Education of Thinking as a Necessity in Education Inst. Asmaa Hasan Shalash

Authors

  • Asma Hassan Shalash Arabic Language Teacher / Directorate of Education /Rusafa First College of Education - Ibn Rushd for Human Sciences University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.73.0218

Keywords:

Skill of thinking, teaching thinking, thinking teacher, teacher’s language, , education and teaching

Abstract

The concept of education is not actually restricted to children or school students, but rather  every person   should be educated and followed up if he  is intended to grow and prove, with effort and time allocation  as to fulfill that goal.  Thus , the current paper aims to a thinking education and to educate that thinking in teacher  and it is not new to deal with the personal characteristics of teacher  in the different  scientific , and educational researches . But ,these research did not address the necessity of acquiring the skill of thinking, especially as it affects teacher's presentation of the content of the curriculum or even content outside the curriculum, and therefore, there is no research that shows that the teacher’s acquisition of this skill and it is considered  another approach to teach that to the students in an indirect and non-costly manner.  (affected and affect). So this research referred to the development taking place in the field of education in the world, as a result of the clear interest in this skill, as well as a statement of the reasons that made it today a necessity and one of the basic components of the Iraqi educator’s personality, not unaware of drawing attention to the obstacles in front of his thinking interest  to become a skill and a feature therein.

References

- الإبداع العام والخاص/ السكندرو روشكا/ ترجمة : غسان عبد الحي أبو فخر/دار الإعصار العلمي/سورية- دمشق/ الطبعة الأولى/ 2016 م-1437ه.

- أثر التفكير في البناء الثقافي/ أ. علي بن محسن الشويش/دار المفردات/المملكة العربية السعودية- الرياض/الطبعة الأولى/ 2012م 14ه.

- أسرار التفكير العلمي والإبداعي/ إبراهيم الموسى/دار الكاتب العربي/غبيري –بيروت/ الطبعة الأولى/ 2015م-1436ه.

- تعليم التفكير/إدوارد دي بونو/ ترجمة : د- عادل عبد الكريم ياسين/ أياد أحمد ملحم/توفيق أحمد العمري/مطابع الطليعة/الكويت/ الطبعة الأولى/ 1989م.

- تعليم التفكير، النظرية والتطبيق/د-صالح محمد أبو جادو/د-محمد بكر نوفل/دار المسيرة/عمان-الأردن/الطبعة الأولى/2007م-1427ه.

- التفكير الإبداعي، مهارات تستحق التعلُّم/د- هاشم سعيد الحلاق/الهيئة العامة السورية للكتاب/وزارة الثقافة- دمشق/ الطبعة الأولى/2010م.

- التفكير الجانبي، كسر للقيود المنطقية/ إدوارد دي بونو/ترجمة : نايف الخوص/الهيئة العامة السورية للكتاب/وزارة الثقافة- دمشق/ الطبعة الأولى/2010م.

- التفكير فريضة إسلامية/ عباس محمود العقّاد/ نهضة مصر/القاهرة/ الطبعة السادسة/ 2007م

- علم النفس وفن التربية/ جان بياجيه/ ترجمة : محمود بردوزي/ الرباط/1986م.

- فلسفة التفكير ونظريات في التعلم والتعليم/د- فارس الأشقر/دار زهران/عمان – الأردن/ الطبعة الأولى/2011م – 1431ه.

- فن التفكير، رؤية إسلامية/ د-أحمد البراء الأميري/دار العبيكان/ الرياض/ الطبعة الثالثة/ 2008م – 1429ه.

- اللسانيات: المجال والوظيفة والمنهج/د-سمير شريف استيتية/جدارا للكتاب العالمي/ عمان-الأردن/عالم الكتب الحديث/إربد-الأردن/الطبعة الثانية/2008م-1429ه.

al-ibdāʻ al-ʻāmm wa-al-khāṣṣ / alskndrw rwshkā / tarjamat : Ghassān ʻAbd al-Ḥayy Abū Fakhr / Dār al-iʻṣār al-ʻIlmī / swryt-Dimashq / al-Ṭabʻah al-ūlá / 2016 m-1437h.

- Athar al-tafkīr fī al-bināʼ al-Thaqāfī / U. ʻAlī ibn Muḥsin alshwysh / Dār al-Mufradāt / al-Mamlakah al-ʻArabīyah alsʻwdyt-al-Riyāḍ / al-Ṭabʻah al-ūlá / 2012m 14h.

- ʼsrār al-tafkīr al-ʻIlmī wa-al-ibdāʻī / Ibrāhīm al-Mūsá / Dār al-Kātib al-ʻArabī / ghbyry – Bayrūt / al-Ṭabʻah al-ūlá / 2015m-1436h.

- Taʻlīm al-tafkīr / Idwārd Dī bwnw / tarjamat : d-ʻĀdil ʻAbd al-Karīm Yāsīn / Ayād Aḥmad Mulḥim / Tawfīq Aḥmad al-ʻUmarī / Maṭābiʻ al-Ṭalīʻah / al-Kuwayt / al-Ṭabʻah al-ūlá / 1989m.

- Taʻlīm al-tafkīr, al-naẓarīyah wa-al-taṭbīq / d-ṣālḥ Muḥammad Abū Jādū / d-mḥmd Bakr Nawfal / Dār al-Masīrah / ʻAmmān-al-Urdun / al-Ṭabʻah al-ūlá / 2007m-1427h.

- al-tafkīr al-ibdāʻī, mahārāt tastaḥiqqu altʻllum / d-Hāshim Saʻīd al-Ḥallāq / al-Hayʼah al-ʻĀmmah al-Sūrīyah lil-Kitāb / Wizārat althqāft-Dimashq / al-Ṭabʻah al-ūlá / 2010m.

- al-tafkīr aljānby, Kasr llqywd al-manṭiqīyah / Idwārd Dī bwnw / tarjamat : Nāyif al-Khawṣ / al-Hayʼah al-ʻĀmmah al-Sūrīyah lil-Kitāb / Wizārat althqāft-Dimashq / al-Ṭabʻah al-ūlá / 2010m.

- al-tafkīr farīḍah Islāmīyah / ʻAbbās Maḥmūd alʻqqād / Nahḍat Miṣr / al-Qāhirah / al-Ṭabʻah al-sādisah / 2007m

- ʻilm al-lughah al-ijtimāʻī / D. Hudson / tarjamat al-Duktūr Maḥmūd ʻAyyād / murājaʻat D. Naṣr Ḥāmid Abū Zayd / D. Muḥammad Akram Saʻd al-Dīn / ʻĀlam al-Kutub / al-Ṭabʻah al-thāniyah / 1990m

- ʻilm al-nafs wa-fann al-Tarbiyah / Jān byājyh / tarjamat : Maḥmūd brdwzy / al-Rabāṭ / 1986m.

- Falsafat al-tafkīr wa-naẓarīyāt fī al-taʻallum wa-al-taʻlīm / d-Fāris al-Ashqar / Dār Zahrān / ʻAmmān – al-Urdun / al-Ṭabʻah al-ūlá / 2011M – 1431h.

- Fann al-tafkīr, ruʼyah Islāmīyah / d-ʼḥmd al-Barāʼ al-Amīrī / Dār al-ʻUbaykān / al-Riyāḍ / al-Ṭabʻah al-thālithah / 2008M – 1429h.

Qbʻāt al-tafkīr al-sitt / Idwārd Dī bwnw / tarjamat, Khalīl al-Jayyūsī / murājaʻat, Muḥammad ʻAbd Allāh al-Biyalī / al-Majmaʻ al-Thaqāfī / Abū ẓby-ālʼmārāt al-ʻArabīyah al-Muttaḥidah / 2001m-1421h

- āllsānyāt : al-majāl wa-al-waẓīfah wa-al-manhaj / d-smyr Sharīf Istaytīyah / Jadārā lil-Kitāb al-ʻĀlamī / ʻAmmān-al-Urdun / ʻĀlam al-Kutub al-ḥadīth / irbd-ālʼrdn

- al-lughah / J. fndrys / taʻrīb al-Ustādh ʻAbd al-Ḥamīd al-Dawākhilī, wa-al-mudarris Muḥammad al-Qaṣṣāṣ / Lajnat al-Bayān al-ʻArabī.

- al-lughah fī al-mujtamaʻ / M. M Luwīs / tarjamat al-Duktūr Tammām Ḥassān / murājaʻat, Ibrāhīm Anīs / Dār aḥyāʼ al-lughah al-ʻArabīyah / 1959m.

Downloads

Published

2023-03-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Education of Thinking as a Necessity in Education Inst. Asmaa Hasan Shalash . (2023). Journal Islamic Sciences College, 73, 218-223. https://doi.org/10.51930/jcois.21.73.0218

Similar Articles

21-30 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.