The purposes of faith and its fruits in the light of the letters of light Prepare
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.2022.71.%25pKeywords:
intentions - faith - results - messages of light“Rasael Alnur”.Abstract
What is meant by objectives: the purpose, secrets, judgment, and interests that the legislator set for each of its rulings is a doctrine and a law.
Faith is belief with certainty in God Almighty, and what is required of him in his divinity, lordship, names and attributes, belief in his angels, books, messengers, the Last Day and destiny, both good and bad.
And the purposes of faith are the wisdom and secrets contained in the Islamic faith and which achieve human well-being and happiness in the immediate and the future. And that the purposes of belief and faith are the essence of religion, rather it constitutes a basic pillar on which the basis of the intentional consideration as a whole, because the structure of worship is based on the principles of belief and any defect in it results in loss in this world and the hereafter. The more the student examines the texts of the Noble Qur’an that present issues of belief, he finds in them references to the purposes of faith and monotheism a great deal.
And that Imam Nursi (may God have mercy on him) in all his messages stresses the importance of faith, but has dedicated and devoted his whole life in order to establish, consolidate, strengthen and save the faith of Muslims, and that the centrality of faith in the thought of Nursi appears through the permanent presence of this word in the letters of light. And he repeats in more From the position that faith is belief with certainty of the existence of God Almighty.
In his letters, he also focused on the gains, benefits, and fruits of faith, including: that faith is the basis of life and happiness in both worlds, rather it is the source of all happiness, blessings, and light in the heart, and it makes man sultan and transcends him and earns him value, strength, pride, and others.
The importance of the research: Its importance lies in that it relates to the axis of faith and its purposes, requirements and benefits in the light of the Holy Qur’an and the shadow of the Messages of Light of Imam Badi’ Al-Zaman upon him be the mercy of the Creator. His heart is an iota of it.
The content of the research consists of three sections as follows: The first topic: the purposes of faith in the Holy Qur’an and the Prophetic Sunnah, the second topic: the concept of faith and its centrality in the thought of Nursi, and the third topic: the results and fruits of faith in the light of the messages of light.
References
المصادر و المراجع
* القرآن الكريم.
إبراهيم مصطفى و آخرون(مجع اللغة العربية)، المعجم الوسيط، المكتبة الاسلامية، استانبول-تركيا، (د.ت.).
Ibrāhīm Muṣṭafá wa ākharūn (mjʻ al-lughah al-ʻArabīyah), al-Muʻjam al-Wasīṭ, al-Maktabah al-Islāmīyah, astānbwl-trkyā, (D. t.).
إبن أبي العز الحنفي، شرح العقيدة الطحاوية، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، مؤسسة الرسالة-بيروت، ط: 10، 1997م.
Ibn Abī al-ʻIzz al-Ḥanafī, sharḥ al-ʻaqīdah al-Ṭaḥāwīyah, taḥqīq : Shuʻayb al-Arnāʼūṭ, Muʼassasat alrsālt-byrwt, Ṭ : 10, 1997m.
ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام الحراني الدمشقي، أبوالعباس، مجموع الفتاوى، المحقق: عامر الجزار و أنور الباز، دار الوفاء، (د.ت.).
Ibn Taymīyah, Aḥmad ibn ʻAbd al-Ḥalīm ibn ʻAbd al-Salām al-Ḥarrānī al-Dimashqī, abwālʻbās, Majmūʻ al-Fatāwá, al-muḥaqqiq : ʻĀmir al-Jazzār wa Anwar al-Bāz, Dār al-Wafāʼ, (D. t.).
ابن قيم الجوزية، روضة المحبين و نزهة المشتاقين، دار الكتب العلمية، 1403ه.
Ibn Qayyim al-Jawzīyah, Rawḍat al-muḥibbīn wa Nuzhat al-mushtāqīn, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, 1403h.
ابن منظور أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم الأفريقي المصري، لسان العرب، دار صادر، بيروت، (د.ت).
Ibn manẓūr Abū al-Faḍl Jamāl al-Dīn Muḥammad ibn Mukarram al-Afrīqī al-Miṣrī, Lisān al-ʻArab, Dār Ṣādir, Bayrūt, (D. t).
أبو حامد الغزالي، المقصد الأسنى في شرح معاني أسماء الله الحسنى، بيروت، دار الكتب العلمية، ( د.ت.).
Abū Ḥāmid al-Ghazālī, al-Maqṣad al-Asná fī sharḥ maʻānī Asmāʼ Allāh al-ḥusná, Bayrūt, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, (D. t.).
الإمام أحمد، مسند الإمام أحمد، تحقيق: شعيب الأرناؤوط و آخرون، مؤسسة الرسالة، ( د.ت.).
al-Imām Aḥmad, Musnad al-Imām Aḥmad, taḥqīq : Shuʻayb al-Arnāʼūṭ wa ākharūn, Muʼassasat al-Risālah, (D. t.).
التجاني، د.علي أحمد، (2013) الإيمان و أثره في بناء المؤمن الكامل، بحث مقدم الى المؤتمر الدولي بعنوان: فكر الإمام بديع الزمان سعيد النورسي و أثره في وحدة الأمة الاسلانمية، الأزهر الشريف-القاهرة، 26-27/2/2013م.
al-Tijānī, D. ʻAlī Aḥmad, (2013) al-īmān wa atharuhu fī bināʼ al-Muʼmin al-kāmil, baḥth muqaddam ilá al-Muʼtamar al-dawlī bi-ʻunwān : fikr al-Imām Badīʻ al-Zamān Saʻīd al-Nūrsī wa atharuhu fī Waḥdat al-ummah alāslānmyh, al-Azhar alshryf-ālqāhrh, 26-27/2 / 2013m.
الترمذي، سنن الترمذي، محمد بن عيسى بن سورة الترمذي، دار الكتب العلمية، (د.ت.).
1) al-Tirmidhī, Sunan al-Tirmidhī, Muḥammad ibn ʻĪsá ibn Sūrat al-Tirmidhī, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, (D. t.).
الجويني، إمام الحرمين، عبدالملك بن عبدالله، البرهان في أصول الفقه، تحقيق: د.عبدالعظيم محمود الديب، ط: 4، المنصورة-مصر، دار الوفا، 1418ه.
al-Juwaynī, Imām al-Ḥaramayn, ʻbdālmlk ibn Allāh, al-burhān fī uṣūl al-fiqh, taḥqīq : D. ʻbdālʻẓym Maḥmūd al-Dīb, Ṭ : 4, almnṣwrt-mṣr, Dār al-Wafā, 1418h.
حجيبة شيدخ، مقاصد الشريعة في كتابات محمد المبارك، بحث منشور في مجلة جامعة الأمير عبدالقادر للعلوم الاسلامية، الجزائر، العدد 37 ، ص298، 2016م.
ḥjybh Shaydakh, Maqāṣid al-sharīʻah fī Kitābāt Muḥammad al-Mubārak, baḥth manshūr fī Majallat Jāmiʻat al-Amīr ʻAbd-al-Qādir lil-ʻUlūm al-Islāmīyah, al-Jazāʼir, al-ʻadad 37, ṣ298, 2016m.
حسين محمد مخلوف، كلمات القرآن تفسير و بيان، ط3، سورية- دمشق، دار المعرفة، 2009.
Ḥusayn Muḥammad Makhlūf, Kalimāt al-Qurʼān tafsīr wa bayān, ṭ3, swryt-Dimashq, Dār al-Maʻrifah, 2009.
الدهلوي أحمد بن عبدالرحيم المعروف بشاه ولي الله، حجة الله البالغة، التحقيق:السيد سابق، ط1، بيروت، دار الجيل، 2005م .
al-Dihlawī Aḥmad ibn ʻbdālrḥym al-maʻrūf bi-Shāh Walī Allāh, ḥujjat Allāh al-Bālighah, al-taḥqīq : al-Sayyid sābiq, Ṭ1, Bayrūt, Dār al-Jīl, 2005m.
الرازي، محمد بن عمر بن الحسين، مفاتيح الغيب أو التفسير الكبير، ط: 3، بيروت، دار إحيا التراث العربي، 1420ه.
) al-Rāzī, Muḥammad ibn ʻUmar ibn al-Ḥusayn, Mafātīḥ al-ghayb aw al-tafsīr al-kabīr, Ṭ : 3, Bayrūt, Dār iḥyā al-Turāth al-ʻArabī, 1420h.
الزبيدي، السيد محمد مرتضى الحسيني، تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق: عبد الستار أحمد، ط2، مطبعة حكومة الكويت، الكويت، (د.ت).
al-Zubaydī, al-Sayyid Muḥammad Murtaḍá al-Ḥusaynī, Tāj al-ʻarūs min Jawāhir al-Qāmūs, taḥqīq : ʻAbd al-Sattār Aḥmad, ṭ2, Maṭbaʻat Ḥukūmat al-Kuwayt, al-Kuwayt, (D. t).
الطاهر بن عاشور، تحرير المعني السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد، تونس، الدار التونسية للنشر، 1984م.
al-Ṭāhir ibn ʻĀshūr, taḥrīr al-Maʻnī al-sadīd wa-tanwīr al-ʻaql al-jadīd min tafsīr al-Kitāb al-Majīd, Tūnis, al-Dār al-Tūnisīyah lil-Nashr, 1984
عبدالتواب محمد محمد أحمد عثمان، مقاصد العقيدة في القرآن و السنة، بحث منشور في مجلة كلية دار العلوم – جامعة المنيا.
ʻbdāltwāb Muḥammad Muḥammad Aḥmad ʻUthmān, Maqāṣid al-ʻaqīdah fī al-Qurʼān wa al-Sunnah, baḥth manshūr fī Majallat Kullīyat Dār al-ʻUlūm – Jāmiʻat al-Minyā.
عبدالرؤوف تاج الدين صفوان، مقاصد العقائد عند الشيخ الطاهر بن عاشور، رسالة قدمت لنيل درجة الماجستر في العلوم الاسلامية، كلية العلوم الاسلامية، جامعة الجزائر، العام الجامعي، (2016-2017م).
ʻbdālrʼwf Tāj al-Dīn Ṣafwān, Maqāṣid al-ʻaqāʼid ʻinda al-Shaykh al-Ṭāhir ibn ʻĀshūr, Risālat quddimat li-nayl darajat almājstr fī al-ʻUlūm al-Islāmīyah, Kullīyat al-ʻUlūm al-Islāmīyah, Jāmiʻat al-Jazāʼir, al-ʻāmm al-Jāmiʻī, (2016-2017m).
عبدالقادر بو طيب، مقاصد العقائد عند العز بن عبدالسلام، رسالة ماجستير، كلية العلوم الإسلامية، جامعة الجزائر، الخروبة، 2013.
ʻAbd-al-Qādir Bū Ṭayyib, Maqāṣid al-ʻaqāʼid ʻinda al-ʻIzz ibn ʻAbdussalām, Risālat mājistīr, Kullīyat al-ʻUlūm al-Islāmīyah, Jāmiʻat al-Jazāʼir, alkhrwbh, 2013.
عبدالله السوري، د.نجيب علي (2013)، مصطلح الإيمان في رسائل النور، بحث مقدم إلى مؤتمر: فكر الإمام بديع الزمان سعيد النورسي وأثره في وحدة الأمة الاسلامية، الأزهر الشريف-القاهرة، 26-27/2/2013 م.
Allāh al-Sūrī, D. Najīb ʻAlī (2013), muṣṭalaḥ al-īmān fī Rasāʼil al-Nūr, baḥth muqaddam ilá Muʼtamar : fikr al-Imām Badīʻ al-Zamān Saʻīd al-Nūrsī wa-atharuhu fī Waḥdat al-ummah al-Islāmīyah, al-Azhar alshryf-ālqāhrh, 26-27/2 / 2013 M.
العز بن عبدالسلام، شجرة المعارف و الأحوال و صالح الأقوال و الأفعال، تحقيق: حامد أحمد طاهر الباسيوني، د.ط، مصر، المكتبة التوفيقية، د.ت.
al-ʻIzz ibn ʻAbdussalām, Shajarat al-Maʻārif wa al-aḥwāl wa Ṣāliḥ al-aqwāl wa al-afʻāl, taḥqīq : Ḥāmid Aḥmad Ṭāhir albāsywny, D. Ṭ, Miṣr, al-Maktabah al-Tawfīqīyah, D. t.
علي محمد الصلابي، الإيمان بالله، ط1، بيروت-لبنان، دار المعرفة، 2011م .
ʻAlī Muḥammad al-Ṣallābī, al-īmān billāh, Ṭ1, Bayrūt-Lubnān, Dār al-Maʻrifah, 2011M.
القرطبي، محمد بن أحمد بن أبي بكر، الجامع لأحكام القرآن، تحقيق: أحمد البردوني و إبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية-القاهرة، ط:2، 1964م.
al-Qurṭubī, Muḥammad ibn Aḥmad ibn Abī Bakr, al-Jāmiʻ li-aḥkām al-Qurʼān, taḥqīq : Aḥmad al-Baraddūnī wa Ibrāhīm Aṭṭafayyish, Dār al-Kutub almṣryt-ālqāhrh, Ṭ : 2, 1964m.
كلية الشريعة جامعة القرويين، لمملكة المغربية و مركز بحوث رسائل النور، ندوة دولية: فقه المقاصد و الحكم في فكر بديع الزمان، أكادير، المملكة الغربية، 2008 م.
Kullīyat al-sharīʻah Jāmiʻat al-Qarawīyīn, li-Mamlakat al-Maghribīyah wa Markaz Buḥūth Rasāʼil al-Nūr, Nadwat dawlīyah : fiqh al-maqāṣid wa al-ḥukm fī fikr Badīʻ al-Zamān, Akādīr, al-Mamlakah al-Gharbīyah, 2008 M.
مسلم، أبو الحسين مسلم بن الحجاج القشيري النيسابوري، صحيح مسلم، ط1، دار طيبة، الرياض، 2006م.
Muslim, Abū al-Ḥusayn Muslim ibn al-Ḥajjāj al-Qushayrī al-Nīsābūrī, Ṣaḥīḥ Muslim, Ṭ1, Dār Ṭaybah, al-Riyāḍ, 2006m.
النورسي، إشارات الإعجاز في مظان الإيجاز، تحقيق: إحسان قاسم الصالحي، مطبعة سوزلر، اسطنبول، 1993.
51) al-Nūrsī, Ishārāt al-iʻjāz fī mẓān al-Ījāz, taḥqīq : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, Maṭbaʻat Sūzlar, Istanbūl, 1993.
النورسي، الشعاعات (كليات رسائل النور)، ترجمة: إحسان قاسم الصالحي، الناشر: شركة سوزلر للنشر، القاهرة، ط 4، 2004 م.
al-Nūrsī, alshʻāʻāt (Kullīyāt Rasāʼil al-Nūr), tarjamat : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, al-Nāshir : Sharikat Sūzlar lil-Nashr, al-Qāhirah, Ṭ 4, 2004 M.
النورسي، الكلمات، ترجمة: إحسان قاسم الصالحي، الناشر: شركة سوزلر للنشر، القاهرة، ط: 4، 2004م.
55) al-Nūrsī, al-kalimāt, tarjamat : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, al-Nāshir : Sharikat Sūzlar lil-Nashr, al-Qāhirah, Ṭ : 4, 2004m.
النورسي، اللمعات، وترجمة: إحسان قاسم الصالحي، الناشر: شركة سوزلر للنشر، استانبول، ط: 1، 1992م.
56) al-Nūrsī, al-Lamaʻāt, wa-tarjamat : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, al-Nāshir : Sharikat Sūzlar lil-Nashr, Istānbūl, Ṭ : 1, 1992m.
النورسي، الكلمات، ترجمة: إحسان قاسم الصالحي، الناشر: شركة سوزلر للنشر، استانبول، ط: 1، 1992م.
al-Nūrsī, al-kalimāt, tarjamat : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, al-Nāshir : Sharikat Sūzlar lil-Nashr, Istānbūl, Ṭ : 1, 1992m.
النورسي، المكتوبات. ترجمة: إحسان قاسم الصالحي، الناشر: شركة سوزلر للنشر، استانبول، ط: 1، 1992م.
61) al-Nūrsī, almktwbāt. tarjamat : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, al-Nāshir : Sharikat Sūzlar lil-Nashr, Istānbūl, Ṭ : 1, 1992m.
النورسي، الملاحق، ترجمة: إحسان قاسم الصالحي، الناشر: شركة سوزلر للنشر، استانبول، ط: 1، 1992م.
al-Nūrsī, al-malāḥiq, tarjamat : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, al-Nāshir : Sharikat Sūzlar lil-Nashr, Istānbūl, Ṭ : 1, 1992m.
النورسي، بديع الزمان سعيد النورسي، الإيمان و تكامل الإنسان، ترجمة: إحسان قاسم الصالحي، منشورات مكتبة القدس، بغداد، ط1، 1984.
) al-Nūrsī, Badīʻ al-Zamān Saʻīd al-Nūrsī, al-īmān wa takāmul al-insān, tarjamat : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, Manshūrāt Maktabat al-Quds, Baghdād, Ṭ1, 1984.
سيرة ذاتية، ترجمة: إحسان قاسم الصالحي، الناشر: شركة سوزلر للنشر، استانبول، ط: 1، 1992م.
al-Nūrsī, sīrat dhātīyah, tarjamat : Iḥsān Qāsim al-Ṣāliḥī, al-Nāshir : Sharikat Sūzlar