Balance and moderation in dealing with the oppressor and the oppressed in the Sunnah - "Applied models")

Authors

  • Yunus Qaddouri Awaid

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.2017.50.%25p

Keywords:

The oppressor and the oppressed Sunnah

Abstract

Research Summary

In The Name of Allah Most Gracious Most Merciful

The word injustice and its derivatives were repeated in the Holy Qur’an in several places, approximately (154) times. This is due to the severity of its danger, and that the most dangerous thing that our Islamic nation suffers from in our time is; It is injustice in all its forms and types, so we should all have an honest review of the sincere change in the right direction, and uncover cases of injustice and explain their causes and causes, and work to treat them and rid the wrongdoers of their injustice, and help them to correct their condition. To reveal their grievances and explain their causes and causes, and work to remedy them, and support them and mitigate what they are in, and I will focus in this research on the injustice that occurs among the servants themselves; This is because it is very common in our time, and it is underestimated by the wrongdoers. From here, I chose this title, in which I will pause on the purified hadiths of the Prophet, and how they dealt with the oppressors and the oppressed, and how they dealt with this issue, and the research on this topic may be long, but I will stand on important vocabulary for this topic, and we will open a window on such important matters In a place, my description - the oppressor and the oppressed - are inseparable, so there is no oppressor without the oppressed, nor the oppressed without the oppressor, and I divided my research into two topics; The first is in: The Prophet’s method in dealing with injustice and oppressors. It began by defining injustice in language and idiomatically. I divided it into two requirements; The first: immunizing people from falling into injustice. The second: the prophetic treatment in dealing with injustice in the event of its occurrence. And I divided it into two parts: the first: the etiquette of dialogue with the oppressors, and the second: helping the oppressors to get rid of their oppression. As for the second topic, it was about: the prophetic method in dealing with the oppressed. I started it by defining the oppressed linguistically and idiomatically, and divided the topic into two requirements: the first: protecting people from falling into grievances before they happen. The second: Dealing with the purified Sunnah with the victim after it occurred.

References

- إحياء علوم الدين؛ لأبي حامد محمد بن محمد الغزالي الطوسي (ت505هـ)، دار المعرفة – بيروت.

- إكمال المعلم بفوائد مسلم، للقاضي عياض اليحصبي (ت 544هـ)، تحقيق: د.يحيى إسماعيل، دار الوفاء للطباعة والنشر – المنصورة – مصر، ط1، سنة 1998م.

- التحرير والتنوير؛ لمحمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي (ت1393هـ)،دار سحنون للنشر والتوزيع - تونس – سنة 1997م.

- التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد؛ لأبي عمر يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمري القرطبي (ت 463هـ)، تحقيق: مصطفى بن أحمد العلوي , محمد عبد الكبير البكري، وزارة عموم الأوقاف والشؤون الإسلامية – المغرب، سنة 1387هـ.

- تهذيب اللغة؛ لمحمد بن أحمد بن الأزهري الهروي، أبي منصور (ت370هـ)، تحقيق: محمد عوض مرعب، دار إحياء التراث العربي – بيروت، ط1، سنة 2001م.

- الثقات؛ لمحمد بن حبان بن أحمد بن حبان بن معاذ بن مَعْبدَ، التميمي، أبي حاتم الدارمي، البُستي (ت 354هـ)، وزارة المعارف للحكومة العالية الهندية، تحت مراقبة: الدكتور محمد عبد المعيد خان مدير دائرة المعارف العثمانية، دائرة المعارف العثمانية بحيدر آباد الدكن الهند، ط1، سنة 1973م.

- الجامع (منشور كملحق بمصنف عبد الرزاق)؛ لمعمر بن أبي عمرو راشد الأزدي مولاهم، أبي عروة البصري، نزيل اليمن (ت 153هـ)، تحقيق: حبيب الرحمن الأعظمي، المجلس العلمي بباكستان، وتوزيع المكتب الإسلامي ببيروت، ط2، سنة 1403هـ.

- جامع العلوم والحكم في شرح خمسين حديثا من جوامع الكلم؛ لزين الدين عبد الرحمن بن أحمد بن رجب بن الحسن، السَلامي، البغدادي، ثم الدمشقي، الحنبلي (ت795هـ)، تحقيق: شعيب الأرناؤوط - إبراهيم باجس، مؤسسة الرسالة – بيروت، ط7، سنة 2001م.

- الجامع لأحكام القرآن (تفسير القرطبي)؛ لأبي عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (ت671هـ)، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية – القاهرة، ط2، سنة 1964م.

- الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور الرسول صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه (صحيح البخاري)؛ لمحمد بن إسماعيل أبي عبد الله البخاري الجعفي (ت256هـ)، تحقيق: محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، ط1، سنة 1422هـ.

- حلية الأولياء وطبقات الأصفياء؛ لأبي نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران الأصبهاني (ت 430هـ)، السعادة - بجوار محافظة مصر، 1394هـ - 1974م

- الدعاء؛ لسليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبي القاسم الطبراني (ت 360هـ)، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية – بيروت، ط1، سنة 1413هـ.

- سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها؛ لأبي عبد الرحمن محمد ناصر الدين، بن الحاج نوح بن نجاتي بن آدم، الأشقودري الألباني (ت 1420هـ)، مكتبة المعارف للنشر والتوزيع، الرياض، ط1.

- السنن؛ لأبي داود سليمان بن الأشعث بن إسحاق بن بشير بن شداد بن عمرو الأزدي السِّجِسْتاني (ت 275هـ)، تحقيق: شعَيب الأرنؤوط - محَمَّد كامِل قره بللي، دار الرسالة العالمية، ط1، سنة 1430هـ - 2009م.

- شرح صحيح البخارى؛ لابن بطال أبي الحسن علي بن خلف بن عبد الملك (المتوفى:449هـ)، تحقيق: أبو تميم ياسر بن إبراهيم، مكتبة الرشد - السعودية، الرياض، ط2، 2003م.

- شعب الإيمان؛ لأحمد بن الحسين بن علي بن موسى الخُسْرَوْجِردي الخراساني، أبي بكر البيهقي (ت 458هـ)، تحقيق: د.عبد العلي عبد الحميد حامد، أشرف على تحقيقه وتخريج أحاديثه: مختار أحمد الندوي، صاحب الدار السلفية ببومباي – الهند، مكتبة الرشد للنشر والتوزيع بالرياض بالتعاون مع الدار السلفية ببومباي بالهند، ط1، سنة 2003م.

- صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان؛ لمحمد بن حبان بن أحمد بن حبان بن معاذ بن مَعْبدَ، التميمي، أبي حاتم، الدارمي، البُستي (ت 354هـ)، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، مؤسسة الرسالة – بيروت، ط2،سنة 1993م.

- صحيح الجامع الصغير وزياداته؛ لأبي عبد الرحمن محمد ناصر الدين، بن الحاج نوح بن نجاتي بن آدم، الأشقودري الألباني (ت 1420هـ)، المكتب الإسلامي.

- الظلم الاجتماعي في القرآن الكريم؛ لعبد الله أحمد اليوسف، ط1، القطيف، السعودية، سنة2011م.

- غريب القرآن؛ لأبي محمد عبد الله بن مسلم بن قتيبة الدينوري (ت 276هـ)، تحقيق: أحمد صقر، دار الكتب العلمية (لعلها مصورة عن الطبعة المصرية)، سنة 1978م.

- فتح الباري شرح صحيح البخاري؛ لأحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي، رقم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمد فؤاد عبد الباقي، قام بإخراجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدين الخطيب، عليه تعليقات العلامة: عبد العزيز بن عبد الله بن باز، دار المعرفة - بيروت، 1379هـ.

- فتح الغفار الجامع لأحكام سنة نبينا المختار؛ للحسن بن أحمد بن يوسف بن محمد بن أحمد الرُّباعي الصنعاني (ت 1276هـ)، تحقيق: مجموعة بإشراف الشيخ علي العمران، دار عالم الفوائد، ط1، سنة 1427هـ.

- في ظلال القرآن؛ لسيد قطب إبراهيم حسين الشاربي (ت 1385هـ)، دار الشروق - بيروت- القاهرة، ط10، سنة 1412هـ.

- القاموس المحيط، لمحمد بن يعقوب الفيروزآبادي "ت 817هـ"، تحقيق: مكتب تحقيق التراث في مؤسسة الرسالة، مؤسسة الرسالة، ط 8، سنة 2005م.

- الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة؛ لشمس الدين أبي عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذهبي (ت 748هـ)، تحقيق: محمد عوامة أحمد محمد نمر الخطيب، دار القبلة للثقافة الإسلامية - مؤسسة علوم القرآن، جدة، ط1، سنة 1992م.

- كتاب التعريفات؛ لعلي بن محمد بن علي الزين الشريف الجرجاني (ت 816هـ)، تحقيق: ضبطه وصححه جماعة من العلماء بإشراف الناشر، دار الكتب العلمية بيروت –لبنان، ط1، سنة 1983م.

- المتفق والمفترق؛ لأبي بكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب البغدادي (ت463هـ)، تحقيق: الدكتور محمد صادق آيدن الحامدي، دار القادري للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق، ط1، سنة 1997م.

- مجمع الزوائد ومنبع الفوائد؛ لأبي الحسن نور الدين علي بن أبي بكر بن سليمان الهيثمي (ت807هـ)، تحقيق: حسام الدين القدسي، مكتبة القدسي، القاهرة، سنة 1994م.

- مجموع الفتاوى؛ لتقي الدين أبي العباس أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني (ت728هـ)، تحقيق: أنور الباز - عامر الجزار، دار الوفاء، ط3، سنة 2005م.

- مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح؛ لعلي بن (سلطان) محمد، أبي الحسن نور الدين الملا الهروي القاري (ت 1014هـ)، دار الفكر، بيروت – لبنان، ط1، 2002م.

- مساوئ الأخلاق ومذمومها، لأبي بكر محمد بن جعفر بن محمد بن سهل بن شاكر الخرائطي السامري (ت327هـ)، تحقيق: مصطفى بن أبو النصر الشلبي، مكتبة السوادي للتوزيع، جدة، ط1، سنة 1993م.

- مسند أبي داود الطيالسي؛ لأبي داود سليمان بن داود بن الجارود الطيالسي البصرى (ت204هـ)، تحقيق: الدكتور محمد بن عبد المحسن التركي، دار هجر – مصر، ط1، سنة 1999م.

- مسند البزار المنشور باسم البحر الزخار؛ لأبي بكر أحمد بن عمرو بن عبد الخالق بن خلاد بن عبيد الله العتكي المعروف بالبزار (ت 292هـ)، تحقيق: محفوظ الرحمن زين الله وآخرون، مكتبة العلوم والحكم - المدينة المنورة، الطبعة: الأولى (بدأت 1988م، وانتهت 2009م)

- مسند الشهاب؛ لأبي عبد الله محمد بن سلامة بن جعفر بن علي بن حكمون القضاعي المصري (ت 454هـ)، تحقيق: حمدي بن عبد المجيد السلفي، مؤسسة الرسالة – بيروت، ط2،سنة 1986م.

- المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم (صحيح مسلم)؛ لأبي الحسين مسلم بن الحجاج القشيري النيسابوري (ت261هـ)، تحقيق: مجموعة من المحققين، دار الجيل – بيروت، مصورة من الطبعة التركية المطبوعة في استانبول سنة 1334هـ

- المعجم الأوسط؛ لسليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبي القاسم الطبراني (ت 360هـ)، تحقيق: طارق بن عوض الله بن محمد , عبد المحسن بن إبراهيم الحسيني، دار الحرمين – القاهرة

- المعجم الكبير؛ لسليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبي القاسم الطبراني (ت 360هـ)، تحقيق: حمدي بن عبد المجيد السلفي، مكتبة ابن تيمية – القاهرة، ط2.

- معجم مقاييس اللغة؛ لأبي الحسين أحمد بن فارس بن زكريا، تحقيق: عبد السلام هارون، دار الفكر – بيروت، سنة 1979م.

- مكارم الأخلاق للطبراني؛ لسليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبي القاسم الطبراني (ت 360هـ)، كتب هوامشه: أحمد شمس الدين، (مطبوع مع مكارم الأخلاق لابن أبي الدنيا) دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1، سنة 1989م.

- المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج؛ لأبي زكريا محيي الدين يحيى بن شرف النووي (ت676هـ)، دار إحياء التراث العربي – بيروت، ط2، سنة 1392هـ.

- نزهة الأعين النواظر في علم الوجوه والنظائر؛ لجمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (ت 597هـ)، تحقيق: محمد عبد الكريم كاظم الراضي، مؤسسة الرسالة- لبنان/ بيروت، ط1، سنة 1984م.

- الوابل الصيب من الكلم الطيب؛ لمحمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين ابن قيم الجوزية (ت751هـ)، تحقيق: سيد ابراهيم، دار الحديث – القاهرة، ط3، سنة 1999م.

- إḥyāʾ ʿlwm āldyn؛ lأby ḥāmd mḥmd bn mḥmd ālġzāly ālṭwsy (t505hـ)، dār ālmʿrfة – byrwt.

- إkmāl ālmʿlm bfwāئd mslm، llqāḍy ʿyāḍ ālyḥṣby (t 544hـ)، tḥqyq: d.yḥyى إsmāʿyl، dār ālwfāʾ llṭbāʿة wālnšr – ālmnṣwrة – mṣr، ṭ1، snة 1998m.

- āltḥryr wāltnwyr؛ lmḥmd ālṭāhr bn mḥmd bn mḥmd ālṭāhr bn ʿāšwr āltwnsy (t1393hـ)،dār sḥnwn llnšr wāltwzyʿ - twns – snة 1997m.

- āltmhyd lmā fy ālmwṭأ mn ālmʿāny wālأsānyd؛ lأby ʿmr ywsf bn ʿbd āllh bn mḥmd bn ʿbd ālbr bn ʿāṣm ālnmry ālqrṭby (t 463hـ)، tḥqyq: mṣṭfى bn أḥmd ālʿlwy , mḥmd ʿbd ālkbyr ālbkry، wzārة ʿmwm ālأwqāf wālšؤwn ālإslāmyة – ālmġrb، snة 1387hـ.

- thḏyb āllġة؛ lmḥmd bn أḥmd bn ālأzhry ālhrwy، أby mnṣwr (t370hـ)، tḥqyq: mḥmd ʿwḍ mrʿb، dār إḥyāʾ āltrāṯ ālʿrby – byrwt، ṭ1، snة 2001m.

- ālṯqāt؛ lmḥmd bn ḥbān bn أḥmd bn ḥbān bn mʿāḏ bn mَʿْbdَ، āltmymy، أby ḥātm āldārmy، ālbُsty (t 354hـ)، wzārة ālmʿārf llḥkwmة ālʿālyة ālhndyة، tḥt mrāqbة: āldktwr mḥmd ʿbd ālmʿyd ẖān mdyr dāئrة ālmʿārf ālʿṯmānyة، dāئrة ālmʿārf ālʿṯmānyة bḥydr آbād āldkn ālhnd، ṭ1، snة 1973m.

- ālǧāmʿ (mnšwr kmlḥq bmṣnf ʿbd ālrzāq)؛ lmʿmr bn أby ʿmrw rāšd ālأzdy mwlāhm، أby ʿrwة ālbṣry، nzyl ālymn (t 153hـ)، tḥqyq: ḥbyb ālrḥmn ālأʿẓmy، ālmǧls ālʿlmy bbākstān، wtwzyʿ ālmktb ālإslāmy bbyrwt، ṭ2، snة 1403hـ.

- ǧāmʿ ālʿlwm wālḥkm fy šrḥ ẖmsyn ḥdyṯā mn ǧwāmʿ ālklm؛ lzyn āldyn ʿbd ālrḥmn bn أḥmd bn rǧb bn ālḥsn، ālsَlāmy، ālbġdādy، ṯm āldmšqy، ālḥnbly (t795hـ)، tḥqyq: šʿyb ālأrnāؤwṭ - إbrāhym bāǧs، mؤssة ālrsālة – byrwt، ṭ7، snة 2001m.

- ālǧāmʿ lأḥkām ālqrآn (tfsyr ālqrṭby)؛ lأby ʿbd āllh mḥmd bn أḥmd bn أby bkr bn frḥ ālأnṣāry ālẖzrǧy šms āldyn ālqrṭby (t671hـ)، tḥqyq: أḥmd ālbrdwny wإbrāhym أṭfyš، dār ālktb ālmṣryة – ālqāhrة، ṭ2، snة 1964m.

- ālǧāmʿ ālmsnd ālṣḥyḥ ālmẖtṣr mn أmwr ālrswl ṣlى āllh ʿlyh wslm wsnnh wأyāmh (ṣḥyḥ ālbẖāry)؛ lmḥmd bn إsmāʿyl أby ʿbd āllh ālbẖāry ālǧʿfy (t256hـ)، tḥqyq: mḥmd zhyr bn nāṣr ālnāṣr، dār ṭwq ālnǧāة، ṭ1، snة 1422hـ.

- ḥlyة ālأwlyāʾ wṭbqāt ālأṣfyāʾ؛ lأby nʿym أḥmd bn ʿbd āllh bn أḥmd bn إsḥāq bn mwsى bn mhrān ālأṣbhāny (t 430hـ)، ālsʿādة - bǧwār mḥāfẓة mṣr، 1394hـ - 1974m

- āldʿāʾ؛ lslymān bn أḥmd bn أywb bn mṭyr āllẖmy ālšāmy، أby ālqāsm ālṭbrāny (t 360hـ)، tḥqyq: mṣṭfى ʿbd ālqādr ʿṭā، dār ālktb ālʿlmyة – byrwt، ṭ1، snة 1413hـ.

- slslة ālأḥādyṯ ālṣḥyḥة wšyʾ mn fqhhā wfwāئdhā؛ lأby ʿbd ālrḥmn mḥmd nāṣr āldyn، bn ālḥāǧ nwḥ bn nǧāty bn آdm، ālأšqwdry ālأlbāny (t 1420hـ)، mktbة ālmʿārf llnšr wāltwzyʿ، ālryāḍ، ṭ1.

- ālsnn؛ lأby dāwd slymān bn ālأšʿṯ bn إsḥāq bn bšyr bn šdād bn ʿmrw ālأzdy ālsِّǧِsْtāny (t 275hـ)، tḥqyq: šʿَyb ālأrnؤwṭ - mḥَmَّd kāmِl qrh blly، dār ālrsālة ālʿālmyة، ṭ1، snة 1430hـ - 2009m.

- šrḥ ṣḥyḥ ālbẖārى؛ lābn bṭāl أby ālḥsn ʿly bn ẖlf bn ʿbd ālmlk (ālmtwfى:449hـ)، tḥqyq: أbw tmym yāsr bn إbrāhym، mktbة ālršd - ālsʿwdyة، ālryāḍ، ṭ2، 2003m.

- šʿb ālإymān؛ lأḥmd bn ālḥsyn bn ʿly bn mwsى ālẖُsْrَwْǧِrdy ālẖrāsāny، أby bkr ālbyhqy (t 458hـ)، tḥqyq: d.ʿbd ālʿly ʿbd ālḥmyd ḥāmd، أšrf ʿlى tḥqyqh wtẖryǧ أḥādyṯh: mẖtār أḥmd ālndwy، ṣāḥb āldār ālslfyة bbwmbāy – ālhnd، mktbة ālršd llnšr wāltwzyʿ bālryāḍ bāltʿāwn mʿ āldār ālslfyة bbwmbāy bālhnd، ṭ1، snة 2003m.

- ṣḥyḥ ābn ḥbān btrtyb ābn blbān؛ lmḥmd bn ḥbān bn أḥmd bn ḥbān bn mʿāḏ bn mَʿْbdَ، āltmymy، أby ḥātm، āldārmy، ālbُsty (t 354hـ)، tḥqyq: šʿyb ālأrnؤwṭ، mؤssة ālrsālة – byrwt، ṭ2،snة 1993m.

- ṣḥyḥ ālǧāmʿ ālṣġyr wzyādāth؛ lأby ʿbd ālrḥmn mḥmd nāṣr āldyn، bn ālḥāǧ nwḥ bn nǧāty bn آdm، ālأšqwdry ālأlbāny (t 1420hـ)، ālmktb ālإslāmy.

- ālẓlm ālāǧtmāʿy fy ālqrآn ālkrym؛ lʿbd āllh أḥmd ālywsf، ṭ1، ālqṭyf، ālsʿwdyة، snة2011m.

- ġryb ālqrآn؛ lأby mḥmd ʿbd āllh bn mslm bn qtybة āldynwry (t 276hـ)، tḥqyq: أḥmd ṣqr، dār ālktb ālʿlmyة (lʿlhā mṣwrة ʿn ālṭbʿة ālmṣryة)، snة 1978m.

- ftḥ ālbāry šrḥ ṣḥyḥ ālbẖāry؛ lأḥmd bn ʿly bn ḥǧr أbw ālfḍl ālʿsqlāny ālšāfʿy، rqm ktbh wأbwābh wأḥādyṯh: mḥmd fؤād ʿbd ālbāqy، qām bإẖrāǧh wṣḥḥh wأšrf ʿlى ṭbʿh: mḥb āldyn ālẖṭyb، ʿlyh tʿlyqāt ālʿlāmة: ʿbd ālʿzyz bn ʿbd āllh bn bāz، dār ālmʿrfة - byrwt، 1379hـ.

- ftḥ ālġfār ālǧāmʿ lأḥkām snة nbynā ālmẖtār؛ llḥsn bn أḥmd bn ywsf bn mḥmd bn أḥmd ālrُّbāʿy ālṣnʿāny (t 1276hـ)، tḥqyq: mǧmwʿة bإšrāf ālšyẖ ʿly ālʿmrān، dār ʿālm ālfwāئd، ṭ1، snة 1427hـ.

- fy ẓlāl ālqrآn؛ lsyd qṭb إbrāhym ḥsyn ālšārby (t 1385hـ)، dār ālšrwq - byrwt- ālqāhrة، ṭ10، snة 1412hـ.

- ālqāmws ālmḥyṭ، lmḥmd bn yʿqwb ālfyrwzآbādy "t 817hـ"، tḥqyq: mktb tḥqyq āltrāṯ fy mؤssة ālrsālة، mؤssة ālrsālة، ṭ 8، snة 2005m.

- ālkāšf fy mʿrfة mn lh rwāyة fy ālktb ālstة؛ lšms āldyn أby ʿbd āllh mḥmd bn أḥmd bn ʿṯmān bn qَāyْmāz ālḏhby (t 748hـ)، tḥqyq: mḥmd ʿwāmة أḥmd mḥmd nmr ālẖṭyb، dār ālqblة llṯqāfة ālإslāmyة - mؤssة ʿlwm ālqrآn، ǧdة، ṭ1، snة 1992m.

- ktāb āltʿryfāt؛ lʿly bn mḥmd bn ʿly ālzyn ālšryf ālǧrǧāny (t 816hـ)، tḥqyq: ḍbṭh wṣḥḥh ǧmāʿة mn ālʿlmāʾ bإšrāf ālnāšr، dār ālktb ālʿlmyة byrwt –lbnān، ṭ1، snة 1983m.

- ālmtfq wālmftrq؛ lأby bkr أḥmd bn ʿly bn ṯābt ālẖṭyb ālbġdādy (t463hـ)، tḥqyq: āldktwr mḥmd ṣādq آydn ālḥāmdy، dār ālqādry llṭbāʿة wālnšr wāltwzyʿ، dmšq، ṭ1، snة 1997m.

- mǧmʿ ālzwāئd wmnbʿ ālfwāئd؛ lأby ālḥsn nwr āldyn ʿly bn أby bkr bn slymān ālhyṯmy (t807hـ)، tḥqyq: ḥsām āldyn ālqdsy، mktbة ālqdsy، ālqāhrة، snة 1994m.

- mǧmwʿ ālftāwى؛ ltqy āldyn أby ālʿbās أḥmd bn ʿbd ālḥlym bn tymyة ālḥrāny (t728hـ)، tḥqyq: أnwr ālbāz - ʿāmr ālǧzār، dār ālwfāʾ، ṭ3، snة 2005m.

- mrqāة ālmfātyḥ šrḥ mškāة ālmṣābyḥ؛ lʿly bn (slṭān) mḥmd، أby ālḥsn nwr āldyn ālmlā ālhrwy ālqāry (t 1014hـ)، dār ālfkr، byrwt – lbnān، ṭ1، 2002m.

- msāwئ ālأẖlāq wmḏmwmhā، lأby bkr mḥmd bn ǧʿfr bn mḥmd bn shl bn šākr ālẖrāئṭy ālsāmry (t327hـ)، tḥqyq: mṣṭfى bn أbw ālnṣr ālšlby، mktbة ālswādy lltwzyʿ، ǧdة، ṭ1، snة 1993m.

- msnd أby dāwd ālṭyālsy؛ lأby dāwd slymān bn dāwd bn ālǧārwd ālṭyālsy ālbṣrى (t204hـ)، tḥqyq: āldktwr mḥmd bn ʿbd ālmḥsn āltrky، dār hǧr – mṣr، ṭ1، snة 1999m.

- msnd ālbzār ālmnšwr bāsm ālbḥr ālzẖār؛ lأby bkr أḥmd bn ʿmrw bn ʿbd ālẖālq bn ẖlād bn ʿbyd āllh ālʿtky ālmʿrwf bālbzār (t 292hـ)، tḥqyq: mḥfwẓ ālrḥmn zyn āllh wآẖrwn، mktbة ālʿlwm wālḥkm - ālmdynة ālmnwrة، ālṭbʿة: ālأwlى (bdأt 1988m، wāntht 2009m)

- msnd ālšhāb؛ lأby ʿbd āllh mḥmd bn slāmة bn ǧʿfr bn ʿly bn ḥkmwn ālqḍāʿy ālmṣry (t 454hـ)، tḥqyq: ḥmdy bn ʿbd ālmǧyd ālslfy، mؤssة ālrsālة – byrwt، ṭ2،snة 1986m.

- ālmsnd ālṣḥyḥ ālmẖtṣr bnql ālʿdl ʿn ālʿdl إlى rswl āllh ṣlى āllh ʿlyh wslm (ṣḥyḥ mslm)؛ lأby ālḥsyn mslm bn ālḥǧāǧ ālqšyry ālnysābwry (t261hـ)، tḥqyq: mǧmwʿة mn ālmḥqqyn، dār ālǧyl – byrwt، mṣwrة mn ālṭbʿة āltrkyة ālmṭbwʿة fy āstānbwl snة 1334hـ

- ālmʿǧm ālأwsṭ؛ lslymān bn أḥmd bn أywb bn mṭyr āllẖmy ālšāmy، أby ālqāsm ālṭbrāny (t 360hـ)، tḥqyq: ṭārq bn ʿwḍ āllh bn mḥmd , ʿbd ālmḥsn bn إbrāhym ālḥsyny، dār ālḥrmyn – ālqāhrة

- ālmʿǧm ālkbyr؛ lslymān bn أḥmd bn أywb bn mṭyr āllẖmy ālšāmy، أby ālqāsm ālṭbrāny (t 360hـ)، tḥqyq: ḥmdy bn ʿbd ālmǧyd ālslfy، mktbة ābn tymyة – ālqāhrة، ṭ2.

- mʿǧm mqāyys āllġة؛ lأby ālḥsyn أḥmd bn fārs bn zkryā، tḥqyq: ʿbd ālslām hārwn، dār ālfkr – byrwt، snة 1979m.

- mkārm ālأẖlāq llṭbrāny؛ lslymān bn أḥmd bn أywb bn mṭyr āllẖmy ālšāmy، أby ālqāsm ālṭbrāny (t 360hـ)، ktb hwāmšh: أḥmd šms āldyn، (mṭbwʿ mʿ mkārm ālأẖlāq lābn أby āldnyā) dār ālktb ālʿlmyة، byrwt – lbnān، ṭ1، snة 1989m.

- ālmnhāǧ šrḥ ṣḥyḥ mslm bn ālḥǧāǧ؛ lأby zkryā mḥyy āldyn yḥyى bn šrf ālnwwy (t676hـ)، dār إḥyāʾ āltrāṯ ālʿrby – byrwt، ṭ2، snة 1392hـ.

- nzhة ālأʿyn ālnwāẓr fy ʿlm ālwǧwh wālnẓāئr؛ lǧmāl āldyn أbw ālfrǧ ʿbd ālrḥmn bn ʿly bn mḥmd ālǧwzy (t 597hـ)، tḥqyq: mḥmd ʿbd ālkrym kāẓm ālrāḍy، mؤssة ālrsālة- lbnān/ byrwt، ṭ1، snة 1984m.

- ālwābl ālṣyb mn ālklm ālṭyb؛ lmḥmd bn أby bkr bn أywb bn sʿd šms āldyn ābn qym ālǧwzyة (t751hـ)، tḥqyq: syd ābrāhym، dār ālḥdyṯ – ālqāhrة، ṭ3، snة 1999m.

Published

2017-06-29

How to Cite

Balance and moderation in dealing with the oppressor and the oppressed in the Sunnah - "Applied models"). (2017). Journal Islamic Sciences College, 50. https://doi.org/10.51930/jcois.2017.50.%p

Similar Articles

1-10 of 115

You may also start an advanced similarity search for this article.