Proof and its inferences in the Qur'an
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.2008.16.%25pKeywords:
Proof, its inferences, the Qur'anAbstract
And after:
There are many aspects of inference in the Holy Qur’an, whether it is evidence, evidence, argument, authority, or proof.
These expressions or expressions are close in meaning to each other in appearance, but the Qur’an used them all in their exact place, so every word in the Qur’an has its own use that was set for it, and no other word can replace it even if it is close in meaning to it. And these aspects that the Qur’an mentioned as evidence for the aspects of inference in it may come to be mental, textual, or tactile evidence.
The Qur’an exalted the importance of evidence and proof in its religion, and entrusted it with confirming and rejecting the plaintiff’s claim, regardless of its subject matter, to the extent that whoever came up with proof of polytheism believed in it, which is one of the impossible’s impositions, due to the exaggeration of the virtue of inference.
For every belief or claim whose belief does not establish evidence for his belief is a rejected and false belief, because if he had the slightest evidence, he would be able to express it, so that it would not be false to whoever wants to propagate his belief against him. A man may be asked about a saying he said about the evidence and argument for the truth of what he said, and it is said to him: Give me your proof of what you say, so he proves it to him if he is truthful, and he fails to prove it if he is a liar.
How wonderful is the saying of Ibn Al-Faridh when he says:
References
(1) إحياء علوم الدين ، لأبي حامد محمد بن محمد الغزالي ، (ت505هـ) ، دار المعرفة ، بيروت - لبنان ، 1402 هـ - 1982م .
(2) إرشاد العقل السليم إلى مزايا القرآن الكريم ، لأبي السعود محمد بن محمد العمادي ، (ت951هـ) مكتبة ومطبعة محمد علي صبيح ، القاهرة – مصر .
(3) انوار التنزيل وأسرار التأويل ، لأبي سعيد عبد الله بن عمر الشيرازي البيضاوي ، (ت791هـ) ، تحقيق : عبد القادر عرفات العشا حسونه ، الدار الفكر ، بيروت – لبنان ، 1416 هـ - 1996م .
(4) تأملات قرآنية ، موسى ابراهيم الابراهيم ، ط1 ، دار عمار – الاردن ، 1409 هـ - 1989 م .
(5) تاج العروس من جواهر القاموس ، محمد مرتضى الحسيني الواسطي الزبيدي ، (ت 1205 هـ) ، مكتبة الحياة ، بيروت – لبنان .
(6) التحرير والتنوير ، للشيخ الطاهر بن عاشور ، (ت 1284 هـ)، طبع دار التونسية للنشر ، تونس ، 1984 م .
(7) التعاريف ، المسمى ( التوقيف عن مهمات التعاريف ) ، محمد عبد الرؤوف المناوي ، (ت 1031 هـ) ، تحقيق : محمد رضوان الدايـة ، ط1 ، دار الفكر المعاصر – دمشق ، ودار الفكر - بيروت ، 1410هـ .
(8) التعريفات ، لأبي الحسن علي بن محمد علي الحسيني الجرجاني، (ت 816هـ) ، تحقيق : محمد باسل عيون السود ، ط2 ، دار الكتب العلمية – بيروت – لبنان – 1424 هـ - 2003 م .
(9) التفسير الكبير ومفاتيح الغيب ، للامام الفخر الرازي ، ط1 ، ملتزم الطبعة ، عبد الرحمن محمد ، المطبعة البهية المصرية – القاهرة ، 1357هـ - 1938 م .
(10) تفسير القرآن العظيم ، لأبي الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي ، (ت 774 هـ) ، دار الفكر – بيروت – لبنان – 1401 هـ .
(11) تفسير المنار ، المسمى بتفسـير القرآن الحكيم ، محمد رشيد رضا ، ط2 ، دار المعرفة ، بيروت - لبنان .
(12) الجامع لاحكام القرآن ، لأبي عبد الله محمد بن احمد بن أبي بكر بن فرج القرطبي ، (ت 671هـ) ، تحقيق : أحمد عبد العليم البردوني ، ط2 ، دار الشعب – القاهرة ، 1372هـ .
(13) جامع البيان عن تأويل آي القرآن ، محمد بن جرير الطبري ، (ت310هـ) ، دار الفكر – بيروت – 1405هـ .
(14) الجواهر الحسان في تفسير القرآن ، عبد الرحمن بن محمد بن مخلوف الثعالبي ، (ت 876هـ) ، مؤسسة الأعلمي – بيروت – لبنان .
(15) الدر المنثور ، عبد الرحمن بن الكمال جلال الدين السيوطي ، (ت911هـ) ، دار الفكر ، بيروت – لبنان ، 1992 م .
(16) روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني ، لأبي الفضل شهاب الدين محمود الآلوسي البغدادي ، (ت 1270هـ) دار إحياء التراث العربي ، بيروت – لبنان .
(17) زاد المسير في علم التفسير ، لابن الجوزي ، (ت 597هـ) ، ط3 ، المكتب الإسلامي ، بيروت – لبنان .
(18) صبح الاعشى في صناعة الإنشاء ، احمد بن علي القلقشندي ، (ت821هـ) ، تحقيق : يوسف علي الطويل ، ط1 ، دار الفكر ، دمشق – سوريا ، 1987م.
(19) العين ، لأبي عبد الرحمن بن احمد الفراهيدي ، (ت175هـ) ، تحقيق : د. محمد مهدي المخزومي ، د. إبراهيم السامرائي ، دار الهلال .
(20) فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير ، محمد بن علي بـن محمد الشوكاني ، (ت1250هـ) ، دار المعرفة ، بيروت – لبنان.
(21) في ظلال القرآن ، سـيد قطب ، ط7 ، دار احيـاء التراث العربي ، بيروت – لبنان ، 1391 هـ - 1971م .
(22) كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم ، محمد علي التهـانوي ، تحقيق : علي دحروج ، ترجمة : جورج زيناني وعبد الله الخالدي ، ط1 ، مكتبة لبنان ناشرون ، بيروت - لبنان ، 1996م.
(23) القاموس المحيط ، مجد الدين محمد بن يعقوب الفيروزأبادي ، دار الكتب، بيروت – لبنان .
(24) الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التنزيل ، لأبي القاسم جار الله محمود بن عمر الزمخشري ، (ت538هـ)، ط2 ، دار المصحف ، القاهرة ، 1397هـ - 1977م.
(25) لسان العرب ، لأبي الفضل جمال الدين محمد بن منظور المصري ، (ت711هـ) دار صادر ، بيروت – لبنان .
(26) مباحث في علوم القرآن ، د. صبحي الصالح ، ط1 ، دار العلم للملايين – بيروت لبنان ، 1372هـ - 1977م.
(27) محمد رسولاً ونبياً ، عبد الرزاق نوفل ، دار الكتاب العربي – بيروت- لبنان ، 1394هـ - 1974 م.
(28) مختار الصحاح ، محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الرازي ، (ت666هـ)، تحقيق : محمد خاطر ، ط1 ، مكتبة لبنان ناشرون، 1415هـ - 1995م.
(29) المصباح المنير ، لأحمد بن محمد بن علي المقري الفيومي ، (ت770هـ)، المكتبة العلمية – بيروت - لبنان .
(30) مصرع التصوف ، ( تنبه الغبي إلى تكفير ابن عربي ) ، لبرهان الدين البقاعي ، تحقيق : عبد الرحمن الوكيل ، الناشر عباس احمد الباز ، مكة المكرمة – السعودية ، 1400 هـ - 1980م .
(31) المعجم الوجيز ، مجمع اللغة العربية ، المركز العربي للثقافة والاعلام ، بيروت – لبنان ، 1980م .
(32) معالم التنزيل ، لأبي محمد الحسين بن مسعود الفراء البغوي ، (ت516هـ) ، تحقيق : خالد العك – مروان سوار ، ط2 ، دار المعرفة – بيروت – لبنان ، 1407هـ - 1987م.
(33) مفردات ألفاظ القرآن ، للراغب الاصفهاني ، (ت425هـ) ، تحقيق : عدنان داوودي ، ط3 ، دار القلم – دمشق ، الدار الشامية – بيروت – 1423هـ - 2002م .
(34) مقاييس اللغة ، لأبي الحسين أحمد بن فارس بن زكريا الرازي ، (ت395هـ) وضع حواشيه ابراهيم شمس الدين، ط1، دار الكتب العلمية ، بيروت - لبنان ، 1420هـ - 1999م.
(35) مناهل العرفان في علوم القرآن ، محمد عبد العظيم الزرقاني ، ط3 ، دار احياء الكتب العربية ، عيسى البابي الحلبي ، 1372هـ .