Communicative effectiveness and its impact on religious discourse

Authors

  • Maali Hashim Ali Abo almaaly University of Karbala/ College of Islamic Sciences/ Department of Arabic Language
  • Hussein Ali Hussein Altamimi University of Karbala- College of Education for Human Sciences- Department of Arabic Language

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.78.0172

Keywords:

effectiveness,., communication, , religious discourse,, pragmatics, , language tools

Abstract

The purpose of the research is to show the relationship between the communicative activity and the religious discourse, as well as the basic role of the language, especially that its function is the basis of the ancients and modernists and expressive functional function, able to express the different purposes. Thus, language is an important instrument of religious discourse at all levels of expression and its purposes. Religious discourse, as it was building its own context and delineating the location of its singular existence in a space of references and traditions, and the Qur’anic discourse began to take effect in the Arab environment with a process of change and transformation. After it had been an emergency, it became empowered, directing the Islamic mind’s behavior and action.

References

المصادر:

 القرآن الكريم .

الإحكام في أصول الأحكام، علي بن محمد الآمدي، تحقيق: سيد الجميلي، دار الكتاب العربي، بيروت، ط2 ، 1986م .

استيراتيجيات الخطاب مقاربة لغوية تداولية ،د.عبد الهادي بن ظافر الشهري، دار الكتاب الجديد المتحدة، ط 1، 2004م .

الأفعال الكلامية عند الأصوليين –دراسة في ضوء اللسانيات التداولية، مجلة اللغة العربية ،ع10،2004م .

تحليل الخطاب وتجاوز المعنى ،د.محمد محمد يونس علي ،دار كنوز المعرفة، عمان، ط1 ، 2016م .

التداولية اليوم علم جديد في التواصل، آن روبل وجاك موشار، ترجمة: د.يوسف الدين دعفوس ود.محمود الشيباني،دار الطليعة، ط1 ، 1998م .

التراث والحداثة دراسات ومناقشات، محمد عابد الجابري، المركز الثقافي العربي، بيروت ،ط1،1991م .

الحجاج والحقيقة وآفاق التأويل ،د.علي الشبعان ،دار الكتاب الجديد المتحدة ،بيروت،ط1،2010م .

.الحداثة والتواصل في الفلسفة النقدية المعاصرة، محمد نور الدين، إفريقيا الشرق،ط1 ، 1991م .

الصور الاستدلالية في الحوار القرآني ، أ.م.د. نصيف محسن الهاشمي ، وقائع مؤتمر كلية العلوم الإسلامية العلمي الثاني عشر ، جامعة بغداد ، 2018.

الفكر الأخلاقي المعاصر، جاكلين روس، ترجمة:عادل العوا، عويدات للنشر والطباعة،عمان،ط1 ،2001م .

في قراءة التراث الديني الإتقان في علوم القرآن انموذجاً، عبد المجيد المشرفي، الدار التونسية للنشر،1989م .

القرآن من التفسير الموروث إلى تحليل الخطاب الديني، محمد آركون، ترجمة: صالح هاشم، دار الطليعة ،بيروت، ط1،2001م .

كشاف اصطلاحات الفنون ،محمد علي التهانوي، إشراف :رفيق العجم، مكتبة لبنان ناشرون،بيروت،1996م .

لسان العرب لإبن منظور الإشبيلي(ت711هـ)،دار صادر، بيروت، ط1، 1955م .

اللسان والميزان، د.طه عبد الرحمن، المركز الثقافي العربي،المغرب،ط1، 1998م .

اللسانيات والنحو العربي قراءة في نظرية نحو الكلام ، م.د.معالي هاشم علي ، مجلة كلية العلوم الإسلامية ، جامعة بغداد ، العدد 55، 2018 .

اللغة والمعنى مقاربات في فلسفة اللغة، ضمن كتاب من مؤلفين عدّة، إعداد وتقديم : مخلوف سيد أحمد، الدار العربية للعلوم ناشرون، بيروت، ط1 ، 2010م.

مدخل إلى الهيرمينوطيقيا-نظرية التأويل من أفلاطون إلى جادمير، عادل مصطفى، دار النهضة العربية، بيروت، ط1 ، 2003م .

مفهوم النص دراسة في علوم القرآن ،نصر حامد أبو زيد، المركز الثقافي العربي،ط1،1990م .

من لسانيات الجملة إلى علم النص ،د.بشير ابرير ، مجلة التواصل ، ع14،2005م .

نحوُ النص إطار نظري ودراسات تطبيقية ،عثمان أبو زنيد، عالم الكتب الحديث، إربد، ط1، 2009م .

.النص القرآني وآفاق الكتابة ،أدونيس ،دار الآداب ،بيروت ،د.ت .

نظرية علم الدلالة ،راث كيمبسون ،ترجمة: عبد القادر قنيني ،الدار العربية للعلوم ناشرون ،بيروت، ط1 ، 2009م .

al-Maṣādir :

al-Qurʼān al-Karīm.

al-Iḥkām fī uṣūl al-aḥkām, ʻAlī ibn Muḥammad al-Āmidī, taḥqīq : Sayyid al-Jumaylī, Dār al-Kitāb al-ʻArabī, Bayrūt, ṭ2, 1986m.

astyrātyjyāt al-khiṭāb muqārabah lughawīyah tadāwulīyah, D. ʻAbd al-Hādī ibn Ẓāfir al-Shahrī, Dār al-Kitāb al-jadīd al-Muttaḥidah, Ṭ 1, 2004m.

al-afʻāl al-kalāmīyah ʻinda al-uṣūlīyīn – dirāsah fī ḍawʼ al-lisānīyāt al-Tadāwulīyah, Majallat al-lughah al-ʻArabīyah, ʻ10, 2004m.

.4 taḥlīl al-khiṭāb wtjāwz al-maʻná, D. Muḥammad Muḥammad Yūnus ʻAlī, Dār Kunūz al-Maʻrifah, ʻAmmān, Ṭ1, 2016m.

al-Tadāwulīyah al-yawm ʻilm jadīd fī al-tawāṣul, Ān rwbl wa-Jāk mwshār, tarjamat : D.

al-Turāth wa-al-ḥadāthah Dirāsāt wa-munāqashāt, Muḥammad ʻĀbid al-Jābirī, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, Bayrūt, Ṭ1, 1991m.

al-Ḥajjāj wa-al-ḥaqīqah wa-āfāq al-taʼwīl, D. ʻAlī al-Shabʻān, Dār al-Kitāb al-jadīd al-Muttaḥidah, Bayrūt, Ṭ1, 2010mYūsuf al-Dīn dʻfws Wad. Maḥmūd al-Shaybānī, Dār al-Ṭalīʻah, Ṭ1, 1998M

li-Ḥadāthat wa-al-Tawāṣul fī al-falsafah al-naqdīyah al-muʻāṣirah, Muḥammad Nūr al-Dīn, Ifrīqiyā al-Sharq, Ṭ1, 1991m.

al-Fikr al-akhlāqī al-muʻāṣir, jāklyn Rūs, tarjamat : ʻĀdil al-ʻAwwā, ʻUwaydāt lil-Nashr wa-al-Ṭibāʻah, ʻAmmān, Ṭ1, 2001M.

.10. fī qirāʼah al-Turāth al-dīnī al-Itqān fī ʻulūm al-Qurʼān unmūdhajan, ʻAbd al-Majīd al-Musharrafī, al-Dār al-Tūnisīyah lil-Nashr, 1989m.

al-Qurʼān min al-tafsīr al-mawrūth ilá taḥlīl al-khiṭāb al-dīnī, Muḥammad ārkwn, tarjamat : Ṣāliḥ Hāshim, Dār al-Ṭalīʻah, Bayrūt, Ṭ1, 2001M

Kashshāf iṣṭilāḥāt al-Funūn, Muḥammad ʻAlī al-Tahānawī, ishrāf : Rafīq al-ʻAjam, Maktabat Lubnān Nāshirūn, Bayrūt, 1996m.

Lisān al-ʻArab li-Ibn manẓūr al-Ishbīlī (t711h), Dār Ṣādir, Bayrūt, Ṭ1, 1955m.

al-lisān wa-al-mīzān, D. Ṭāhā ʻAbd al-Raḥmān, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, al-Maghrib, Ṭ1, 1998M.

al-Lughah wa-al-maʻná muqārabāt fī Falsafat al-lughah, ḍimna Kitāb min muʼallifīn ʻddh, iʻdād wa-taqdīm : Makhlūf Sayyid Aḥmad, al-Dār al-ʻArabīyah lil-ʻUlūm Nāshirūn, Bayrūt, Ṭ1, 2010m.

madkhal ilá alhyrmynwṭyqyā-nẓryh al-taʼwīl min Aflāṭūn ilá jādmyr, ʻĀdil Muṣṭafá, Dār al-Nahḍah al-ʻArabīyah, Bayrūt, Ṭ1, 2003m.

.17 Mafhūm al-naṣṣ dirāsah fī ʻulūm al-Qurʼān, Naṣr Ḥāmid Abū Zayd, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, Ṭ1, 1990m.

min Lisānīyāt al-jumlah ilá ʻilm al-naṣṣ, D. Bashīr abryr, Majallat al-tawāṣul, ʻ14, 2005m.

nḥwu al-naṣṣ iṭār naẓarī wa-dirāsāt taṭbīqīyah, ʻUthmān Abū Zanīd, ʻĀlam al-Kutub al-ḥadīth, Irbid, Ṭ1, 2009M.

al-naṣṣ al-Qurʼānī wa-āfāq al-kitābah, Adūnīs, Dār al-Ādāb, Bayrūt, D. t.

Naẓarīyat ʻilm al-dalālah, rāth kymbswn, tarjamat : ʻAbd al-Qādir qnyny, al-Dār al-ʻArabīyah lil-ʻUlūm Nāshirūn, Bayrūt, Ṭ1, 2009M.

al-Maṣādir :

al-Qurʼān al-Karīm.

al-Iḥkām fī uṣūl al-aḥkām, ʻAlī ibn Muḥammad al-Āmidī, taḥqīq : Sayyid al-Jumaylī, Dār al-Kitāb al-ʻArabī, Bayrūt, ṭ2, 1986m.

astyrātyjyāt al-khiṭāb muqārabah lughawīyah tadāwulīyah, D. ʻAbd al-Hādī ibn Ẓāfir al-Shahrī, Dār al-Kitāb al-jadīd al-Muttaḥidah, Ṭ 1, 2004m.

al-afʻāl al-kalāmīyah ʻinda al-uṣūlīyīn – dirāsah fī ḍawʼ al-lisānīyāt al-Tadāwulīyah, Majallat al-lughah al-ʻArabīyah, ʻ10, 2004m.

.4 taḥlīl al-khiṭāb wtjāwz al-maʻná, D. Muḥammad Muḥammad Yūnus ʻAlī, Dār Kunūz al-Maʻrifah, ʻAmmān, Ṭ1, 2016m.

al-Tadāwulīyah al-yawm ʻilm jadīd fī al-tawāṣul, Ān rwbl wa-Jāk mwshār, tarjamat : D.

al-Turāth wa-al-ḥadāthah Dirāsāt wa-munāqashāt, Muḥammad ʻĀbid al-Jābirī, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, Bayrūt, Ṭ1, 1991m.

al-Ḥajjāj wa-al-ḥaqīqah wa-āfāq al-taʼwīl, D. ʻAlī al-Shabʻān, Dār al-Kitāb al-jadīd al-Muttaḥidah, Bayrūt, Ṭ1, 2010mYūsuf al-Dīn dʻfws Wad. Maḥmūd al-Shaybānī, Dār al-Ṭalīʻah, Ṭ1, 1998M

li-Ḥadāthat wa-al-Tawāṣul fī al-falsafah al-naqdīyah al-muʻāṣirah, Muḥammad Nūr al-Dīn, Ifrīqiyā al-Sharq, Ṭ1, 1991m.

al-Fikr al-akhlāqī al-muʻāṣir, jāklyn Rūs, tarjamat : ʻĀdil al-ʻAwwā, ʻUwaydāt lil-Nashr wa-al-Ṭibāʻah, ʻAmmān, Ṭ1, 2001M.

.10. fī qirāʼah al-Turāth al-dīnī al-Itqān fī ʻulūm al-Qurʼān unmūdhajan, ʻAbd al-Majīd al-Musharrafī, al-Dār al-Tūnisīyah lil-Nashr, 1989m.

al-Qurʼān min al-tafsīr al-mawrūth ilá taḥlīl al-khiṭāb al-dīnī, Muḥammad ārkwn, tarjamat : Ṣāliḥ Hāshim, Dār al-Ṭalīʻah, Bayrūt, Ṭ1, 2001M

Kashshāf iṣṭilāḥāt al-Funūn, Muḥammad ʻAlī al-Tahānawī, ishrāf : Rafīq al-ʻAjam, Maktabat Lubnān Nāshirūn, Bayrūt, 1996m.

Lisān al-ʻArab li-Ibn manẓūr al-Ishbīlī (t711h), Dār Ṣādir, Bayrūt, Ṭ1, 1955m.

al-lisān wa-al-mīzān, D. Ṭāhā ʻAbd al-Raḥmān, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, al-Maghrib, Ṭ1, 1998M.

al-Lughah wa-al-maʻná muqārabāt fī Falsafat al-lughah, ḍimna Kitāb min muʼallifīn ʻddh, iʻdād wa-taqdīm : Makhlūf Sayyid Aḥmad, al-Dār al-ʻArabīyah lil-ʻUlūm Nāshirūn, Bayrūt, Ṭ1, 2010m.

madkhal ilá alhyrmynwṭyqyā-nẓryh al-taʼwīl min Aflāṭūn ilá jādmyr, ʻĀdil Muṣṭafá, Dār al-Nahḍah al-ʻArabīyah, Bayrūt, Ṭ1, 2003m.

.17 Mafhūm al-naṣṣ dirāsah fī ʻulūm al-Qurʼān, Naṣr Ḥāmid Abū Zayd, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, Ṭ1, 1990m.

min Lisānīyāt al-jumlah ilá ʻilm al-naṣṣ, D. Bashīr abryr, Majallat al-tawāṣul, ʻ14, 2005m.

nḥwu al-naṣṣ iṭār naẓarī wa-dirāsāt taṭbīqīyah, ʻUthmān Abū Zanīd, ʻĀlam al-Kutub al-ḥadīth, Irbid, Ṭ1, 2009M.

al-naṣṣ al-Qurʼānī wa-āfāq al-kitābah, Adūnīs, Dār al-Ādāb, Bayrūt, D. t.

Naẓarīyat ʻilm al-dalālah, rāth kymbswn, tarjamat : ʻAbd al-Qādir qnyny, al-Dār al-ʻArabīyah lil-ʻUlūm Nāshirūn, Bayrūt, Ṭ1, 2009M.

Downloads

Published

2024-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Communicative effectiveness and its impact on religious discourse. (2024). Journal Islamic Sciences College, 78. https://doi.org/10.51930/jcois.21.2024.78.0172

Similar Articles

31-40 of 183

You may also start an advanced similarity search for this article.