Return in the gift and its contraindications in Islamic jurisprudence and Iraqi law

Authors

  • Sajer Nasser Hamad Al-Jubouri
  • Hussein Ahmed Ali Al-Najdi

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.2008.18.%25p

Keywords:

Game\, Iraqi jurisprudence, Islamic Fiqh

Abstract

In his life, a person engages in different types of verbal and actual dispositions that result in various effects, some of which are necessary and not valid, such as selling, and some are not necessary for one of the two contracting parties, such as a mortgage or both, such as lending and agency. However, there are some actions that are sometimes necessary and not necessary at other times, such as a gift that indicates in its simplest sense. Owning money for another without compensation, it is one of the doors of benevolence and benevolence, and it is one of the attributes of perfection with which God, may He be glorified and exalted be He, described Himself. - And if this analogy is the difference - and distanced himself from greed, the Most High said:  And whoever guards his own greed, it is they who are the successful  (). Among its social effects is the introduction of pleasure to the heart of the gifted, the occurrence of affection and love between them, and the removal of grudges from hearts. Al-Fudayl bin Ayyad said: ((I do not appease the angry, nor do I sympathize with the ruler, nor do I ask for grievances, nor do I repay debts, nor do I persuade the beloved, nor do I ward off the warned with the like of a gift)) ( ).
It is one of the acts of righteousness and virtues that the noble Sharia entrusted to it. Despite this, it may be legitimate to return to it if the donor sees that it does not achieve the purpose for which it was created, or something happened that justifies him to withdraw from it. To his son al-Nu`man ((So take him back)) for the benefit of reconciliation between the children and to prevent enmity and hatred because of the division between them, despite the fact that the texts indicate the hatred of taking them back because he said r ((The one who returns in his gift is like a dog that returns in his vomit)) () and that he - the return - is contrary to the original The judge delegates to her because she is a reason for affection, cooperation, righteousness and benevolence.
In order to find out the opinions of the jurists and their evidence regarding the return of a gift and its impediments, we will divide the subject into two sections. In the opinion of Islamic jurisprudence, especially Hanafi jurisprudence, through the Ottoman Journal of Judicial Rulings, and this research is derived from a master's thesis tagged with the provisions of the gift in Islamic jurisprudence by the student Hussein Ahmed Ali Al-Najdi submitted to the College of Islamic Sciences at the University of Baghdad under my supervision in the year 1420 AH - 1999 AD, and I got the degree of excellence.

References

 القرآن الكريم .

أحكام القران الكريم، لأبي بكر محمد بن عبد الله المعروف بابن العربي (ت 542هـ)، دار المعرفة للطباعة والنشر، بيروت.

اختصار علوم الحديث، لابن كثير، تحقيق أحمد محمد شاكر ، دار الكتب العلمية، بيروت، ط2، سنة 1370هـ - 1951م.

إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل، محمد بن ناصر الألباني، المكتب الإسلامي، ط1، سنة 1399هـ - 1979م.

الأشباه والنظائر في قواعد وفروع فقه الشافعية، للسيوطي، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده، مصر، سنة 1378هـ - 1959م.

الإصابة في تمييز الصحابة، لابن حجر، مكتبة الكليات الأزهرية، ط1.

الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف على مذهب الإمام المبجل احمد بن حنبل، علاء الدين أبي الحسن علي بن سليمان المرداوي (ت885هـ) تحقيق محمد حامد فقي، مطبعة السنة المحمدية، مصر، ط1، سنة 1976، 1957م.

البحر الزخار الجامع لمذاهب علماء الأمصار، لأحمد بن يحيى بن المرتضى الحسيني (ت840هـ) مؤسسة الرسالة، بيروت، ط1، سنة 366هـ - 1947م.

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع، علاء الدين أبي بكر الكاساني (ت587هـ) الناشر، زكريا علي يوسف، القاهرة.

بداية المجتهد ونهاية المقتصد، للإمام أبي الوليد محمد بن احمد بن رشد القرطبي (ت595هـ) دار المعرفة، ط5، سنة 1401هـ - 1981م.

البحر الرائق شرح كنز الدقائق، الشيخ زين العابدين بن إبراهيم بن نجيم (ت970هـ) ، دار الكتب العربية الكبرى، مصر، سنة 1333هـ.

تاريخ الصحابة، لابن حبان، تحقيق بوران الضناوي، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، سنة 1408هـ - 1988م.

تفسير القرآن العظيم، للإمام الحافظ أبي الفداء عماد الدين إسماعيل ابن أبي حفص شهاب الدين عمر المعروف بابن كثير (ت774هـ)، ط2، سنة 1410هـ - 1990م.

التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد، لابن عبد البر (ت 463هـ)، مطبعة فضالة الكويت، سنة 1394هـ - 1974م.

تنوير الحوالك شرح موطأ مالك، للإمام جلال الدين عبد الرحمن السيوطي (ت911هـ)، دار الندوة الجديدة، بيروت.

تهذيب التهذيب، لابن حجر، دار صادر، بيروت، مصورة عن نسخة دائرة المعارف العثمانية، حيدر آباد الركن، الهند ط1، سنة 1325هـ.

جامع الأحكام الشرعية، عبد الأعلى الموسوي السبزواري ط3، سنة 1311هـ - 1990م.

جامع البيان عن تأويل آي القرآن، (تفسير الطبري)، للإمام أبي جعفر محمد بن جرير الطبري (ت210هـ)، دار الفكر، سنة 1408هـ - 1988م.

جامع التحصيل في أحكام المراسيل، للحافظ صلاح الدين أبي سعيد العلائي (ت761هـ)، حققه وقدم له وخرج أحاديثه حمدي عبد المجيد السلفي الدار العربية للطباعة، بغداد، 1978م.

الجامع لأحكام الأحكام القرآن، للإمام أبي عبد الله محمد بن احمد الأنصاري القرطبي (ت671هـ)، دار الكتاب العربي، سنة 1967م.

الجوهر النقي، علاء الدين بن عثمان المارديني الشهير بابن التركماني (ت745هـ) مطبوع بذيل السنن الكبرى للبيهقي.

الحاوي الكبير، للإمام أبي الحسن علي بن محمد بن حبيب الماوردي (ت450هـ)، تحقيق: الشيخ علي محمد عوض وآخرون، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، سنة 1414هـ - 1994م.

حاشية سعدي جلبي على شرح العانية على الهداية، للمحقق سعد الله بن عيسى المفتي الشهير بسعدي جلبي، وبسعدي أفندي (ت945هـ)، مطبوع بهامش فتح القدير.

حاشية قرة العيون تكملة رد المحتار على الدر المختار، محمد علاء الدين أفندي، مطبعة مصطفى الحلبي، مصر، ط2، سنة 1386هـ - 1966م.

حاشية لي ملتقى، إبراهيم بن محمد بن إبراهيم الحلبي (ت956هـ)، مطبعة اسطنبول.

روضة الطالبين، للإمام النووي، طبع المكتب الإسلامي.

روضة الناظر وجنة المناظر، للإمام موفق الدين ابن قدامة المقدسي، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، سنة 1401هـ - 1981م.

الروض النضير، القاضي شرف الدين الحسين بن احمد بن علي السياغي الحيمي الصنعائي، مكتبة المؤيد، ط2، سنة 1388هـ - 1968م.

سنن ابن ماجة، للحافظ أبي عبدالله يزيد القزويني (ت275هـ)، تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي، سنة 1395هـ - 1975م.

سنن أبي داود، للإمام الحافظ أبي داود سليمان بن الأشعث السجستاني (ت275هـ)، تحقيق محي الدين عبد الحميد، دار إحياء السنة النبوية.

السنن الكبرى، للحافظ الإمام أبي بكر احمد بن علي البيهقي (ت458هـ)، دار صادر، بيروت، مطبعة مصورة عن الطبعة الأولى.

سنن النسائي، للإمام الحافظ احمد بن شعيب النسائي (ت303هـ)، مطبوع مع شرح السيوطي وحاشية السندي، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط1، سنة 1348هـ - 1930م.

شرح العناية على الهداية، للإمام أكمل الدين محمد بن محمود البابرتي (ت786هـ)، مطبوع مع فتح القدير.

الشرح الكبير، للإمام شمس الدين أبي الفرج عبد الرحمن بن قدامة المقدسي (ت684هـ)، مطبوع بذيل المفتي.

شرح معاني الآثار، للإمام أبي جعفر احمد بن محمد الطحاوي (ت321هـ)، تحقيق محمد زهري النجار، مطبعة الأنوار المحمدية، القاهرة.

الصحاح، تاج اللغة وصحاح العربية، إسماعيل بن حماد الجوهري، تحقيق احمد عبد الغفور عطار، مطابع دار الكتاب العربي، بيروت.

صحيح البخاري بحاشية السندي، للإمام البخاري، دار المعرفة للطباعة والنشر، بيروت.

صحيح الترمذي بشرح ابن العربي المالكي (تحفة الاحوذي) للإمام ابن العربي المطبعة المصرية بالأزهر. ط1، سنة 1350هـ - 1931م.

صحيح مسلم بشرح النووي، للإمام الحافظ مسلم بن الحجاج القشيري النيسابوري.

العقود المسماة، د.حسن علي الذنون، شركة الرابطة للطباعة والنشر المحدودة، بغداد، سنة 1954.

الفتاوى الكبرى، للإمام أبي العباس احمد بن عبد الحليم المعروف بابن تيميه (ت728هـ)، دار المعرفة، بيروت.

فتح الباري بشرح صحيح البخاري، لابن حجر العسقلاني، مطبعة مصطفى البابي الحلبي، مصر، سنة 1378هـ - 1959م.

الفروع، لشمس الأئمة محمد بن أبي بكر السرخسي (ت490هـ)، مطبعة السعادة، مصر، سنة 1324هـ.

فقه الإمام داود بن علي الظاهري، علاء حسين محمد الدليمي، رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية، بغداد، سنة 1419هـ - 1998م.

الفواكه الدواني، للشيخ احمد بن غنيم النفراوي المالكي الأزهري (ت1140هـ)، على رسالة أبي محمد عبدالله بن أبي زيد عبد الرحمن القيرواني المالكي (ت386هـ)، دار المعرفة، بيروت.

القانون المدني العراقي رقم(40) لسنة 1951م.

قواعد الأحكام في مصالح الأنام، للإمام عبد العزيز بن عبد السلام (ت660هـ)، مكتبة الكليات الأزهرية، سنة 1968م.

كشاف القناع، للبهوتي، مكتبة النصر الحديثة، الرياض.

اللمع في أصول الفقه، لأبي إسحاق الشيرازي، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده،مصر، ط2، سنة 1377هـ ، 1957م.

المبسوط، لشمس الأئمة محمد بن أبي بكر السرخسي (ت490هـ)، مطبعة السعادة، مصر، سنة 1324هـ.

مجلة الأحكام العدلية بشرح منير القاضي، مطبعة المعارف ، بغداد، ط1، سنة 1949.

المجموع في الضعفاء، دراسة وتحقيق الشيخ عبد العزيز عز الدين السيروان، دار القلم، بيروت، ط1، سنة 1405هـ - 1985م.

المحلى، للإمام أبي محمد علي بن سعيد بن حزم (ت456هـ)، تحقيق الشيخ احمد محمد شاكر، المكتب التجاري، بيروت.

المدخل إلى مذهب الإمام احمد بن حنبل، للشيخ عبد القـادر بن احمد بن مصطفى، المعروف بابن بدران الدمشقي (ت1346هـ)، دار إحياء التراث العربي.

المستدرك على الصحيحين، للإمام الحافظ أبي عبدالله محمد بن عبد الله المعروف بالحاكم النيسابوري (ت405هـ)، مكتبة ومطابع النصر الحديثة، الرياض.

مسند الإمام زيد، للإمام زيد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب t ، دار مكتبة الحياة، بيروت، سنة 1966م.

المصنف، للحافظ أبي بكر عبد الرزاق بن همام الصنعائي (ت211هـ)، تحقيق الشيخ المحدث حبيب الرحمن الاعظمي، مطبعة المجلس العلمي، ط1، 1392هـ - 1972م.

المعتصر من المختصر من مشكل الآثار، لخصهُ القاضي أبو المحاسن يوسف بن موسى الحنفي من مختصر أبي الوليد الباجي المالكي من كتاب ((مشكل الآثار)) للطحاوي.

المغني، موفق الدين أبي محمد عبدالله بن احمد بن قدامة المقدسي (ت620هـ)، المكتبة السلفية.

مغني المحتاج إلى معرفة ألفاظ المنهاج، محمد بن محمد الخطيب الشربيني (ت977هـ)، دار الفكر، بيروت، سنة 1398هـ - 1978م.

المنتقى شرح الموطأ، للإمام أبي الوليد سليمان بن خلف الباجي (ت474هـ)، مطبعة السعادة، مصر، ط1، سنة 1332هـ.

منهاج الصالحين، لأبي القاسم الخوئي، مطبعة النعمان، النجف، ط8، سنة 1397هـ.

مواهب الجليل شرح مختصر خليل، للحطاب (ت945هـ)، مطابع دار الكتاب اللبناني.

الموطأ، للإمام مالك بن أنيس، دار إحياء الكتب العربية، عيسى البابي الحلبي وشركاه ، سنة 1370هـ - 1951م.

الموجز في شرح القانون المدني العراقي ((نظرية الالتزام)) د.عبد المجيد الحكيم وآخرون، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، بغداد، سنة 1980م.

ميزان الاعتدال في نقد الرجال للذهبي، تحقيق محمد البجاوي، دار إحياء الكتب العربية، عيسى البابي وشركاه، ط1، سنة 1382هـ - 1963م.

نتائج الأفكار في كشف الرموز والأسرار، القاضي زادة أفندي، وهي تكملة فتح القدير لابن الهام .

نصب الراية لأحاديث الهداية، للإمام الحافظ جمال الدين أبي محمد عبدالله بن يوسف الحنفي الزيلعي (ت762هـ)، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ط2، 1393هـ - 1973م.

النهاية في غريب الحديث، للإمام مجد الدين بن محمد الجزري (ت606هـ)، تحقيق محمود محمد الطناحي وطاهر احمد الزاوي، دار إحياء الكتب العربية، عيسى البابي الحلبي وشركاه، ط1، سنة 1383هـ - 1963م.

النهاية في مجرد الفقه والفتاوى، لأبي جعفر الطوسي (ت460هـ)، دار الكاتب العربي، بيروت، ط1، سنة 1390هـ - 1970م.

الهداية شرح بداية المبتدي، لأبي الحسن علي بن بكر المرغيناتي (ت593هـ)، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده، مصر.

الوسيلة إلى نيل الفضيلة، محمد بن علي بن حمزة الطوسي المشهدي، تحقيق: د.عبد العظيم البكاء، مطبعة الآداب، النجف، سنة 1399هـ - 1979م.

Downloads

Published

2008-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Return in the gift and its contraindications in Islamic jurisprudence and Iraqi law. (2008). Journal Islamic Sciences College, 1(18). https://doi.org/10.51930/jcois.2008.18.%p

Similar Articles

41-50 of 409

You may also start an advanced similarity search for this article.