What Imam Ibn al-Subki disagreed with Imam al-Amadi in Tashnif al-Masma’, the chapter on analogy as a model

Authors

  • عبدالمجيد محمد السبيل جامعة ام القرى

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.21.66.0236

Abstract

Takbiratul Ehram "The First Takbeer to Start Prayer" means: the words that the worshiper says to start his prayers, and refrain from anything invalidates it. the findings revealed that the four school jurists agreed that the prayer is not valid without Takbiratul Ehram "The First Takbeer to Start Prayer", and they disagreed on its description, so the majority of jurists said that it is a pillar, and some of them called it an obligatory, but Hanafi made it a condition. Likewise, the four jurists agreed that the one who articulates Takbiratul Ehram "The First Takbeer to Start Prayer" with the word: “Allahu Akbar,”; his Takbeer is correct, and they disagreed about the one who adds a word, or replaced it with another, where the majority scholars sees the necessity of articulating Takbiratul Ehram "The First Takbeer to Start Prayer" saying "Allahu Akbar", and the Hanafi said that it is valid in every divine words that exalts Allah. The research revealed that the scholars are unanimously agreed that the Prophet, may Allah's prayers and blessings be upon him, used to raise his hands when starting Takbeer. Among the findings of the study also is that the scholars disagreed about the characteristic of raising the hands, as the majority of scholars said that hands should be raised to the shoulders, and the Hanafi said that they should be raised the the ears, but the most correct saying is the first saying; because it is supported by many authentic hadiths.

The most important recommendations are: The necessity of urging imams and preachers to take care of Takbiratul Ehram "The First Takbeer to Start Prayer", according to jurisprudence and practice, and to explain this to the people, as well as urging scholars and teachers to teach their students the correct aspects of prayer through practical application not only the theoretical one driven by the Sunnah of the prophet.

 

 

References

الإقناع لطالب الانتفاع، الحجاوي موسى بن أحمد، ت: د عبد الله التركي، القاهرة: دار هجر، ط1، 1418ه.

الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف، المرداوي، علاء الدين علي بن سليمان، ت: د. عبد الله بن عبد المحسن التركي، الطبعة الأولى، القاهرة: هجر للطباعة والنشر، 1414هـ.

البحر الرائق شرح كنز الدقائق، ابن نجيم، زين الدين بن إبراهيم بن محمد، المعروف بابن نجيم المصري (المتوفى: 970هـ) دار الكتاب الإسلامي، ط2.

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع، الكاساني، علاء الدين أبو بكر بن مسعود بن أحمد الحنفي (المتوفى: 587هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية، الطبعة: الثانية، 1406هـ - 1986م.

بداية المجتهد ونهاية المقتصد، ابن رشد محمد بن أحمد القرطبي، ط1، بيروت.

تاج العروس من جواهر القاموس، الزبيدي، محمد مرتضى، الطبعة الأولى، مصر: المطبعة الخيرية، 1306هـ.

التاج والإكليل لمختصر خليل، محمد بن يوسف بن أبي القاسم بن يوسف العبدري الغرناطي، أبو عبد الله المواق المالكي (المتوفى: 897هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية، الطبعة: الأولى، 1416هـ-1994م،

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق، الزيلعي، فخر الدين عثمان بن علي الحنفي، الطبعة الأولى، مصر: المطبعة الكبرى الأميرية، 1313هـ.

التعريفات، الجرجاني، الشريف علي بن محمد، ط3، بيروت: دار الكتب العلمية، 1408ه.

التلخيص الحبير في تخريج أحاديث الرافعي الكبير، ابن حجر العسقلاني، أحمد بن علي بن حجر، ت: عبد الله هاشم اليماني، القاهرة: شركة الطباعة الفنية.

التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد، ابن عبد البر، أبو عمر يوسف بن عبد الله القرطبي، ت: سعيد أحمد أعراب، المملكة المغربية: وزارة الأوقاف والشئون الإسلامية، 1396هـ.

التنقيح المشبع في تحرير أحكام المقنع، المرداوي، علاء الدين علي بن سليمان، ت: د. ناصر السلامة، الرياض: مكتبة الرشد، ط1، 1425هـ.

جامع البيان عن تأويل آي القرآن، ابن جرير، أبو جعفر محمد بن جرير الطبري، بيروت: دار الفكر، 1405هـ.

روضة الطالبين، النووي، أبو زكريا يحيى بن شرف النووي، بيروت: المكتب الإسلامي، 1396هـ.

زاد المعاد في هدي خير العباد، ابن القيم، أبو عبد الله محمد بن أبي بكر الزرعي، ت: شعيب وعبدالقادر الأرنؤوط، ط13، بيروت: مؤسسة الرسالة.

لشرح الكبير، ابن قدامة، شمس الدين عبد الرحمن بن محمد بن أحمد المقدسي، ت: د. عبد الله بن عبد المحسن التركي، الطبعة الأولى، القاهرة: هدر للطباعة والنشر، 1414هـ.

الشرح الكبير، الدردير، أبو البركات سيدي أحمد العدوي، ط1، 1417ه، بيروت: دار الكتب العلمية.

شرح منتهى الإرادات، البهوتي، منصور بن يونس، الطبعة الأولى، بيروت: عالم الكتب،1414هـ.

شرح صحيح مسلم، النووي، يحي بن شرف. بيروت: دار الكتب العلمية، الطبعة الأولى، 1415هـ - 1995م.

صحيح أبي داود، الألباني، أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين، (المتوفى: 1420هـ) الكويت: مؤسسة غراس للنشر والتوزيع، ط1، 1423 هـ - 2002 م

صحيح البخاري، البخاري، أبو عبد الله محمد بن إسماعيل، إشراف ومراجعة، صالح آل الشيخ، ط3، الرياض: دار السلام،1421هـ (مطبوع ضمن الكتب الستة).

صحيح مسلم، أبو الحسين مسلم بن الحجاج القشيري، إشراف ومراجعة، صالح آل الشيخ، ط3، الرياض: دار السلام،1421هـ (مطبوع ضمن الكتب الستة).

العزيز شرح الوجيز(الشرح الكبير)، الرافعي، عبد الكريم بن محمد الرافعي القزويني (المتوفى: 623هـ)، الناشر: دار الفكر.

فتح الباري شرح صحيح البخاري، ابن حجر، أحمد بن علي بن حجر العسقلاني، الطبعة الأولى، بيروت: دار الكتب العلمية، نشر: مكتبة دار الباز بمكة ، 1410هـ.

القاموس المحيط، الفيروز آبادي، مجد الدين بن محمد بن يعقوب، ط2، بيروت: مؤسسة الرسالة،1407هـ.

كشاف القناع، البهوتي، منصور بن يونس، بيروت: عالم الكتب، 1403هـ.

لسان العرب، ابن منظور المصري، محمد بن مكرم، ط3، بيروت: دار الصادر، 1414هـ.

المبسوط، السرخسي، محمد بن أحمد بن أبي سهل شمس الأئمة السرخسي (المتوفى: 483هـ) الناشر: دار المعرفة – بيروت، الطبعة: بدون، 1414هـ .

المجموع شرح المهذب، النووي، يحي بن شرف النووي، القاهرة: مطبعة العاصمة، الناشر: زكريا علي يوسف.

المحلى، ابن حزم، أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد الأندلسي، ت: أحمد محمد شاكر، دار الفكر.

مجموع الفتاوى، ابن تيمية، تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني (المتوفى: 728هـ)، المدينة: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف.

مختار الصحاح، الرازي، محمد بن ابي بكر، بيروت: دار الكتب العلمية، ط1، 1414ه.

المصباح المنير، الفيومي، أحمد بن محمد المقرئ، مكتبة لبنان.

مسند الإمام أحمد بن حنبل، الإمام أحمد بن حنبل، ت: مجموعة من المحققين بإشراف د. عبد الله بن عبد المحسن التركي، الطبعة الأولى، بيروت: مؤسسة الرسالة، 1413هـ.

المغني، ابن قدامة، موفق الدين عبدالله بن أحمد، ت:د. عبدالله التركي، و د. عبد الفتاح الحلو،ط2، القاهرة: هجر للطباعة والنشر،1412هـ.

73-مغنى المحتاج إلى معرفة ألفاظ المنهاج، الشربيني، محمد بن محمد الخطيب، ت: علي أحمد معوض، وعادل عبد الموجود، الطبعة الأولى، بيروت: دار الكتب العلمية، 1415هـ.

مقاييس اللغة، ابن فارس، أبو الحسين أحمد بن فارس بن زكريا، ت: د. محمد مرعب، وفاطمة أصلان، بيروت: دار إحياء التراث، ط 1، 1422ه.

منح الجليل شرح مختصر خليل، عليش، أبو عبد الله محمد بن أحمد بن محمد عليش، (المتوفى: 1299هـ) بيروت: دار الفكر ، 1409هـ/1989م.

مواهب الجليل في شرح مختصر خليل، الحطاب، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن محمد بن عبد الرحمن الطرابلسي المغربي المالكي (المتوفى: 954هـ)، الناشر: دار الفكر، الطبعة: الثالثة، 1412هـ -1992م.

النهاية في غريب الأثر، ابن الأثير، مجد الدين المبارك بن محمد، ت: محمود الطناحي، وطاهر الزاوي، بيروت: مؤسسة التاريخ العربي، دار إحياء التراث العربي.

نهاية المطلب في دراية المطلب، الجويني، عبد الملك بن عبد الله بن يوسف بن محمد الجويني، أبو المعالي، ركن الدين، الملقب بإمام الحرمين (المتوفى: 478هـ) حققه: د. عبد العظيم محمود الدّيب، جدة: دار المنهاج، ط1، 1428هـ-2007م.

Published

2021-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

What Imam Ibn al-Subki disagreed with Imam al-Amadi in Tashnif al-Masma’, the chapter on analogy as a model. (2021). Journal Islamic Sciences College, 66. https://doi.org/10.51930/jcois.21.66.0236