Modeling strategy in the subject of recitation provisions for students of Islamic sciences colleges

Authors

  • Dr.Taha Yas Khudair Ministry of Higher Education Diyala University College of Islamic Sciences/ Department of Quran Sciences and Islamic Education
  • Dr. omar Hisham Bahlol Ministry of Higher Education Diyala University College of Islamic Sciences/ Department of Quran Sciences and Islamic Education

DOI:

https://doi.org/10.51930/jcois.2022.71.%25p

Abstract

on the subject of the provisions of recitation among students of the Islamic Sciences Colleges).

The researchers adopted the experimental method and chose an experimental design for the two equivalent groups by post-test. The research sample consisted of (60) male and female students from (second stage) - Department of Qur’an Sciences and Islamic Education - University of Diyala, and the two researchers were rewarded between the two groups of research in the following variables: (Chronological age calculated in months, degrees of recitation rulings subject in the previous year, the two researchers studied the same research groups, and lasted for an entire semester, the researchers prepared the observation card to measure the rulings of recitation for students after the researchers made sure of their validity and consistency, the researchers used the following statistical means: ( The T-test for two samples for two independent samples, the chi square, and the Pearson correlation coefficient) .The two researchers reached the superiority of the experimental group over the control group in the post test, and the two researchers recommended the recitation course teachers to use the modeling strategy in university teaching.

References

بعد القرآن الكريم ...

أبو أسعد، أحمد عبد اللطيف. تعديل السلوك الإنساني–النظرية والتطبيق، الأردن-عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، 2011م.

Baʻda al-Qurʼān al-Karīm ...

Abū Asʻad, Aḥmad ʻAbd al-Laṭīf. taʻdīl al-sulūk al-insānī – al-naẓarīyah wa-al-taṭbīq, alʼrdn-ʻmān, Dār al-Masīrah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ wa-al-Ṭibāʻah, 2011M.

ابراهيم , عبد العليم , الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية , ط10, دار المعارف, مصر, 1968م.

Ibrāhīm, ʻAbd al-ʻAlīm, al-muwajjah al-Fannī lmdrsy al-lughah al-ʻArabīyah, ṭ10, Dār al-Maʻārif, Miṣr, 1968m.

أبو حطب، فؤاد، وصادق، آمال. علم النفس التربوي، مصر-القاهرة، مطابع الأنجلو المصرية، ط5، 1996م.

Abū Ḥaṭab, Fuʼād, wa-Ṣādiq, Āmāl. ʻilm al-nafs al-tarbawī, mṣr-ālqāhrh, Maṭābiʻ al-Anjlū al-Miṣrīyah, ṭ5, 1996m.

الأشموني، أحمد بن عبد الكريم بن محمد بن عبد الكريم، ت1100هـ، تحقيق: شريف أبو العلا العدوي، منار الهدى في بيان الوقف والابتداء، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، 2002م.

al-Ushmūnī, Aḥmad ibn ʻAbd al-Karīm ibn Muḥammad ibn ʻAbd al-Karīm, t1100h, taḥqīq : Sharīf Abū al-ʻUlā al-ʻAdawī, Manār al-Hudá fī bayān al-Waqf wa-al-ibtidāʼ, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt-Lubnān, 2002M.

الإمام، مصطفى محمود وآخرون. التقويم والقياس، وزارة التعليم العالي، العراق-بغداد، 1988م.

al-Imām, Muṣṭafá Maḥmūd wa-ākharūn. al-Taqwīm wa-al-qiyās, Wizārat al-Taʻlīm al-ʻĀlī, alʻrāq-bghdād, 1988m.

امطانيوس، ميخائيل. القياس والتقويم في التربية الحديثة، سوريا، منشورات جامعة دمشق، 1997م.

amṭānyws, Mīkhāʼīl. al-qiyās wa-al-taqwīm fī al-Tarbiyah al-ḥadīthah, Sūriyā, Manshūrāt Jāmiʻat Dimashq, 1997m.

البخاري، محمد بن اسماعيل. ت 206هـ، الجامع الصحيح المختصر، تحقيق د. مصطفى ديب، مجلد-6، دار ابن كثير، اليمامة، لبنان-بيروت، ط3، 1407هـ - 1987م. 7. al-Bukhārī, Muḥammad ibn Ismāʻīl. t 206h, al-Jāmiʻ al-ṣaḥīḥ al-Mukhtaṣar, taḥqīq D. Muṣṭafá Dīb, mjld-6, Dār Ibn Kathīr, al-Yamāmah, lbnān-byrwt, ṭ3, 1407h-1987m.

البياتي، عبد الجبار توفيق، وزكريا اثناسيوس. الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مطبعة مؤسسة الثقافة العالمية، العراق-بغداد، 1977م.

al-Bayātī, ʻAbd al-Jabbār Tawfīq, wzkryā Athanāsiyūs. al-Iḥṣāʼ al-waṣfī wālāstdlāly fī al-Tarbiyah wa-ʻilm al-nafs, Maṭbaʻat Muʼassasat al-Thaqāfah al-ʻĀlamīyah, alʻrāq-bghdād, 1977M.

الحفيان، أحمد محمود عبد السميع. الوافي في كيفية ترتيل القرآن الكريم، دار الكتب العلمية، بيروت-لبنان، 2000م.

al-Ḥafyān, Aḥmad Maḥmūd ʻAbd al-Samīʻ. al-Wāfī fī kayfīyat trtyl al-Qurʼān al-Karīm, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt-Lubnān, 2000M.

الخزاعلة، محمد، والشقصي، عبد الله، والسخني، حسين، والشويكي، عساف. نظريات في التربية. الأردن-عمان، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع، 2011م.

al-Khazāʻilah, Muḥammad, wālshqṣy, ʻAbd Allāh, wālskhny, Ḥusayn, wālshwyky, ʻAssāf. naẓarīyāt fī al-Tarbiyah. alʼrdn-ʻmān, Dār Ṣafāʼ lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, 2011M.

داود، عزيز حنا، وأنور حسين عبد الرحمن. مناهج البحث التربوي، جامعة بغداد، دار الحكمة للطباعة والنشر، العراق-بغداد، 1990م.

Dāwūd, ʻAzīz Ḥannā, wʼnwr Ḥusayn ʻAbd al-Raḥmān. Manāhij al-Baḥth al-tarbawī, Jāmiʻat Baghdād, Dār al-Ḥikmah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, alʻrāq-bghdād, 1990m.

الدباغ، فخري وآخرون. اختبار المصفوفات المتتابعة القياسي العراقي، جامعة الموصل، 1983م.

al-Dabbāgh, Fakhrī wa-ākharūn. ikhtibār almṣfwfāt al-mutatābiʻah alqyāsy al-ʻIrāqī, Jāmiʻat al-Mawṣil, 1983m.

الدليمي، إحسان عليوي وعدنان المهداوي. القياس والتقويم، جامعة ديالى، العراق، 2000م.

al-Dulaymī, Iḥsān ʻUlaywī wa-ʻAdnān al-Mahdāwī. al-qiyās wa-al-taqwīm, Jāmiʻat Dīyālá, al-ʻIrāq, 2000M.

الرازي، زين الدين أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الحنفي، ت666ه، تحقيق: يوسف الشيخ محمد. مختار الصحاح، المكتبة العصرية، الدار النموذجية، بيروت-لبنان، 1999م.

al-Rāzī, Zayn al-Dīn Abū ʻAbd Allāh Muḥammad ibn Abī Bakr ibn ʻAbd al-Qādir al-Ḥanafī, t666h, taḥqīq : Yūsuf al-Shaykh Muḥammad. Mukhtār al-ṣiḥāḥ, al-Maktabah al-ʻAṣrīyah, al-Dār al-Namūdhajīyah, Bayrūt-Lubnān, 1999M.

الروسان، سليم سلامة وآخرون. مبادئ القياس والتقويم وتطبيقاته التربوية والإنسانية، الأردن، عمان، المطابع التعاونية، 1991م.

al-Rūsān, Salīm Salāmah wa-ākharūn. Mabādiʼ al-qiyās wa-al-taqwīm wa-taṭbīqātuhu al-Tarbawīyah wa-al-insānīyah, al-Urdun, ʻAmmān, al-Maṭābiʻ al-Taʻāwunīyah, 1991m.

الزغلول، عماد عبد الرحيم. نظريات التعلم. الأردن-عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع، 2013م.

alzghlwl, ʻImād ʻAbd al-Raḥīm. naẓarīyāt al-taʻallum. alʼrdn-ʻmān, Dār al-Shurūq lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, 2013m.

الزوبعي، عبد الجليل ابراهيم وآخرون. الاختبارات والمقاييس النفسية، جامعة الموصل، 1981م.

al-Zawbaʻī, ʻAbd al-Jalīl Ibrāhīm wa-ākharūn. al-ikhtibārāt wa-al-maqāyīs al-nafsīyah, Jāmiʻat al-Mawṣil, 1981M.

الزيود، نادر فهمي وهشام عامر عليان. مبادئ القياس والتقويم في التربية، دار الفكر للطباعة والنشر، الأردن-عماد، 1998م.

al-Zayyūd, Nādir Fahmī wa-Hishām ʻĀmir ʻAlyān. Mabādiʼ al-qiyās wa-al-taqwīm fī al-Tarbiyah, Dār al-Fikr lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, alʼrdn-ʻmād, 1998M.

الساموك، سعدون والشمري، هدى. أساسيات التربية الإسلامية، مؤسسة الورّاق، الأردن-عمان، 2005م.

al-Sāmūk, Saʻdūn wālshmry, Hudá. Asāsīyāt al-Tarbiyah al-Islāmīyah, Muʼassasat alwrrāq, alʼrdn-ʻmān, 2005m.

السيوطي، عبدالرحمن بن ابي بكر، جلال الدين السيوطي، ت 911 هـ، الاتقان في علوم القرآن، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1394هـ -1974م .

al-Suyūṭī, ʻAbd-al-Raḥmān ibn Abī Bakr, Jalāl al-Dīn al-Suyūṭī, t 911 H, al-Itqān fī ʻulūm al-Qurʼān, al-Hayʼah al-Miṣrīyah al-ʻĀmmah lil-Kitāb, 1394h-1974m.

الشيخ، تاج السر، وأخرس، نائل محمد عبد الرحمن. علم النفس التربوي بين المفهوم والنظرية، السعودية-الرياض، مكتبة الرشد، ط2، 2011م.

al-Shaykh, Tāj al-Sirr, wʼkhrs, Nāʼil Muḥammad ʻAbd al-Raḥmān. ʻilm al-nafs al-tarbawī bayna al-mafhūm wa-al-naẓarīyah, alsʻwdyt-ālryāḍ, Maktabat al-Rushd, ṭ2, 2011M.

طنطاوي, محمد سيد , معجم اعراب الفاظ القران الكريم، د.ط، مكتبة لبنان، بيروت،1994م.

Ṭanṭāwī, Muḥammad Sayyid, Muʻjam Iʻrāb alfāẓ al-Qurʼān al-Karīm, D. Ṭ, Maktabat Lubnān, Bayrūt, 1994m.

العتابي، فراس حربي هاشم، أثر طريقتي الاستقصاء والحوار في تحصيل مادة اصول الدين الاسلامي والاحتفاظ به لطلبة اقسام طرائق تدريس القرآن الكريم والتربية الإسلامية، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد، 2003م. (اطروحة دكتوراه غير منشورة).

al-ʻItābī, Firās Ḥarbī Hāshim, Athar ṭryqty al-istiqṣāʼ wa-al-ḥiwār fī taḥṣīl māddat uṣūl al-Dīn al-Islāmī wālāḥtfāẓ bi-hi li-ṭalabat aqsām Ṭarāʼiq tadrīs al-Qurʼān al-Karīm wa-al-tarbiyah al-Islāmīyah, Jāmiʻat Baghdād Kullīyat al-Tarbiyah Ibn Rushd, 2003m. (aṭrwḥh duktūrāh ghayr manshūrah).

العتوم، عدنان، علاونة، شفيق، والجراح، عبد الناصر، وأبو غزال، معاوية. علم النفس التربوي النظرية والتطبيق، الأردن-عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط5، (2014م).

al-ʻAtūm, ʻAdnān, ʻAlāwinah, Shafīq, wāljrāḥ, ʻAbd al-Nāṣir, wa-Abū Ghazāl, Muʻāwiyah. ʻilm al-nafs al-tarbawī al-naẓarīyah wa-al-taṭbīq, alʼrdn-ʻmān, Dār al-Masīrah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ wa-al-Ṭibāʻah, ṭ5, (2014m).

العساف، صالح بن حمد. المدخل إلى التربية في العلوم السلوكية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض، 1989م.

al-ʻAssāf, Ṣāliḥ ibn Ḥamad. al-Madkhal ilá al-Tarbiyah fī al-ʻUlūm al-sulūkīyah, Jāmiʻat al-Imām Muḥammad ibn Saʻūd al-Islāmīyah, al-Riyāḍ, 1989m.

عودة، احمد سليمان. القياس والتقويم، مطابع الكتاب المدرسي، 1996م.

ʻAwdah, Aḥmad Sulaymān. al-qiyās wa-al-taqwīm, Maṭābiʻ al-Kitāb al-Mudarrisī, 1996m.

العيسوي، عبد الرحمن. بدون تأريخ. مناهج البحث العلمي في الفكر الإسلامي والفكر الحديث، كلية التربية، جامعة الإسكندرية، دار الكتب الجامعية.

al-ʻĪsawī, ʻAbd al-Raḥmān. bi-dūn taʼrīkh. Manāhij al-Baḥth al-ʻIlmī fī al-Fikr al-Islāmī wa-al-fikr al-ḥadīth, Kullīyat al-Tarbiyah, Jāmiʻat al-Iskandarīyah, Dār al-Kutub al-Jāmiʻīyah.

فان دالين، ديوبولد، مناهج البحث في التربية وعلم النفس. ترجمة: محمد نبيل نوفل وآخرون، مكتبة الانجلو المصرية، 1977م.

Fān dālyn, dywbwld, Manāhij al-Baḥth fī al-Tarbiyah wa-ʻilm al-nafs. tarjamat : Muḥammad Nabīl Nawfal wa-ākharūn, Maktabat al-Anjlū al-Miṣrīyah, 1977M.

القمش، مصطفى وآخرون، القياس والتقويم في التربية الخاصة، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، الأردن-عمان، 2000م.

al-Qamsh, Muṣṭafá wa-ākharūn, al-qiyās wa-al-taqwīm fī al-Tarbiyah al-khāṣṣah, Dār al-Fikr lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, alʼrdn-ʻmān, 2000M.

محمد، محمود مندوه. نظريات التعلم. السعودية-الرياض، مكتبة الرشد، 2011م.

Muḥammad, Maḥmūd mndwh. naẓarīyāt al-taʻallum. alsʻwdyt-ālryāḍ, Maktabat al-Rushd, 2011M.

المدرس، نور نظام الدين، أثر إستراتيجية التعلم التعاوني الإتقاني في تحصيل طالبات الصف الرابع العام في مادة التربية الإسلامية، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد،2007م، (رسالة ماجستير غير منشورة).

al-mudarris, Nūr Niẓām al-Dīn, Athar istirātījīyah al-taʻallum al-taʻāwunī alʼtqāny fī taḥṣīl ṭālibāt al-ṣaff al-rābiʻ al-ʻāmm fī māddat al-Tarbiyah al-Islāmīyah, Jāmiʻat Baghdād, Kullīyat al-Tarbiyah Ibn Rushd, 2007m,

مرسي , محمد , المعلم والمناهج وطرق التدريس , ط2, السعودية , 1984م.

Mursī, Muḥammad, al-Muʻallim wa-al-Manāhij wa-ṭuruq al-tadrīs, ṭ2, al-Saʻūdīyah, 1984m.

مرعي، توفيق احمد ومحمد محمود الحيلة، طرائق التدريس العامة، ط 2، دار الميسرة، عمان، الأردن، 2005م.

Marʻī, Tawfīq Aḥmad wa-Muḥammad Maḥmūd al-Ḥīlah, Ṭarāʼiq al-tadrīs al-ʻĀmmah, Ṭ 2, Dār al-muyassarah, ʻAmmān, al-Urdun, 2005m.

الهاشمي، عبد الرحمن عبد وطه علي حسين الدليمي. استراتيجيات حديثة في فن التدريس، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان-الأردن، 2008م.

al-Hāshimī, ʻAbd al-Raḥmān ʻAbd wa-Ṭāhā ʻAlī Ḥusayn al-Dulaymī. Istirātījīyāt ḥadīthah fī Fann al-tadrīs, Dār al-Shurūq lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ʻAmmān-al-Urdun, 2008M.

Ahman ,J ,Stanley and D. Marrin clock ,(1971) . Measuring and Evaluating Education Achievement /Allgn and Bacon.

Downloads

Published

2022-10-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

Modeling strategy in the subject of recitation provisions for students of Islamic sciences colleges. (2022). Journal Islamic Sciences College, 71. https://doi.org/10.51930/jcois.2022.71.%p