Keeping abreast of the provisions of Islamic Sharia with the contemporary reality and its developments
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.2022.71.%25pKeywords:
واقع . مستجداتAbstract
In The Name Of God the Most Gracious, the Most Merciful [Should he not know he that created? And he is the one that understands the finest mysteries (and) is well-acquainted] surah Al-Mulk verse No. (14), this Qur’anic verse is one of the pieces of evidence that indicates the suitability of Sharia for the human life, since God Almighty created the creation and he is the best-known concerning the needs of his creation to survive and for life to continue.
One of the key ways for the continuity of human life is Sharia's possession of the feature of suitability for every time and place, and for the whole world, and it is comprehensive to all the details of life and its integrated systems, a systems that complements one another according to the requirements of contemporary life, all based on general Islamic principles, including: The fixed and variable principle in Islamic legal provisions, Renewing provisions by ijtihad (independent opinion made by an expert in Islamic law), issuing fatwas (legal opinion concerning Islamic law), and
Qiyas (analogy) to what has been reported of old events with new controversial issues. These features demonstrate Islam's superiority in the present era to all other contemporary systems in fulfilling human needs and satisfying his desires in accordance with the general controls and principles of Islamic law.
References
قائمة المصادر
القران الكريم ومن بعده al-Qurʼān al-Karīm wa-man baʻdih
- الاجتهاد في الشريعة الاسلامية ،يوسف عبد الله القرضاوي ، (9سبتمبر 1926)،عالم مصري وقطري مسلم ورئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين ،نشر: مكتبة وهبة للطباعة والنسر(1يناير 2009) ،ط2،دار القلم 1989الكويت.
-al-Ijtihād fī al-sharīʻah al-Islāmīyah، Yūsuf ʻAbd Allāh al-Qaraḍāwī، (9sbtmbr 1926)، ʻĀlam Miṣrī wqṭry Muslim wa-raʼīs al-Ittiḥād al-ʻĀlamī li-ʻulamāʼ al-Muslimīn، Nashr : Maktabat Wahbah lil-Ṭibāʻah wa-al-nisr (1ynāyr 2009) Ṭ2، Dār al-Qalam 1989ālkwyt.
- الامتاع والمؤانسة ،ابو حيان التوحيدي ،تحقيق احمد امين(310-414هـ/922-1023)،فيلسوف متصوف، واديب بارع، من اعلام القرن الرابع الهجري، ويكنى بابن ابي حجر العسقلاني، نسخة محفوظة (5مارس-2016 )، على موقع واي باك مشين. ،نشر :المكتبة العصرية –بيروت، تحقيق :احمد الزين.
-al-Imtāʻ wa-al-muʼānasah، Abū Ḥayyān al-Tawḥīdī، taḥqīq Aḥmad Amīn (310-414h / 922-1023)، faylasūf mtṣwf، wādyb Bāriʻ، min Aʻlām al-qarn al-rābiʻ al-Hijrī، wykná bi-Ibn Abī Ḥajar al-ʻAsqalānī، nuskhah maḥfūẓah (5mārs-2016)، ʻalá Mawqiʻ wāy bāk mshyn.، Nashr : al-Maktabah al-ʻAṣrīyah – Bayrūt، taḥqīq : Aḥmad al-Zayn.
- الموافقات للشاطبي: ابراهيم بن موسى بن محمد اللخمي الشهير الغرناطي الشهير بالشاطبي (ت: 790هـ)،تحقيق: ابو عبيدة حسن بن سلمان ونشر: دار ابن عفان ،(ط1-1417هـ-1797م).
-al-Muwāfaqāt llshāṭby : Ibrāhīm ibn Mūsá ibn Muḥammad al-Lakhmī al-shahīr al-Gharnāṭī al-shahīr bālshāṭby (t : 790h)، taḥqīq : Abū ʻUbaydah Ḥasan ibn Salmān wa-nashr : Dār Ibn ʻAffān، (ṭ1-1417h-1797m).
- الفقه الاسلامي بين الاصالة والتجديد: يوسف عبد الله القرضاوي (9سبتمبر 1926)،عالم مصري وقطري مسلم ورئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين ،نشر: مكتبة وهبة للطباعة والنشر(1يناير 2009)،
-al-fiqh al-Islāmī bayna al-aṣālah wa-al-tajdīd : Yūsuf ʻAbd Allāh al-Qaraḍāwī (9sbtmbr 1926)، ʻĀlam Miṣrī wqṭry Muslim wa-raʼīs al-Ittiḥād al-ʻĀlamī li-ʻulamāʼ al-Muslimīn، Nashr : Maktabat Wahbah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr (1ynāyr 2009)،
- جامع البيان في تأويل القران للطبري : الامام محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الشهير بالإمام ابو جعفر الطبري (224هـ-310هـ/339-923م) ،تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي ومحمود محمد شاكر، بلاد فارس).
-Jāmiʻ al-Bayān fī Taʼwīl al-Qurʼān llṭbry : al-Imām Muḥammad ibn Jarīr ibn Yazīd ibn Kathīr ibn Ghālib al-shahīr bālʼmām Abū Jaʻfar al-Ṭabarī (224h-310h / 339-923m)، taḥqīq : ʻAbd Allāh ibn ʻAbd al-Muḥsin al-Turkī wa-Maḥmūd Muḥammad Shākir، bilād Fāris).
- فلسفة اقتصادنا : محمد باقر الصدر ابن السيد حيدر الصدر ابن اسماعيل الصدر، فقيه ومفسر ومفكر شيعي (1353هـ - 23جمادي الاولى 1400هـ)،
-Falsafat iqtiṣādunā : Muḥammad Bāqir al-Ṣadr Ibn al-Sayyid Ḥaydar al-Ṣadr Ibn Ismāʻīl al-Ṣadr، Faqīh wa-mufassir wa-mufakkir Shīʻī (1353h-23jmādy al-ūlá 1400h)،
- الشريعة الإسلامية – الماضي والحاضر" للكاتب ماتياس روهه، دار النشر بيك، حقوق الطبع: قنطرة 2009.
-al-sharīʻah al-Islāmīyah – al-māḍī wa-al-ḥāḍir "lil-kātib Mātiyās rwhh، Dār al-Nashr Bayk، Ḥuqūq al-ṭabʻ : Qanṭarah 2009.
- الشريعة الإسلامية ومؤلمتها للواقع ، محمد سليم العوا مفكر اسلامي وكاتب ومحامي ومستشار قانوني ،ورئيس جمعية مصر للثقافة والحوار (22ديسمبر 1942بالاسكندرية )،ترشح كمستقل لرئاسة الجمهورية المصرية ،( المحلة الكبرى –نشر 2009م).
al-Sharīʻah al-Islāmīyah wmʼlmthā lil-wāqiʻ، Muḥammad Salīm al-ʻAwwā mufakkir Islāmī wa-kātib wa-muḥāmī wa-mustashār qānūnī، wa-raʼīs Jamʻīyat Miṣr lil-Thaqāfah wa-al-ḥiwār (22dysmbr 1942bālāskndryh)، trshḥ kmstql li-riʼāsat al-Jumhūrīyah al-Miṣrīyah، (al-Maḥallah al-Kubrá – Nashr 2009M).
- صحيح البخاري :محمد بن اسماعيل ابو عبد الله البخاري الجعفي، تحقيق: محمد زهير ناصر الناصر ،نشر :دار طوق النجاة (ط1-1422).
-Ṣaḥīḥ al-Bukhārī : Muḥammad ibn Ismāʻīl Abū ʻAbd Allāh al-Bukhārī al-Juʻfī، taḥqīq : Muḥammad Zuhayr Nāṣir al-Nāṣir، Nashr : Dār Ṭawq al-najāh (ṭ1-1422).
- صحيح مسلم: مسلم ابو الحجاج ابو الحسين القشيري النيسابوري (ت:261هـ )تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي ،دار احياء التراث العربي –بيروت .
-Ṣaḥīḥ Muslim : Muslim Abū al-Ḥajjāj Abū al-Ḥusayn al-Qushayrī al-Nīsābūrī (t : 261h) taḥqīq : Muḥammad Fuʼād ʻAbd al-Bāqī، Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī – Bayrūt.
- سنن ابي داود: ابو داود سليمان بن الاشعث السجستاني ،نشر : دار الكتاب العربي –بيروت .
-Sunan Abī Dāwūd : Abū Dāwūd Sulaymān ibn al-Ashʻath al-Sijistānī، Nashr : Dār al-Kitāb al-ʻArabī – Bayrūt.
- الفروق للقرافي: ابو العباس شهاب الدين احمد بن ادريس بن عبد الرحمن المالكي الشهير ب(القرافي) ،ت:684 هـ، تحقيق: خليل المنصور،(ط 1418 -1998).
-al-Furūq llqrāfy : Abū al-ʻAbbās Shihāb al-Dīn Aḥmad ibn Idrīs ibn ʻAbd al-Raḥmān al-Mālikī al-shahīr b (al-Qarāfī)، t : 684 H، taḥqīq : Khalīl al-Manṣūr، (Ṭ 1418-1998).
- القبض والبسط في الشريعة ،عبد الكريم سروش ،نقلته الى العربية :دلال عباس ،دار الجديد ،منتدى الحوار العربي الايراني
-al-qabḍ wa-al-basṭ fī al-sharīʻah، ʻAbd al-Karīm Surūsh، naqalat-hu ilá al-ʻArabīyah : Dalāl ʻAbbās، Dār al-jadīd، Muntadá al-Ḥiwār al-ʻArabī al-Īrānī
- الكافي للكليني: ابو جعفر محمد بن يعقوب الكليني (ت:328 هـ) ،نشر: مؤسسة الاعلمي للمطبوعات ،بيروت –لبنان (ط1-هـ1326-2005م).
-al-Kāfī lil-Kulaynī : Abū Jaʻfar Muḥammad ibn Yaʻqūb al-Kulaynī (t : 328 H)، Nashr : Muʼassasat al-Aʻlamī lil-Maṭbūʻāt، Bayrūt – Lubnān (ṭ1-h1326-2005m).
- كليات ابي البقاء الكفوي : هو ايوب بن موسى الحسيني القريمي الكفوي الملقب بابي البقاء الحنفي ،توفي في اسطنبول1094 ـ هـ) واختلف في.
-Kullīyāt Abī al-Baqāʼ al-Kaffawī : huwa Ayyūb ibn Mūsá al-Ḥusaynī alqrymy al-Kaffawī al-mulaqqab bi-Abī al-Baqāʼ al-Ḥanafī، tuwuffiya fī asṭnbwl1094 H) wa-ikhtalafa fī.
- لسان العرب : محمد بن مكرم بن علي ابو الفضل جمال الدين ابن منظور الانصاري الرويفعي الافريقي (ت: 711هـ)،نشر: دار صادر بيروت (ط3-1414).
-Lisān al-ʻArab : Muḥammad ibn Mukarram ibn ʻAlī Abū al-Faḍl Jamāl al-Dīn Ibn manẓūr al-Anṣārī alrwyfʻy al-Afrīqī (t : 711h)، Nashr : Dār Ṣādir Bayrūt (ṭ3-1414).
- مستدرك الوسائل ومستنبط المسائل : الميرزا حسين بن محمد تقي بن علي بن محمد بن تقي الطبرسي المعروف ب(المحدث النوري) ،( ـ1245 هـ- 1320هـ) ،نشر مؤسسة ال البيت لاحياء التراث .
-Mustadrak al-wasāʼil wa-mustanbaṭ al-masāʼil : al-Mīrzā Ḥusayn ibn Muḥammad Taqī ibn ʻAlī ibn Muḥammad ibn Taqī al-Ṭabarsī al-maʻrūf b (al-Muḥaddith al-Nūrī)، (1245 h-1320h)، Nashr Muʼassasat al al-Bayt li-Iḥyāʼ al-Turāth.
- مسند البزار المنشور باسم البحر الزخار :الحافظ ابو بكر احمد بن عمرو بن عبد الخالق البزار صاحب "المسند" (ت: 292هـ) .
-Musnad al-Bazzār al-manshūr Bāsim al-Baḥr al-zakhkhār : al-Ḥāfiẓ Abū Bakr Aḥmad ibn ʻAmr ibn ʻAbd al-Khāliq al-Bazzār ṣāḥib "al-Musnad" (t : 292h).
- مسند الشاميين للطبراني: سليمان بن احمد بن ايوب بن مطير اللخمي الشامي ابو القاسم (ت: 360هـ)تحقيق :حمدي بن عبد المجيد ،نشر: مؤسسة الرسالة –بيروت (ط1-1405-1984) .
-Musnad alshāmyyn llṭbrāny : Sulaymān ibn Aḥmad ibn Ayyūb ibn Muṭayr al-Lakhmī al-Shāmī Abū al-Qāsim (t : 360h) taḥqīq : Ḥamdī ibn ʻAbd al-Majīd، Nashr : Muʼassasat al-Risālah – Bayrūt (ṭ1-1405-1984).
- المعجم الوسيط : مجمع اللغة العربية (ابراهيم مصطفى /احمد الزيات/حامد عبد القادر/محمد النجار) ،نشر: دار الدعوة -القاهرة .
-al-Muʻjam al-Wasīṭ : Majmaʻ al-lughah al-ʻArabīyah (Ibrāhīm Muṣṭafá / Aḥmad al-Zayyāt / Ḥāmid ʻAbd al-Qādir / Muḥammad al-Najjār)، Nashr : Dār al-Daʻwah-ālqāhrh.
- مقاصد الشريعة الاسلامية :محمد الطاهر بن عاشور التونسي (ت:1393هـ)، تحقيق: محمد الحبيب ابن الخوجة ،نشر :وزارة الاوقاف والشؤن الاسلامية ،قطر(1425هـ-2004م)،
-Maqāṣid al-sharīʻah al-Islāmīyah : Muḥammad al-Ṭāhir ibn ʻĀshūr al-Tūnisī (t : 1393h)، taḥqīq : Muḥammad al-Ḥabīb Ibn al-Khūjah، Nashr : Wizārat al-Awqāf wa-al-Shuʼūn al-Islāmīyah، Qaṭar (1425h-2004m)،
- الموافقات للشاطبي : ابو اسحاق ابراهيم بن موسى بن محمد اللخمي الشاطبي ،من علماء الاندلس (ت: 790هـ-1388 )دار الكتب العلمية .
-al-Muwāfaqāt llshāṭby : Abū Isḥāq Ibrāhīm ibn Mūsá ibn Muḥammad al-Lakhmī al-Shāṭibī، min ʻulamāʼ al-Andalus (t : 790h-1388) Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah.
- نظرية الثبات الانساني والتحول البشري ،الطبطبائي ،محمد حسين ،ملامح من الاسلام (فرازهايي از اسلام )،جمع :السيد مهدي اية الله ،طهران /جهان ارا ونشر: مركز الابحاث والدراسات التخصصية للشهيد الصدر 2021م
-Naẓarīyat al-thabāt al-insānī wa-al-taḥawwul al-Bishrī، al-Ṭabaṭabāʼī، Muḥammad Ḥusayn، Malāmiḥ min al-Islām (frāzhāyy az Islām)، jamʻ : al-Sayyid Mahdī Āyat Allāh، Ṭihrān / Jahān arā wa-nashr : Markaz al-Abḥāth wa-al-Dirāsāt al-Takhaṣṣuṣīyah lil-Shahīd al-Ṣadr 2021m
- الوصائل إلى الرسائلً، ط مؤسسة عاشوراء قم، بالتعاون مع مؤسسة الوعي الإسلامي بيروت، 1421هـ 2000م.
-al-Waṣāʼil ilá alrsāʼlan، Ṭ Muʼassasat ʻĀshūrāʼ Qum، bi-al-taʻāwun maʻa Muʼassasat al-Waʻy al-Islāmī Bayrūt، 1421h 2000M.
-علل الشرائع: ابي جعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه القمي (ت: 381هـ) الملقب بالشيخ الصدوق، منشورات حسين التميمي –النجف الاشرف .
- ʻll al-sharāʼiʻ : Abī Jaʻfar Muḥammad ibn ʻAlī ibn al-Ḥusayn ibn Bābawayh al-Qummī (t : 381h) al-mulaqqab bi-al-Shaykh al-Ṣadūq، Manshūrāt Ḥusayn al-Tamīmī – al-Najaf al-Ashraf.