Infrastructure components Reading in selected texts from the letters of the Brothers of Purity
DOI:
https://doi.org/10.51930/jcois.21.71.0379Abstract
Absract
The letters of the Al-Safa Brothers contain many tales, in which each story is a literary text that is independent from the other texts, but it constitutes a unified entity in its entirety, because these stories contain recurring structural elements that go into building each one of them. The stories - the subject of the analysis - were not keen on something that was keen on adhering to the Sufi vision and its apparent effect on the tales of the messages, starting with the announcement of the narration to the narrator and his attempt to persuade the recipient of the truth of what is being told and its realism, and made him believe it. The stories correspond to the formal construction of the ideal style defined by the narration. Where the conscience that breaks familiar times appears in the place full of mystical vision that qualifies it to see heaven or hell. It is presented by different personalities with their rationality and doctrine, complaining about the lack of righteousness and alienation from the world,
References
المصادر
• القرآن الكريم
al-Qurʼān al-Karīm
• الاختلاف المكان واحتمالات السرد، د. مهند يونس، الأقلام، ع 5، 6، مايس، حزيران، السنة 28، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1993م.
al-Ikhtilāf al-makān wa-iḥtimālāt al-sard, D. Muhannad Yūnus, al-aqlām, ʻA 5, 6, Māyis, Ḥazīrān, al-Sunnah 28, Dār al-Shuʼūn al-Thaqāfīyah al-ʻĀmmah, Baghdād, 1993M
• البناء الفني في الرواية العربية في العراق، د. شجاع مسلم العاني، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1994 م.
• al-bināʼ al-Fannī fī al-riwāyah al-ʻArabīyah fī al-ʻIrāq, D. Shujāʻ Muslim al-ʻĀnī, Dār al-Shuʼūn al-Thaqāfīyah al-ʻĀmmah, Baghdād, 1994 M.
• البنية السردية والدلالية في شعر شاذل طاقة، قراءة في قصيدة ضائعون وغرباء، د. عبد الله ابراهيم، مجلة آفاق عربية، ع12، كانون الاول، السنة 17 – 1992م.
al-binyah al-sardīyah wa-al-dalālīyah fī shiʻr Shādhil ṭāqat, qirāʼah fī qaṣīdat ḍāʼʻwn wghrbāʼ, D. ʻAbd Allāh Ibrāhīm, Majallat Āfāq ʻArabīyah, ʻ12, Kānūn al-awwal, al-Sunnah 17 – 1992m
• بنية النص السردي، من منظور النقد الأدبي، د. حميد الحمداني، ط2، المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت ــ الدار البيضاء، 1993م .
• Binyat al-naṣṣ al-sardī, min manẓūr al-naqd al-Adabī, D. Ḥamīd al-Ḥamdānī, ṭ2, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī lil-Ṭibāʻah al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, Bayrūt al-Dār al-Bayḍāʼ, 1993M.
• تداعي الحيوانات على الانسان، اخوان الصفا، قدم لها : فاروق سعد، ط1، منشورات دار الافاق الجديدة، بيروت، 1977م.
Tadāʻī al-ḥayawānāt ʻalá al-insān, Ikhwān al-Ṣafā, qaddama la-hā : Fārūq Saʻd, Ṭ1, Manshūrāt Dār al-Āfāq al-Jadīdah, Bayrūt, 1977M
• تحليل الخطاب الروائي، سعيد يقطين، ط3، المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر، بيروت، الدار البيضاء، 1997 م.
• taḥlīl al-khiṭāb al-riwāʼī, Saʻīd Yaqṭīn, ṭ3, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, Bayrūt, al-Dār al-Bayḍāʼ, 1997 M.
• الحكاية الصوفية إلى نهاية القرن الخامس الهجري، دراسة فنية، فرج منسي محمد العيساوي، اطروحة دكتوراه، كلية الآداب - الجامعة المستنصرية، 2000م.
al-ḥikāyah al-Ṣūfīyah ilá nihāyat al-qarn al-khāmis al-Hijrī, dirāsah fannīyah, Faraj Mansī Muḥammad al-ʻĪsāwī, aṭrwḥh duktūrāh, Kullīyat al-Ādāb-al-Jāmiʻah al-Mustanṣirīyah, 2000M
• رسائل اخوان الصفاء وخلان الوفاء، دار صادر للطباعة والنشر، بيروت، 1999م.
• Rasāʼil Ikhwān al-Ṣafāʼ wa-Khullān al-Wafāʼ, Dār Ṣādir lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, Bayrūt, 1999M.
• السردية، حدود المفهوم، بول بيرن، ترجمة : عبد الله إبراهيم، مجلة الثقافة الأجنبية، ع 2، السنة الثانية عشرة ، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1997 م
al-sardīyah, ḥudūd al-mafhūm, Būl byrn, tarjamat : ʻAbd Allāh Ibrāhīm, Majallat al-Thaqāfah al-ajnabīyah, ʻA 2, al-Sunnah al-thāniyah ʻashrah, Dār al-Shuʼūn al-Thaqāfīyah al-ʻĀmmah, Baghdād, 1997 M
• السردية العربية، بحث في البنية السردية للموروث الحكائي العربي، د : عبد الله إبراهيم، ط1، المركز الثقافي العربي، بيروت، الدار البيضاء، 1992م.
• al-sardīyah al-ʻArabīyah, baḥth fī al-binyah al-sardīyah lil-mawrūth al-ḥikāʼī al-ʻArabī, D : ʻAbd Allāh Ibrāhīm, Ṭ1, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, Bayrūt, al-Dār al-Bayḍāʼ, 1992m.
• فن الرواية العربية بين خصوصية الحكاية وتميز الخطاب، د. يمنى العيد، ط1، دار الآداب، بيروت، 1988م.
• Fann al-riwāyah al-ʻArabīyah bayna Khuṣūṣīyat al-ḥikāyah wa-tamyīz al-khiṭāb, D. Yumná al-ʻĪd, Ṭ1, Dār al-Ādāb, Bayrūt, 1988m.
• قال الراوي، البنيات الحكائية في السيرة الشعبية، سعيد يقطين، ط1، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، بيروت، 1997م.
• qāla al-Rāwī, al-binyāt al-ḥikāʼīyah fī al-sīrah al-shaʻbīyah, Saʻīd Yaqṭīn, Ṭ1, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, al-Dār al-Bayḍāʼ, Bayrūt, 1997m.
• المتخيل السردي، مقاربات نقدية في التناص والرؤى والدلالة، د. عبد الله إبراهيم، المركز الثقافي العربي، بيروت، الدار البيضاء.
• al-mutakhayyal al-sardī, muqārabāt naqdīyah fī al-Tanāṣṣ wa-al-ruʼá wa-al-dalālah, D. ʻAbd Allāh Ibrāhīm, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, Bayrūt, al-Dār al-Bayḍāʼ.
• مدخل إلى نظرية القصة، سمير المرزوقي، جميل شاكر، الدار التونسية للنشر، ديوان المطبوعات الجامعية، تونس، الجزائر.
• madkhal ilá Naẓarīyat al-qiṣṣah, Samīr al-Marzūqī, Jamīl Shākir, al-Dār al-Tūnisīyah lil-Nashr, Dīwān al-Maṭbūʻāt al-Jāmiʻīyah, Tūnis, al-Jazāʼir.
• مشكلة المكان الفني، يوري لوتمان، تقديم وترجمة : سيزا قاسم دراز ـــــ جماليات المكان، جماعة من الباحثين، ط2، دار قرطبة، الدار البيضاء، 1988م.
• Mushkilat al-makān al-Fannī, ywry lwtmān, taqdīm wa-tarjamat : Sīzā Qāsim Darāz Jamālīyāt al-makān, Jamāʻat min al-bāḥithīn, ṭ2, Dār Qurṭubah, al-Dār al-Bayḍāʼ, 1988m.
• نظرية البنائية في النقد الادبي، د. صلاح فضل، ط3، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1987
• Naẓarīyat al-bināʼīyah fī al-naqd al-adabī, D. Ṣalāḥ Faḍl, ṭ3, Dār al-Shuʼūn al-Thaqāfīyah al-ʻĀmmah, Baghdād, 1987