Scholars’ confrontation on atheistic thought in modern Turkey Saeed Nursi is an example

Authors

  • AZAD SAEED SIMO Assistant Professor, Ph.D., University of Duhok - College of Humanities - Department of Religious Education

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.73.0187

Keywords:

Islamic thought, atheistic thought, atheistic thought contradiction

Abstract

The Ottomans ruled Turkey for nearly six centuries, during which the Ottoman Empire passed through varying periods in terms of strength, influence, and the area of ​​land they ruled.  In the last decade of its rule, the Ottoman Empire was severely weakened in all political, military, administrative and economic aspects. In addition to the internal strife that was stirred up by the leaders of the Association (Union and Progression), that organization that led the coup movement against the Ottoman Empire later.

 

After the abolition of the Sultanate and the proclamation of the Turkish Republic, the social fabric in Turkey changed, and many customs and traditions alien to it emerged to society. One of the things that occurred during that period was the spread of atheistic thought within Turkish society, which helped to support the Kemalist movement with the aim of confronting Islamic thought and movement  The Islamic thought that was hostile to the leftist thought that the Republican People’s Party was espousing, and thus began the conflict between atheistic thought and Islamic thought in modern Turkey.  It was distinguished by its scientific, logical and rationality, and what helped him in that was his study of the natural sciences at the beginning of his educational attainment, those sciences that he used to respond to the suspicions of atheists who relied on them a lot in spreading their atheistic ideas, and his approach was characterized by cruelty and ruthlessness in the face of atheists.

References

المصادر:

- إبراهيم، خليل وآخرون، تركيا المعاصرة، د.ط، الموصل-العراق، 1988م.

- أبو العتاهية، ديوان أبي العتاهية، د.ط، دار بيروت للطباعة والنشر، بيروت-لبنان، 1986م.

- برجاوي، سعيد أحمد، الإمبراطورية العثمانيّة تاريخها السياسي والعسكري، د.ط، الأهلية للنشر والتوزيع، د.ت.

- البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي الخراساني (ت: 458هـ)، شعب الإيمان، حققه وراجع نصوصه وخرج أحاديثه: الدكتور عبد العلي عبد الحميد حامد، ط1، مكتبة الرشد للنشر والتوزيع بالرياض بالتعاون مع الدار السلفية ببومباي بالهند، ببومباي – الهند، 1423هـ - 2003م.

- حلاّق، الدكتور حسّان، موقف الدولة العثمانية من الحركة الصهيونية 1897-1909م، دار الجامعة للطباعة والنشر، بيروت-لبنان، 1978م.

- خليل، عماد الدين، تهافت العلمانية، ط1، دار ابن كثير، بيروت-لبنان، 2008م.

- زرزور، عدنان محمد، جذور الفكر القومي والعلماني، ط3، المكتب الإسلامي، بيروت-لبنان، 1999م.

- سليمان، أحمد السعيد، التيارات القومية والدينية في تركيا المعاصرة، دار المعرفة، القاهرة، 1961م.

- سمو، د.آزاد سعيد، سعيد النورسي حركته ومشروعه الإصلاحي في تركيا، ط1، دار الزمان للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق، 2008م.

- شريف، الدكتور عمرو، خرافة الإلحاد، ط3، مكتبة الشروق الدوليّة، القاهرة، 2015م.

- الشريف، محمد شاكر، العلمانية وثمارها الخبيثة، ط1، دار الوطن، الرياض، 1411هــ.

- شمو، قادر سليم، موقف الكورد من حرب الاستقلال التركية 1919-1922، ط1، مطبعة خاني، دهوك-العراق، سنة 2008م.

- صبري، مصطفى، موقف العقل والعلم والعالم من ربّ العالمين، ط2، دار إحياء التراث العربي، بيروت-لبنان، 1401هـ.

- الصّلابي، علي، الدولة العثمانية عوامل النهوض وأسباب السقوط ط1، دار التوزيع والنشر الإسلامية، بورسعيد– مصر،2001م.

- ضابط تركي سابق، الرجل الصنم كمال أتاتورك، ترجمة: عبد الله عبد الرحمن، د.ط، د.ن، بيروت- لبنان، 1978م.

- عبد الخالق، عبد الرحمن، الإلحاد أسباب هذه الظاهرة وطرق علاجها، ط2، الرياض، 1404هـ.

- العجلان، عبد الله، حركة التجديد والإصلاح في نجد، ط1، د.م، د.ن، 1989م.

- علي، أورخان محمد، رجل القدر في حياة أمة، ط1، شركة النسيل للطباعة، استانبول-تركيا، 1995م.

- علي، أورخان محمد، السلطان عبد الحميد الثاني حياته وأحداث عصره، ط1، دار الأنبار، بغداد، 1407هـ_ 1987م.

- مجموعة من كبار علماء الأمريكان، الله يتجلّى في عصر العلم، ترجمة عبد المجيد الدمرداش، ط3، مؤسسة الحلبي، القاهرة، 1968م.

- المصري، جميل عبد الله محمد، حاضر العالم الإسلامي وقضاياه المعاصرة، ط2، المدينة المنورة، 1406هـ 1989م.

- ملكاوي، محمد أحمد محمد، عقيدة التوحيد في القرآن الكريم، ط1، دار الزمان، د.م، 1985م.

- مؤمن، مصطفى، قسمات العالم الإسلامي المعاصر، د.ط، دار الفكر، بيروت-لبنان، 1974م.

- النعيمي، أحمد، تركيا بين الموروث الإسلامي والاتجاه العلماني، ط1، دار الجنان، الأردن-عمّان، 2011م.

- النعيمي، أحمد نوري، النظام السياسي في تركيا، ط1، دار زهران للنشر والتوزيع، عمّان الأردن، 2011م.

- النورسي، بديع الزمان سعيد، الشعاعات، ترجمة إحسان قاسم الصالحي، ط1، دار سوزلر للنشر، استانبول، 1414هـ _1993م.

- النورسي، بديع الزمان سعيد، الكلمات، ترجمة إحسان قاسم الصالحي، ط2، دار سوزلر للنشر، القاهرة، 1412هـ-1992م.

- النورسي، بديع الزمان سعيد، اللمعات، ترجمة إحسان قاسم الصالحي، ط1، دار سوزلر للنشر، تركيا_استانبول، 1413هـ_1993م.

- النورسي، بديع الزمان سعيد، المكتوبات، ترجمة إحسان قاسم الصالحي، ط1، دار سوزلر للنشر، تركيا_استانبول، 1992م.

- النورسي، بديع الزمان سعيد، الملاحق في فقه دعوة النور، ترجمة إحسان قاسم الصالحي، ط1، دار سوزلر للنشر، استانبول، 1415هـ_1995م.

- الهيثمي، أبو الحسن نور الدين علي بن أبي بكر بن سليمان (ت807هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد المحقق: حسام الدين القدسي، مكتبة القدسي، القاهرة، 1414 هـ- 1994م.

- الوصيف، الدكتور فرج محمد، بديع الزمان سعيد النورسي عصره ودعوته، دار نور الإسلام للنشر والتوزيع، القاهرة، 1996م.

الموسوعات والمعاجم:

- الزركلي، خير الدين، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربين والمستشرقين، ط15، دار العلم للملايين، بيروت-لبنان، 2002م.

- الكيالي، عبد الوهاب، موسوعة السياسة، د.ط، دار الهدى للنشر والتوزيع، بيروت-لبنان، د.ت.

- الموسوعة العربية العالمية، ط2، مؤسسة أعمال الموسوعة للنشر والتوزيع، الرياض-المملكة العربية السعودية، 1999م.

- الهسنياني، صالح شيخو، علماء الكورد وكوردستان، د.ط، مطبعة هاوار، دهوك-العراق، 2012م.

الرسائل الجامعية:

- بكير، حسن عبد الرحمن، بديع الزمان سعيد النورسي وأثره في الفكر والدعوة، رسالة ماجستير غير منشورة قدمت إلى كليّة الدعوة الإسلاميّة في الجماهيريّة الليبيّة سنة 1417هـ-1997م.

- صابان، الدكتور سهيل، الأوضاع الثقافية في تركيا في القرن الرابع عشر الهجري، أطروحة دكتوراه مقدمة إلى جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية– كلية الشريعة في الرياض، 1994م.

- المحمدي، عبد العزيز سعد، الإلحاد في العصر الحاضر وموقف العقيدة الإسلامية منه، رسالة ماجستير مقدمة إلى كلية العلوم الإسلامية- جامعة المدينة العالمية-ماليزيا، سنة 2013م.

- المشهراوي، سوزان بنت رفيق، الإلحاد المعاصر سماته وآثاره وأسبابه وعلاجها، أطروحة دكتوراه مقدمة إلى جامعة أم القرى- كليّة الدعوة وأصول الدين- المملكة العربية السعودية، 1440هـ.

Resources:

- Ibrāhīm, Khalīl wa-ākharūn, Turkiyā al-muʻāṣirah, D. Ṭ, almwṣl-ālʻrāq, 1988m.

-Abū al-ʻAtāhiyah, Dīwān Abī al-ʻAtāhiyah, D. Ṭ, Dār Bayrūt lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, Bayrūt-Lubnān, 1986m.

-Birjāwī, Saʻīd Aḥmad, al-imbrāṭūrīyah alʻthmānyyh tārīkhuhā al-siyāsī wa-al-ʻaskarī, D. Ṭ, al-Ahlīyah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, D. t.

-- ālbyhqy, Aḥmad ibn al-Ḥusayn ibn ʻAlī al-Khurāsānī (t : 458h), shaʻb al-īmān, ḥaqqaqahu wa-rājaʻa nuṣūṣahu wa-kharraja aḥādīthahu : al-Duktūr ʻAbd al-ʻAlī ʻAbd al-Ḥamīd Ḥāmid, Ṭ1, Maktabat al-Rushd lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ bi-al-Riyāḍ bi-al-taʻāwun maʻa al-Dār al-Salafīyah bbwmbāy bi-al-Hind, bbwmbāy – al-Hind, 1423h-2003m.

-ḥlāāq, al-Duktūr Ḥassān, Mawqif al-dawlah al-ʻUthmānīyah min al-Ḥarakah al-Ṣihyūnīyah 1897-1909m, Dār al-Jāmiʻah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, Bayrūt-Lubnān, 1978m.

-Khalīl, ʻImād al-Dīn, Tahāfut al-ʻAlmānīyah, Ṭ1, Dār Ibn Kathīr, Bayrūt-Lubnān, 2008M.

-Zarzūr, ʻAdnān Muḥammad, Judhūr al-Fikr al-Qawmī wa-al-ʻalmānī, ṭ3, al-Maktab al-Islāmī, Bayrūt-Lubnān, 1999M.

-Sulaymān, Aḥmad al-Saʻīd, al-Tayyārāt al-Qawmīyah wa-al-dīnīyah fī Turkiyā al-muʻāṣirah, Dār al-Maʻrifah, al-Qāhirah, 1961m.

-Samū, D. Āzād Saʻīd, Saʻīd al-Nūrsī ḥarakatuhu wa-mashrūʻuhu al-iṣlāḥī fī Turkiyā, Ṭ1, Dār al-Zamān lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, Dimashq, 2008M.

-Sharīf, al-Duktūr ʻAmr, Khurāfat al-ilḥād, ṭ3, Maktabat al-Shurūq aldwlyyh, al-Qāhirah, 2015m.

-11- al-Sharīf, Muḥammad Shākir, al-ʻAlmānīyah wthmārhā al-khabīthah, Ṭ1, Dār al-waṭan, al-Riyāḍ, 1411h.

-Shammū, Qādir Salīm, Mawqif al-Kūrd min Ḥarb al-istiqlāl al-Turkīyah 1919-1922, Ṭ1, Maṭbaʻat Khānī, dhwk-ālʻrāq, sanat 2008M.

-Ṣabrī, Muṣṭafá, Mawqif al-ʻaql wa-al-ʻilm wa-al-ʻālam min rbb al-ʻālamīn, ṭ2, Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī, Bayrūt-Lubnān, 1401h.

-alṣṣlāby, ʻAlī, al-dawlah al-ʻUthmānīyah ʻawāmil al-nuhūḍ wa-asbāb al-suqūṭ Ṭ1, Dār al-Tawzīʻ wa-al-Nashr al-Islāmīyah, Būrsaʻīd – Miṣr, 2001M.

-15- ḍābiṭ Turkī sābiq, al-rajul al-ṣanam Kamāl Atātūrk, tarjamat : ʻAbd Allāh ʻAbd al-Raḥmān, D. Ṭ, D. N, byrwt-Lubnān, 1978m.

-16-ʻAbd al-Khāliq, ʻAbd al-Raḥmān, al-ilḥād asbāb Hādhihi al-ẓāhirah wa-ṭuruq ʻilājihā, ṭ2, al-Riyāḍ, 1404h.

-al-ʻAjlān, ʻAbd Allāh, Ḥarakat al-tajdīd wa-al-iṣlāḥ fī Najd, Ṭ1, D. M, D. N, 1989m.

-18- ʻAlī, Ūrkhān Muḥammad, rajul al-qadar fī ḥayāt ummah, Ṭ1, Sharikat alnsyl lil-Ṭibāʻah, astānbwl-trkyā, 1995m.

-ʻAlī, Ūrkhān Muḥammad, al-Sulṭān ʻAbd al-Ḥamīd al-Thānī ḥayātuhu wa-aḥdāth ʻaṣrihi, Ṭ1, Dār al-Anbār, Baghdād, 1407h _ 1987m.

-majmūʻah min kibār ʻulamāʼ al-Amrīkān, Allāh ytjllá fī ʻaṣr al-ʻIlm, tarjamat ʻAbd al-Majīd al-Dimirdāsh, ṭ3, Muʼassasat al-Ḥalabī, al-Qāhirah, 1968m.

-al-Miṣrī, Jamīl ʻAbd Allāh Muḥammad, Ḥāḍir al-ʻālam al-Islāmī wa-qaḍāyāh al-muʻāṣirah, ṭ2, al-Madīnah al-Munawwarah, 1406h 1989m.

-22-Malkāwī, Muḥammad Aḥmad Muḥammad, ʻaqīdat al-tawḥīd fī al-Qurʼān al-Karīm, Ṭ1, Dār al-Zamān, D. M, 1985m.

-Muʼmin, Muṣṭafá, Qasamāt al-ʻālam al-Islāmī al-muʻāṣir, D. Ṭ, Dār al-Fikr, Bayrūt-Lubnān, 1974m.

-al-Nuʻaymī, Aḥmad, Turkiyā bayna al-mawrūth al-Islāmī wālātjāh al-ʻalmānī, Ṭ1, Dār al-Jinān, alʼrdn-ʻmmān, 2011M.

-25-al-Nuʻaymī, Aḥmad Nūrī, al-niẓām al-siyāsī fī Turkiyā, Ṭ1, Dār Zahrān lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ʻAmmān al-Urdun, 2011M.

-al-Nūrsī, Badīʻ al-Zamān Saʻīd, alshʻāʻāt, tarjamat Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, Ṭ1, Dār Sūzlar lil-Nashr, Istānbūl, 1414h _ 1993M.

-27-al-Nūrsī, Badīʻ al-Zamān Saʻīd, al-kalimāt, tarjamat Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, ṭ2, Dār Sūzlar lil-Nashr, al-Qāhirah, 1412h-1992m.

-al-Nūrsī, Badīʻ al-Zamān Saʻīd, al-Lamaʻāt, tarjamat Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, Ṭ1, Dār Sūzlar lil-Nashr, Turkiyā _ Istānbūl, 1413h _ 1993M.

-29-al-Nūrsī, Badīʻ al-Zamān Saʻīd, almktwbāt, tarjamat Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, Ṭ1, Dār Sūzlar lil-Nashr, Turkiyā _ Istānbūl, 1992m.

-al-Nūrsī, Badīʻ al-Zamān Saʻīd, al-malāḥiq fī fiqh Daʻwat al-Nūr, tarjamat Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, Ṭ1, Dār Sūzlar lil-Nashr, Istānbūl, 1415h _ 1995m.

-31-al-Haythamī, Abū al-Ḥasan Nūr al-Dīn ʻAlī ibn Abī Bakr ibn Sulaymān (t807h), Majmaʻ al-zawāʼid wa-manbaʻ al-Fawāʼid al-muḥaqqiq : Ḥusām al-Dīn al-Qudsī, Maktabat al-Qudsī, al-Qāhirah, 1414 h-1994m.

-al-Waṣīf, al-Duktūr Faraj Muḥammad, Badīʻ al-Zamān Saʻīd al-Nūrsī ʻaṣrihi wa-daʻwatuhu, Dār Nūr al-Islām lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, al-Qāhirah, 1996m.

Downloads

Published

2023-03-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Scholars’ confrontation on atheistic thought in modern Turkey Saeed Nursi is an example. (2023). Journal Islamic Sciences College, 73, 187-217. https://doi.org/10.51930/jcois.21.73.0187

Similar Articles

21-30 of 372

You may also start an advanced similarity search for this article.