Moderation between the anvil of application and the hammer of extremism

Authors

  • Assistant Professor Dr. Khalid Essam Khalil College of Education for Girls / University of Mosul

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.74.0169

Keywords:

Moderation, the Anvil of Application and , The Hammer of Extremes

Abstract

This research study focuses on fundamental questions. It deals with the content of the critical reviews through which the most important sources that undermine the renaissance of the Islamic human society can be concluded. It is the vague fetishization of the sacred between religion, politics, and ideas, which members of society live in  and which raised the dust of closed-minded fanaticism that led to the return of deviant extremism. It is oppression, violence, and domination, all of which are professional tools in the manufacture of the ideology of extremism in all its forms. Here,  the idea matured in giving a human, intellectual and philosophical overview that mixed the required drawing in the formulation of scientific content in the face of the hammer of extremism, which is still hammering its destructive ideas on the anvil of classified moderation In our heritage within the priorities of our Islamic curriculum

 

The pivotal issue in the research: The pivotal issue of this  research revolves around the orbit of extremism, which is stuck in the literature of our moderate Islamic approach, which was and still as an emergent  idea in our humane Islamic society.

The goal to be achieved: revealing the communication tools on which the idea of ​​the ideology of intellectual deviation was built, and an attempt to surround some of them in a scientific, systematic way.

 

The followed  scientific methodology: analysis, planning and societal comparison in the light of the realistic and traditional scientific study to develop the intellectual formula to confront the phenomenon of extremism, which was sparked by inhumane social, economic and political conditions.

 

Scientific importance: the call for a theory (it is not correct for someone to think about reformulating the world's societies according to his whim according to his belief or theory). Actually, this is where extremism lies, so it is of great scientific importance to understand the other with our moderate vision. We are not the only ones on earth in saving the world from emergencies of extremism. We are an integral part of the global human community.

References

بعد القرآن الكريم

الاحتراق النفسي لدى المعلمين، عمر محمد الخربشة، وأحمد عبد الحليم عربيات، مجلة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية والإنسانية، أم القرى، مكة المكرمة، ط1، 2015م.

أصول النظام الاجتماعي في الإسلام، محمد الطاهر بن عاشور، الدار التونسية للتوزيع، تونس، ط2، 1982م.

الإنسان والمقدس، روجيه كايوا، ترجمة سميرة ريشا، المنظمة العربية، بيروت، ط1، 2005م.

الإنهاك النفسي لدى معلمي ومعلمات الصفوف الخاصة، م.م. مصطفى ساهي مناتي كلش، مجلة التربية الأساسية– جامعة بغداد، عدد خاص (وقائع المؤتمر العلمي التاسع عشر)، 2019م.

أولوية العقل، عادل ضاهر، دار أمواج، بيروت، لبنان، ط1، 2009م.

التاريخ الجديد، جاك لوغوف، ترجمة: د. محمد طاهر المنصوري، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، ط1، 1999م.

التخلف الاجتماعي مدخل الى سيكولوجية الانسان المقهور، د. مصطفى حجازي، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 1976م.

التسمية في القواعد المنطقية، د. مهدي فضل الله، مركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، ط8، 1998م.

التصميم حقائق وفرضيات، عزام البزاز، المؤسسة العربية للدراسات، عمان، ط1، 1998.

التطرف الديني ومظاهره الفكرية والسلوكية، مقالة: محمد ياسر الخواجة، الموقع مؤسسة مؤمنون بلا حدود، https://www.mominoun.com/articles:

التقييد الماركسي للإسلام، محمد عمارة، دار الشروق-مصر، ط1، 1980م.

التنمية البشرية، مراجعة نقدية للمفهوم والمضمون، مجلة دراسات تنموية، جورج القصيفي، 1996م.

الثنائيات الضدية بحث في المصطلح ودلالاته، سمر الديوب، المركز الإسلامي للدراسات الاستراتيجية، ط1، 2017.

الجدية في العمل وعلاقتها بالاحتراق النفسي، سنابل امين صالح جرار، جامعة النجاح الوطنية. كلية الدراسات العليا، فلسطين، نابلس، 2011.

الحاكمية، أبو القاسم حاج حمد، بيروت، لبنان، ط1، 2010م.

حرر نفسك من الخوف، جوزيف أوكنور، ترجمة سهى نزيه، العبيكان، الرياض، ط2، 2015م.

الدين، محمد عبد الله دراز، دار القلم، بيروت، ط2، 1980م.

صحيح البخاري، أبو عبد الله، محمد بن إسماعيل، تحقيق: د. مصطفى ديب البغا، دار ابن كثير، دار اليمامة، دمشق، ط1، 2001م.

العقل السياسي العربي، محمد عابد الجابري، مركز دراسات الوحدة العربية-بيروت، ط1، 2011م.

علم مقارنة الأديان في التراث الفكري الإسلامي، د. حمدي عبد الله الشرقاوي، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 2019م.

فهم التطرف الديني ملخص ندوة (الأسس الآيدلوجية والحالات الاجتماعية)، مقالة: محمد أوظاهر، الموقع: مؤسسة مؤمنون بلا حدود، https://www.cawtarclearinghouse.org/ar/ar-topic/assets-7963.

القاموس المحيط، مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروزآبادي، تحقيق: التراث في مؤسسة الرسالة، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان، ط8، 2005م.

قراءة النص الديني، المنصف بن عبد الجليل، كمال عمران، عبد المجيد الشرفي، الدار التونسية للنشر، تونس، ط2، 2005م.

قصة الاضطهاد الديني في المسيحية والإسلام، توفيق الطويل، الزهراء لإعلام العربي، القاهرة، ط1، 1973م.

الكامل في التاريخ ابن الأثير، علي بن محمد بن عبد الكريم بن عبد الواحد الشيباني الجزري، تحقيق: أبي الفداء عبد الله القاضي، دار الكتب العلمية، بيروت، ط6، 2006م.

كتاب الامة، العروج الحضاري، سلسلة دورية تصدر كل شهرين عن ادارة البحوث والدراسات الإسلامية، قطر، وزارة الثقافة والشؤون الإسلامية، قطر.

لماذا العرب ليسوا أحراراً، مصطفى حجازي، دار الساقي، بيروت، ط1، 2005م.

المحصول في أصول الفقه، القاضي محمد بن عبد الله أبو بكر بن العربي المعافري الاشبيلي المالكي (ت٥٤٣هـ)، تحقيق: حسين علي اليدري، سعيد فودة، دار البيارق، عمان، ط1، 1999م.

مدخل للتنوير الأوربي، هاشم صالح، دار الطباعة، بيروت، ط4، 2001م.

المعجم الوسيط، مجمع اللغة العربية بالقاهرة، (إبراهيم مصطفى/ أحمد الزيات/ حامد عبد القادر/ محمد النجار)، ط4، 2007م.

المعنوية جوهر الأديان، ملكيان مصطفى، تحقيق أحمد القبانجي، بيروت، دار الجيل، ط1.

مفاتيح الغيب التفسير الكبير، أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (ت٦٠٦هـ)، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط1، 1980م.

مقاييس اللغة، أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي، أبو الحسين، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، دار الفكر- القاهرة، ط3، 1979م.

مقدمة ابن خلدون، عبد الرحمن بن خلدون، دار الكتاب المصري، دار الكتاب اللبناني، ط2، 1999م.

منطق السلطة، نصار ناصيف، دار أمواج، بيروت، ط2، 2001م.

نظام الخلافة عند الشاه ولي الله الدهلوي، دراسة تحليلية نقدية، رسالة ماجستير، جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية، قسطنطينة، 2014م.

هندسة الجمهور كيف تغير وسائل الإعلام الأفكار والتصرفات، أحمد فهمي، مجلة البيان، ط3، 2012م.

Dominic Abrams et al. knowing what to think by kowing who you are. Rr. J. San. Psych. 29(1990) 97.

The Philosophy of Paul Ricoeur: An Anthology of his Work, eds. Charles E. Reagan and David Stewart, Boston: Beacon Press, 1978:31

P. Ricceun. Histoire et, rhetorique. Diogeneno. 168 October. December 1931.

al-Maṣādir wa-al-marājiʻ :

Baʻda al-Qurʼān al-Karīm

. alāḥtrāq al-nafsī ladá al-Muʻallimīn, ʻUmar Muḥammad alkhrbshh, wa-Aḥmad ʻbdālḥlym ʻArabīyāt, Majallat Umm al-Qurá lil-ʻUlūm al-Tarbawīyah wa-al-Ijtimāʻīyah wa-al-insānīyah, - Umm alqrá-Makkah al-Mukarramah, Ṭ1, 2015m.

. uṣūl al-niẓām al-ijtimāʻī fī al-Islām,, al-Dār al-Tūnisīyah lil-Tawzīʻ, Tūnis, ṭ2, 1982m

. al-insān wa-al-muqaddas, Rūjīh kāywā, tarjamat Samīrah ryshā, al-Munaẓẓamah alʻrbyt-byrwt, Ṭ1, 2005m.

. al-inhāk al-nafsī, M. M. Muṣṭafá Sāhī Manātī Kalash, Majallat al-Tarbiyah al-asāsīyah – Jāmiʻat Baghdād, ʻadad khāṣṣ (waqāʼiʻ al-Muʼtamar al-ʻIlmī al-tāsiʻ ʻashar) 2019m

. Awlawīyat al-ʻaql, ʻĀdil Ḍāhir, Dār Amwāj-byrwt-lbnān, Ṭ1, 2009M.

. al-tārīkh al-jadīd, Jāk lwghwf, tarjamat : dz Muḥammad Ṭāhir al-Manṣūrī, Markaz Dirāsāt al-Waḥdah al-ʻArabīyah-byrwt, Ṭ1, 1999M.

. al-takhalluf al-ijtimāʻī, D. Muṣṭafá Ḥijāzī, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah – Bayrūt, Ṭ1, 1976m.

. al-tasmiyah fī al-qawāʻid al-manṭiqīyah, D. Mahdī Faḍl Allāh, Markaz al-Thaqāfī alʻrby-āldār al-Bayḍāʼ, ṭ8, 1998M

. al-taṣmīm ḥaqāʼiq wa-farḍīyāt, ʻAzzām al-Bazzāz, al-Muʼassasah al-ʻArabīyah lldrāsāt-ʻmān, Ṭ1, 1998.

. al-taṭarruf al-dīnī maqālah : Muḥammad Yāsir al-Khawājah, al-mawqiʻ Muʼassasat Muʼminūn bi-lā ḥudūd, https : / / www. mominoun. com / articles :

al-Taqyīd al-Mārkisī lil-Islām, Dār alshrwq-mṣr, Ṭ1, 1980m.

al-tanmiyah al-basharīyah, Majallat Dirāsāt tanmawīyah, Jūrj al-Quṣayfī, 1996m.

. al-Thunāʼīyāt al-ḍiddīyah baḥth fī al-muṣṭalaḥ wa-dalālātuhu al-Markaz al-Islāmī lil-Dirāsāt al-Istirātījīyah, Ṭ1, 2017.

. al-jiddīyah fī al-ʻamal wa-ʻalāqatuhā bālāḥtrāq al-nafsī, Jāmiʻat al-Najāḥ al-Waṭanīyah. Nābulus, 2011.

. al-Ḥākimīyah, Abū al-Qāsim, Lubnān, Ṭ 1, 2010m.

. al-Dīn, Muḥammad Allāh Darāz, Dār al-Qalam-byrwt, ṭ2, 1980m

. Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, Abū ʻAbd Allāh, Muḥammad ibn Ismāʻīl, taḥqīq : D. Muṣṭafá Dīb al-Bughā, Dār Ibn Kathīr, Dār al-Yamāmah – Dimashq, Ṭ1, 2001M.

al-ʻaql al-siyāsī al-ʻArabī, Muḥammad ʻĀbid al-Jābirī, Markaz Dirāsāt al-Waḥdah alʻrbyt-byrwt, Ṭ1, 2011M.

. ʻilm muqāranah al-adyān fī al-Turāth al-fikrī al-Islāmī, D. Ḥamdī ʻAbd Allāh al-Sharqāwī, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah – Bayrūt, Ṭ1, 2019m.

. fahm al-taṭarruf al-dīnī Mulakhkhaṣ Nadwat (al-Usus al-aydilūjīyah wālḥālāt al-ijtimāʻīyah), maqālah : Muḥammad awẓāhr, al-mawqiʻ : Muʼassasat Muʼminūn bi-lā ḥudūd, https : / / www. cawtarclearinghouse. org / ar / ar-topic / assets-7963.

. al-Qāmūs al-muḥīṭ, Majd al-Dīn Abū Ṭāhir taḥqīq : al-Turāth fī Muʼassasat al-Risālah, Muʼassasat alrsālt-Bayrūt – Lubnān, ṭ8, 2005m.

qirāʼah al-naṣṣ al-dīnī, Kamāl ʻUmrān-al-Dār al-Tūnisīyah lil-Nashr-twns ṭ2, 2005m.

. qiṣṣat al-iḍṭihād al-dīnī fī al-Masīḥīyah wa-al-Islām, Tawfīq al-Ṭawīl, al-Zahrāʼ lʼʻlām alʻrby-ālqāhrh, Ṭ1, 1973m.

. al-kāmil fī al-tārīkh Ibn al-Athīr ; ʻAlī ibn Muḥammad ibn ʻAbd al-Karīm al-Jazarī, taḥqīq : Abū al-Fidāʼ ʻAbd Allāh al-Qāḍī Bayrūt, ṭ6, 2006m.

. Kitāb al-ummah, Silsilat dawrīyah ʻan adrāh al-Buḥūth wāldārāsāt al-Islāmīyah, Wizārat al-Thaqāfah wa-al-Shuʼūn al-Islāmīyah – Qaṭar

. Li-mādhā al-ʻArab laysū aḥrāran

Maḥṣūl fī uṣūl al-fiqh, al-Qāḍī Muḥammad ibn ʻAbd Allāh Abū Bakr al-Ishbīlī al-Mālikī 28

taḥqīq : Ḥusayn ʻAlī al-Yadarī-Saʻīd Fawdah, Dār al-Bayāriq – ʻAmmān, Ṭ1, 1999M.

madkhal lil-tanwīr al-Ūrubbī Dār alṭbāʻt-byrwt, ṭ4, 2001M.

al-Muʻjam al-Wasīṭ, Majmaʻ al-lughah al-ʻArabīyah bi-al-Qāhirah, (Ibrāhīm Muṣṭafá / Muḥammad al-Najjār, ṭ4, 2007m.

. al-maʻnawīyah Jawhar al-adyān, taḥqīq Aḥmad al-Qubānjī, byrwt-dār al-Jīl, Ṭ1

. Mafātīḥ al-ghayb al-tafsīr al-kabīr, Abū ʻAbd Allāh al-Rāzī bfkhr al-Dīn Khaṭīb al-rayy (t 606h), Bayrūt, Ṭ1, 1980m

. Maqāyīs al-lughah, Aḥmad ibn Zakarīyā al-Rāzī, Abū al-Ḥusayn, taḥqīq : ʻAbd al-Salām Muḥammad Hārūn, dārālfkr-al-Qāhirah, ṭ3, 1979m

. muqaddimah Ibn Khaldūn, ʻAbd-al-Raḥmān ibn Khaldūn, Dār al-Kitāb al-Miṣrī, Dār al-Kitāb al-Lubnānī, ṭ2, 1999M.

Manṭiq al-Sulṭah, Naṣṣār Nāṣīf, Dār amwāj-byrwt, Ṭ 2, 2001M.

. Niẓām al-khilāfah ʻinda al-Shāh Walī Allāh al-Dihlawī, dirāsah taḥlīlīyah naqdī

. Handasat al-jumhūr Kayfa Taghayyur wasāʼil al-Iʻlām al-afkār wa-al-taṣarrufāt, Aḥmad Fahmī, Majallat al-Bayān, ṭ3, 2012m.

. Dominic Abrams et al. knowing what to think by kowing who you are. Rr. J. San. Psych. 29 (1990) 97.

. The Philosophy of Paul Ricoeur : An Anthology of his Work, eds. Charles E. Reagan and David Stewart, Boston : Beacon Press, 1978 : 31

. P. Ricceun. Histoire et, rhetorique. Diogeneno. 168 October. December 1931.

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Moderation between the anvil of application and the hammer of extremism . (2023). Journal Islamic Sciences College, 74. https://doi.org/10.51930/jcois.21.74.0169

Similar Articles

11-20 of 22

You may also start an advanced similarity search for this article.