Metaphor in the interpretation of the long sea of Ibn Ajiba
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.2008.16.%25pKeywords:
Metaphor in the interpretation, the long sea, Ibn AjibaAbstract
Scientists have delved too much into reality and metaphor, and perhaps a topic of Arabic rhetoric has not received the attention and care of scholars as much as the topic of truth and metaphor. The metaphor opens wide horizons of expression in front of the writer so that he has several means by which he can express the one experience, so his imagination takes off depicting the intelligible as tangible, the seen as audible, and the audible as seen. That image presented by the creative writer.
The first thing to note is that the emergence of metaphor as a rhetorical term was at the hands of the Mu'tazila. Muslims differed about the issue of metaphor in the Holy Qur’an, and the beginning of the dispute was about the verses in which the metaphorical image was mentioned that imagined the similarity between God Almighty and His creatures, so some of them carried it on its surface, as some of the phenomenon, and some of the Sunnis, and its enemy in the matter of truth, and some of them diverted it from its face The first of them is from its appearance as the Mu'tazila, for the Mu'tazila relied on metaphor in defining their principles and opinions, debating their opponents, and responding to those who challenged the Qur'an.
References
بعد القرآن الكريم
الإتقان في علوم القرآن، جلال الدين السيوطي (ت911هـ)، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده، مصر، ط3، 1370هـ/ 1983م.
أسرار البلاغة، الشيخ عبد القاهر الجرجاني (ت471هـ)، تحقيق: السيد محمد رشيد رضا، دار المعرفة، بيروت، 1398هـ/ 1978م.
الإشارة إلى الإيجاز في بعض أنواع المجاز، الشيخ عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام (ت660هـ)، تحقيق: محمد بن الحسن بن إسماعيل، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 1416هـ/ 1995م.
الإيضاح في علوم البلاغة، محمد بن عبد الرحمن القزويني، تحقيق: لجنة من أساتذة كلية اللغة العربية بالأزهر، مطبعة السنة المحمدية.
بديع القرآن، ابن أبي الإصبع المصري (ت654هـ)، تحقيق: د.حفني محمد شرف، مكتبة نهضة مصر، ط1.
البرهان في علوم القرآن، بدر الدين محمد بن عبد الله الزركشي (ت794هـ)، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار الفكر، بيروت، ط3، 1400هـ/ 1980م.
البيان في ضوء أساليب القرآن، د.عبد الفتاح لاشين، دار الفكر العربي، ط2، 1420هـ/ 2000م.
التراث النقدي والبلاغي للمعتزلة حتى نهاية القرن السادس الهجري، د.وليد قصاب، دار الثقافة، الدوحة، 1405هـ/ 1985م.
التعريفات، علي بن محمد الجرجاني، مصطفى البابي الحلبي وأولاده.
تفسير البحر المديد في تفسير القرآن المجيد، أبو العباس أحمد بن محمد بن عجيبة (ت1224هـ)، تحقيق: عمر أحمد الراوي، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 1423هـ/ 2002م.
تفسير الجامع لأحكام القرآن، محمد بن أحمد أبي بكر القرطبي، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 1408هـ/ 1988م.
تفسير الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، أبو القاسم جار الله محمود عمر الزمخشري (ت538هـ)، دار المعرفة، بيروت.
تلخيص البيان في مجازات القرآن، الشريف الرضي (404هـ)، تحقيق: د.علي محمود مقلد، منشورات دار مكتبة الحياة، بيروت، 1986م.
الطراز المتضمن لأسرار البلاغة وعلوم حقائق الإعجاز، يحيى بن حمزة العلوي اليمني (ت749هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 1415هـ/ 1995م.
الفتوحات الإلهية، للعلامة الجمل، طبعة البابي الحلبي، مصر.
فن البلاغة، عبد القادر حسين، مطبعة نهضة مصر، الفجالة.
فنون بلاغية، د.أحمد مطلوب، نشر دار البحوث العلمية في الكويت، ط1، 1395هـ/ 1975م.
الفوائد المشوق إلى علوم القرآن وعلم البيان، أبو عبد الله محمد بن أبي بكر المعروف بابن قيم الجوزية (ت751هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت.
معجم المصطلحات البلاغية وتطورها، أحمد مطلوب، مطبعة المجمع العلمي العراقي.
مفتاح العلوم، أبو يعقوب يوسف بن أبي بكر محمد بن علي السكاكي (ت626هـ)، مطبعة مصطفى البابي الحلبي وأولاده بمصر، ط1، 1356هـ/ 1937م.
من بلاغة النظم القرآني، د.بسيوني عبد الفتاح فيود، مطبعة الحسين الإسلامية، مصر، ط1، 1413هـ/ 1992م.
النكت في إعجاز القرآن، علي بن عيسى الرماني (ت384هـ)، ضمن ثلاث رسائل في إعجاز القرآن، تحقيق: محمد خلف الله، ود.محمد زغلول سلام، دار المعارف بمصر، ط3.
نهاية الإيجاز في دراية الإعجاز، فخر الدين الرازي (ت606هـ)، نشر مطبعة الآداب والمؤيد.
الوساطة بين المتنبي وخصومه، القاضي علي بن عبد العزيز الجرجاني (ت366هـ)، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، وعلي محمد البجاوي، القاهرة، ط3.