Fundamentalist graduation of customary celebrations and holidays in Islamic societies

Authors

  • رغد حسن علي University of Baghdad\College of Islamic Sciences

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.70.0316

Keywords:

التخريج ، الاصول ، العرف، الاحتفالات، الاعياد، العرف Graduation, origins, celebrations, holidays, custom

Abstract

esearch Summary

Holidays and occasions in Islamic societies have a legal character and origin. Some of them are proven by the words and actions of the legislator, and some are within the scope of custom that is regulated by the honorable Sharia, and others are approved by scholars and people because of their connection, piety and charity.  It has a kind of good.

 One of the purposes of the noble Sharia is to glorify the honorable times associated with the blessed events, so that lessons and lessons may be recalled in them, and to activate the legitimate gifts in those events that develop in the individual, the family and the community the meanings of goodness and honor and all that is good and good.  Accordingly, Muslims should not be strict in it, and deny it to the point of accusing the act of sanctification and its owners as heretics.  It is not a type of worship that takes the nature of legislation, rather it is in the sphere of permissible, and what is done in it of righteousness and remembrance is delegated to him in the sphere of general guidance for the commands of the honorable Shari’a, such as absolute advice, feeding food, gathering in the remembrance of God Almighty and praising, all of which are means of knowledge, remembrance and love.  The research required that it be from three sections, the first: in the shadows of the meanings of the title's vocabulary, the second: the fundamentalist graduation of religious ceremonies, and the third: the

References

أصول الشاشي: نظام الدين أبو علي أحمد بن محمد بن إسحاق الشاشي (ت 344هـ)، دار الكتاب العربي – بيروت.

أيسر التفاسير لكلام العلي الكبير: جابر بن موسى بن عبد القادر بن جابر أبو بكر الجزائري، مكتبة العلوم والحكم، المدينة المنورة ، ط5 1424هـ/2003م.

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع: علاء الدين، أبو بكر بن مسعود بن أحمد الكاساني الحنفي (ت 587هـ)، دار الكتب العلمية، ط2، 1406هـ - 1986م.

البرهان في أصول الفقه: عبد الملك بن عبد الله بن يوسف بن محمد الجويني، أبو المعالي، ركن الدين، الملقب بإمام الحرمين (ت 478هـ)، المحقق: صلاح بن محمد بن عويضة، دار الكتب العلمية بيروت – لبنان، ط1، 1418 هـ - 1997 م.

التحرير والتنوير «تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد» : محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي (ت 1393هـ)، الدار التونسية للنشر – تونس، 1984 هـ.

التعريفات الفقهية: محمد عميم الإحسان المجددي البركتي، دار الكتب العلمية (إعادة صف للطبعة القديمة في باكستان 1407هـ - 1986م)، ط1، 1424هـ - 2003.

تفسير القرآن: أبو المظفر، منصور بن محمد بن عبد الجبار ابن أحمد المروزى السمعاني التميمي الحنفي ثم الشافعي (ت 489ه)ـتحقيق: ياسر بن إبراهيم وغنيم بن عباس بن غنيم، دار الوطن، الرياض – السعودية، الطبعة: الأولى، 1418هـ- 1997م.

الجامع الكبير - سنن الترمذي: محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك، الترمذي، أبو عيسى (ت 279هـ)، المحقق: بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي – بيروت، 1998 م.

الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه = صحيح البخاري: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي(ت256ه) تحقيق: محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)ط1، 1422ه.

الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (ت 671هـ)، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية – القاهرة، ط2، 1384هـ - 1964 م.

جمهرة اللغة: أبو بكر محمد بن الحسن بن دريد الأزدي (ت 321هـ)تحقيق: رمزي منير بعلبكي، دار العلم للملايين – بيروت، ط1، 1987م.

روح البيان: إسماعيل حقي بن مصطفى الإستانبولي الحنفي الخلوتي , المولى أبو الفداء (ت 1127هـ)، دار الفكر – بيروت.

روضة الناظر وجنة المناظر في أصول الفقه على مذهب الإمام أحمد بن حنبل، أبو محمد موفق الدين عبد الله بن أحمد بن محمد بن قدامة الجماعيلي المقدسي ثم الدمشقي الحنبلي، الشهير بابن قدامة المقدسي (ت 620هـ)مؤسسة الريّان للطباعة والنشر، ط2، 1423هـ-2002م.

سنن ابن ماجه: ابن ماجة أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني، وماجة اسم أبيه يزيد (ت 273هـ) تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء الكتب العربية - فيصل عيسى البابي الحلبي.

شرح صحيح البخارى لابن بطال: ابن بطال أبو الحسن علي بن خلف بن عبد الملك (ت 449هـ) تحقيق: أبو تميم ياسر بن إبراهيم، مكتبة الرشد - السعودية، الرياض، ط2، 1423هـ - 2003م.

الفصول في الأصول: أحمد بن علي أبو بكر الرازي الجصاص الحنفي (ت 370هـ)، وزارة الأوقاف الكويتية، ط2، 1414هـ - 1994م.

كتاب التعريفات: علي بن محمد بن علي الزين الشريف الجرجاني (ت 816هـ)تحقيق: ضبطه وصححه جماعة من العلماء بإشراف الناشر، دار الكتب العلمية بيروت –لبنان، ط1، 1403هـ -1983م.

كتاب الفوائد (الغيلانيات): أبو بكر محمد بن عبد الله بن إبراهيم بن عبدوَيْه البغدادي الشافعي البزَّاز (ت 354هـ)، تحقيق: حلمي كامل أسعد عبد الهادي، قدم له وراجعه وعلق عليه: أبو عبيدة مشهور بن حسن آل سلمان، دار ابن الجوزي - السعودية / الرياض، ط1، 1417هـ - 1997م.

الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار: أبو بكر بن أبي شيبة، عبد الله بن محمد بن إبراهيم بن عثمان بن خواستي العبسي (ت 235هـ) تحقيق: كمال يوسف الحوت، مكتبة الرشد – الرياض، ط1، 1409.

لسان العرب، محمد بن مكرم بن على، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الرويفعى الأفريقي (ت 711هـ) دار صادر – بيروت، ط3 - 1414 هـ.

المجالسة وجواهر العلم: أبو بكر أحمد بن مروان الدينوري المالكي (ت 333هـ) تحقيق: أبو عبيدة مشهور بن حسن آل سلمان، جمعية التربية الإسلامية (البحرين - أم الحصم ) دار ابن حزم (بيروت - لبنان)، 1419هـ.

المجتبى من السنن = السنن الصغرى للنسائي: أبو عبد الرحمن أحمد بن شعيب بن علي الخراساني، النسائي (ت 303هـ)، تحقيق: عبد الفتاح أبو غدة، مكتب المطبوعات الإسلامية – حلب، ط2، 1406 – 1986.

المحصول: أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (ت 606هـ) دراسة وتحقيق: الدكتور طه جابر فياض العلواني، مؤسسة الرسالة، ط3، 1418 هـ - 1997 م.

المستدرك على الصحيحين: أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم النيسابوري المعروف بابن البيع (ت 405هـ)تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية – بيروت، ط1،1411 – 1990.

مسند الإمام أحمد بن حنبل، أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني(المتوفى: 241هـ)، المحقق: شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن التركي، مؤسسة الرسالة،ط1، 1421 هـ - 2001 م.

مسند البزار المنشور بإسم البحر الزخار: أبو بكر أحمد بن عمرو بن عبد الخالق بن خلاد بن عبيد الله العتكي المعروف بالبزار (ت 292هـ) مكتبة العلوم والحكم - المدينة المنورة، ط1، (بدأت 1988م، وانتهت 2009م).

المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري (ت 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء التراث العربي – بيروت.

مشارق الأنوار على صحاح الآثار، عياض بن موسى بن عياض بن عمرون اليحصبي السبتي، أبو الفضل (ت544هـ)، المكتبة العتيقة ودار التراث.

المعجم الأوسط: سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبو القاسم الطبراني (ت 360هـ) تحقيق: طارق بن عوض الله بن محمد , عبد المحسن بن إبراهيم الحسيني، دار الحرمين – القاهرة.

المعجم الكبير: سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي ، أبو القاسم الطبراني(ت 360هـ) تحقيق: حمدي بن عبد المجيد السلفي، مكتبة ابن تيمية، القاهرة، ط2.

المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج: أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف النووي (ت 676هـ)، دار إحياء التراث العربي – بيروت، ط2، 1392.

الموطأ: مالك بن أنس بن مالك بن عامر الأصبحي المدني (ت 179هـ) تحقيق: محمد مصطفى الأعظمي، مؤسسة زايد بن سلطان آل نهيان للأعمال الخيرية والإنسانية - أبو ظبي – الإمارات، ط1، 1425 هـ - 2004 م.

المعتمد في أصول الفقه: محمد بن علي الطيب أبو الحسين البَصْري المعتزلي (ت 436هـ)تحقيق: خليل الميس، دار الكتب العلمية – بيروت، ط1، 1403.

ميزان الاصول في نتائج العقول في اصول الفقه، الشيخ الامام علاء الدين ابو بكر محمد بن احمد السمرقندي (ت539هـ)، دراسة وتحقيق وتعليق: د. عبد الرحمن السعدي( وزارة الاوقاف والشؤون الدينية، لجنة احياء التراث العربي و الاسلامي، ط1، 1407هـ- 1987م).

الابهاج شرح المنهاج لشيخ الاسلام علي بن عبد الكافي السبكي ( ت 756 هـ ) وولده عبد الوهاب ( ت 771 هـ ) تحقيق : مجموعة من العلماء، دار الكتب العلمية ، بيروت ، 1404 هـ ، 1984 م ] .

فواتح الرحموت بشرح مسلم الثبوت لعبد العلي محمد بن نظام الدين الانصاري ( ت 1226 هـ ) المطبعة الأميرية ، مصر 1322 هـ - مطبوع بذيل المستصفى ] .

البحر المحيط للإمام بدر الدين محمد بن بهادر بن عبد الله الشافعي ( ت794 هـ) حققه واخرج احاديثه : لجنة من علماء الازهر ، دار الكتبي ، القاهرة ، ط3 ، 1424 هـ - 2005 م .

اصول الفقه في نسيجه الجديد، أ. د. مصطفى ابراهيم (ت 2016م)مطبعة شهاب، اربيل، العراق، ط22، 2010، طبعة منقحة ومزيدة.

الاشباه والنظائر، ابن نجيم، الشيخ العلامة زين الدين بن ابراهيم(ت971هـ) تحقيق: عبد الكريم الفضلي، المكتبة العصرية، صيدا، بيروت، 1424هـ-2003م.

الاصول العامة للفقه المقارن ، السيد محمد تقي الحكيم(ت 1422هـ).

أصول الاحكام وطرق الاستنباط في التشريع الاسلامي، أ. د. حمد عبيد الكبيسي(ت2005م) دار السلام، سورية، دمشق، ط1، 1430هـ-2009م.

المعجم الوسيط، مجمع اللغة العربية بالقاهرة، إبراهيم مصطفى / أحمد الزيات / حامد عبد القادر / محمد النجار، الناشر: دار الدعوة .

معجم اللغة العربية المعاصرة، د أحمد مختار عبد الحميد عمر (ت 1424هـ) بمساعدة فريق عمل، عالم الكتب، ط1، 1429 هـ - 2008 م.

ارشاد الفحول الى تحقيق الحق من علم الاصول الشوكاني، محمد بن علي (ت1250هـ)، تحقيق: محمد سعيد البدري (دار الفكر، بيروت، ط1، 1412هـ-1992م).

الوجيز في أصول الفقه, عبد الكريم زيدان(ت 2014م) ط1، مؤسسة الرسالة ـ بيروت ـ لبنان, 1430هـ, 2009م.

معالم الطريق في عمل الروح الإسلامي الهرشمي, د. عبد الله مصطفى (ت 1421هـ),(ط2, دائرة المطبوعات والنشر- عمان, 1414هـ 1993م.

شرح منظومة القواعد الفقهية للسعدي، حمد بن عبد الله بن عبد العزيز الحمد.

مختار الصحاح لمحمد بن أبي بكر الرازي ( ت 721 هـ) مؤسسة علوم القرآن ، دار القبلة للثقافة الاسلامية ، جدة ، 1405 هـ - 1985 م.

القاموس المحيط لمحمد بن يعقوب الفيروز آبادي( ت 817 هـ)المكتبة التجارية الكبرى ، مصر.

المستصفى من علم الاصول للأمام ابي حامد محمد بن محمد الغزالي ( ت 505 هـ) المطبعة الأميرية، مصر،132هـ.

Downloads

Published

2022-06-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

Fundamentalist graduation of customary celebrations and holidays in Islamic societies. (2022). Journal Islamic Sciences College, 70. https://doi.org/10.51930/jcois.21.70.0316

Similar Articles

1-10 of 51

You may also start an advanced similarity search for this article.