibn Kathīr, al-Yamāmah, Bayrūt.
al-ʻAzīz sharḥ al-Wajīz : al-Rāfiʻī, al-Qazwīnī (t623h) taḥqīq : ʻAlī Muḥammad Muʻawwaḍ, wa-ʻĀdil Aḥmad ʻAbd al-Mawjūd, Ṭ1/1997, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt.
Kifāyat al-Nabīh fī sharḥ al-Tanbīh : Ibn al-rifʻah (t710h), taḥqīq : Majdī Muḥammad Surūr Bāslūm, Ṭ / 1, 2009, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt.
Lisān al-ʻArab : Ibn manẓūr : Dār Ṣādir, Bayrūt, Ṭ1 (D, t).
al-mubdiʻ : Ibrāhīm ibn Muḥammad ibn Mufliḥ (t884h), al-Maktab al-Islāmī, Bayrūt (D, t).
al-Majmūʻ : al-Nawawī, taḥqīq : Maḥmūd mṭrḥy, Ṭ1/1996, Dār al-Fikr, Bayrūt.
al-Muḥallá : Ibn Ḥazm, Dār al-Jīl, Bayrūt (D, t).
al-Mukhtaṣar al-nāfiʻ fī fiqh al-Imāmīyah : al-Ḥillī (t676h), Maṭbaʻat al-Nuʻmān, al-Najaf / 1966.
al-Mughnī fī fiqh al-Imām Aḥmad ibn Ḥanbal : Ibn Qudāmah, Ṭ1/1985, Dār al-Fikr, Bayrūt.
Minhāj al-ṭālibīn wa-ʻumdat al-muftīn : al-Nawawī, tḥ : ʻAwaḍ Qāsim, Ṭ1/2005, Dār al-Fikr.
al-Muhadhdhab fī fiqh al-Imām al-Shāfiʻī : al-Shīrāzī, Dār al-Fikr, Bayrūt (D, t).
al-Najm al-wahhāj fī sharḥ al-Minhāj : al-Damīrī, Ṭ1/2004, Dār al-Minhāj, Jiddah.
nihāyat al-muḥtāj ilá sharḥ al-Minhāj : al-Ramlī : Shams al-Dīn Muḥammad ibn Abī al-ʻAbbās Aḥmad Ibn Ḥamzah ibn Shihāb al-Dīn (t1004h), al-Ṭabʻah al-akhīrah / 1984, Dār al-Fikr, Bayrūt.
nihāyat al-Muṭṭalib fī dirāyat al-madhhab : Imām al-Ḥaramayn : ʻAbd al-Malik ibn ʻAbd Allāh al-Juwaynī (t 478h), taḥqīq : U. D ʻAbd al-ʻAẓīm Maḥmūd al-Dīb, Ṭ1/2007, Dār al-Minhāj, Jiddah.
Nayl al-awṭār : al-Shawkānī, Dār al-ḥadīth, Miṣr / 1993.
al-Hidāyah sharḥ bidāyat al-mubtadī : al-Marghīnānī (t593h), al-Maktabah al-Islāmīyah (D,
-Wasīṭ fī al-madhhab : al-Ghazālī : Muḥammad ibn Muḥammad ibn Muḥammad Abū Ḥāmid (t505h) taḥqīq : Aḥmad Maḥmūd Ibrāhīm, wa-Muḥammad Muḥammad Tāmir, Ṭ1/1997, Dār al-Salām, al-Qāhirah.