The effect of the strategy of asking clustered questions on the acquisition and retention of the general Arabic language subject among students of the College of Languages

Authors

  • Shifa Ismāʻīl Ibrāhīm University of Baghdad/College of Languages

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.76.040

Keywords:

Strategy,, asking cluster questions, completion

Abstract

An experiment in the semester, the second semester of the academic year (2022-2023), and the data used was not processed (the second test for two independent, inaccurate samples, the Bermon correlation coefficient, and the Spearman correlation coefficient), and the following results were reached: There is a statistically significant difference at the level of ( 0) average, 05) between the third grade who studied the plan for asking cluster questions, and between the average of those who studied the special feature according to the traditional method of selecting achievement, and enjoyed completing the specialization, choosing the experimental group, because the strategy of asking cluster questions is one of the externalities that... Learner's motivation to reach the object

And it has an impact in completing the subject in their minds. Therefore, in light of the research results, the researcher suggested: the necessity of using the strategy of asking clustered questions in teaching the Arabic language subject, and because of its impact in raising the scientific level of the learner. The researcher recommended conducting a similar study on other levels of study and subjects. Other studies and other variables[1]

 

References

- القرآن الكريم.

- ابراهيم، مجدي عزيز: معجم المصطلحات ومفاهيم التعليم، عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة، القاهرة، مصر، 2009

- احمد، محمد عبد القادر: طرق تدريس العامة، مكتبة النهضة العربية وادابها، القاهرة، 1991.

- الاسدي، سعيد جاسم والمسعودي، محمد حميد مهدي: استراتيجيات وطرائق حديثة في الجغرافية، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان الاردن، 2014.

- الامين، شاكر محمود واخرون واصول تدريس المواد الاجتماعية، دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد، 1992.

- الجلالي، لمعان مصطفى: التحصيل الدراسي، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطبع، عمان 2011.

- الحسيني، حيدر، حميد: اثر استراتيجية المظلة العنقودية في تحصيل مادة الجغرافية لدى طلاب الصف المتوسط واتجاهاتهم نحوها، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، بغداد، العراق، 2019.

- خطابية، عبد الله محمد: تعليم العلوم للجميع، ط1، دار المسيرة، عمان، الاردن، 2005.

- الخليفة، حسن جعفر: التخطيط لتدريس، ط، اصدارات جامعة عمر المختار، طرابلس، ليبيا، 1996.

- زيتون، عايش: النظرية اللبنانية واستراتيجيات تدريس العلوم، ط2، دار الشروق للشروق للنشر، عمان، الاردن، 2004.

- شحاته، حسن واخرون: معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الطبعة الاولى، دار المصرية اللبنانية للنشر، القاهرة، 2003.

- شكشك، انس: التربية صناعة الانسان، دار الحافظ للكتاب، حلب، سوريا، 2005.

- عبد المحسن، رنا راضي: فاعلية استراتيجية طرح الاسئلة العنقودية في التحصيل والاستبقاء لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة التاريخ، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية للعلوم الاسلامية، جامعة كربلاء، العراق، 2015

- العبيدات، هاني والعرود، منصورة: الاسئلة الصفة الشائع استخدامها لدى معلمي الدراسات الاجتماعية وكيفية توجيهها والتصرف باجابات الطلبة في مديرية التربية، مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الانسانية، 10(2)-33-47، 2010.

- عطية، محسن علي، استراتيجيات ما وراء المعرفة في فهم المقروء، عمان، الاردن، المناهج للنشر والتوزيع، 2008.

- عطية، محسن علي: البحث العلمي في التربية، مناهجه وادواته، ووسائله الاحصائية، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن 2010.

- علام، صلاح الدين محمود: القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسية، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، 2009.

- العمري، فريد: دروس في اللغة العربية، الطبعة العربية، دار اليازوردي العلمية للنشر والتوزيع، الاردن، عمان، 2005.

- الفهد، خالد: تقويم مهارة الامثلة الفية لدى معلمي الفقه بالمرحلة الثانوية في ضوء الاتجاهات التربوية الحديثة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية، الرياض، المملكة العربية السعودية، 2005.

- قطاوي، محمد ابراهيم: طرق تدريس الدراسات الاجتماعية، دار الفكر، عمان، الأردن، 2007.

- المسعودي، محمد مهدي، طرائق تدريس الجغرافية، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2013.

- مصطفى، ابراهيم واخرون: المعجم الوسيط، معجم واللغة العربية، دار الدعوة للنشر والتوزيع، اسطنبول، تركيا، 1989.

- الموزاني، مرتوب موسى سعد: اثر استراتيجية المظلة العنقودية في تنمية الاداء التعبيري لدى طلاب الصف الرابع الادبي، الجامعة المستنصرية، مجلة كلية التربية، الجامعة المستنصرية، العدد الاول، 2021.

- Webmaster Merriam: collegiate dictionary loedin corporated spring field Massachusetts> 1998

al-Maṣādir

-al-Qurʼān al-Karīm

-Ibrāhīm, Majdī ʻAzīz: Muʻjam al-muṣṭalaḥāt wa-mafāhīm al-Taʻlīm, ʻĀlam al-Kutub lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ wa-al-Ṭibāʻah, al-Qāhirah, Miṣr, 2009

-Aḥmad, Muḥammad ʻAbd al-Qādir: Ṭuruq tadrīs al-ʻĀmmah, Maktabat al-Nahḍah al-ʻArabīyah wādābhā, al-Qāhirah, 1991.

-al-Asadī, Saʻīd Jāsim wālmsʻwdy, Muḥammad Ḥamīd Mahdī: Istirātījīyāt wa-ṭarāʼiq ḥadīthah fī al-jughrāfīyah, Dār Ṣafāʼ lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ʻAmmān al-Urdun, 2014.

-al-Amīn, Shākir Maḥmūd wākhrwn wa-Uṣūl tadrīs al-mawādd al-ijtimāʻīyah, Dār al-Ḥikmah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, Baghdād, 1992.

-al-Jalālī, Lamaʻān Muṣṭafá: al-taḥṣīl al-dirāsī, Dār al-Masīrah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ wa-al-Ṭabʻ, ʻAmmān 2011.

-al-Ḥusaynī, Ḥaydar, Ḥamīd: Athar istirātījīyah al-miẓallah al-ʻunqūdīyah fī taḥṣīl māddat al-jughrāfīyah ladá ṭullāb al-ṣaff al-Mutawassiṭ wa-ittijāhātuhum naḥwahā, Risālat mājistīr ghayr manshūrah, Kullīyat al-Tarbiyah, Jāmiʻat al-Mustanṣirīyah, Baghdād, al-ʻIrāq. 2019

-khṭābyh, ʻAbd Allāh Muḥammad: Taʻlīm al-ʻUlūm lil-jamīʻ, Ṭ1, Dār al-Masīrah, ʻAmmān, al-Urdun, 2005

al-Khalīfah, Ḥasan Jaʻfar: al-Takhṭīṭ li-tadrīs, Ṭ, Iṣdārāt Jāmiʻat ʻUmar al-Mukhtār, Ṭarābulus, Lībiyā, 1996

-Zaytūn, ʻĀyish: al-naẓarīyah al-Lubnānīyah wa-istirātījīyāt tadrīs al-ʻUlūm, ṭ2, Dār al-Shurūq llshrwq lil-Nashr, ʻAmmān al-Urdun, 2004

-11 Shiḥātah, Ḥasan wākhrwn: Muʻjam al-muṣṭalaḥāt al-Tarbawīyah wa-al-nafsīyah, al-Ṭabʻah al-ūlá, Dār al-Miṣrīyah al-Lubnānīyah lil-Nashr, al-Qāhirah, 2003.

-shkshk, Anas: al-Tarbiyah ṣināʻat al-insān, Dār al-Ḥāfiẓ lil-Kitāb, Ḥalab, Sūriyā, 2005

-ʻAbd al-Muḥsin, Ranā Rāḍī: fāʻilīyat istirātījīyah ṭarḥ al-asʼilah al-ʻunqūdīyah fī al-taḥṣīl wālāstbqāʼ ladá ṭālibāt al-ṣaff al-Thānī al-Mutawassiṭ fī māddat al-tārīkh, Risālat mājistīr ghayr manshūrah, Kullīyat al-Tarbiyah lil-ʻUlūm al-Islāmīyah, Jāmiʻat Karbalāʼ, al-ʻIrāq, 2015

Lʻbydāt, Hānī wālʻrwd, Manṣūrah: al-asʼilah al-ṣuffah al-shāʼiʻ istikhdāmihā ladá Muʻallimī al-Dirāsāt al-ijtimāʻīyah wa-kayfīyat twjyhhā wa-al-taṣarruf bājābāt al-ṭalabah fī Mudīrīyat al-Tarbiyah, Majallat al-Zarqāʼ lil-Buḥūth wa-al-Dirāsāt al-Insānīyah, 10 (2) - 33-47, 2010

-ʻAṭīyah, Muḥsin ʻAlī,: Istirātījīyāt māwrāʼ al-Maʻrifah fī fahm almqrwʼ, ʻAmmān, al-Urdun, al-Manāhij lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, 2008

-ʻAṭīyah, Muḥsin ʻAlī: al-Baḥth al-ʻIlmī fī al-Tarbiyah, manāhijuh wādwāth, wa-wasāʼiluhu al-Iḥṣāʼīyah, Dār al-Manāhij lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ʻAmmān, al-Urdun 2010.

-ʻAllām, Ṣalāḥ al-Dīn Maḥmūd: al-qiyās wa-al-taqwīm al-tarbawī fī al-ʻamalīyah al-tadrīsīyah, ṭ2, Dār al-Masīrah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ʻAmmān 2009.

-al-ʻUmarī, Farīd: Durūs fī al-lughah al-ʻArabīyah, al-Ṭabʻah al-ʻArabīyah, Dār alyāzwrdy al-ʻIlmīyah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, al-Urdun, ʻAmmān 2005.

-al-Fahd, Khālid: Taqwīm mhārh al-amthilah Alfīyat ladá Muʻallimī al-fiqh bi-al-marḥalah al-thānawīyah fī ḍawʼ al-Ittijāhāt al-Tarbawīyah al-ḥadīthah, Risālat mājistīr ghayr manshūrah, Kullīyat al-ʻUlūm al-ijtimāʻīyah, Jāmiʻat al-Imām Muḥammad ibn ibn Saʻūd al-Islāmīyah, al-Riyāḍ, al-Mamlakah al-ʻArabīyah al-Saʻūdīyah, 2005

-Qaṭṭāwī, Muḥammad Ibrāhīm: Ṭuruq tadrīs al-Dirāsāt al-ijtimāʻīyah, Dār al-Fikr, ʻAmmān, al-Urdun 2007.

-al-Masʻūdī, Muḥammad Mahdī, Ṭarāʼiq tadrīs al-jughrāfīyah, Dār al-Riḍwān lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ʻAmmān, al-Urdun, 2013.

-Muṣṭafá, Ibrāhīm wākhrwn: al-Muʻjam al-Wasīṭ, Muʻjam wa-al-lughah al-ʻArabīyah, Dār al-Daʻwah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, Istanbūl, Turkiyā, 1989.

Lmwzāny, mrtwb Mūsá Saʻd: Athar istirātījīyah al-miẓallah al-ʻunqūdīyah fī Tanmiyat al-adāʼ al-taʻbīrī ladá ṭullāb al-ṣaff al-rābiʻ al-adabī, al-Jāmiʻah al-Mustanṣirīyah, Majallat Kullīyat al-Tarbiyah, al-Jāmiʻah al-Mustanṣirīyah, al-ʻadad al-awwal, 2021

Webmaster Merriam: collegiate dictionary loedin corporated spring field Massachusetts> 1998

Downloads

Published

2023-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

The effect of the strategy of asking clustered questions on the acquisition and retention of the general Arabic language subject among students of the College of Languages. (2023). Journal Islamic Sciences College, 76. https://doi.org/10.51930/jcois.21.76.040

Similar Articles

1-10 of 44

You may also start an advanced similarity search for this article.